ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 آبان 1397     |     کد : 185728

منوچهر صدوقی سها مطرح کرد؛

آیا علامه جعفری از شرح مثنوی پشیمان بود؟/ یک فیلسوف مستقل

منوچهر صدوقی سها گفت: آقای جعفری استاد فلسفه نبودند اما این دلیل بر نقص معلومات فلسفی نیست. علامه جعفری فیلسوف مستقلی بود.

منوچهر صدوقی سها گفت: آقای جعفری استاد فلسفه نبودند اما این دلیل بر نقص معلومات فلسفی نیست. علامه جعفری فیلسوف مستقلی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش نکوداشت مقام علمی و اخلاقی محمدتقی جعفری روز گذشته در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور اندیشمندان، صاحب نظران و خانواده علامه جعفری برگزار شد.

منوچهر صدوقی سها در این همایش گفت: من صحبت های خود را معطوف به دو موضوع مثنوی و سنت فلسفی علامه جعفری می کنم.

وی افزود: امروز زیاد شنیده می شود که می گویند چرا یک عالم حوزوی باید به مثنوی بپردازد و عده ای از قول علامه به دروغ گفته اند که علامه جعفری از پرداختن به مثنوی پشیمان بوده اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که شیخ انصاری از استادش نقل می کند که استاد می گوید من هر چه از فلسفه می دانم از مثنوی است. یا آیت الله بروجردی تعلیقات زیادی بر مثنوی دارند. یا آیت الله حکیم هم پولی را برای ترجمه مثنوی به عربی هزینه کرده بودند.

صدوقی سها گفت: اشکال دومی که از شرح مثنوی علامه می گیرند این است که می گویند این شرح ارزشی ندارد. حال آنکه فردی مثل مرحوم جلال الدین همایی شعری برای علامه می گویند که « از نقوش مثنوی بر آب و رنگ، آیینه افکار را بگرفته زنگ/ هان هان تو ای تقی جعفری، زنگ این آیینه را باید بری/ زنگ این آیینه بردن کار توست دست حق صیق ده آثار توست/ ترس آن دارم که با عقل فکور، بر دمی بر مردگان بانگ نشور.

وی ادامه داد: لذا آقای همایی در مورد علامه و شرح ایشان چنینشهادتی داده اند.

صدوقی سها گفت: بحث دیگری که عده ای مطرح می کنند این است که علامه جعفری چه ربطی به فلسفه داشته اند؟ بحث این است که ما استاد فلسفه را با فیلسوف اشتباه گرفته ایم. آقای جعفری استاد فلسفه نبودند اما این دلیل بر نقص معلومات فلسفی نیست. علامه جعفری فیلسوف مستقلی بود.

وی در پایان گفت: کتابی به نام نهایت الادراک از علامه هست که اصلاً چاپ نشده که ایشان این کتاب را در ۲۰ سالگی در نجف نوشته اند. کتاب دیگر با نام ارتباط انسان با جهان است که یک باز منتشر شده است. اگر به سرفصل های این دو کتاب نگاه کنید می بینید که علامه چه درک فلسفی عمیقی داشته اند.

در پایان این همایش علی جعفری فرزند علامه جعفری نیز در سخنانی گفت: یک مطلب که من خودم شاهد آن بودم نگاه علامه جعفری به موضوع مسئولیت پذیری است. ایشان مسئولیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را به دلیل مشغله قبول نکردند و مسئولیت آن را سنگین می دانستند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که گفته می شود مرحوم علامه به ۱۷ زبان زنده دنیا سخن می گفت که این مسئله دروغ است. ما باید هر چه می شنویم تحقیق کنیم، برخی از این خاطراتی که در مورد علامه گفته می شود، به ایشان لطمه می زند. متاسفانه ما نسبت به شخصیت ها غلو داریم و آقای جعفری هم از این مسئله مستثنی نیست.

وی افزود: ایشان بحثی در مورد بالندگی و صاحب نظر بودن دارند که توصیه می کنند مادامی که دو کتاب خواندید دلیل بر صاحب نظر شدن شما نیست. شما باید استاد ببینید. با دو تا مجله خواندن ذهن خود را مغشوش نکنید.

علی جعفری در پایان گفت: از سوی دیگر ایشان در توصیه دیگری به شاگردان خود می گفتند اگر فکر می کنید من جعفری آخرین پله علم هستم، سقوط می کنید، شما باید از من هم عبور کنید.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 24 آبان 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode