ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 ارديبهشت 1398     |     کد : 187558

امام جمعه تبریز:

فضای مجازی یکی از مهمترین ابزارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

امام جمعه تبریز با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گفت: فضای مجازی یکی از مهمترین ابزارهای ترویج عفاف و حجاب است.

امام جمعه تبریز با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گفت: فضای مجازی یکی از مهمترین ابزارهای ترویج عفاف و حجاب است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در اختتامیه دوره سه روزه تربیت مدرس سواد فضای مجازی در تبریز با بیان اینکه سواد فضای مجازی پدیده‌ای نوین است که از زمان پیدایش تاکنون سرعت نفوذ بیشتری داشته است، اظهار داشت: فضای مجازی می‌تواند به عرصه تقابل دوگانه جدید اسلام و استکبار تبدیل و زمینه را برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی مدنظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مهیا کند از این رو افسران سایبری با رعایت اخلاق و تقوا در این فضا عدالت خواهی و انقلابی گری کنند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر توجه به افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای مجازی ادامه داد: بسیاری از رفتارهای ناهنجار و نادرست افراد در فضای مجازی بدلیل نداشتن سواد فضای مجازی است.

وی این فضا را یکی از مهمترین ابزارهای ترویج عفاف و حجاب دانست و گفت: با توجه با اینکه فضای مجازی از هم گسیخته‌ترین فضای ممکن در سطح جامعه ماست از این رو مقوله حجاب و عفاف از جمله مواردی است که در این فضا دست خوش هجمه‌ها و تهدیدهای هنجاری قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بسیاری از کاربران به چگونگی رفتار دینی مبتنی بر رعایت عفاف و حجاب آگاه نیستند، ادامه داد: موارد متعددی از جمله در پسندیدن مطالب، گفتگوهای برخط، نظر دهی زیر مطالب با ارزش‌های عفاف مطابق نیست.

آل‌هاشم راه‌اندازی پویش‌هایی مانند قرار دادن عکس‌های بدون حجاب و آزادی‌های یواشکی را نمونه‌هایی از مبارزه با عفاف و حجاب در فضای مجازی برشمرد و گفت: انتشار و تماشای عکس بی‌حجاب برای بسیاری از کاربران در فضای مجازی امری طبیعی شده و به هنجار در فضای مجازی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی رفتارهایی به صورت قائده در می‌آیند که سایر ویژگی‌های فرهنگی فرد را نادیده می‌گیرند، اظهار داشت: همه افرادی که در فضای مجازی حضوری فعال دارند به نوعی در استفاده از آن دارای زبان یکسانی هستند که ممکن است با فرهنگ‌ها در فضای حقیقی خوانایی نداشته باشد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: فضای مجازی قوائد فرهنگ واقعی را کم می‌کند و این فضا در روزگار ما به سبب غلبه محتوای ناسالم و غیر عفیفانه بر محیط و مطالب سالم و مفید؛ ناامن و پر مخاطره هست از این رو بیشتر کارشناسان حضور افسارگسیخته و بدون آگاهی در این فضا را منع می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از سخنان خود پویایی زمان، فشردگی مکان و فردگرایی را از ویژگی‌های فضای مجازی عنوان کرد و گفت: فضای مجازی مفهوم مکان را دگرگون ساخته و معنی مکان که محیطی محدود و فیزیکی است با وجود اینترنت از بین رفته است.

آل‌هاشم گفت: ارتباط انسان‌ها قبل از پیدایش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محدود به محله، منطقه و خیابان بود اما فضای مجازی توانایی سیر و گذر از محلی به محلی دیگر را ممکن کرده؛ بطوریکه انسان می‌تواند در لحظه‌ای کوتاه چند محل متفاوت را زیر نظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر خلاف دیگر رسانه‌های ارتباطی در فضای مجازی انسان می‌تواند به تولید محتوا دست بزند، ادامه داد: فضای مجازی دنیای اطلاعات است و هر نوع اطلاعاتی در همه سطوح در فضای مجازی قابل یافت است و مخاطب در این فضا می‌تواند به عنوان گزینش گر اطلاعات عمل کند و اطلاعاتی که به آنها نیاز دارد را انتخاب کند.

امام جمعه تبریز گفت: داشتن سواد مجازی به ما کمک می‌کند که با شناخت از این فضا استفاده بهینه کنیم و آسیب‌های آن را کاهش دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: فضای مجازی همچون دنیای واقعی محلی برای بروز و ظهور ایده‌ها و اشکال و فرم‌های مختلف رفتاری است و طبعاً به سبب گستردگی و فراگیری و عمق نفوذی که دارد این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 2 ارديبهشت 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode