ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 ارديبهشت 1390     |     کد : 18429

ضرورت تحول و اصلاح سیستم بانكي كشور و حذف ربا در معاملات‏

امام خمینی(س) درروز23 فروردین 1358 درشهرقم باكارمندان بانك های قم وكاشان دیدارداشتند.امام دراین دیدار در مورد ضرورت تحول درموسسات دولتی واصلاح سیستم بانكی كشور وحذف ربا درمعاملات سخنرانی كردند.

چكيده: امام خمینی(س) درروز23 فروردین 1358 درشهرقم باكارمندان بانك های قم وكاشان دیدارداشتند.امام دراین دیدار در مورد ضرورت تحول درموسسات دولتی واصلاح سیستم بانكی كشور وحذف ربا درمعاملات سخنرانی كردند.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
من از شما تشكر مي‏كنم كه از نزدیك آمدید كه با هم صحبت بكنیم و مشكلاتي كه كشور ما به آن مبتلاست با هم راه حل پیدا كنیم. ما تا كنون از شماها دور بودیم و شما از ما؛ براي اینكه نمي‏خواستند اقشار ملت به هم نزدیك باشند و با هم تفاهم كنند. حالا بحمد اللَّه توفیق حاصل شد كه ما با شما دوستان، برادران، از نزدیك تفاهم كنیم و مشكلات خودمان را در میان بگذاریم. تنها قضیه بانك نیست كه در ایران به یك شكل طاغوتي درآمده است؛ تمام چیزهایي كه، بنیادهایي كه در كشور است همه این طور است. فرهنگ، دادگستري و سایر مؤسسات دولتي در زمان طاغوت به طوري بود كه هیچ شباهتي نه به اسلام داشت و نه هیچ فایده‏اي براي كشور. باید تحول حاصل بشود. اگر همه بنیادها تحول پیدا نكند، از شكل طاغوتي به شكل توحیدي و اسلامي بیرون نیاید، ما باز به همان مسائل و به همان مشكلات مبتلا خواهیم بود؛ و شاید خداي نخواسته بدتر هم بشود. باید همه قشرهاي مملكت درصدد اصلاح باشند، تحول باشند.

سیستم بانكداري به این وضعي كه الآن در ایران هست، این وضعْ وضع طاغوتي است. ربا در اسلام حرام است؛ در قرآن اعلام به حرمت شده است: كسي كه ربا بخورد، ربا بگیرد- در اسلام، در قرآن گفته شده است كه جنگ با خدا مي‏كند! این سیستم باید متحول بشود. سیستم بانكي باید عوض بشود. و ما امیدواریم كه با همت همه‏كارمندان و كارگران این طور مسائل حل بشود. اگر این مسائل حل نشود، فرهنگ ما همان فرهنگ باشد، وزارتخانه‏هاي ما همان وزارتخانه‏ها باشد، افراد وزارتخانه‏ها باز همان باشد، ادارات ما باز همان ادارات باشد، و مردم ما باز همان افكار را داشته باشند كه در زمان طاغوت داشتند، من خوف این را دارم كه شكستي به ما وارد بشود كه دیگر جبران نتوانیم بكنیم. باید همه با هم، همه مكلفیم- تكلیفْ تكلیف خدایي است- همه مكلفیم كه اسلام و كشور را نجات بدهیم.

شكست مكاتب با عرضه صحیح اسلام‏در سال هاي طولاني كوشش كردند براي اینكه اسلام را مخفي نگه دارند؛ نگذارند اسلام آن طور كه هست در خارج عرضه بشود. اگر اسلام به آن طوري كه هست عرضه بشود، مكتبهاي دیگر عقب مي‏نشینند، مكتب هاي دیگر شكست مي‏خورند. لكن آنهایي كه مي‏خواستند مملكت ما را هر چه دارد ببرند و همه چیزهاي ما را غارت كنند، مخازن ما را ببرند، آنها در سال هاي طولاني نقشه كشیدند و اسلام را به آن طوري كه بود مخفي كردند حتي از خود مسلمین. حتي جوان هاي ما بي‏اطلاعند از اسلام، و جز صورتي اطلاع ندارند. اگر انشاء اللَّه ما توفیق پیدا بكنیم و جمهوري اسلامي را با همه احكامي كه دارد، با همه احكام نوراني كه از طرف خداوند تعالي براي سعادت بشر آمده است، ما بتوانیم پیاده بكنیم و با همت همه اقشار ملت و شما جوان هاي برومند بتوانیم پیاده بكنیم، سعادتمند خواهیم شد.

مأموران دست نشانده‏كشور ما همه چیز دارد؛ كشور ما یك كشور غني‏اي است كه مخازن زیرزمیني بسیار دارد؛ بیشتر از آن مقداري كه احتیاج است، دارد. یك كشور غني‏اي است لكن دست هایي كه مي‏خواستند این ثروت ما را ببرند، اینها نمي‏گذارند كه ایران به آن طوري كه باید و شاید اداره بشود؛ و در هر چندي یك مأموري مي‏گمارند براي اینكه مردم را یا غافل كنند یا به عقب برانند. چنانچه در این پنجاه و چند سال ما خودمان شاهد بودیم كه رضا خان آمد و همه مآثر ما را از بین برد، تمام قشرهایي كه مي‏توانستند خدمت بكنند به این مملكت سركوب كرد؛ و بعد از او هم این خَلفش كه بخوبي خلف اوست، یعني همان طور كه او خائن و جنایتكار بود این هم خائن و جنایتكار بود،بر ما مسلط كردند و سالهاي طولاني همه چیز ما را عقب زدند و همه ثروت ما را بردند. و این تتمه را باید نگه دارید.

تلاش براي رفع مشكلات‏الآن ایران به یك صورت خرابه درآمده است. اینها خراب كردند، همه چیز ما را بردند؛ و ما باید این تتمه را حفظ كنیم، و این تتمه را براي اعقاب خودمان محفوظ نگه داریم. این مسائل با همت همه اقشار این ملت است؛ با همت شما جوان هاست. هر كس در هر مقامي كه هست باید كمر همت به خدمت به این مملكت، به خدمت به اسلام ببندد تا مشكلات رفع بشود. شمایي كه در بانك هستید و كارمند بانك یا رؤساي بانك هستید باید بانك را اصلاح بكنید؛ كساني كه در فرهنگ هستند باید فرهنگ را اصلاح بكنند؛ كساني كه در وزارتخانه‏ها هستند باید وزارتخانه‏ها را تصفیه كنند. و همین طور باید همه ما دست به هم بدهیم تا این كشوري كه خرابه كردند و رفتند و بردند هر چه ما داشتیم، انشاء اللَّه دوباره به حال اول و بلكه بهتر برگردد. خداوند همه شما را تایید كند. موفق باشید، سعادتمند باشید.

منبع : صحیفه امام، ج‏7، ص: 1و 2 و 3

منبع: سایت جماران


نوشته شده در   پنجشنبه 1 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode