ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 20 اسفند 1397     |     کد : 187058

در مرند طبیعت گردی کنید

گذری بر آبشارها و باغ های زیبای آذربایجان شرقی

روستاهای شهرستان مرند با دارا بودن پتانسیل‌های گردشگری و تاریخی و طبیعت بکر، یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردشگران و علاقمندان به سفر به شمار می‌رود.

روستاهای شهرستان مرند با دارا بودن پتانسیل‌های گردشگری و تاریخی و طبیعت بکر، یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردشگران و علاقمندان به سفر به شمار می‌رود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بیت اله احمدی؛ مرند یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی است، این شهر در ۶۵ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده و از نظر سابقه و پیشینه تاریخی یکی از شهرهای بزرگ استان محسوب می‌شود که در محور ارتباطی بسیار مهم اروپا و آسیای میانه قرار گرفته است.

به گفته مورخین، نخستین نام مرند «مانداگارنا» است و البته استرابون آن را «موروندا» خوانده است، سابقه این شهر به اواسط هزاره سوم قبل از میلاد می‌رسد؛ مرند در روزگار پادشاهی مادها از رونق زیادی برخوردار بوده و روزگاری مرکز حکومت اقوامی مهم در دوره کلده و آشور بوده است.

بر اساس نوشته‌های تورات، مادر حضرت نوح (ع) در شهر مرند دفن شده و در روایتی احتمال دفن حضرت نوح نیز در این شهر آمده است؛ در روایات باستانی ارامنه آمده حضرت نوح (ع) در مرند مدفون شده که البته ارامنه امروزی می‌گویند حضرت نوح (ع) در نخجوان فرود آمد و در آن شهر نیز مدفون شد ولی قبر همسرش در مرند است.

طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، شهرستان مرند دارای ۱۵۶ هزار و ۸۷۳ نفر جمعیت است و با ۲۸ کیلومتر مربع مساحت، سومین شهر پرجمعیت استان پس از تبریز و مراغه و از نظر مساحت دومین شهر بزرگ استان پس از تبریز محسوب می‌شود.

اما در این گزارش، به معرفی برخی از روستاهای دیدنی شهرستان مرند می‌پردازیم و در گشتی کوتاه، شما را به طبیعت بکر و زیبای این مناطق راهنمایی می‌کنیم.

پیرترین درخت مرند را در این روستا ببینید

کُندُلُج یکی از روستاهای مرند است که در دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌، کندلج که نام اصلی آن به زبان ترکی آذربایجانی «کول لی» است و احتمالاً به معنی محل انباشت خاکستر می‌باشد از روستاهای بسیار خوش آب و هوای مرند به شمار می‌رود و تابستان‌های معتدل و زمستان‌های نسبتاً سرد دارد.

این روستا دارای انواع درختان میوه و انواع سبزی از جمله زردآلو، سیب، گلابی، گردو، گیلاس، آلبالو و آلوچه است، البته در سال‌های اخیر باغ‌های سرسبز و ویلاهای این روستا تبدیل به تفرجگاه بسیاری از مردم از جمله مردم مرند و تبریز شده است.

هم اکنون بیش از ۳ هزار نفر در این روستا ساکن هستند و به علت مجاورت با شهر مرند، محل رفت و آمد بسیاری از شهرنشینان نیز می‌باشد به ویژه در تابستان که مهمانان بسیاری را در خود جای می‌دهد.

این روستا که دارای باغ‌ها و زمین‌های زراعی بسیاری است، از غرب به روستای «گلجار» واز شرق به روستای «ملأ یوسف» منتهی می‌شود که این روستاها نیز از مکان‌های بسیاری زیبا و دیدنی شهرستان مرند به شمار می‌روند.

یکی از دیدنی‌های روستای کندلج، پیرترین درخت است، قدمت این درخت به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد، شش اثر طبیعی استان آذربایجان شرقی اخیراً در فهرست آثار ملی ثبت شد که یکی از این آثار، درخت چنار کهنسال در روستای کندلج شهرستان مرند بود.

منطقه‌ای خوش آب و هوا در میان مزارع گل آفتابگردان

یکی از روستاهای دیدنی ایران، روستای «عیش آباد» مرند با جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی است.

اگر مسیرتان به شهر تبریز یا مرند افتاد، حتماً سفری یک روزه را در برنامه قرار دهید، پس از عبور از صوفیان و رسیدن به سه راهی مرند، حالا وارد جاده سمت چپ پمپ بنزین شوید تا به موازات سد شهید کلانتری وارد جاده ورودی روستاهای «انامق» و «محبوب آباد» شوید، در این مسیر پس از پشت سرگذاشتن جاده‌های فرعی این روستاها، در سمت چپ جاده باید وارد راه فرعی دیگری شوید که شما را به عیش آباد می‌رساند. این مسیر فرعی بسیار تماشایی است دامنه‌های کوه «میشو» در این مسیر با مزارع گل آفتابگردان پوشیده شده و بسیار تماشایی است.

در راه برگشت هم می‌توانید با خرید فرآورده‌های باغی مثل لواشک ترش و انواع قیسی از سوغاتی عیش آباد بهره مند شوید، اگر به سبزیجات علاقه دارید، می‌توانید از خانم‌های خوش سلیقه روستا هم سبزیجات صحرایی مثل پونه تازه یا خشک خرید کنید.

در یک روز بهاری، وقتی از میان درختان گردو و زردآلو و گیلاس‌های چشم نواز پیاده و قدم زنان می‌روی، رودخانه پر آبی را می‌بینی که به یک آبشار خنک منتتهی می‌شود که می‌تواند یک روز خاطره انگیز بهاری یا تابستانی را برائت رقم بزند.

عیش آباد روستای کوچکی با زمین‌های سرسبز کشاورزی و باغ‌های میوه است؛ آبشار پرآبی در کنار این روستا قراردارد، این آبشار ۱۵ متری از دل کوهستان «میشو» سرچشمه می‌گیرد و وقتی از لابه لای صخره‌ها پایین می‌ریزد، چشم انداز زیبایی خلق می‌کند، پوشش گیاهی در اطراف این آبشار، منظره آن را دیدنی تر کرده است.

عیش آباد معروف ترین آبشار این منطقه را دارد، این آبشار حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد، اگر کفش مناسب همراه دارید، می‌توانید با یکی ۲ ساعت پیاده روی خود را به آبشار برسانید، برای رسیدن به آبشار کافی است، عکس مسیر رودخانه راه بیفتید در مسیر آبشار به یک آبشار دیگر هم برمی خورید که در این فصل عبور از آن چندان سخت نیست؛ می‌توانید با احتیاط از روی سنگ‌های بزرگ درونش رد شوید، اگر هم می‌ترسید که خیس شوید، باید راه تان را دورتر کرده و کمی کوهنوردی کنید تا به آبشار اصلی برسید.

پیربالا؛ روستایی کوچک با آبشاری زیبا

روستای «پیربالا» روستایی کوچک و آرام در جوار شهر مرند قرار دارد، برای رسیدن به پیربالا با رسیدن به شهر مرند، با گذر از روستاهای ملایوسف، شوردرق و پیام (یام)، دیزج، انامق، محبوب آباد و عیش آباد کم کم به این روستا می‌رسید.

این روستا علاوه بر درخت و باغ‌های زیبا، دارای گورستان قدیمی است که در بالا دست روستا قرار گرفته و مدفن «شیخ پیربابا بن برالدین» است.

گفته می‌شود چون مزار پیربالا در بالا دست روستا قرار دارد، نام روستا به «پیربالا» مشهور شده است، محوطه تاریخی این گورستان به همراه سنگ مزار بسیار بزرگ و دو طرفه پیربابا که تاریخ سال ۹۰۶ هجری قمری روی آن ثبت شده از جاذبه‌های تاریخی این روستای خوش آب و هواست.

پس از گشت و گذار در روستا، وقت نماز ظهر و عصر، سری به مسجد قدیمی روستا که به نام «مسجد کوچک» مشهور است بزنید، این مسجد بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اما هنوز هم فرم تاریخی خود را حفظ کرده، این مسجد مانند نامش بسیار کوچک است.

برخی از خانه‌های قدیمی این روستا هم هنوز جذابت و فرم سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

اما در نزدیکی روستا و در امتداد مسیر رودخانه در دره‌های میشو، آبشار زیبایی قرار دارد، برای دیدن آن باید با پای پیاده از دره رودخانه عبور کنید، به همراه داشتن کفش راحت و سبک، یک بطری آب و خوراکی‌های پر انرژی یادتان نرود.

روستایی با آب‌های معدنی و درمانی

اما از دیگر روستاهای دیدنی شهرستان مرند، روستای «اویندین» است، این روستا با قدمت ۱۴۰۰ ساله، با آب و هوایی خوب و دلپذیر با جاذبه‌های گردشگری طبیعی همه ساله میزبان بیشتر گردشگران استان‌های کشور است.

این روستا به دلیل دارا بودن آب‌های معدنی و درمانی، به یکی از قطب‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است؛ اویندین از شمال به روستای خانه سر، از جنوب به روستای هلق، از شرق به روستای هاویستین و از غرب به کوه کیامکی مشرف می‌شود.

آبشار میان دره به ارتفاع ۲۰ متر، صخره‌های بزرگ جهت صخره نوردی، تفرجگاه معروف و سرسبز «لزگه»، چشمه‌های معروف «قزل چشمه و زلفی چشمه سی» و قبرستان تاریخی «دوزلاخ» با قدمتی ۵۰۰ ساله از جمله مناطق جذاب و دیدنی این روستا به شمار می‌رود.

روستایی با لباس‌های محلی کم نظیر

اگر به منطقه ییلاقی علاقه مند هستید و دوست دارید به روستایی آرام و کم جمعیت سفر کنید، پیشنهاد می‌کنم روستای «دوگیجان» مرند را انتخاب کنید.

در این منطقه ییلاقی حدود ۳۰۰ نفر زندگی می‌کنند این روستا خوش آب و هوا، کوهستانی، دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز و سختکوش است؛ مردم این روستا به شغل‌های دامداری، قالیبافی و کشاورزی مشغول هستند.

اگر در محله‌های خاکی روستا قدم بزنید، زنانی با لباس‌های محلی می‌بینید که لباس‌هایشان در نوع خود از نظر رنگ و اشکال پارچه کم نظیر است، چیزی که این روزها در کمتر روستایی می‌توان نمونه آن را مشاهده کرد.

جهت رفتن به این روستا در شهرستان مرند پس از گذشتن از روستای اردکلو، زرقان و بناب به ارتفاعات این روستا می‌رسید.

اما بازدید غار زیبای این روستا را فراموش نکنید، این غار که از نوع غارهای استلاکتیت است، دهانه غار به عرض ۳/۵ متر است، غار به فاصله حدود ۶ کیلومتری شرق روستا واقع شده که از دو مسیر مالرو می‌شود به آن رسید؛ ورود به غار بصورت تقریباً عمودی از سوراخی که باید به صورت تک تک وارد آن شد امکان پذیر است.

امیدواریم لحظات خوشی در شهرستان مرند، شهر نوح نبی سپری کرده باشید.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 20 اسفند 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode