ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 26 بهمن 1397     |     کد : 186764

روز شمار تاریخ

جمعه26بهمن1397-10جمادی الثانی1440-15فوریه 2019

تصويب اولين برنامه هفت ساله ايران توسط مجلس شوراي ملي (1327ش)

تصويب اولين برنامه هفت ساله ايران توسط مجلس شوراي ملي (1327ش)
لايحه برنامه هفت ساله در26 بهمن ماه 1327 با عنوان «برنامه عمراني ايران» به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد و به قانون تبديل شد. پس از تصويب لايحه برنامه، دوران فعاليت سازمان موقت برنامه خاتمه يافت و شخصيت حقوقي «سازمان برنامه» رسميت يافت و متولي اولين برنامه براي رشد و توسعه اقتصاد کشور که در آن زمان به «برنامه هفت ساله عمراني ايران» شهرت يافته بود، شد
درگذشت اديب شهير و عارف بزرگ ايراني "شيخ فريدالدين عطار نيشابوري" (627ق)

درگذشت اديب شهير و عارف بزرگ ايراني "شيخ فريدالدين عطار نيشابوري" (627ق)

شيخ فريدالدين محمد بن ابراهيم عطار نيشابوري از بزرگان عُرفا و مشاهير مشايخ صوفيه و شعرا، در سال 513 هجري قمري در نيشابور به دنيا آمد. وي در ابتدا شغل عطاري داشت و صاحب ثروت شده بود. بعدها بر اثر حادثه‏اي، قدم به دايره‏ي سير و سلوك گذاشت و تا آخر عمر در اين وادي پَر گشود. عطار، به حقّ، از شاعران بزرگ مُتِصّوفه بود كه كلام ساده و گيرنده‏ي او با عشق و شوقي سوزان همراه است. زبان نرم و گفتار دل انگيزش كه از دلي سوخته و عاشق و شيدا برمي‏آيد، حقايق عرفاني رابه نَحوي خاص در دلها جايگزين مي‏سازد. عطار از تمثيلات گوناگون و بيان حكايت‏هاي مختلف در هنگام طرح يك موضوع عرفاني استفاده مي‏كند تا مقاصد مُعتكِفان خانقاه‏ها و نكات عرفاني را براي مردم عادي، بيشتر و بهتر روشن و آشكار سازد. عطار به داشتن آثار متعدد در ميان شاعران متصوف ممتاز است. در آثار نظمي و نثري عطار، نكات دقيقي درباره‏ي توحيد و معارف الهي يافت مي‏شود. تاليفات او را تا يكصد و چهارده و بيشتر وده‏ها هزار بيت شعر، گفته‏اند. اِخوانُ‏الصَّفا، اسرار نامه، الهي نامه، بلبل نامه، پند نامه، ديوان اشعار، مَنطِقُ الطّير، تَذكرةُالاولياء و جواهر نامه از آن جمله‏اند. عطار به سال 627 يا 628 هجري در فتنه‏ي مغول در سن 114 سالگي وفات يافت و بعضي او را مقتول مي‏دانند. آرامگاه عطار نيشابوري درنزديكي شهر نيشابور در استان خراسان واقع است و محفلِ دوستداران زبان و ادب فارسي مي‏باشد.

برگزاري اولين جلسه نمايندگان اروپا براي ايجاد ديوان داوري بين‏المللي در لاهه (1922م)

اولين جلسه نمايندگان دول اروپايي براي ايجاد يك ديوان داوري بينالمللي در شهر لاهه در هلند ،تشكيل شد .اين جلسه به ابتكار تزار امپراتور روسيه در جريان جنگ اول جهاني پيشنهاد شده بو .مقر اين ديوان بينالمللي در شهر لاهه قرار دارد و قضات امروزه آن توسط نمايندگان مجمع عمومي سازمان ملل متحد و از ميان قضات ملل مختلف انتخاب ميشوند.
تولد "گاليلوگاليله" دانشمند و ستاره شناس بزرگ ايتاليايي (1564م)

تولد "گاليلوگاليله" دانشمند و ستاره شناس بزرگ ايتاليايي (1564م)

گاليلو گاليله، ستاره‏شناس و رياضي‏دان مشهور ايتاليايى در 15 فوريه 1564م در شهر پيزا در ايتاليا به دنيا آمد. وي تا 19 سالگي، تمام مطالعات خود را در ادبيات متمركز كرده بود، اما از آن پس به رياضيات علاقه‏مند گرديد و در 25 سالگي به تدريس رياضيات دردانشگاه پرداخت. گاليله پس از چندي موفق به ساخت تلسكوپي گرديد كه به وسيله آن مي‏توانست كوه‏ها و دره‏هاي ماه را ببيند و ادعاي ارسطو مبني بر صاف و صيقلي بودن ماه را باطل كند. او هم‏چنين چهار قمر مشتري را مشاهده كرد و لكه‏هاي خورشيد را به چشم ديد. گاليله در سال 1610م، كليه عقايد نجومي خود را در كتابي تحت عنوان پيك آسمان منتشر ساخت كه تحسين دانشمندان را برانگيخت. وي در اين كتاب، برخلاف نظريه غالب كه بر اساس آنْ زمينْ مركز عالم است و همه اجرام آسماني به دور زمين مي‏چرخند، عنوان كرد كه زمين به همراه ديگر كرات به دور خورشيد مي‏گردند. انتشار اين عقايد خشم كليسا را برانگيخت. گاليله نمي‏توانست مخالفين خود را به وسيله تجربه و مشاهده محكوم كند؛ زيرا هيچ گونه استدلال و نوآوري علمي براي ايشان قابل قبول نبود. هم‏چنين صاحبان كليسا جز براي، كتاب مقدس و ارسطو براي چيز ديگري، ارزشي قائل نبودند. آنان هرگز اجازه نمي‏دادند كه يك فرد غير روحاني، كتاب مقدس را مطابق با ميل خود تعبير كند. از اين رو مقدمات محاكمه گاليله فراهم شد و طي دادگاهي در 22 ژوئن 1633م وادارش نمودند كه از عقايد خود برگردد. وي پس از اين محكوميت به مطالعه در علم مكانيك مشغول شد و در هفتاد سالگي موفق گرديد تا ديناميك را به وجود آورد. گاليلو گاليله در اواخر عمر نيروي بينايي خود را از دست داد تا اين‏كه در هشتم ژانويه 1642م در 78 سالگي درگذشت.


 


نوشته شده در   جمعه 26 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode