ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 آذر 1397     |     کد : 185869

روز شمار تاريخ

دوشنبه12آذر1397-25ربیع الاول1440-3دسامبر 2018

اعزام سپاه يكصد هزار نفري محمدرسول ‏اللَّه به جبهه‏ هاي جنگ حق عليه باطل (1365 ش)

اعزام سپاه يكصد هزار نفري محمدرسول ‏اللَّه به جبهه‏ هاي جنگ حق عليه باطل (1365 ش)

در اين روز، در حالي كه بيش از شش سال از آغاز جنگ تحميلي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران مي‏گذشت، ده‏ها هزار بسيجي داوطلب از سراسر كشور در قالب بيش از دويست گردان با نام سپاه يكصد هزار نفري محمد(ص) عازم جبهه‏هاي نور عليه ظلمت شدند. حضور اين خيل عظيم مشتاقان جهاد و شهادت در صحنه‏هاي نبرد، بار ديگر قدرت الهي ملت ايران را به نمايش گذاشت و اين حركت حماسي بي‏سابقه، وحشتي متزلزل كننده در دل دشمنان اسلام انداخت. با اعزام بزرگ يكصد هزار نفري سپاه حضرت محمد(ص)، و نيز گروه كثيري از نيروهاي آموزش ديده و اعزام مجدد در گردان‏هاي منظم، جهت حضور در جبهه‏ها، شور و شوقي مقدس ايران اسلامي را فراگرفت.

رحلت فقیه بزرگ شیعه "سیدمرتضی علم الهدی" شاگرد معروف شیخ مفید(436 ق)

سیدمرتضی عَلَم الهدی که نَسب وی با پنج واسطه به امام هفتم(ع) می‏رسد، در رجب سال 355 ق در بغداد به دنیا آمد. وی که با رؤیای صادقه‏ی شیخ مفید، به مکتب درس آن شیخ بزرگوار راه یافته بود، به همراه برادرش سیدرضی، خوشه چین معرفت استاد گردید. از جمله استادان وی می‏توان از ابومحمد تلعکبری، شیخِ صدوق، حسین بن علی بن بابویه برادر شیخ صدوق و... نام برد. همچنین شیخ طوسی، ابوالصلاح حلبی، قاضی ابن بَرّاج طرابلسی، سید تقی رازی و شیخ مفید ثانی و... از شاگردان وی می‏باشند. از جمله ویژگی‏های حوزه‏ی درسی وی این که، همه گونه افراد با هر عقیده‏ای می‏توانستند در محضر او حضور یابند و از علوم مختلفی که وی تدریس می‏کرد استفاده نمایند. همچنین او اولین کسی است که خانه‏اش را دارالعلم قرار داد و برای مباحثه و مناظره آماده کرد و کتابخانه‏ی وی دارای هشتاد هزار جلد کتاب بوده است. تالیفات فراوان سید مرتضی را بیش از 85 اثر شمرده‏اند و بر اثر کوشش فراوان در نشر احکام و علوم اسلامی، وی را مجدّد مکتب و احیاگر دین و رونق بخش معارف الهی در قرن چهارم هجری دانسته‏اند. سید مرتضی سرانجام پس از عمری پربار و انجام کارهایی بزرگ و ارزنده در روز یکشنبه 25 ربیع الاول 436 ق در سن هشتاد سالگی به جوار حق شتافت و از بغداد به کربلا منتقل گردید و در حرم حضرت سیدالشهداء به خاک سپرده شد.

شكست ترك‏ هاي عثماني در جنگ بالكان و عقب ‏نشيني آنان از اروپا (1912م)

در دوره صلح مسلح كه از سال 1871م تا آغاز جنگ جهاني اول به طول انجاميد، حوادثي در شبه جزيره بالكان روي داد كه مي‏توان آن‏ها را زمينه‏ساز نخستين جنگ جهاني در قرن بيستم دانست. پس از موافقت عثماني با واگذاري منطقه بوسني و هرزه گوين به اتريش، مشروط به عدم حمايت اتريش از استقلال بلغارستان، روسيه نيز درصدد كسب امتياز برآمد. با اعلام استقلال بلغارستان و پيوستن جزيره كُرت به يونانْ، اوضاع در منطقه بالكان بحراني شد در اين شرائط در 28 اوت 1912م منطقه جبل اسود به دولت عثماني اعلام جنگ داد و بلغارستان، صربستان و يونان نيز به حمايت از آن برخاستند. بيش از 700 هزار نظامي دول متحد در مقابل بيش از 300 هزار سرباز ترك عثماني قرار گرفتند طي اين نبرد كه براي نخستين بار از هواپيما استفاده شد نيروهاي متحد تا دروازه استانبول پيش رفتند. اين جنگ در نهايتْ، با شكست عثماني در سوم دسامبر 1912م خاتمه يافت و باعث شد تا دولت عثماني سرزمين‏هاي اروپايي خود را از دست بدهد.


نوشته شده در   دوشنبه 12 آذر 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode