ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 مهر 1397     |     کد : 185220

با حضور رئیس ایکوموس جهانی و معاون میراث فرهنگی کشور؛

آغاز به کار کنفرانس بین المللی «سیاو- ایکوموس» در تبریز

کنفرانس بین المللی «سیاو- ایکوموس» تبریز ۲۰۱۸ با حضور رئیس ایکوموس جهانی و معاون میراث فرهنگی کشور، آغاز بکار کرد.

کنفرانس بین المللی «سیاو- ایکوموس» تبریز ۲۰۱۸ با حضور رئیس ایکوموس جهانی و معاون میراث فرهنگی کشور، آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز دوشنبه، کنفرانس بین المللی «سیاو- ایکوموس» برای نخستین بار در کشور، در شهر تبریز با حضور رئیس ایکوموس جهانی، معاون میراث فرهنگی کشور، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و بنیانگذار کمپ بین المللی مستندنگاری معماری ورنادوک آغاز بکار کرد.

در این نشست محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به ارائه مطالبی در خصوص سایت های جهانی  کشور و پروژه های شاخص میراث فرهنگی پرداخت. ​

۵۰ اثر تاریخی از ایران در انتظار ثبت در فهرست یونسکو

معاون میراث فرهنگی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیر در این کنفرانس گفت: در حال حاضر ایران تعداد ۵۷ اثر ثبت شده موقت در فهرست آثار تاریخی جهان دارد. همچنین ۵۰ اثر تاریخی دیگر نیز در انتظار ثبت در فهرست یونسکو هستند.

طالبیان ادامه داد: این تعداد اثر تاریخی در ایران به لحاظ پراکندگی نیز دارای نشانه های با ارزشی هستند، در ایران بیش از ۱ میلیون اثر تاریخی و ۳۲ هزار اثر ملی ثبت شده داریم.

وی سپس با اشاره به ظرفیت های گردشگری و تاریخی آذربایجان شرقی نیز گفت: آذربایجان و تبریز جزو مناطق پیشرو گردشگری و دارای ارزش فوق العاده ای است.

تلاش برای نهادینه ساختن فرهنگ صیانت از میراث فرهنگی

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی نیز در این نشست ضمن اشاره به اهمیت ایکوموس در راستای  تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث‌فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، ادامه داد: استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز با دارا بودن گنجینه عظیمی از میراث فرهنگی، یکی از بهترین امکان ها را دارد تا از علم و تجربیات ایکوموس در زمینه های حفظ و صیانت از میراث فرهنگی بهره بجوید، که در این راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با در نظر داشتن این موضوع و اهمیت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در تلاش است تا با برگزاری رویدادهایی از این دست فرهنگ صیانت از میراث فرهنگی را برای خود، صاحبنظران و عموم مردم نهادینه سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه به برگزاری کمپ مستندنگاری معماری "ورنادوک" در بازار تاریخی تبریز اشاره کرد و گفت: پیوست ارزشمند دیگر این کنفرانس برگزاری کمپ مستندنگاری بین المللی معماری "ورنادوک" با حضور معماران برجسته از جهان در بازار تاریخی و جهانی تبریز بود. بازار جهانی تبریز به دلیل وجود زندگی پرتکاپو و نیز تریکبی از زیباترین شاهکارهای معماری، طبق نظر کمیته علمی این کنفرانس، برای این پروژه مستندنگاری انتخاب و بر اساس آن سرای حاج حسین میانی میزبان مستندنگاران چیره دستی شد که با ساده ترین ابزار، جزییات بی نظیری را از بازار تبریز ارائه نمودند که حاصل آن بصورت نمایشگاهی در محل برگزاری کنفرانس به نمایش درآمده است

آبدار در پایان، با تاکید به اینکه برگزاری چنین رویدادهایی در تبریز  تعامل فکری میان متخصصین خارجی و داخلی را به همراه دارد، اظهار کرد: برگزاری رویدادهایی از این دست می‌تواند دامنه‌ی همفکری و تبادلات علمی و فرهنگی را گسترده‌تر و قدمی رو به جلو در جهت شناخت و معرفی فرهنگ و میراث غنی ایرانی در جهان باشد و پشتوانه محکمی از صیانت از میراث فرهنگی را به وجود آورد.


نوشته شده در   سه شنبه 10 مهر 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode