ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 بهمن 1396     |     کد : 182565

رئیس‌جمهوری در نماز جمعه «مکه مسجد» حیدرآباد:

مراقب باشیم منابع فرهنگی جهان اسلام غارت نشود

رئیس جمهوری کشورمان دیروز در اجتماع نمازگزاران «مکه مسجد» حیدرآباد هند با تاکید بر این‌که راهی جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان در سراسر گیتی وجود ندارد.


رئیس جمهوری کشورمان دیروز در اجتماع نمازگزاران «مکه مسجد» حیدرآباد هند با تاکید بر این‌که راهی جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان در سراسر گیتی وجود ندارد
گفت: اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رئیس جمهوری آمریکا جرأت نمی کرد
بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کند و اگر با هم متحد بودیم رژیم غاصب صهیونیستی جرأت نمی‌کرد به حقوق ملت فلسطین تجاوز کند.
حجت الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی با بیان این که در نماز جمعه حیدرآباد شرکت کردیم تا بگوییم صدای نوا و هدف ما در دنیای اسلام یکی است، گفت: ما مسلمانان در روز جمعه هر هفته، نماز جمعه می‌خوانیم؛ نماز جمعه، نماز وحدت و اتحاد میان همه مسلمانان جهان است. اگر نماز جمعه ای وحدت مسلمانان را به هم بریزد و ایجاد تفرقه کند قطعا به آن هدف واقعی نماز جمعه اسلام دست نیافته است.
‌و‌ی با بیان این که اگر اسلام به معنای واقعی کلمه به مردم عالم معرفی شود همه جهانیان به این دین رحمت عشق می‌ورزند، تصریح کرد: اگر امروز در دنیای اسلام مشکل، تفرقه و اختلاف می‌بینیم نشان آن است که به اسلام واقعی و مفهوم واقعی قرآن واقف نشده ایم و این که در برخی کشورهای اسلامی‌خشونت و اختلاف وجود دارد،از آن نشات می‌گیرد که نسل جوان را به اسلام واقعی هدایت نکرده ایم .
روحانی افزود: ایران معتقد است راهی جز وحدت ، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد. برادران مسلمان! راه نجات ما این است که همه ما، تمام مذاهب اسلامی‌را به رسمیت بشناسیم، ما گرچه رودخانه‌های متفاوت هستیم اما آب همه رودخانه‌ها از یک چشمه است و در نهایت به یک اقیانوس منتهی می‌شود. باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و به مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاریم. قرآن به ما می‌گوید شما مسلمانان باید به گونه ای رفتار کنید که برای همه جهانیان الگو شوید و شما مردم مسلمان باید گواه و الگو برای همه مردم جهان باشید .
‌وی تاکید کرد: دشمنان اسلام نمی‌خواهند ما با هم متحد باشیم اما ساختمان همین مسجد به ما می‌گوید که مردم این منطقه یعنی ایران و هند در تمدن ،علم و برادری در کنار یکدیگر بوده اند. آنچه از آثار تمدنی در حیدرآباد می‌بینیم نشانه آن است که قرن‌ها مردم این سرزمین با مردم ایران متحد و در کنار یکدیگر بوده اند و از فرهنگ یکدیگر بهره می‌برده اند.
‌رئیس جمهوری با تاکید بر این که بزرگترین نعمت خداوند امنیت است و باید ثبات و امنیت را در کشورهای خودمان و کل منطقه ایجاد کنیم، اظهارداشت: ملت ایران به همه ملت‌های مسلمان کمک کرده و آماده کمک است. به ملت عراق و سوریه کمک کردیم تا از خشونت و خونریزی و جنگ نجات یابند، چرا که معتقدیم در مقابل خون یک بی گناه همه مسئول هستیم و اگر یک نفر را از مرگ نجات دهیم انسانیت رانجات داده ایم. روحانی افزود: ‌از امنیت و ثبات در هندوستان در سال‌های اخیر خوشحالیم و علاقه مندیم در میان همه مردم، دارای هر ایده و عقیده ای که هستند‌، وحدت، اتحاد و یگانگی و ثبات و امنیت برقرار باشد. مردم این سرزمین هم گرچه دارای اعتقادات و عقاید مختلف هستند اما معنویت برای همه ادیان و فرقه‌ها در این سرزمین اهمیت دارد.
وی گفت: درتمدن غرب هر روز در مدرسه و خیابان کشتار دسته جمعی انجام می‌شود پس تمدن مادی نمی‌تواند نجات دهنده باشد. ما آنهایی را که به برخی ملت‌های مسلمان اجازه ویزا نمی‌دهند و مسلمانان را تروریسم می‌خوانند، محکوم می‌کنیم؛ مسلمانان در همه نمازها یشان نام خدای رحمان و رحیم را به زبان می‌آورند و زندگی آنان توام با وحدت و اخوت است . رئیس جمهوری گفت: همه دنیا بداند مهمترین سرمایه مسلمانان اخلاق است و پیامبر(ص) ما فرمود نگاه به رکوع و سجده نکنید بلکه به راستگویی، صدق و ادای امانت نگاه کنید و می‌گوید اسلام راستین را در صدق و راستگویی و امانتداری ببینید لذا راهی جز اخلاق پیامبر اسلام نداریم و راه نجات ما اخلاق محمدی است.روحانی اظهارداشت: دیگران می‌خواهند مسلمانان را تحقیر کنند اما مسلمانان در طول تاریخ دارای عظمت، علم و تمدن بزرگ بوده‌اند و آینده جهان هم از آن ما خواهد بود.
وی افزود: شیعه و سنی و فرقه‌های مختلف اسلامی‌یک هدف دارند و آن حرکت در مسیر آموزه‌های راستین پیامبراسلام(ص) است و بزرگترین وظیفه ما ایجاد مهربانی و وحدت میان انسان‌ها ست.
رئیس جمهوری گفت: امام حسین(ع) به ما آموخت که اگر کسی هم دین نداشته باشد باید آزادمرد باشد. با وجود همه دشمنی‌ها نسبت به اسلام، آینده از آن اسلام و آسیا و تمدن بزرگ در پایان این قرن از آن قاره آسیا خواهد بود و ایران و هندوستان در کنار یکدیگر خواهند بود.زنده باد اسلام ،زنده باد هندوستان و زنده باد ایران.
‌دیدار نخبگان،علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی‌حیدرآباد
‌دکتر روحانی شامگاه پنجشنبه در دیدار نخبگان، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی‌حیدر آباد هم با بیان این که مسلمانان با هم برادرند و اسلام برای سعادت همه انسان‌هاست، تصریح کرد: ادیان برای استقرار خوبی‌ها و حذف مفاسد آمده اند و مسلمانان در این زمینه وظیفه دینی دارند.
رئیس جمهوری، پیام ملت ایران را دوستی و روابط نزدیکتر با ملت بزرگ هندوستان دانست و با تاکید بر این که خواهان روابط صمیمانه تر و نزدیکتر دو ملت بزرگ ایران و هندوستان در تمامی‌زمینه‌ها هستیم، اظهارداشت: ایران و هندوستان پیوند تاریخی و فرهنگی، فرای روابط سیاسی و اقتصادی دارند و این ریشه تاریخی و فرهنگی دو ملت، یکی است.روحانی با ابراز خرسندی از حضور در میان مردم مسلمان حیدرآباد و کشور زیبای هندوستان در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌گفت: حضورم در حیدرآباد به معنای آن است که ایران و هند ‌پیوند تاریخی و فرهنگی فرای روابط اقتصادی و سیاسی دارند و دو ملت بزرگ ایران و هند در طول دهه‌ها به عنوان مردمانی که دارای ریشه تاریخی و فرهنگی مشترک بوده اند ، در کنار هم قرار داشته اند.وی اظهارداشت: پیامم به عنوان نماینده ملت ایران به‌ مردم کشور بزرگ هند و به ویژه شهر تاریخی حیدرآباد‌، ‌برادری و دوستی ملت ایران برای ملت هندوستان است.رئیس جمهوری تاکید کرد: ایران خواهان روابطی صمیمانه تر و نزدیکتر میان دو ملت بزرگ ایران و هند در تمام زمینه‌ها‌ست .
روحانی با بیان این که دشمنان می‌خواهند اسلام را به جای اعتدال و محبت، دین خشونت معرفی کنند، خاطرنشان کرد: از دیدگاه آیین مقدس اسلام اهداف بلندی داریم که آن اهداف فراتر از مذاهب مختلف است و ما همه به پیروی از قرآن و پیامبر اسلام (ص) برای استقرار خوبی‌ها بر روی زمین و از بین بردن بدی‌ها ومفاسد مسئولیت داریم.
وی با بیان این که وظیفه مهم تمام انسان‌های مومن به اسلام ، پیامبر (ص) و قرآن مجید در کنار داشتن روابط ولایی نسبت به یکدیگر ، امربه معروف و نهی از منکر است، گفت:امر به معروف به معنای استقرار نیکی‌ها و خوبی‌ها و نهی از منکر به معنای تلاش برای زدودن بی اخلاقی و مفاسد در جامعه است. رئیس جمهوری با اشاره به این که مسلمانان از دیدگاه اسلام دارای هدف والای انسانی هستند، اظهارداشت:براساس آموزه‌های پیامبر بزرگوار اسلام ، همه پیروان مذاهب اسلامی‌علاوه بر این که باید با هم برادر و متحد باشند‌، ضروری است نسبت به همه انسان‌ها هم دلسوز باشند.رئیس جمهوری با بیان این که دنیای غرب کشورهای اسلامی‌را با ایجاد اختلاف به خودشان مشغول کرده است،اظهارداشت: اختلافات موجود در حالی است که شیعه و سنی قرن‌ها برادرانه در کنار هم زندگی می‌کردند و در عراق و سوریه تمام مذاهب همزیستی مسالمت آمیزی با یکدیگر داشتند و در این میان هندوستان را می‌توان موزه زنده همزیستی مسالمت آمیز مذاهب ، ادیان و اعتقادات گوناگون توصیف کرد، اما امروز غربی‌ها میان مسلمانان فاصله انداخته اند و گروه‌هایی به نام اسلام و جهاد تشکیل داده‌اند که ارتباطی با اسلام ندارند و از آنان به عنوان گروه‌های تکفیری یاد می‌کنیم.
وی با تاکید بر این که یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی ایران‌، برقراری روابط صمیمانه و برادرانه با همه کشورهای اسلامی‌و منطقه است،اظهارداشت:نمی‌خواهیم با هیچ کشور اسلامی‌ومنطقه و ملت‌های دوست خود،فاصله داشته باشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام وجود دارد‌، راه حل آن لوله تفنگ و نظامی‌نیست،بلکه با منطق،استدلال و گفتگو می‌توان مسائل را برطرف کرد.
رئیس جمهوری در ادامه،گسترش فناوری ارتباطات،اینترنت و دیجیتال را از مقاطع دیگر تاریخی نزدیکی جوامع بشری برشمرد و اظهارداشت:این مقطع از اواخر قرن پیش آغاز شده است و بایدمسلمانان هوشیار باشندکه مانند مقطع قبلی،غربی‌ها رفتار غیرمنصفانه ای با ما نداشته باشند.
روحانی با بیان این که با ارتباطات جدید، شرایط خاصی در عرصه فرهنگی میان ملت‌ها ایجاد شده است و اهل قلم، اهل بیان و فعالان فضای مجازی باید کنار هم بودن را ترویج کنند، گفت: امروز همه دروازه‌ها و مرزها گشوده شده است و ملت‌ها و به ویژه جوانان ، بدون روادید و فقط با یک موبایل هوشمند می توانند با آن سوی دنیا ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره به این که امروز وظیفه سنگینی بر دوش فرهیختگان ، علما ، بزرگان دین و دلسوزان فرهنگ ملت‌ها قرار دارد، افزود: تکنولوژی نوین ارتباطی ضمن این که می تواند برای تقویت و ترویج ارتباطات فرهنگ و دینی ، کسب و کار و علم و دانش مفید باشد اما در عین حال باید به جوانان آموزش داده شود که مبادا دنیای صنعتی مجددا در سایه تحولات نوین، ظلم دیگری بر ملت‌ها تحمیل کند. رئیس جمهوری اظهارداشت: در مقطع صنعتی ، معادن و ذخایر معدنی به غارت رفت و امروز ممکن است منابع غنی فرهنگی و اعتقادی غارت شود و راه مواجهه و جلوگیری از این اتفاق ، بازگشت به اسلام واقعی و معرفی صحیح آموزه‌های قرآن و پیامبر اسلام است .روحانی با بیان این که نسل جوان مقصر نشناختن واقعیت‌های دین نیست، مبلغان دینی باید کوتاهی‌ها و ضعف‌ها را جبران کنند ، گفت: اگر چنین احساس شود که نسل جوان به ندای اسلام به درستی گوش نمی دهد و احیانا از سیره پیامبر اسلام(ص) فاصله گرفته است، این موضوع تقصیر جوانان نیست بلکه کوتاهی از جانب نخبگان و بزرگانی است که به درستی و با زبان روز، آموزه‌های دینی را تبیین نکرده اند. وی افزود: امروز مقطع تاریخی جدیدی است و باید استوارتر و آماده تر از گذشته و عالم به زمان بودن در مسیر ترویج و تبیین آموزه‌های دینی گام برداشت.
رئیس جمهوری با بیان این که امروز هم اسلام می تواند زندگی دنیوی و معنویت انسان‌ها را به خوبی اداره کند، گفت:پیام انقلاب اسلامی ایران به دنیا این بود که دین اسلام تنها وظایف فردی و خانوادگی نیست بلکه اسلام قدرتی دارد که می تواند بخش‌های مختلف یک جامعه را به خوبی اداره و مدیریت کند و دارای ابعاد مختلف سیاسی ، روابط بین الملل ، احکام اجتماعی و قضایی است و برای اداره بشر در هر عصر و زمانی کاربرد دارد. روحانی با تاکید براحساس رسالت سنگین در مقطع حساس کنونی از سوی نخبگان و بزرگان دینی گفت: هر عالم و نخبه ای که نفوذ بیشتری دارد بار رسالت سنگین‌تر بر دوش دارد.وی گفت: ملت ایران خواهان آن است که با مشارکت همه ملت‌های منطقه بحران‌ها و مشکلات را از پیش پای مسلمانان منطقه بردارد و راه این است که همه با وحدت ، یگانگی و برادری و با سرمشق قراردادن زندگی پیامبر اسلام(ص) در کنار یکدیگر قرار بگیریم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: از طریق صلح و گفتگو با دیگران و البته در صورت لزوم با دفاع و ایستادگی باید بتوانیم وظیفه و رسالت خود را در عصر امروز به سرانجام برسانیم .
روحانی با بیان این که دشمنان می خواهند اسلام را دین خشونت معرفی کنند درحالی که اسلام دین مدارا و محبت است، گفت: دمکراسی ، مهربانی و برادری را پیامبر اسلام(ص) به ملت‌ها آموخته است و اگر پیرو راه پیامبر اسلام باشیم پیروز و موفق خواهیم بود و کسی نمی تواند به اسلام آسیبی برساند به شرط آن که اسلام را به درستی درک و تبیین کنیم.
پیش از سخنان رئیس جمهوری،حجت الاسلام و المسلمین مهدوی پور نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نثار حسین و مولانا مفتی خلیل احمد صاحب، از علمای جامعه اسلامی هند، از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تقویت وحدت و برادری میان مسلمانان و مذاهب اسلامی تجلیل کردند.
بازدید از آثار تاریخی قطب شاهیان حیدرآباد
رئیس جمهوری دیروز از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانا هندوستان بازدید کرد. سلسله قطب شاهیان در سال ۱۵۱۸ میلادی در منطقه حیدرآباد در جنوب هندوستان تاسیس و در سال ۱۶۸۷ میلادی هم منقرض شد. سلاطین قطب شاهی شیعه و در قلمرو پادشاهی قدرتمند خود زبان و فرهنگ فارسی را گسترش دادند.سلاطین قطب ‌شاهیان پیوسته با توجه به سابقه قومی و علائق مذهبی، روابط بسیار نزدیکی با ایران و شاهان صفوی داشتند.قرار است در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به هند نزدیک به ۱۵ توافقنامه و یادداشت همکاری‌های
‌تجاری و اقتصادی بین دو کشور امضا شود.
دیدار صمیمی با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند
رئیس جمهوری دیروز در ادامه دیدارها و برنامه‌های
‌خود در شهر حیدرآباد و در دیدار صمیمی با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند، با قدردانی از تلاش‌های وزارت خارجه و دکتر ظریف در عرصه سیاست خارجی و احقاق حقوق ملت ایران گفت: به واسطه زحماتی که کشیده شد، به خوبی نشان دادیم همان گونه که از قدرت دفاع در برابر متجاوز برخوردار هستیم، توان سیاسی و قدرت مذاکره با جهانیان هم داریم و در این حوزه جایگاه کشورمان در طول سال‌های گذشته هر روز قوی‌تر شده است. روحانی گفت: امروز ایران از دیدگاه سازمان ملل و حتی قدرت‌هایی که رابطه خوبی با ملت ایران ندارند، قدرتی تأثیرگذار در منطقه است و هیچ کس در آن تردیدی ندارد. امروز برای آینده، سه کشور ایران، روسیه و ترکیه کنار هم می‌نشینند تا ثبات و آرامش به منطقه بازگردد و هیچ کس تردیدی ندارد که در مبارزه با تروریسم که خطر بزرگی برای ملت‌های منطقه است، ملت ایران بود که در برابر این فاجعه بزرگ ایستادگی کرد و آنها را به عقب راند.
وی خاطر نشان کرد: امروز آقایی که در آمریکا روی کار آمده، بیش از یک سال است تلاش می‌کند، برجام را از بین ببرد و هر چند یکبار اعلام می‌کند که آخرین امضای خود را در این زمینه می‌زند و این که یک ابرقدرت در برابر ایران یکسال است که تلاش می‌کند کاری انجام دهد و تا امروز نتوانسته است، افتخار بزرگی محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها در این مدت هر موقع که خواستند در برابر برجام کاری انجام دهند، هیچ‌کس به جز یک رژیم اشغالگر و یکی دو کشور کوچولو به خواست او پاسخ مثبت نداده است و همه کشورها حق را به ایران می‌دهند واین نشان‌دهنده آن است که ملت ایران در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت می‌کند. رئیس جمهوری با بیان این که ایران در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی طرح‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهار داشت: امروز فولاد ایران در دنیا تأثیرگذار است. تا سال ۱۴۰۴ به میزان تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خواهیم رسید. در حوزه پتروشیمی هم جایگاه بالایی داریم. طی دو ماه شش واحد پتروشیمی و در دولت یازدهم در پارس جنوبی، ۱۱ فاز افتتاح شد، این در حالی است که تمام فازهایی که از ابتدا تا قبل از دولت یازدهم در پارس جنوبی افتتاح شد، ۱۰ فاز بود و به فضل الهی در سال آینده چند فاز جدید هم در پارس جنوبی افتتاح خواهد شد.
روحانی افزود: در دولت یازدهم ناچار بودیم ۸ میلیون تن گندم وارد کنیم و در دو سال اخیر حتی به اروپا هم گندم صادر می‌کنیم و این به معنای آن است که ملت ایران در زمینه کشاورزی، صنعتی، فولاد و ترانزیت در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد.وی با بیان این که ایران در حوزه ترانزیت نقش بسیار مهمی در آینده ایفا خواهد کرد، گفت: امروز شرایط ایران به واسطه اهمیتی که به توسعه خطوط ریلی داده شده است، روز به روز، بهتر می‌شود و هند از طریق ایران می‌تواند به افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا متصل شود.


نوشته شده در   شنبه 28 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode