ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 مهر 1397     |     کد : 185407

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

شاعران و مرثیه سرایان آذربایجان جایگاه بی‌بدیلی در پایه‌گذاری ادبیات عاشورایی دارند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که ادبیات عاشورایی مردم آذربایجان با قلم شعرای صاحب نام غنی و اثرگذار است، گفت: شاعران و مرثیه سرایان آذربایجان جایگاه بی بدیلی در پایه گذاری و نشر ادبیات عاشورایی دارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که ادبیات عاشورایی مردم آذربایجان با قلم شعرای صاحب نام غنی و اثرگذار است، گفت: شاعران و مرثیه سرایان آذربایجان جایگاه بی بدیلی در پایه گذاری و نشر ادبیات عاشورایی دارند.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، سید محمد علی آل هاشم در چهارمین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی با اشاره به سابقه ادبیات عاشورایی در آذربایجان، اظهار کرد: مرثیه سرایی و تعزیه‌خوانی در آذربایجان از قدمت بسیاری برخوردار است؛ به طوری‌که در دوران صفويه در آذربايجان و برخی مناطق شيعه نشين، مرثيه سرايی و تعزيه خوانی به زبان تركی رونق شده و توجه شاعران و نوحه سرايان شيعه به حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش بیشتر شد.

وی با بیان این‌که حماسه حسینی قسمتی از ادبیات نظم و نثر آذری را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: توجه به مرثيه سرايی در تاريخ ادبيات آذربايجان به مراتب بيش از ديگر انواع شعر بوده است.

وی ادامه داد: واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) نکات عطف تاثیرگذار در ادبیات فارسی و عربی بوده و اصل حادثه نیز تا انتهای تاریخ ماندگار است.

وی با بیان این‌که ادبیات عاشورا در قالب نظم و نثر جاودانه و ماندگار است، افزود: ادبیات عاشورا غنی‌ترین ذخایر فکری مکتب شیعه است؛ البته فراز و نشیب هایی را  پشت سر گذاشته است که اصل آن مربوط به دوران صفویه است.

وی ادامه داد: مراسم عزاداری امام حسین (ع) و مرثیه خوانی در دوران صفویه رشد یافته و منجر به شکوفایی شعر و ادبیات عاشورایی شد.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از نهضت عاشورا الگو گرفته است، گفت: پس از انقلاب، شعر و ادبیات عاشورایی رونق گرفته و محرکی برای مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و دفاع از مظلوم شده است.

دبیر چهارمین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان نیز اظهار کرد: این همایش با هدف تجلیل از مداحان داخلی و خارجی شعر و ادبیات عاشورایی از جمله کشورهای نخجوان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان برگزار شد و برگزاری چنین مراسم‌هایی در سطح ملی و بین المللی، برای شناساندن ابعاد مختلف فلسفه قیام امام حسین(ع) و عاشورا ضروری است.

احمد فرشبافیان ادامه داد: این همایش به سمت علمی شدن و معرفی کردن مروجان فرهنگ ناب عاشورا حرکت می‌کند؛ چراکه عناصری مانند معنویت، عقلانیت معرفت و عدالت در بطن عاشورا است.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 مهر 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode