ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 اسفند 1396     |     کد : 182827

در دیدار وزیر امور خارجه فرانسه‎ روحانی:

بر هم خوردن برجام همگان را پشیمان خواهد کرد

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط تاریخی، دوستانه و همکاری‌های متقابل تهران – پاریس در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، حمل و نقل و انرژی، گفت: اراده دو دولت ایران و فرانسه، برقراری و توسعه روابط همه جانبه، مستحکم و دوستانه میان دو کشور است .

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط تاریخی، دوستانه و همکاری‌های متقابل تهران – پاریس در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، حمل و نقل و انرژی، گفت: اراده دو دولت ایران و فرانسه، برقراری و توسعه روابط همه جانبه، مستحکم و دوستانه میان دو کشور است .
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه در دیدار «ژان ایو لودریان» وزیر امورخارجه فرانسه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها با فرانسه قائل نیست.
رئیس جمهوری، برجام را آزمایش و امتحانی برای تمامی طرف‌های مذاکره کننده دانست و افزود: پابرجا ماندن برجام به دنیا ثابت می‌کند که مذاکره و دیپلماسی بهترین گزینه برای حل مشکلات بوده و برهم خوردن آن به معنای این است که مذاکرات سیاسی اتلاف وقت است.
‌روحانی با تاکید بر ضرورت پایبندی همه طرف‌های مذاکره کننده نسبت به تعهداتشان در برجام، گفت: ایران هرگز آغازگر نقض برجام نخواهد بود و این توافق را در چارچوب افزایش اعتماد، آرامش، همکاری و ثبات منطقه ای و بین المللی موثر می‌داند.
رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت حفظ برجام بر ای توسعه امنیت، ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای، خاطر نشان کرد: بر هم خوردن توافق هسته ای نقطه پشیمانی همگان خواهد بود و البته ما برای هرگونه شرایطی که مد نظرمان نباشد، آماده خواهیم بود.
روحانی با بیان این که ایران و فرانسه در باره برجام و ضرورت ادامه آن دیدگاه مشترک دارند، گفت: خوشبختانه امروز به واسطه برجام فضای مناسبی برای توسعه روابط و همکاری‌های فیما بین به وجود آمده که باید برای دستیابی به اهداف مهم و مشترک و منافع دو ملت در این مسیر حرکت کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت همکاری ایران و فرانسه در زمینه تداوم ثبات و امنیت منطقه، اظهار داشت: فرانسه و جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات اخیر لبنان نقش آفرینی مثبتی داشته‌اند و باید در راه تقویت آرامش در این کشور و فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای برگزاری انتخاباتی که موجب نشاط و استحکام سیاسی در این کشور شود، همکاری کنیم.
‌روحانی امنیت خلیج فارس را موضوعی حائز اهمیت در منطقه دانست و با اشاره به بحران یمن خاطر نشان کرد: این وظیفه‌ای بین المللی و انسانی است که در چارچوب آتش بس، پایان یافتن جنگ و کشتار مردم در یمن و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به مردم این کشور که دچار بمباران، بیماری‌ها و گرفتاری فراوان هستند، تلاش کنیم.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به مسائل مربوط به سوریه و مشکلاتی که مردم این کشور با آن مواجه هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به خواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور داشته و این در حالی است که هنوز تروریسم در منطقه به طور کامل ریشه کن نشده است و خطرات آن دیگر کشورها را هم تهدید می کند .
‌روحانی مبارزه تا محو کامل تروریسم و کمک به مردم سوریه را از اولویت‌های مهم همکاری ایران و فرانسه در منطقه برشمرد و گفت: هیچ راهی جز تقویت دولت مرکزی در دمشق برای حل بحران سوریه وجود ندارد .
لودریان وزیر امور خارجه فرانسه هم در این دیدار با تأکید بر علاقمندی و احترام فرانسه به حفظ و پایبندی برجام، گفت: گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشاندهنده پایبندی کامل ایران به تعهدات خود است و فرانسه تمام تلاش خود را برای پابرجا ماندن برجام انجام خواهد داد.
وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به این که روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری تهران – پاریس به واسطه فضای به وجود آمده پس از برجام در دو سال اخیر، افزایش قابل توجهی یافته است، گفت: علاقمند به توسعه و تحکیم همه جانبه روابط و مناسبات با جمهوری اسلامی ایران هستیم که برای این مقصود فرانسه تسهیلاتی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی فیما بین اتخاذ کرده است تا پویایی تجاری ایجاد شده میان دو کشور تقویت شود.
لودریان با بیان این که اروپا توافق هسته ای با ایران را سندی اساسی به ویژه در چارچوب توسعه امنیت و ثبات منطقه ای قلمداد می کند، افزود: ایران و فرانسه می توانند در مسیر تقویت ثبات و امنیت منطقه ای به ویژه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در کشورهای منطقه و حل بحران‌های منطقه ای همکاری‌های خوبی با هم داشته باشند .
وزیر امور خارجه فرانسه گفت: علاقمندیم با ایران به عنوان کشوری دوست در زمینه تمامی موضوعات مورد علاقه رایزنی و همکاری داشته باشیم.
شمخانی:امتیازدهی اروپا به آمریکا
نادرست است
ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه صبح دیروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم دیدار و در باره راهکارهای گسترش مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و امنیت بین‌الملل با وی گفتگو کرد.
شمخانی در این دیدار با استقبال از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور، برضرورت تسریع در رفع موانع باقی‌مانده در مسیر مبادلات بانکی در فضای پسابرجام تأکید کرد و اظهار داشت: منطق هر نوع توافق بین‌المللی صیانت همه طرف‌ها و جامعه جامعه جهانی از آن بوده است و درخواست پایبندی از یک طرف و بی تفاوتی نسبت به نقض تعهدات طرف دیگر قابل قبول نیست.
وی با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای کامل تعهدات طرف‌های اروپایی در برجام افزود: عدم موفقیت توافقنامه برجام منجر به شکست اعتبار توافق‌های بین المللی و منطق گفتگو برای حل مسائل جهانی خواهد شد.
نماینده مقام معظم رهبری بیان داشت: سیاست اروپا در امتیاز دهی به آمریکا برای باقی نگهداشتن این کشور در برجام نادرست و به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است.
شمخانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی ایران در مبارزه واقعی با تروریسم در عراق و سوریه تاکید کرد: عدم مقابله پرهزینه ایران با تروریسم می‌توانست تصاعد غیر قابل کنترل این بحران و توسعه ناامنی‌ و بی ثباتی به اروپا از جمله فرانسه را رقم بزند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حضور و فعالیت آزادانه گروه‌های تروریستی معارض ایران در فرانسه اظهار داشت: عدم مقابله پاریس با گروه‌های تروریستی حاضر در این کشور که در ترور هزاران نفر از مردم بیگناه کشور ما دست داشته‌اند با مسئولیت بین المللی فرانسه در مقابله با تروریسم مغایرت دارد و به طور قطع مقوم روند رو به توسعه روابط دو کشور نخواهد بود .
وی تقویت توانمندی دفاعی ایران به ویژه قدرت موشکی کشور را ضرورتی اجتناب ناپذیر در مسیر اجرای سیاست بازدارندگی بیان کرد و افزود: توان دفاعی ایران تهدید کننده هیچ کشوری نیست و توسعه آن بدون تاثیر پذیری از مولفه‌های سیاسی، تابعی از نیازمندی‌های امنیتی و تهدیدات بالقوه کشور است.
شمخانی قطعنامه اخیر پیشنهادی برخی کشورهای اروپایی در مورد یمن را ناامید کننده و علامت بی تفاوتی کشورهای غربی به نسل کشی و نقض حقوق بشر در یمن و فجایع انسانی در این کشور بیان کرد و اظهار داشت: چشم پوشیدن از محاصره شدید مردم مظلوم و بی دفاع یمن و بی تفاوتی نسبت به شیوع گسترده قحطی و بیماری در این کشور شائبه ترجیح منافع اقتصادی حاصل از پشتیبانی از عربستان سعودی و امارات را ایجاد کرده و بیانگر استاندارد دوگانه و قابل معامله بودن جان انسان‌ها در نظر مقامات برخی کشورهای اروپایی و آمریکاست. دبیر شورای عالی امنیت ملی دستاوردهای سیاسی و میدانی اخیر در سوریه را حاصل استقرار و فعالیت دولت قانونی در این کشور بیان کرد و افزود: در صورت توقف رویکرد حمایتی از معارضان و تروریست‌های مسلح و پیگیری مسیر گفتگوهای سوری- سوری‌،
‌ثبات و آرامش به این کشور بازخواهد گشت.
وزیر امورخارجه فرانسه هم با ابراز خرسندی در باره سفر به ایران و دیدار و گفتگو با مقامات عالی کشورمان اظهار داشت: با تاریخ، قدرت و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران به خوبی آشنا هستیم و معتقدیم که در فضای پسا برجام چشم انداز روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و فرانسه بسیار روشن است.
ژان ایو لودریان با قدردانی ازبرخورد فعال جمهوری اسلامی ایران با توافقنامه برجام و اجرای کامل تعهدات گفت: دولت فرانسه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طرف‌های امضاء کننده برجام به تعهدات خود، مواضع آمریکا راموجب شکنندگی این توافقنامه بین المللی می داند و با آن مخالف است.
وی با اشاره به اقداماتی که از سوی فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به منظور تسهیل مراودات بانکی با ایران در جریان است، اظهار داشت: به زودی راهکارهای جدیدی به منظور ایجاد گشایش‌های جدی در روابط پولی و بانکی میان ایران و فرانسه اعلام خواهد شد.
‌وزیر امور خارجه فرانسه با حضور در وزارت خارجه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خودهم دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار، دوطرف در باره طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه از جمله روابط دو جانبه، اجرای برجام و
بد‌عهدی‌های ایالات متحده آمریکا، مسائل منطقه ای، به ویژه سوریه و یمن گفتگو و تبادل نظر کردند. ظریف در این دیدار با اشاره به موضع اصولی فرانسه و اروپا در باره برجام، از برخی رفتارها و اظهارات مقامات اروپایی در اجرای برجام و هم تاثیرپذیری از فشار آمریکایی‌ها انتقاد کرد.
وی افزود: برجام به عنوان یک توافق چند جانبه که اروپا هم در به ثمر رسیدن آن سهیم بود و به گواهی ۱۰گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران کاملا به آن پایبند بود، اکنون دستخوش بازی‌های غیر منطقی و سیاسی کاری‌های آمریکایی‌ها شده است که اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ این دستاورد بین المللی ایفا کند و قبل از هر چیز با اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا علیرغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیر منطقی و غیر حقوقی هم مطرح کند .
وی افزود: حفظ این دستاورد دیپلماتیک بین المللی باید برای همه ما به یک اندازه مهم باشد و حمایت در گفتار کافی نیست. اگر قرار است جامعه
بین‌المللی تلاش کند یک طرف را راضی به ماندن در توافق هسته ای کنند این ایران است که باید راضی شود و نه آمریکا. آمریکا نه فقط در اجرای تعهدات خود بدعهدی نهادینه داشته است، بلکه حتی مانع اجرای تعهدات اروپا هم شده است.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه هم در این دیدار با یادآوری تصمیم کشورش در احترام به برجام و حفظ و اجرای آن گفت: فرانسه اعتقاد راسخی برای اجرای برجام دارد و اقدام عملی متعدد و گسترده ای برای اجرای آن داشته است که از آن جمله سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و ایجاد اعتبار ویژه برای همکاری تجاری و سرمایه گذاری در پروژه‌های مشترک در ایران است.
و‌ی با اشاره به اراده فرانسه برای تداوم‌ روابط محکم و دوستانه با ایران اظهار داشت: اروپا به ویژه فرانسه متعهد و علاقمند به اجرای برجام با وجود فشارهای آمریکاست. ما در باره همکاری‌های بانکی اقدامات خوبی را شروع کردیم و سرمایه گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران پس از برجام رشد چشمگیری داشته که ضمانت‌های صادراتی و گشایش خطوط اعتباری از جمله نشانه‌های این همکاری است.
وزرای امور خارجه ایران و فرانسه همچنین در این دیدار در باره مهمترین مسائل و تحولات منطقه ای به ویژه سوریه و یمن گفتگو کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در باره تحولات منطقه، به تلاشها و پیشنهادهای ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی طرف‌ها اراده ای برای حل و فصل سیاسی بحران‌های منطقه ندارند. ما فکر می کنیم که اروپا می تواند دوستان منطقه ای خود را متقاعد به در پیش گرفتن راه حل‌های سیاسی در این مشکلات و بحران‌ها کند. اگر اروپا واقعا به دنبال پایان دادن به فاجعه‌های انسانی در منطقه است می تواند در این زمینه از تبادل نظر با ایران استفاده کند ولی اگر هدف، تبلیغات و یا راضی کردن آمریکاست ما در این بازی وارد نمی شویم.
ظریف در پاسخ به اظهارات وزیرخارجه فرانسه در باره توان موشکی ایران، با تشریح مذاکرات برجام و تبیین مستدل این واقعیت که موضوع موشکی ایران خارج از برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱است تاکید کرد: آمریکا و دیگر کشورهایی که منطقه ما را با فروش سلاح به انبار باروت تبدیل کرده‌اند باید این اقدامات را متوقف کنند.
وی افزود: توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است و ایران با توجه به تجربه تلخ جنگ تحمیلی آموخته است که برای دفاع از شهروندان خود به توان بازدارندگی خود متکی باشد.
طرفین همچنین بر ادامه رایزنی‌ها و گفتگوهای سیاسی خود در سطوح مختلف تاکید کردند.
افتتاح موزه لوور در تهران
موزه لوور در تهران با حضور وزیر امور خارجه فرانسه و تعداد زیادی از سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف در محل موزه ملی ایران افتتاح شد.
http://www.ettelaat.com/etiran/?p=351609


نوشته شده در   سه شنبه 15 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode