ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 تير 1397     |     کد : 184276

چین: به هیچ وجه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه تأکید کرد این کشور به هیچ وجه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نخواهد پذیرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه تأکید کرد این کشور به هیچ وجه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نخواهد پذیرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هوا چانیینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز دوشنبه تأکید کرد کشورش «به هیچ وجه» تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نخواهد پذیرفت.

«چانیینگ» در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره مواضع چین در نشست اخیر کمیسیون مشترک «برجام» در وین گفت: «حفظ برجام و اجرای آن، کماکان وظیفه‌ای دشوار است. چین به تلاش‌های خود برای حفظ نتایج چندجانبه‌گرایی ادامه خواهد داد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در ادامه تأکید کرد: «چین به هیچ وجه تحریم‌های یکجانبه که طبق قوانین بین‌المللی بین‌اساس هستند را نخواهد پذیرفت و قاطعانه از حقوق و منافع قانونی خود دفاع خواهد کرد.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

کمیسیون مشترک برجام روز جمعه، ۱۵ تیرماه برای بحث درباره راه‌های حفظ این توافق، در سطح وزیران خارجه ایران و ۵ کشور باقی‌مانده دیگر در توافق هسته‌ای، به ریاست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داد. این اولین نشست در این سطح بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای محسوب می‌شود.

«چانیینگ» با یادآوری اینکه وزیر خارجه چین هم در نشست کمیسیون مشترک حاضر بوده تصریح کرد وی پنج پیشنهاد را درباره ادامه اجرای توافق هسته‌ای برجام مطرح کرده است.

او گفت: «با توجه به اوضاع خطیر و پیچیده، چین پنج پیشنهاد را به صورت صریح مطرح کرد. ما تأکید کردیم که مقررات بین‌المللی باید رعایت شوند، کشورهای مهم باید بایستی به مسئولیت‌هایشان عمل کنند، تحریم‌های یکجانبه به دلیل مضر بودن بایستی کنار گذاشته شوند، تمامی طرف‌ها بایستی به گفت‌وگو و مذاکره پایبند باقی بمانند و با نگاهی مسئولانه درباره نگرانی‌های دوجانبه بحث و تبادل نظر کنند.»

خبرگزاری شینهوا چین قبلاً گزارش داده بود رعایت مقررات بین‌المللی، تداوم اجرای برجام، دفاع از ثبات خاورمیانه، لغو تحریم‌های یکجانبه و ادامه گفت‌وگوها پنج پیشنهادی بوده‌اند که «وانگ یی»، عضو شورای دولتی چین و وزیر خارجه این کشور در نشست وین مطرح کرده است.


نوشته شده در   سه شنبه 19 تير 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode