ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 11 آبان 1397     |     کد : 185589

روحانی در روزنامه فایننشیال تایمز:

اروپا به همراه چین و روسیه بسته نهایی خود را ارائه و اجرا کند

رئیس جمهور نوشت: اکنون ضروری است سه کشوراروپایی به اضافه روسیه و چین، بسته نهایی خود را که می‌باید تحریم های آمریکا را جبران کند ارائه و اجرایی کنند.

رئیس جمهور نوشت: اکنون ضروری است سه کشوراروپایی به اضافه روسیه و چین، بسته نهایی خود را که می‌باید تحریم های آمریکا را جبران کند ارائه و اجرایی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی رییس جمهور در مقاله ای که در روزنامه فایننشیال تایمز انگلیس منتشر شد، با انتقاد از سیاست های یک جانبه گرایانه آمریکا ضمن تشویق کشورهای اروپایی برای ایستادگی در برابر این رویکرد امریکا نوشت: وقت آن است که اروپا به همراه چین و روسیه بسته نهایی خود را برای جبران تحریم های آمریکا ارایه و اجرا کنند. دکتر روحانی همچنین در این مقاله یاد آور شد که تنها از طریق بهره مندی ملت ایران از دستاوردهای برجام است که این توافق تاریخی تداوم خواهد داشت.

متن کامل این مقاله به شرح زیر است:

جهان امروز با چالش های فراوانی همچون مسائل اقتصادی، بحران های اجتماعی، معضل پناهندگان، بیگانه ستیزی و پدیده تروریسم و افراطی گری مواجه است. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روزمره با این مشکلات درگیر است. البته نزدیک به دو سال است که یک مشکل پیچیده به مشکلات جهانی اضافه شده و آن سیاست های دولت آمریکا است که روابط بین المللی را در حوزه های مختلف به چالش کشیده است. مشارکت آمریکا در جنایات روزمره علیه مردم یمن و در تحقیر و مرگ تدریجی ملت بزرگ فلسطین منجر به تحریک روزانه احساسات ۵/۱ میلیارد مسلمان جهان شده است. ما معتقدیم حمایت آشکار دولت آمریکا از جانیانی مانند داعش که هیچ اصل انسانی را محترم نمی شمارند، مشکلات منطقه ما را دوچندان کرده است.

از نگاه کلی تر، رویکرد دولت ترامپ در زمینه موضوعات تجاری، معاهدات بین المللی و برخورد تحقیرآمیز ترامپ حتی نسبت به متحدین ایالات متحده، نظم جهانی را با چالش های جدیدی مواجه ساخته است. در یک کلام، سیاست یکجانبه گرایی، تبعیض نژادی، مسلمان ستیزی و تضعیف معاهدات مهم بین المللی از جمله معاهده تغییرات اقلیمی که توسط دولت فعلی آمریکا دنبال می شود از اساس با رویکرد چندجانبه گرایی و دیگر نظرات سیاسی-اجتماعی که اروپا آن را دنبال می کند در تضاد است.  

در این میان، یک عنصر دیگر که روابط دو سوی آتلانتیک را با چالش مواجه کرده، توافق هسته ای ایران است. برجام حاصل بیش از دو سال مذاکرات فشرده میان ایران و ۶ کشور دیگر از جمله ۳ کشور اروپایی است. این توافق که ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، مورد تایید اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین المللی قرار دارد و به عنوان بخشی از حقوق بین الملل الزاماتی را برای اعضای ملل متحد به همراه داشته است.  

متاسفانه دولت آمریکا با طرح ادعاهای واهی و بدون توجه به تعهدات بین المللی خود از برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه و فراسرزمینی را به ایران و کشورهای دیگر تحمیل کرده است. با این اقدام، آمریکا در واقع کشورهای دیگر را تهدید می کند که در صورت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مجازات خواهند شد؛ این چیزی نیست جز به سخره گرفتن مصوبات بین المللی و باج خواهی از اجراکنندگان آن.

برجام پیروزی بزرگ دیپلماسی در دوران معاصر است. به همین دلیل است که اروپا به همراه دیگر کشورها-- به غیر از چند استثنا-- در تلاش اند تا این دستاورد بزرگ از بین نرود.

بعد از خروج آمریکا از برجام، گفتگوهای خوب و سازنده ای را با اعضای باقی مانده در برجام از جمله کشورهای اروپایی آن داشته ایم. مواضع این کشورها در حمایت از برجام ارزشمند بوده است. اکنون ضروری است سه کشوراروپایی به اضافه روسیه و چین (E۳+۲) قبل از اعمال تحریم های یکجانبه و فرامرزی جدید آمریکا، بسته نهایی خود را که می باید تحریم های آمریکا را جبران کند ارائه و اجرایی نمایند. تنها از طریق بهره مندی ملت ایران از دستاوردهای برجام است که این توافق تاریخی تداوم خواهد داشت.

تصمیم اخیر دیوان بین المللی دادگستری و صدور قرار موقت آن علیه تحریم های غیرقانونی آمریکا، حقانیت ج. ا.ایران و غیر قانونی بودن تحریم های ظالمانه آمریکا را به اثبات رسانید. عدم توجه به الزام آور و لازم الاتباع بودن این قرار صادره، موجب تضعیف و بی اعتمادی جامعه جهانی نسبت به معاهدات بین المللی خواهد شد که این خود چالشی است بزرگ که می تواند برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی آثاری سوء و خطرناک به همراه داشته باشد.

برجام به خوبی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و گفتگوست. بر همین اساس است که با کشورهای اروپایی رایزنی و گفتگوهای سیاسی پیرامون موضوعات مهم و مورد علاقه مشترک به ویژه مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه را با هدف یافتن راهکارهای مناسب برای حل این بحران‌ها آغاز کرده ایم.

در جهان پرتلاطم امروز، تنها راه غلبه بر مشکلات، اقدامات هماهنگ بین المللی بر مبنای منافع مشترک جامعه بین المللی و نه خواسته های کوته بینانه یک یا چند کشور است. یکجانبه گرایی، مهلک و چندجانبه گرایی به عنوان تنها اقدام مناسب، کم هزینه و کارا محسوب می شود. اروپا با سنت چندجانبه گرایی خود می‌تواند نقش مهمی را در راستای هویت و منافع خود و به منظور تقویت صلح و ثبات در جهان ایفا نماید. ایران به چندجانبه گرایی اعتقاد دارد و آماده است با همه کشورهای صلح دوست در این مسیر همکاری کند. همکاری ایران و اروپا، منافع درازمدت برای هر دوطرف و صلح و ثبات جهانی در بر خواهد داشت.


نوشته شده در   جمعه 11 آبان 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode