ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 آذر 1397     |     کد : 185874

تألیف سیدسلمان صفوی؛

کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی» منتشر شد

کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی» تألیف دکتر سید سلمان صفوی در ۲۰۶ صفحه مصور رنگی در تهران و لندن منتشر شد.

کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی» تألیف دکتر سید سلمان صفوی در ۲۰۶ صفحه مصور رنگی در تهران و لندن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صفوی که فیلسوفی نوصدرایی است در کتاب «ارکان فلسفه هنر اسلامی»  با نگاهی نو به تبیین مبادی فلسفی و عرفانی هنر اسلامی با رویکرد حکمت نو صدرایی می پردازد. «زیبایی»، «خیال»، «معرفت»، «عشق»، «مشکک بودن وجود و هنر به مثابه وجود»، «هنر به مثابه تجلی اسما و صفات الهی و نور خدا»، «نقش نور و رنگ»، «وحدت در کثرت و کثرت در وحدت»  و «نمادگرایی» از مباحث اصلی ارکان نظری هنر اسلامی به شمار می روند.

وی در این کتاب دو نگاه توصیفی و جغرافیایی را نقد نموده است. او نگاه صرفا توصیفی به هنر اسلامی را که در دانشگاههای غربی تدریس می شود را  نقد و استدلال کرده  که ورای ظواهر هنر اسلامی، معنایی متعالی وجود دارد که با روش تاویل فلسفی و عرفانی(هرمنیوتیک معنویه) می‌توان آن را فهمید.

صفوی در مقابل نگاه جغرافیایی محور که معتقد است هنر اسلامی وجود ندارد بلکه فقط هنر ایرانی، ترکی، عربی وجود دارد و هنرهای این ملل ربطی به یکدیگر ندارند، در این کتاب تبیین نموده است که هنر اسلامی در همه کشورهای اسلامی اعم از آسیایی، افریقایی و اروپایی(اندلس، بوسنی، آلبانی، تاتارستان) دارای وحدت نگاه، حس و خیال متعالی به امر قدسی و بیان هنری ابعادی از جمال و جلال تجلیات حضرت حق از منظر هنرمند مسلمان است.

در این کتاب به آثار هنری خوشنویسی، معماری، موسیقی، نقاشی، نقاشی ـ خط، نگارگری، مجسمه سازی، صنایع دستی، تئاتر و سینما اشاره شده است و به آرای فیلسوفان و عارفانی نظیر فارابی، ابن سینا، غزالی، سهروردی، ملاصدرا، نجم الدین کبرا، محی الدین اندلسی، مولوی، شبستری، بوکهارت و نصر استناد شده است.

این کتاب به بیش از صد منبع فارسی، انگلیسی و عربی ارجاع داده شده است و کتاب شناسی معتبری در زمینه هنر اسلامی در پایان کتب معرفی شده است.

مخاطب این کتاب طبقه جوان، هنرمندان و دانشجویان هنر، فلسفه و عرفان هستند و منبع درسی مفیدی برای دانشجویان رشته های هنر، فلسفه و عرفان است.

کتاب مذکور به صورت رنگی چاپ شده است و حاوی بیش از ۱۰۰ تصویر رنگی از دوره صفویه تا امروز از کشورهای مختلف است.

دکتر سید سلمان صفوی، دکترای فلسفه دین و فوق دکترای فلسفه هنر از سواس، دانشگاه لندن و مولف دهها جلد کتاب در حوزه فلسفه، عرفان و هنر به زبانهای انگلیسی و فارسی است. وی سردبیر مجله تخصصی ترانسندنت فیلوسوفی و رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن است.

این کتاب در ایران از سوی انتشارات سلمان آزاده(تهران) منتشر شده است.


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 12 آذر 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode