ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 آبان 1397     |     کد : 185638

به مناسبت شهادت امام مجتبی(ع):

امام حسن(ع)؛ مظهر جود و سخاوت/ صلحی که زمینه‌ساز قیام عاشورا شد

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه، جود و سخاوت را از ویژگی‌های امام حسن مجتبی(ع) دانست و گفت: این امام بزرگوار در طول عمر خود چندین بار تمام دارایی خود را به نیازمندان بخشیدند.

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه، جود و سخاوت را از ویژگی‌های امام حسن مجتبی(ع) دانست و گفت: این امام بزرگوار در طول عمر خود چندین بار تمام دارایی خود را به نیازمندان بخشیدند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حسن جان! غریب شهر مصطفی، به کدام حادثه رجوع کنم که از مرثیه مظلومی تو، آشفته و پریشان نباشد؟ چه بگویم از غم‌های بسیار توای پیشوای غریب؟

اکنون نغمه‌های بی کسی، از یک یک ستون‌های مسجد النبی(ص) طنین انداز شده است؛ لح و جنگ در مرام آفتاب، جز برای اعتلای رسم خورشید، معنای دیگری ندارد.

می‌شود این همه غربت را تنها در یک کلمه تصویر کرد، امام مظلوم و غریب ما، امام حسن مجتبی(ع)؛‌ سیاه پوش بیست و هشتمین روز صفر، شانه به شانه آسمان ابری مدینه در سوگ عزایت می‌گریم.

امام حسن(ع) در شب نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در مدینه تولد یافت؛ لقب‌های ایشان سبط، سید، زکی، مجتبی است که از همه معروف‌تر «مجتبی» می‌باشد.

امام حسن(ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسیدند و نزدیک به شش ماه به اداره امور مسلمین پرداخت.

مهم‌ترین حادثه در زندگی امام حسن(ع) جریان صلح معاویه با آن حضرت است زیرا امام صلحشان را حجتی بر آیندگان می‌دانند؛ یعنی بر اساس عملکرد حضرت، وظیفه انسان نیز در شرایط مشابه با آن زمان، صلح و مصالحه است.

تلاش موفق امام حسن(ع) برای به کرسی نشاندن اهداف صلح باعث شد که معاویه طرح قتل حضرت را پیگیری کند تا بتواند به خواسته دیرین خود یعنی تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت موروثی، جامه عمل بپوشاند، به این ترتیب سمی مهلک تهیه کرد و توسط همسر آن حضرت به هدف خود رسید.

پیامبر از آینده امام حسن(ع) آگاه بودند

در این خصوص قاسم جعفری از اساتید حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسن(ع) دارای نسب شریفی هستند، افزود: این امام بزرگوار به عنوان سبط اکبر رسول اکرم(ص) شناخته می‌شوند و پدر و مادرشان امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه مرضیه(س) دو دریای گوهربار هستند.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) از ابتدا می‌دانستند که هر کدام از بزرگواران باید چه مسیری را طی کنند بنابراین حدیث معروف «الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ اِمامانِ قاما اَوْ قَعَدا» یعنی حسن و حسین(علیهما سلام) امام هستند چه قیام کنند و چه سکوت کنند را بیان کردند.

پیروی از امام ضروری است

جعفری ادامه داد: از زندگی امام حسن مجتبی(ع) می‌توان آموخت که باید از امام خود پیروی کرد زیرا گاهی امام با توجه به شرایط تشخیص مبارزه و یا سکوت را می‌دهد و وضعیت کنونی ایران نیز بدین گونه است.

وی بیان کرد: همان‌گونه که در زمان امام خمینی(ره)، ایشان ندای «جنگ جنگ تا پیروزی» را سر دادند و مردم نیز پشت سر امام ایستادند و روز بروز بر ارزش ایشان افزوده شد زیرا مردم دریافتند که امام به دنبال مصلحت مردم است.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه آن‌هایی که در زمان امام حسن(ع) دلیل صلح ایشان را ندانستند از عمق و بصیرت برخوردار نبودند،‌ گفت: امام حسن مجتبی(ع) تربیت شده امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) بودند و در زمان حکومت حضرت امیر در کنار ایشان حضور داشتند و در جنگ‌ها نیز در کنار این حضرت بودند که این نشان می‌دهد که امام مجتبی(ع) زمانی که دیگران را به جنگ دعوت می‌کنند خودشان نیز باید جلودار باشند و عزیزان خود را به جنگ بفرستند.

دسیسه سپاه معاویه مردم را از امام حسن(ع) دور کرد

وی ابراز کرد: مردم پس از شهادت امام علی(ع) با امام حسن مجتبی(ع) بیعت کردند و ایشان به سازماندهی پرداختند اما سپاه معاویه با دسیسه آنها را به سمت خودشان کشاندند و در قبال وعده پول هشت هزار نفر از ۱۰ هزار نیرویی که قرار بود در مقابل معاویه بایستد به سمت معاویه رفتند.

جعفری در خصوص علت صلح امام حسن(ع) بیان کرد: صلح با معاویه آخرین راه حل بود زیرا با تبلیغات گسترده معاویه راه دیگری برای مقابله وجود نداشت.

صلح امام حسن(ع) سبب ساز قیام عاشورا بود

وی گفت: اگر بخواهیم صلح امام حسن(ع) را با نگاه تیزبین‌تری ببینیم باید بگوییم که صلح ایشان بود که سبب قیام عاشورا شد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: امام حسن(ع) مظلومیت را تحمل کردند و زخم زبان‌ها را شنیدند اما روشن کردند که شروطی که معاویه نوشتند تنها بر مبنای منفعت طلبی و سودخواهی کفار و مشرکان بوده است در حالی که مؤمنان به دنبال حق‌طلبی و خدامحوری هستند بنابراین صلح پذیری امام حسن(ع) در شناخت چهره واقعی معاویه بسیار تأثیرگذار بود.

وی بیان کرد: در زندگی امام حسن مجتبی(ع) پس از صلح تحمیلی مشکلات بسیاری به وجود آمد اما به ارائه سبک زندگی الگویی که یک مؤمن باید داشته باشد که امروز از آن به سبک زندگی اسلامی تعبیر می‌شود با کار و تلاش پرداختند.

مردم زمان امام حسن(ع) قادر به تشخیص حق از باطل نبودند

جعفری با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) در میان مردمی بودند که نمی‌توانستند حق را از باطل تشخیص دهند، افزود: مردم زمان این امام بزرگوار نمی‌توانستند شخصیت معاویه و امام حسن(ع) را تشخیص دهند.

شهادت این امام بزرگوار نیز از مظلومیت ایشان بود که با نیرنگ همسرشان به شهادت رسیدند

وی بیان کرد: شهادت این امام بزرگوار نیز از مظلومیت ایشان بود که با نیرنگ همسرشان به شهادت رسیدند.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: در شرایط امام حسن(ع) سوء ظن مردم از یک طرف و نیرنگ معاویه از سوی دیگر ایشان را گوشه نشین کرد اما با تلاش خود سنت نبوی را نشان دادند.

وی جود و سخاوت را یکی دیگر از ویژگی‌های امام حسن(ع) دانست و افزود: این امام بزرگوار در طول عمر خود چندین بار تمام دارایی خود را بخشیدند.

جعفری بیان کرد: امام حسن مجتبی(ع) به جنبه‌های عبادی توجه بسیاری داشتند و بارها پیاده به حج رفتند.

وی با بیان اینکه امام حسن(ع) در دوران عزلت به تبیین روشنگری پرداختند، افزود: امام حسن(ع) می‌فرمایند که «إِنّما الخلیفة من سارَ بسیرة رسول الله وعَمِل بطاعة الله ولَعَمْری» یعنی خلیفه و جانشین رسول خدا کسی است که خیر کند به سیره حضرت رسول(ص) و به طاعت الهی عمل کند که به جان رسولم که ما اهل بیت(ع) نشانه‌های تقوا هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام(ع) در این حدیث می‌فرمایند که افرادی که به سمت معاویه رفتند امام طاغوت را به جای امام حق پذیرفتند، بیان کرد: یکی از اقدامات مهم امام حسن(ع) روشنگری است که اقدامی فرهنگی می‌باشد.

وی گفت: افرادی که عامدانه نعمت جمهوری اسلامی و استقلال را نادیده می‌گیرند شکر نعمت را بجا نمی‌آورند.

امام حسن مجتبی(ع) به جنبه‌های عبادی توجه بسیاری داشتند و بارها پیاده به حج رفتند

جعفری با بیان اینکه امام(ع) می‌فرمایند که ننگ دنیایی بهتر از جهنمی شدن است، افزود: فرض کنید فردی خطایی کرده و دیگران سندسازی کرده‌اند و می‌گویند چنانچه خطایت را ادامه ندهی سند را فاش می‌کنیم و فرد به خطایش ادامه می‌دهد که حضرت می‌فرماید که چنانچه در این دنیا آبرویت برود بهتر از جهنمی شدن است.

وی با بیان اینکه امام حسن(ع) در حدیثی می‌فرمایند که کسی که بنده خدا شود و عبادتش را بجا آورد خداوند همه چیز را در سیطره او قرار می‌دهد، افزود: خداوند بر ملت ایران عزت داده است و چنانچه ملتی بخواهد عزیز و سربلند باشد باید به خدا بیاندیشند.

درک پایین مردم مشکل اصلی امام حسن(ع) بود

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه بزرگترین مشکل امام حسن مجتبی(ع) درک پایین مردم بود، افزود: هر زمان درک مردم پایین بود شرایطی مانند شرایط امام حسن(ع) بوجود آمد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط امام حسن مجتبی(ع) می‌توان گفت ملت ایران امروزه دارای معرفت و بصیرت هستند و این امر موجب شده که توطئه دشمن ناکام بماند بنابراین باید قدردان مردم باشیم و مسئولان نیز باید تلاش بیشتری برای آنها داشته باشند.


نوشته شده در   چهارشنبه 16 آبان 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode