ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 اسفند 1396     |     کد : 182729

نوبخت اعلام کرد سیاست دولت کاهش میزان فقر است

سخنگوی دولت با بیان این که مجلس‌در لایحه بودجه ۹۷ دست دولت را برای پرداخت یارانه‌های نقدی باز گذاشت، گفت: دولت در سال آینده همین روش پرداخت یارانه را ادامه می دهد،ضمن این که ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ۱۲ برنامه اشتغال در کشور سرمایه گذاری خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان این که مجلس‌در لایحه بودجه ۹۷ دست دولت را برای پرداخت یارانه‌های نقدی باز گذاشت، گفت: دولت در سال آینده همین روش پرداخت یارانه را ادامه می دهد،ضمن این که ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ۱۲ برنامه اشتغال در کشور سرمایه گذاری خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما،دکتر محمد باقر نوبخت دیروز در نشست هفتگی با رسانه‌ها افزود: بودجه سال آینده گامی به جلو است. وی، رشد اقتصادی کشور را در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به طور متوسط ۶ درصد اعلام کرد و گفت: دولت روند کاهنده منفی گذشته را بهبود بخشید. دولت یازدهم و دوازدهم جلو رشد فزاینده قیمت‌ها را گرفت و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی در گزارش‌های جهانی هم اعلام شده است.
سخنگوی دولت شمار بیکاران در کشور را سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیان کرد و افزود: نرخ بیکاری پاییز امسال ۱۱٫۹ درصد بود در حالی که این رقم در پاییز سال گذشته ۱۲٫۳ درصد بود.وی همچنین خبر داد که از ۱۵ اسفند حقوق کارمندان واریز می‌شود.
نوبخت درباره لایحه بودجه گفت: لایحه بودجه سال آینده با اصلاح ساختاری و بهره گیری از روش بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده است که برای اولین بار حداقل ۳۴۰ ردیف و دستگاه، بودجه را بر اساس قیمت تمام شده محاسبه کرده اند که ۳۴ درصد کل بودجه هم بر مبنای عملکرد و قیمت تمام شده محاسبه شده است.‌سخنگوی دولت دیگر هدف بودجه سال ۹۷ را اجرای اولویت برنامه‌های ششم توسعه دانست و گفت: در تبصره ۴ این موضوع را مشخص کردیم و چون منابع عمومی‌برای این هدف ناکافی بود، با اجازه رهبری که از سوی مجلس آن را اخذ کردند، ۱۴ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان برای اهداف اولویت دار برنامه ششم در سال ۹۷ اختصاص دادیم.
نوبخت سیاست دولت را کاهش فقر مطلق همراه با اصلاح پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی بیان کرد و گفت: مجلس با پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه‌ها موافقت نکرد اما دست دولت را هم برای اصلاح یا ادامه این روش که تمامی‌خانواده‌ها یارانه دریافت کنند به جز آنهایی که احراز شود پر درآمد هستند، بازگذاشت و به همین دلیل برای سال آینده همین روش پرداخت یارانه‌ها که در حال اجراست را ادامه می‌دهیم.معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: برای کاهش فقر هم هفت هزار میلیارد تومان و برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم که از منابع مختلف تامین خواهد شد. سخنگوی دولت ادامه داد: برای ایجاد اشتغال در سال آینده در نظر داریم با احیای بافت‌های فرسوده و ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و ۵۰ هزار واحد مسکونی در روستا، توسعه ناوگان شهری و نوسازی آن در کاهش آلودگی هوا،در مصرف حامل‌های انرژی صرفه جویی شود تا بتوانیم در این مسیر هم ایجاد اشتغال کنیم.
نوبخت هدف دیگر لایحه بودجه سال آینده را واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی دانست و تصریح کرد: اگر توانستیم طرح‌هایی را واگذار کنیم که این کار را انجام خواهیم داد، ولی اگر نتوانستیم با بخش غیر دولت شراکت خواهیم کردو بنا داریم ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های عمرانی در سال آینده هزینه کنیم.
معاون رئیس جمهوری با ارائه شاخص‌های رشد اقتصادی در جامعه گفت: بر اساس شاخص رشد اقتصادی سه ماهه در فصول بهار و تابستان به طور متوسط ۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم ‌و هنوز تورم تک رقمی‌است.
نوبخت جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال جویای کار در کشور را در پاییز ۹۵ حدود ۳۰٫۴ درصد بیان کرد که در سال جاری به ۲۸٫۴ درصد رسیده است و گفت: دولت فقط می‌خواهد تلاش بیشتری کند که روند منفی مثبت شده را افزایش دهد و شتاب را سریعتر کند. به همین منظور در سه فصل بهار، تابستان و پاییز سال ۹۶،برای ۸۳۶ هزار نفر شغل ایجاد شده است که از این میزان ۸۱۹ هزار نفر توانسته اند وارد بازار کار شوند اما در عین حال نرخ متوسط بیکاری ۱۲٫۱ درصد بوده است. سخنگوی دولت اظهار داشت: بودجه سال آینده بدون کسری خواهد بود و حتی می‌توانیم دریافت و پرداخت‌ها را متعادل کنیم و در عین حال با تنخواه بانک مرکزی هم تسویه شود.
به همین دلیل از ۱۵ اسفندماه حقوق‌ها پرداخت خواهد شد تا در پایان سال دغدغه پرداختی حقوق نداشته باشیم و پول‌های باقی مانده به طرح‌های عمرانی اختصاص یابد. ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم در مرحله سوم در روزهای آینده برای طرح‌های عمرانی اختصاص خواهد یافت.
معاون رئیس جمهوری همچنین درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: در سال جاری سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دادیم و در سال آینده هم برای انجام همسان سازی همین میزان بودجه را اختصاص خواهیم داد و امیدواریم در پنج سال آینده این کار انجام شود.
تامین منافع ملی در برجام
نوبخت همچنین درباره یافتن راهکاری برای مقابله با ورزشکاران رژیم صهیونیستی با توجه به اخطارهای مجامع ورزشی جهانی یادآور شد: در یک رویارویی نابرابر در ۴۰ سال گذشته در برابر استکبار جهانی ایستادیم و تا امروز هم موفق بودیم، اما شاید نیاز باشد بازبینی درباره سیاست‌ها در هر موردی صورت گیرد، اما امروز سیاست جدیدی در این زمینه نداریم‌.
‌سخنگوی دولت در پاسخ این سئوال که آیا دولت از سیاست برگزار نکردن آزمون در دوره ابتدایی توسط آموزش و پرورش دفاع می‌کند گفت: از مواضع منطقی وزارت آموزش و پرورش به نحو شایسته و در چارچوب قانون حمایت می‌کنیم.
وی به پرداخت مطالبات حق التدریسی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: مطالبات حق التدریسی‌ها تا پایان سال تسویه خواهد شد.نوبخت درباره نامه احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب هم گفت: این حرف‌ها وجاهت قانونی ندارد و چون وجاهت ندارد، زیاد مهم نیست که وقتی از این جلسه به آن اختصاص یابد.وی درباره طرح سئوال از رئیس جمهوری از سوی نمایندگان اظهارداشت: طرح سئوال از رئیس جمهوری حق نمایندگان است . سئوالی در کمیسیون مربوطه با حضور نمایندگانی از دولت، رئیس بانک مرکزی، معاون اقتصادی رئیس جمهوری و وزیر اقتصاد مطرح شده است و آنها به آن پاسخ می‌دهند.
نوبخت درباره تفاوت نگاه انگلیس و آمریکا در زمینه برجام گفت: همیشه انگلیس و آمریکا با هم همراه بودند ویکی از نقاط موفق برجام این بوده که توانستیم بین نیروهایی که همیشه یکسان عمل می‌کنند در زمینه برجام فاصله ایجاد کنیم.
‌اجازه تضعیف پول ملی را نمی‌دهیم
سخنگوی دولت در ادامه با اخطار به سوداگران بازار ارز گفت: دولت اجازه نمی‌دهد سوداگران پول ملی را تضعیف کنند و به شدت با آنها برخورد می‌کنیم‌. نوبخت درباره سیاست دولت برای متعادل شدن نرخ ارز در بازار افزود: سیاست دولت این نیست که پول ملی تضعیف شود و این حرف‌ها که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است تا درآمدی کسب کند، کاملا نادرست است.
وی ادامه داد: خواهان تضعیف پول ملی نیستیم چون سیاست مهار تورمی‌را که سال گذشته در پیش گرفتیم و سال‌های گذشته به دنبال آن بودیم را نمی‌خواهیم از دست بدهیم. البته معتقد به سیاست دستوری هم نیستیم چون مناسب‌ترین مکانیسمی‌که تعریف می‌شود، وضع عرضه و تقاضا ست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که عرضه ارز اندکیبیشتر از تقاضا در جامعه است، یادآور شد: از فروش نفت حدود ۴۶ تا ۴۷ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم که در ۹ ماهه اول امسال ۴۱ میلیارد دلار آن محقق شده است. صادرات غیر نفتی هم حدود ۴۷ میلیارد دلار بود و در عین حال ۳۰ میلیارد دلار واردات و ۱۰ میلیارد دلار هم از طریق مسافر از کشور خارج می‌شود.نوبخت تصریح کرد: به دنبال تعادل عرضه و تقاضای ارز در جامعه هستیم و سرجمع اقتصاد کشور دارای تراز مثبتی از نظر ارزی است.
وی با انتقاد از ورود برخی بخش‌های پرقدرت مالی در خرید و فروش ارز در ماه‌های گذشته در بازار گفت: اگر قرار باشد هر کس هر میزان ریالی که دارد به دلار تبدیل کند و فکر می‌کند قدرت آن بیشتر می‌شود به جای آن که آن را در بازار بورس، سرمایه و مسکن،
سرمایه‌گذاری کند، کار درستی انجام نداده و قطعا سوداگری است.
وی خاطرنشان کرد: باید با سوداگران برخورد شود ولی نمی‌توانیم با مردمی‌که به میزان کم دلار خریداری می‌کنند، برخورد کنیم و اگر کسی بخواهد این کار را انجام دهد، نمی‌توانیم با آن برخورد کنیم،ولی باید بدانیم با این کار نمی‌توانیم پول ملی را تقویت کنیم.
معاون رئیس جمهوری با یادآوری این که راه‌های مختلفی برای افزایش سود در بازار ارز در روزهای گذشته به وسیله بانک‌ها ارائه شده است، گفت: یکی از این راه‌ها خرید اوراق مشارکت ارزی است که از طریق بانک مرکزی ارائه شده است و سازمان برنامه و بودجه هم پس از ارائه آن از طریق بانک مرکزی اوراق مشارکت جدیدی را با سود بیشتر ارائه خواهد کرد.
نوبخت از ایرانیان خارج از کشور که دارای کسب و کار و ثروت ارزی هستند، خواست که با سرمایه گذاری در ایران نسبت به اقدامات رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان دهند و ادامه داد: در زمانی که تهدیدات فراوانی از سوی مقامات آمریکایی علیه ایران صورت می‌گیرد و قرار است تا سه ماه دیگر نظرشان را درباره برجام بگویند،بهترین کار حمایت ایرانیان از کشور خود است.
وی درباره گفتگوی ملی هم تاکیدکرد: این کار روش منطقی و
سنجیده‌ای است که باید در چارچوب گفتمان دولت انجام شود و کاملا مورد حمایت بوده، زیرا در اجرای حقوق شهروندی است.
نوبخت در پاسخ به سئوالی در زمینه اقدام دولت درباره اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: گسترده شدن شبکه ریلی و افتتاح قطار همدان – کرمانشاه که به زودی با حضور رئیس جمهوری انجام می‌شود و همچنین برقی شدن
راه‌آهن تهران – مشهد با بودجه ای به میزان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان
می‌تواند از اقدامات دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی باشد.
شروط سه گانه اتحادیه اروپا
وی در باره شروط سه گانه اتحادیه اروپا برای گفتگوهای جدید گفت: اگر همین برجام را پذیرفتند ما هم قبول داریم، در غیر این صورت هر چیزی کمتر یا بیشتر را نمی‌پذیریم. ما یک کشور اسلامی‌پایبند هستیم و درباره مذاکرات برجام زمان زیادی صرف کرده‌ایم و اگر از آن عدول کنند، ما هم از آن خارج می‌شویم.سخنگوی دولت افزود: برجام قابل بازگشایی نیست و دیگران به جای این که به دنبال کشف سلاح‌های ایرانی در یمن باشند، که دیگران به آن می‌خندند، باید پاسخ دهند که هواپیماهایی که در اختیار سعودی‌ها برای کشتار مردم
بی‌گناه وجود دارد را چه کسانی به آن‌ها داده‌اند. سخنگوی دولت گفت: تصمیم ما در برجام مشخص است و آرزو بر جوانان عیب نیست.
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا سیاست دولت در برخورد با اخلالگران ارزی ادامه خواهد یافت یا خیر؟ گفت: سیاست‌های بانکی، همین اقتضا را دارد ولی با توجه به اقتضائات،سیاست‌ها همان زمان گرفته یا اصلاح می‌شود، همان گونه که امروز تصمیم گرفته ایم سود ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد ،ولی این تصمیم دو هفته ای است و نباید در آینده انتظار داشته باشیم سود بانکی افزایش یابد.
‌رفع حصر
نوبخت درباره رفع حصر و این که آیا این مساله تا پایان سال اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنیم این اتفاق زودتر رخ دهد خصوصا در اتفاقی که برای خانواده این عزیزان افتاد و این حصر برطرف شد.
زمان خیلی چیزها را نشان می‌دهد وهمان اتفاقی که من با یک جمله از کنارش گذشتم؛ «باش تا صبح دولتت بدمد، این از نتایج سحر است».
وی افزود: به هر تقدیر زمان همه چیز را حل می‌کند و آرزو می‌کنیم یک وحدت و صمیمیت ملی بین همه ما پیش آید و برخی از دوستان و عزیزان ما که کج روی می‌کنند و اقداماتی انجام می‌دهند که خودشان و نظام را به دردسر می‌اندازند، آنها هم منافع ملی را با توجه به صحبت‌های آمریکا، ترامپ و انگلیس تشخیص دهند و در داخل به جان هم نیفتیم و آن حصری که شما می‌گویید هر چه زودتر برداشته شود.
www.ettelaat.com


نوشته شده در   چهارشنبه 9 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode