ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 بهمن 1397     |     کد : 186736

روز شمار تاریخ

پنج شنبه25بهمن1397-9جمادی الثانی1440-14فوریه 2019

عزل احمد شاه قاجار از فرماندهي كل قوا و واگذاري آن به "رضاخان" با تصميم مجلس (1303 ش)


عزل احمد شاه قاجار از فرماندهي كل قوا و واگذاري آن به "رضاخان" با تصميم مجلس (1303 ش)
رضاخان سردار سپه پس از گسترش قدرت و نفوذ خود در سراسر كشور، تنها از يك چيز بيم داشت و آن بركناري وي از سوي احمدشاه بود، همان طور كه پيشتر در حادثه جمهوري چنين شد. به همين علت كوشيد تا فرماندهي كل قوا را كه به موجب قانون اساسي در اختيار شاه بود، از آنِ خود سازد. اما مخالفت مدرس و اقليت هوادار او، مانعي جدّي در نيل به اين هدف بود. از اين رو سردار سپه به مدرس چنين وانمود كرد كه تسليم او شده و از اين پس هرچه مدرس بگويد پذيرفته مي‏شود. در اواسط بهمن ماه، سردار سپه به منزل مدرس رفت و در اين ملاقات و ملاقات‏هاي بعدي، از توطئه‏هاي دربار بر ضد خود گله كرد و خواستار اعطاي فرماندهي كلّ قوا گرديد. مدرس نيز كه قصد داشت با حمايت از رضاخان، مانع از انجام كارهاي غيرقانوني وي شود، همكاري با او را پذيرفت. به همين علت فراكسيون‏هاي مختلف مجلس با مشورت يكديگر، طرحي براي اين منظور تهيه كردند كه در 25 بهمن 1303 به تصويب نمايندگان رسيد. بدين ترتيب، رضاخان به فرماندهي كلّ قواي ايران دست يافت و احمدشاه قاجار با از دست دادن مهم‏ترين اهرم قدرت سلطنت خويش، قدرت خود را از كف داد و زمينه براي برانداختن قاجار، بيش از پيش فراهم شد. در حقيقت بايد از اين تاريخ، سلطان احمدشاه را پادشاه مخلوع ايران دانست و رضاخان پهلوي را پادشاه جديد ايران خواند.

درگيري خونين ساواكي‏ها و عناصر ضدانقلاب با نيروهاي انقلابي در تبريز (1357ش)

عناصر ضدانقلاب و ساواكي‏ها كه در نقاط مختلف شهر تبريز موضع گرفته بودند، با تيراندازي‏هاي گسترده، عده زيادي از مردم شهر را به خاك و خون كشيدند. نيروهاي وفادار به انقلاب در صدد دفع تهاجمات دشمنان برآمدند و با كشتن تعدادي و دستگيري 150 تن و فرار ساير مزدوران، اين واقعه به پايان رسيد

صدور حكم تاريخي "امام خميني" مبني بر ارتداد "سلمان رشدي"، نويسنده كتاب آيات شيطاني (1367ش)

سلمان رشدي نويسنده مرتد هندي الاصلِ انگليسي در رمان خود با نام آيات شيطاني، به اسلام، قرآن و پيامبر اكرم (ص) و بسياري ديگر از مقدسات مسلمانان به روشي جاهلانه و نابخردانه اهانت كرده است. تأليف و انتشار كتاب آيات شيطاني در سطح گسترده كه با نظر مثبت و مساعد دولت‏هاي غربي انجام شد، حاكي از توطئه فرهنگي جديد غرب عليه مسلمانان، تحت پوشش آزادي بود. اما فتواي صريح امام خميني عليه نويسنده اين كتاب، باعث بيداري مردم جهان به ويژه مسلمانان شد و در واقع از تكرار چنين اهانت‏هايي به اسلام جلوگيري كرد. پس از صدور اين فتوا، اكثريت علماي جهان اسلام و بسياري از آزادانديشان از آن حمايت كردند. اين در حالي بود كه دولت‏هاي غربي به بهانه دفاع از آزادي قلم به حمايت شديد تبليغاتي و سياسي از سلمان رشدي پرداختند. حضرت امام با صدور حكم شرعي ارتداد نويسنده كتاب آيات شيطاني، نيروي عظيم نيروهاي مسلمان را آشكار ساخت و موجي توفنده از توده‏هاي ميلياردي مسلمانان در مصاف با كفر پديد آورد. رشدي مرتد نيز از لحظه صدور حكم، مخفي شد و پليس اسكاتلند يارد، حفاظت از وي را با صرف هزينه‏هاي كلان بر عهده گرفت. رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت‏اللَّه العظمي خامنه‏اي در اين باره فرمود: حكمي را كه امام امت بيان فرموده‏اند، حكمي است كه هر يك از فقهاي اسلامي اگر بخواهند بر طبق حكم اسلامي عمل كنند، همين حكم را بايد بدهند و اين فتوا قطعي است. هزينه حفاظت از سلمان رشدي براي دولت انگلستان در حدود يك ميليون پوند در سال است.

درگذشت "اِبنِ‏فَرَحِ اِشبيلي" شاعر و محدث قرن هفتم هجري(699 ق)

شهاب الدين ابوالعباس احمد بن فَرَح بن احمد لَخمي اِشبيلي در سال 625 ق در اِشبليّه در اندلس قديم واقع در اسپانياي امروز به دنيا آمد. وي به هنگام حمله‏ي ارتش اسپانيا به اين شهر، در سال 646 ق به اسارتِ سربازانِ اسپانيايى افتاد، اما پس از مدتي گريخت و به كشور مصر رفت. ابن فَرَح در مصر از محضر درس علماي مشهور قاهره كسب فيض كرد و بعد ازمدتي عازم دمشق شد و در آن‏جا تحصيلات خود را ادامه داد. ابن فرح اشبيلي سپس در دمشق به عنوان عالمي آگاه در علم حديث به تدريس پرداخت و شاگردان بسياري از دانشِ او بهره‏مند شدند. از اين محدّث برجسته، منظومه‏هاي معروفي در شرح احاديث به جاي مانده است كه از لحاظ اصول شعري نيز قابل توجه مي‏باشد.
مرگ "جِيمز كوك" دريانورد و مكتشف انگليسي (1779م)

مرگ "جِيمز كوك" دريانورد و مكتشف انگليسي (1779م)

جِيمز كوك، دريانورد انگليسي در 27 اکتبر1728 م به دنيا آمد. وي گر چه در خانواده‏اي فقير زندگي مي‏كرد و تا 13 سالگي شاگرد يك خواروبار فروش بود، اما در سال 1755 م وارد نيروي دريايى انگلستان شد و به علت لياقت و كارداني خود تا مقام درياسالاري ارتقا يافت. سفرهاي دريايى جِيمز كوك منجر به حاكميت و آغاز استعمار انگلستان در نقاطي از جهان از جمله جزاير هاوايى، استراليا و زلاندنو و... گرديد. كوك در سال 1768م به سفري طولاني دست زد كه ترسيم نقشه عبور سياره زهره هدف اصلي آن بود. از ديگر اقدامات وي، سفر به اقيانوس آرام بود كه طي آن موفق به اثبات بطلان شايعه وجود قاره بزرگ جنوبي گرديد. در جريان اين سفر، كوك مناطق اقيانوس جنوبگان و نواحي استراليا را كشف كرد. وي در سفرهاي خود، دور زمين را با كشتي طي كرد و از بعضي مناطق نقشه‏برداري نمود. كاپيتان جِيمز كوك سرانجام در چهاردهم فوريه 1779م در 51 سالگي توسط يكي از بوميان جزاير هاوايي كشته شد.
تولد "كريستوفر شولز" مخترع ماشين تحرير (1815م)

تولد "كريستوفر شولز" مخترع ماشين تحرير (1815م)

كريستوفر لاتِم شولْزْ، مبتكر امريكايى در چهاردهم فوريه 1815م در امريكا به دنيا آمد. وي در ابتدا مدتي كارگر چاپ‏خانه بود و لذا با شوق و علاقه، درباره پديد آوردن دستگاهي كوچك كه كار نوشتن را به جاي دست انجام دهد، به تفكر پرداخت. در سال 1864م به كمك يكي از دوستانش توانست طرح دستگاهي را بريزد كه صفحات كتاب را شماره‏گذاري مي‏كرد، ولي چون ساختمان آن را جالب نديد، خود به ساختن ماشين بهتري همّت گماشت و نزديك به سه سال بر روي اين طرح كار كرد. با اين حال پس از چندي به اين نتيجه رسيد كه اگر كليد ماشين تحريرش داراي محوري باشد كه بر آن حرفي حك شود مي‏تواند روي كاغذ نقش بياندازد و هر گاه ماشينْ چندين كليد داشته باشد و هر كليد براي يك حرف، ديگر به استوانه گردان نيز احتياجي نيست. او نمونه‏اي از اين دستگاه را ساخت كه فقط داراي يك كليد بود، ولي مدتي بعد در سال 1868م شولز اختراع خود را كه تمام حروف الفبا را دربرداشت به ثبت رساند. با اين حال چون در تنگناي مالي بود لذا امتياز آن را به بهايي اندك به يك شركت فروخت و بدين ترتيب ماشين تحرير رواج پيدا كرد. بعدها اين شركت، ماشين تحريرهاي كامل‏تري از روي مدل شولز ساخت و دنيا را با اين اختراع آشنا نمود. كريستوفر شولز سرانجام در سال 1890م در 75 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   پنجشنبه 25 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode