ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 اسفند 1396     |     کد : 182692

در دومین همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران جهانگیری:

توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست ممکن نیست

معاون اول رئیس جمهوری گفت: هرکشوری برای غلبه بر محدودیت‌های خود باید درک صحیح از فرصت‌های مهم توسعه‌ای ‌داشته باشد و توسعه ایران بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی امکان پذیر نخواهد بود‌.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: هرکشوری برای غلبه بر محدودیت‌های خود باید درک صحیح از فرصت‌های مهم توسعه‌ای ‌داشته باشد و توسعه ایران بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی امکان پذیر نخواهد بود‌.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در دومین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران افزود: توسعه‌ای منجر به ارتقای توانمندی وظرفیت مادی و معنوی یک کشور خواهد شد که پایدار ، موزون و همزمان باشد تا همه جنبه‌های مختلفی که در زندگی انسان نقش دارد را دربرگیرد.معاون اول رئیس جمهوری اظهارداشت: تجربه نشان داده است هرجا اقتصاد، سیاست ، فرهنگ وظرفیت‌های اجتماعی در کنار هم قرار گیرند، کمک
می‌کنند تا ظرفیت جدیدی برای توسعه کشور حاصل شود .
جهانگیری با بیان این که توسعه الزاماتی دارد که به طور طبیعی باید به آن تن داد و ضرورت‌ها و نیازهایی دارد که ما دنبال آن هستیم، گفت: علاوه بر توسعه باید به ابر چالش‌های مهم پیش روی کشور هم توجه شود .
کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها
وی با اشاره به این که در کشور خشکی قرار داریم و آب محدودیت مهم وجدی کشور است ، افزود: به رغم بارندگی‌های هفته‌های اخیر هنوز بارندگی‌ها نسبت به پارسال ۵۰ درصد کمتر است .معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: واقعیت این است که نمی‌توان گفت از این موضوع عبور کرده ایم واین یک ابرچالش پیش روی کشور است و توسعه ایران با در نظرگرفتن مساله آبی ایران باید صورت گیرد .
جهانگیری با تاکید بر این که فرصت‌هایی که برای کشور و توسعه پیش می‌آید مهم است، اظهار داشت: باید به چالش‌های پیش روی کشور توجه داشته باشیم و تلاش کنیم زمینه‌های نوین برای پاسخگویی و نیازهای کشور پیدا کنیم.
وی با بیان این که امروز با مساله نرخ بالای بیکاری جوانان روبرو هستیم و سالانه باید بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم، افزود: براساس این نیازها باید طوری حرکت کنیم که توسعه پاسخگوی مسائل کوتاه مدت و بلند مدت باشد و بر همین اساس سواحل مکران به عنوان یک موضوع جدید و جدی در رفع نیازهای کشور مورد توجه قرار گرفته است .
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: سواحل مکران ظرفیتی دارد که هم می‌تواند توسعه را با توجه به محدودیت آب و زیست محیطی و اشتغال را مورد توجه قرار دهد.
جهانگیری گفت:بر همین اساس مکران در برنامه ششم توسعه به عنوان منطقه مهم توسعه ای کشور مورد توجه قرار گرفته است . توسعه مکران می‌تواند باعث رشد اقتصادی شود.همچنین می‌تواند به حل مساله اشتغال در کشور سرعت دهد تا دولت ظرفیت‌های مهمی‌که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان و هرمزگان وجود دارد را به فعلیت در آورد.
وی اظهار داشت : توسعه مکران می‌تواند عدالت منطقه ای را در خود داشته باشد، چرا که برخی مناطق کشور نسبت به برخی دیگر عقب هستند.
مزایای توسعه سواحل مکران
معاون اول رئیس جمهوری گفت: سواحل مکران قادر است طبقات کم درآمد سواحل دریای عمان را توانمند کند؛ مردم این سواحل در کنار گنجی هستند که از حداقل زندگی محرومند و توسعه این منطقه زمانی ایجاد می‌شود که در زندگی مردم تحول جدی ایجاد کند.
جهانگیری افزود: توسعه این منطقه قادر خواهد بود در هم تنیدگی اقتصادی کشورهای منطقه را بیش از گذشته کند‌. ما با جهت‌گیری دولت اعلام خواهیم کرد که همه ایران متعلق به همه ایرانیان است و سواحل مکران این فرصت را برای همه اقوام و مذاهب برای توسعه به وجود خواهد آورد. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که توسعه مکران طرح سنجیده آمایش سرزمینی است،گفت:با این جهت گیرها بخش وسیعی از جمعیت کشور می‌تواند از تراکم شهرهای مرکزی به این منطقه گسیل شود وپیش بینی می‌شود بیش از یک میلیون نفر درآن زندگی کنند.
جهانگیری افزود: بخش وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی صنعتی و نفت وگاز به دلیل محدودیت‌های مختلف در سواحل مکران جهت گیری شده و امیدواریم علاوه بر طرح‌های اقتصادی، طرح‌های اجتماعی ، فرهنگی هم با جهت گیری متناسب با تمدن ملت ایران باشد و شکاف طبقاتی را در منطقه از بین ببرد و همزیستی مسالمت آمیز اقوام را به نمایش بگذارد.وی ادامه داد: کارهای زیربنایی این منطقه در دولت یازدهم آغاز شده ودر حال تکمیل است و از مهمترین کارها این است که نقاطی در طول سواحل مکران مانند جاسک و چابهار به عنوان کانون توسعه انتخاب شود .
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به توافق سه جانبه ایران ، افغانستان و هند گفت: این نقطه شروع همکاری‌ها میان سه کشور است و توافقنامه‌های سه‌جانبه مشابه در کشورهای آسیای مرکزی و اطراف کشور می‌تواند در رشد اقتصادی منطقه موثر باشد.
توسعه شبکه ریلی کشور
جهانگیری با اشاره به توسعه شبکه ریلی کشور افزود: اتصال شبکه ریلی چابهار به مشهد و بیرجند می‌تواند با توجه به شبکه ریلی کشور و اتصال آن به آسیای مرکزی موثر باشد.وی با تاکید بر این که از صنایع مختلفی که خواهان حضور در این منطقه هستند حمایت می‌شود، افزود:از شرکت‌های سرمایه گذار داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم در این منطقه حضور یابند و دولت به طور جدی از آنان حمایت خواهد کرد.معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: انتقال خط لوله گاز به این منطقه می‌تواند برای استقرار صنایع پتروشیمی‌موثر باشد و به دنبال انتقال خط گاز به پاکستان وهند هستیم ودر زمینه کشاورزی وشیلات هم ظرفیت‌های خوبی در این منطقه شکل گرفته است.جهانگیری افزود: در بندر جاسک مهمترین اقدام راهبردی، صادرات بخشی از نفت کشور به خارج از خلیج فارس ودریای عمان است و مقدمات کار فراهم شده است.
وی اضافه کرد: مجموعه طرح‌های مختلفی در طول سواحل مکران تهیه شده است که براساس طرح جامع این بار کانون توسعه قبل از آغاز فعالیت‌های اقتصادی مطالعات مختلف انجام شده و مسائل اجتماعی ، زیست محیطی و فرهنگی متناسب با شرایط تهیه شده است تا توسعه به معنای واقعی توسعه پایدار باشد.معاون اول رئیس جمهوری گفت: کار اصلی، ایجاد سازمان مناسب برای توسعه منطقه مکران است و در جهت گیری اولیه مقرر شد نیروهای مسلح و نیروی دریایی ارتش و وزارت دفاع حضور داشته باشند که در این زمینه زحمات زیادی کشیدند.جهانگیری گفت: برای تشکیل سازمان برای این منطقه پیشنهادی تهیه و به دولت ارائه شده است ودر حال بررسی هستیم تا زمینه بهتری برای حضور شرکت‌ها فراهم شود .وی ادامه داد: منابع خارجی قابل توجهی وجود دارد تا در اختیار کسانی که می‌خواهند در این مناطق فعالیت کنند قرار داده شود.معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: برای تهیه منابع خارجی با چین و بانک‌های این کشور تا ۱۰ میلیارد دلار و روسیه وبانک‌هایش بدون سقف و با کره جنوبی تا ۸ میلیارد یورو و با ایتالیا تا ۵ میلیارد یورو و دیگر کشورها مانند اتریش و هند تفاهماتی صورت گرفته است.
سواحل مکران؛ منطقه‌ای امن برای سرمایه‌گذاری
امیر سرتیپ امیر حاتمی‌وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در حاشیه این همایش گفت: سواحل مکران یک منطقه کاملا امن برای سرمایه‌گذاری است و حضور نیروهای مسلح در این منطقه تضمین مضاعفی است تا همه سرمایه‌گذاران با امنیت خاطر فعالیت کنند.وی افزود: اینکه دبیرخانه برنامه توسعه سواحل مکران در اختیار وزارت دفاع قرار گرفته برای همه سرمایه گذاران این پیام را دارد که در این منطقه کوچکترین مساله ناامنی وجود ندارد.امیر حاتمی با بیان این که دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه بسیاری به توسعه بنادر و سواحل جنوبی کشور برای توسعه اقتصادی کشور داشته و دارد، اظهار داشت: سواحل مکران به فرموده مقام معظم رهبری یک گنج پنهان است.وی افزود: قبلا این منطقه عظیم دارای ظرفیت‌های مختلف گردشگری تجاری و اقتصادی مورد بی توجهی قرار گرفته بود ولی در چند سال اخیر مجموعه کشور به این نکته مهم توجه کرد.امیر حاتمی‌گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این توجه به اوج خود رسیده و امروز کارهای قابل توجهی از سوی دولت شامل حدود ۶۵۰ طرح نهادهای عمومی‌غیر دولتی ، ۳۰۰ طرح در بخش خصوصی و حدود ۲۵۰ طرح دیگر در این منطقه در حال انجام است.
وزیر دفاع اظهار داشت: همچنین زیر ساخت‌های بسیار خوبی در منطقه از جمله فرودگاه بندر و شبکه ریلی در حال انجام است.وزیر دفاع درباره امنیت منطقه مکران تاکید کرد: وزارت دفاع به عنوان دبیر این منطقه اعلام می‌کند که امنیت در منطقه وجود دارد و اینکه نیروی دریایی ارتش به تعبیر مقام رهبری پیشگام در حفظ امنیت منطقه است.
حاتمی‌ ادامه داد: در این ‌منطقه کوچکترین مساله ناامنی وجود ندارد و حضور نیروهای مسلح یک تضمین مضاعفی است که همه سرمایه گذاران با امنیت خاطر می‌توانند سرمایه گذاری خود را انجام دهند‌.
وی درباره اشتغالزایی این برنامه در مکران گفت: حدود ۴۰ هزار شغل مستقیم و دو تا سه هزار شغل غیر مستقیم ایجاد شده و با توجه به ظرفیت‌ها، اشتغالزایی تا سه برابر است.وزیر دفاع تاکید کرد: مجموعه ای از طرح‌های صنعتی و عمرانی و از مهمترین آن‌ها طرح و پروژه نگین مکران در منطقه در حال اجراست و طرح‌های دریایی به تدریج فعال خواهد شد .امیر حاتمی‌گفت: پتروشیمی‌نگین مکران یک طرح ملی است و مشارکت زیادی در آن وجود دارد و همچنین زیر ساخت‌های آن بر عهده بخش‌های دولتی بوده که با قوت تمام ادامه پیدا می‌کند و بودجه آن هم تامین شده است .
همایش سه روزه توسعه سواحل مکران با حضور مقامات لشکری و کشوری ۱۲۰ مهمان خارجی ۳۰ سفیر خارجی مقیم تهران و دهها تن از کارشناسان و مدیران اقتصادی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش، سواحل جنوب شرق(مکران) دارای برترین ویژگی‌های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئواستراتژیکی است.یکی از مهم ترین قابلیت‌های این سواحل جنوب شرق(مکران)، مجاورت آن با آب‌های آزاد بین المللی در سرتاسر مرز جنوب شرق، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی( از طریق ترکمنستان) است که یک راه غیرقابل چشم پوشی برای این کشورهای محصور در خشکی( به جز پاکستان) به دریاهای آزاد محسوب می‌شود.این منطقه همچنین در جوار بزرگ ترین انبار انرژی دنیا یعنی خلیج فارس قرار دارد که کل سواحل جنوبی این خلیج، استمرار ژئوپلیتیکی سرزمین ایران به شمار می‌آید؛ از این رو سواحل جنوب شرق دارای برترین ویژگی‌های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئو استراتژیکی در جنوب شرق ایران است.متاسفانه در زمان حاضر زیرساخت‌های توسعه و بسترهای ترانزیتی منطقه سواحل جنوب شرق(مکران) با سطح استاندارد جهانی، فاصله ای چشمگیر دارد. مکران، سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران و جنوب باختری پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب خاوری ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.سرزمین مکران نام ناحیه اصیل آریایی نشین در جنوب شرقی ایران زمین است که دارای اقوامی‌دلاور و جنگجو با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال است.
ضرورت توسعه شبکه ریلی در سواحل جنوبی
همچنین وزیر راه و شهرسازی در این همایش با اعلام این که توسعه با خود امنیت به همراه می‌آورد، توسعه شبکه ریلی به ویژه در سواحل جنوبی کشور را از هر حیث ضروری دانست و گفت: گسترش شبکه ریلی نقش مهمی‌در توسعه همه جانبه اقتصاد کشور دارد.
عباس آخوندی ادامه دا‌د: با توسعه این شبکه قادر خواهیم بود حمل کانتینر از مبدا را برای صادرات داشته باشیم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی در توسعه بندر شهید رجایی، شبکه ریلی آنچنان مطرح نبود، اما امروز این مساله در اولویت برنامه‌های توسعه ای این وزارتخانه قرار دارد و بنا داریم رویکرد این بنادر بر محور «بندر ـ ریل» باشد که کانتینرهای ریلی بتوانند پس از تخلیه از کشتی به راحتی از طریق قطار کالاها را به مقاصد مورد نظر ارسال کنند.
وی با اعلام این که راه آهن چابهار ـ زاهدان تا سه سال آینده به پایان می‌رسد، خاطرنشان کرد که این پروژه یکی از مهمترین طرح‌های ریلی کشور محسوب می‌شود که اکنون مراحل اجرایی آن با سرعت خوبی در حال انجام است.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری هند در طرح راه آهن چابهار به زاهدان اشاره کرد و گفت : این سرمایه گذاری بسیار قابل توجه است و از آن استقبال می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایجاد یک خط ریلی در سال ۹۷ از بم به جیرفت و سپس به جاسک را در دستور کار داریم تا بتوانیم بنادر را از ابتدا به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.وی اضافه کرد: همچنین امیدواریم بتوانیم این پروژه را در برنامه سال بعد تعریف کنیم و تامین اعتبار آن را هم در داخل و خارج داشته باشیم.آخوندی همچنین یادآور شد: نگاهی که هم اکنون در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، یک نگاه آمایش سرزمینی است و در ۲۵ سال آینده سواحل مکران به توسعه اقتصادی مطلوب خواهد رسید. این موضوع علاوه بر توسعه، با خود امنیت به همراه می‌آورد و سرمایه گذاری وزارت راه در توسعه بندر و راه آهن چابهار و توسعه سواحل مکران قابل توجه است.

روز نامه اطلاعات

 


نوشته شده در   دوشنبه 7 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode