ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 بهمن 1396     |     کد : 182385

رئیس‌جمهوری در کنفرانس خبری خواستار شد

گفتگوی ملی درباره مسائل اساسی

رئیس جمهوری با تاکید بر این که به آینده ایران امیدواریم و دولت به راه درست خود ادامه خواهد داد، افزود: طی سال های اخیر شاهد رشد اقتصادی ایران بوده ایم که رشد در همه زمینه ها تداوم خواهد یافت.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که به آینده ایران امیدواریم و دولت به راه درست خود ادامه خواهد داد، افزود: طی سال های اخیر شاهد رشد اقتصادی ایران بوده ایم که رشد در همه زمینه ها تداوم خواهد یافت.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در ابتدای نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی، با تبریک ایام دهه فجر ، اظهار داشت: ملت بزرگ ایران پس از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج بودند و ده‌ها سال کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی را در جامعه پیاده و جامعه را از انواع بی‌عدالتی‌ها و فسادها پاک کنند.
رئیس‌جمهوری با بیان این که آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی هدایتگر مسیر و راهمان برای قرن‌های متوالی است، اظهار داشت: هیچ وقت نشده است که این مردم از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی و مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزان و مبارزه با فساد دست بردارند. راه ما هم همان راه است و شیوه‌ها البته در سبک زندگی و اداره کشور باید رو به تعالی باشد.
توصیه‌های نسل جوان‌ را بشنویم و بپذیریم
وی با تاکید بر این که آن روز که انقلاب اتفاق افتاد نسل جوان‌مان کمتر از هفت میلیون از جمعیت را تشکیل می‌داد، اظهار داشت: باید نسل جوان‌مان که امروز ۷۰ درصد جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهد و افکار و راهی که آنان توصیه می‌کنند را بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست، جوانان نمی‌خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌هایی هستند و دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد و سخن دارند که ما باید پیشنهادهای آنان را بشنویم و مطالعه کنیم و با آنها به گفتگو بنشینیم.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: راهی که آنها پیشنهاد می‌کنند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تأثیرگذار باشد. جوانان هم شنیدن صدایشان و هم اثرگذاری فکرشان را در حاکمیت خواستارند چرا که آنان اکثریت جامعه ما هستند و آن روز که انقلاب پیروز شد جوانان ما کمتر از هفت میلیون بودند اما امروز ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ما را جوانان تشکیل می‌دهند.
روحانی با بیان این که جامعه امروز ارتباطش با دنیا و رابطه‌اش بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی‌اش است، تاکید کرد: آنچه که جامعه ما در زمان انقلاب از لحاظ ارتباط با دنیا و رابطه‌اش با جهان داشت بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی آن دوره بود اما امروز این میزان متفاوت شده است پس ما باید زمان‌شناس باشیم و اگر زمان را بشناسیم انجام وظیفه برای ما سخت و دشوار نخواهد بود.
وی همچنین با بیان این که دولت دوازدهم علاوه بر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی دو هدف مهم را برای خود تعیین و اعلام کرده است، افزود: اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق دو هدفی است که ما آن را دنبال می‌کنیم و در بودجه سال ۹۷ هم به این دو اصل توجه عمیقی کردیم و امیدواریم نمایندگان مجلس هم آنچه که در نهایت از بررسی بودجه به ما می‌دهند دنبال‌کننده همان راه باشند تا ما بتوانیم برنامه‌هایمان را برای مردم پیاده کنیم.
ارتباط گرانی ارز با دولت
در ادامه این نشست، خبرنگاران به طرح سئوالات خود پرداختند.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چرایی نوسانات ارزی اظهار داشت: نرخ ارز را متعادل نمی بینیم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد.
وی تاکید کرد: ما در تأمین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی مان است. گرانی ارز نمی تواند دلایل اقتصادی داشته باشد، این موضوع که برخی ها می گویند خود دولت ارز را گران کرده است در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد در حالی که امسال کسری بودجه نداریم.
روحانی با بیان این که امسال شرایط از سال های گذشته بهتر است،افزود: در سال های گذشته در دی و بهمن دچار مشکلاتی شده بودیم اما امسال مشکلی نداریم.
وی سپس گفت: قاعدتاً افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آیندۀ ما از امروز حتماً بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما از گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود. روحانی با بیان این که تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده است که بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است یا می‌کند، خطاب به مردم تاکید کرد: من به مردم توصیه می کنم که در این مسیر پرریسک قدم برندارند و در راه‌های امن‌تر از ارز قدم بردارند و به راهنمایی‌های کارشناسان اقتصادی توجه کنند.
رئیس جمهوری دربارۀ چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی هم گفت: در زمینۀ بدهی سازمان تأمین اجتماعی دولت صحبت های مهمی دارد. من به وزیر کار تأکید کردم که باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد و شرط من برای فعالیت ایشان در این وزارتخانه این بود که از بنگاه ها دست بردارد.
وی تاکید کرد: چه مقامات دولتی و چه نهادهای غیردولتی و چه نیروهای مسلح باید بنگاه های اقتصادی را رها کنند و این به نفع خود آنها و مردم است.
رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده است و اگر شنیده است آیا به دنبال ترمیم تیم اقتصادی خود است یا خیر؟ اظهار داشت: اعتراض من به همین شیوۀ سئوال پرسیدن است. شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید، همین به معنای نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است، بلکه مسائل سیاسی و اجتماعی هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد و ببینیم که مردم چه می‌خواهند.
وی خطاب به این خبرنگار افزود: اگر شما به آرشیو خبرگزاری خودتان هم رجوع کنید می‌بینید که مسیر تورم از ابتدای کار این دولت به سمت بالا نبوده و از ابتدای دولت گذشته تا امروز مسیر کاهش را دنبال کرده است که نشان می‌دهد ما راه درستی را انتخاب کرده ایم. همچنین رشد اقتصادی ما در سال ۹۱، منهای ۶٫۸ درصد بوده و پارسال رشد اقتصادی ما دو رقمی شده است که البته معنایش این نیست که همۀ مشکلات مردم حل شده است.
رئیس‌جمهوری با بیان این که ما امسال حقوق مستمری‌بگیران را نسبت به دو سال گذشته سه برابر کرده‌ایم، اظهار داشت: معنای این کار این است که ما به مردمی که در رنج هستند توجه داریم و همچنین برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق بودجه‌ای در سال ۹۷ مشخص کرده‌ایم. یعنی آن که به فقر توجه داریم یا این که برای اشتغال در بودجه منبع کنار گذاشته‌ایم به این معناست که به بخش اشتغال هم توجه می‌کنیم. حالا ممکن است که نمایندگان مجلس اعداد و ارقام را کمی پایین و بالا بکنند اما این که دولت کارش مبارزه با فقر مطلق است، به این معناست که دولت گوش شنوا دارد و می‌خواهد صدای مردم را بشنود.
اعتراض را می‌شنویم و می‌پذیریم
وی تأکید کرد: شاید در دولت‌های اخیر این نخستین دولت است که به روشنی گفته است اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. شاید در برخی دوره‌ها اعتراض‌ها شنیده نشده است و من این روز را روز بسیار مبارکی برای همه‌مان می‌دانم که صدای مردم را بشنویم و در حل مشکلات آنان بکوشیم .
رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به این سئوال که رویکرد ایران نسبت به منطقه چه خواهد بود و آیا به خاطر منطقه با قدرت‌های بزرگ جهانی گفتگو خواهد کرد یا خیر، گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای هستیم و با مشکلات فراوانی روبرو می شویم. راه حل اصلی را راه حل مذاکره با کشورهای منطقه می دانیم اما هیچ وقت ابایی نداریم از این که با کشورهای مهم دنیا درباره آن صحبت کنیم.
وی تاکید کرد: من یاد ندارم طی ۵ سال گذشته با سران کشورهای مهم دنیا صحبت کرده باشم مگر این که درباره منطقه هم صحبت کرده باشیم. هدف این صحبت‌ها مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات بوده است، همچنین هدفش این بوده است که قدرت های خارجی در امور کشورهای منطقه دخالت نکنند و به فکر فروش سلاح نباشند.
روحانی تأکید کرد: ما همچنان با کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه راجع به منطقه حرف می زنیم، گفتگو می کنیم و حتی گاهی کمک می خواهیم. خواست من از مقامات اروپایی این بوده است که بمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که چرا ایران از ترکیه خواسته است عملیات ارتش خود را در سوریه تمام کند و آیا این موضع ایران ناشی از نگرانی‌اش در باب همکاری ترکیه و روسیه در زمینه بحران سوریه است یا خیر، گفت: روابط ما با هر دو کشور ترکیه و روسیه خوب است اما موضع ما در برابر خروج نیروهای ترکیه از سوریه یک موضع اصولی است، چرا که ورود ارتش یک کشور به کشور دیگر باید با رضایت دولت و مردم آن کشور همراه باشد و ما غیر از آن را اصولی نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم و می خواهیم که این کار زودتر پایان یابد چراکه موجب کشته شدن هر دو طرف می شود. همانطور که حضور آمریکا در سوریه را هم قبول نداریم چرا که آنها افکار نادرستی در باب تجزیه سوریه دارند.
رئیس‌جمهوری دربارۀ جذب سرمایۀ خارجی، گفت: ما حتماً باید به آینده امیدوار باشیم. این یک شعار نیست و من برای آن دلیل دارم. در کرمان ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می‌شود و استاندار می‌گوید سال آینده هم همین مقدار پروژه افتتاح خواهد شد. این یعنی جامعه بانشاط است. از سویی سرمایه‌گذاری خارجی ما بیشتر شده و فاینانس‌های خارجی هم نسبت به گذشته افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: در مواردی که سرمایه‌گذاری به فناوری پیچیده نیاز دارد در حال مذاکره برای آن هستیم و برای نخستین بار هم خودرویی تولید می‌کنیم که ۳۰ درصد آن باید صادر شود، از سویی طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل را داریم و طرح‌های سال ۹۷ دولت همه اعلام می‌شود. اینها همه به معنای امیدواری است.
روحانی گفت: ما اگر پیشرفت و سرمایه‌گذاری خارجی می‌خواهیم، و اگر می‌خواهیم ایرانیان و سرمایه‌های آنها باز گردد، راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها هم‌صدا با دولت باشند، صداهای مختلف ممکن است تأثیرگذار باشد. سرمایه‌ و سرمایه‌دار مثل آهو می‌ماند و فرار می‌کنند و تیزپا هستند. نباید آنها را فراری دهیم و راهش این است که رسانه‌ها و دولت با هم مشارکت بیشتری کنند.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با توجه وی به سینمای ایران و پیگیری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، گفت: من هنوز موفق نشدم که فیلم‌های جشنواره امسال را ببینیم اما به سینمای ایران هم علاقه دارم و هم آن را دنبال می‌کنم.
وی سپس با تأکید بر این که موضوع فرهنگ برای دولت از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: انتشار روزنامه‌ها برای ما بسیار مهم است چرا که یکی از مهم ترین آثار فرهنگی و اجتماعی است. از سوی دیگر رابطه ما با مردم از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مکتوب هم بسیار مهم است.
روحانی در ادامه درباره میزان بودجه سال ۹۷ برای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد: اگر از وزیر ارشاد بپرسیم، می‌گویند مقداری که به عنوان بودجه سال ۹۷ برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است کافی نیست و اگر از آقای نوبخت بپرسیم می‌گویند کافی است . من می‌دانم که برخی از روستاها هنوز سینما ندارند، باید برای فرهنگ کمک کنیم و بخش خصوصی هم در این باره کمک کند. همچنین مهم است که در مورد مسائلی همچون موضوع کاغذ رسانه‌های مکتوب هم کمک‌هایی انجام شود .
اقدام ایران در قبال خروج آمریکا از برجام
روحانی در پاسخ به این سئوال که اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران چه اقدامی انجام خواهد داد، تاکید کرد: بسیار خوشحالم که ترامپ بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته ، هنوز نتوانسته است فریادی که در رقابت‌های انتخاباتی می‌زد که برجام را پاره می کند، را عملی کند. برجام آن قدر استحکام داشته است که طی این یک سال در برابر آمریکا مقاومت کند. ما نمی دانیم آمریکا در آینده می‌خواهد چه کند. حتی دوستان اروپایی نزدیک ترامپ هم نمی‌دانند او چه می خواهد بکند. نه فقط در مورد برجام بلکه در مورد سایر مسائل از جمله توافق تجاری آمریکا با اروپا، اروپایی ها نمی‌دانند ترامپ چه خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری با بیان این که ما اصولی داریم و برمبنای اصول خود برجام را ادامه می‌دهیم، افزود: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. برجام اضافه و کم نمی‌شود. نه خطی به آن اضافه می‌شود و نه خطی از آن کم می‌شود. ما مسائل دیگر را مرتبط با برجام نمی‌دانیم. برجام تعهد هفت کشور و تعهدی بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تأئید کرده است.
وی تاکید کرد: اشتباه ترامپ این است که فکر می کند برجام تعهد حزب دموکرات است، در حالی که برجام تعهد دولت آمریکا است و اگر دولت آمریکا تخلفی در اجرای برجام کند، اعتبار خودش را مخدوش می‌کند.‌روحانی تأکید کرد: ما پیش بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تأمین شود در برجام می‌مانیم. بودن یا نبودن آمریکا در برجام تأثیری در تصمیم ما ندارد. تصمیم ما براساس تأمین منافع ما در برجام گرفته می‌شود.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که رؤسای دانشگاه‌ها نسبت به بودجه دانشگاه‌ها در سال ۹۷ اعتراض کرده اند و از طرفی بودجۀ سال ۹۷ سقف حقوق استادان را پنج میلیون تومان پیش‌بینی کرده است که با توجه به حقوق بالاتر از این که در برخی کشورهای اطراف نظیر هندوستان وجود دارد، امکان فرار نخبگان ایجاد می‌شود ، راهکار دولت در این باره چه خواهد بود؟ گفت: آنچه که بیشتر درباره دانشگاه‌ها شنیده‌ام و آنان دنبال می‌کردند مربوط به تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی‌شان بود که به‌حق هم خواست درستی بود .چرا که بسیاری از تجهیزات آنان فرسوده و قدیمی شده بود اما آنچه که شما اکنون می‌گویید را من از شما می‌شنوم. ما می‌خواهیم در زمینۀ تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی از صندوق ذخیره ارزی استفاده کنیم چرا که پول‌مان در دولت مقداری کم است و ما باید این مشکل را به شکلی حل کنیم.
وی همچنین در پاسخ به بخش دوم پرسش مطرح شده در زمینه حقوق استادان، اظهار داشت: وقتی که بودجه وزارت علوم را در دولت می‌نوشتیم، وزیر علوم اعتراضی به این بودجه نداشت و قاعدتا اگر ایرادی وارد بود ایشان مطرح می‌کرد. البته به طور کلی باید بگویم که همه وزرا نسبت به بودجه‌ای که دریافت می‌کنند اعتراض دارند و می‌گویند بودجه‌مان کم است و ما باید به دنبال حل مشکل دانشگاه باشیم اما آنچه که شما درباره حقوق استادان می‌گویید را هنگام تصویب لایحه بودجه در دولت نشنیده‌ام مگر اینکه بحثی در مجلس مطرح شده باشد.
تمرکز دولت در حوزه اشتغال
رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به این سئوال که تمرکز دولت برای سال ۹۷ در ایجاد اشتغال در چه حوزه هایی خواهد بود، گفت: این که آقای نوبخت پیشگویی کرده‌اند که سال ۹۷ حدود یک میلیون و ۳۳ هزار شغل ایجاد می شود را باید از خود ایشان بپرسید. این رقم، رقم پیش بینی سازمان برنامه و بودجه است که براساس بودجه‌ای که به مجلس داده‌ایم، پیش بینی شده است.
وی افزود: پیش بینی ما برای افزایش اشتغال بر مبنای تبصره ۱۸ بود که در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است. قرار بود مقداری را دولت، مقداری را صندوق توسعه و مقداری را بانک ها تأمین کنند و در اشتغال خرج کنند اما تا اینجا مطابق با پیشنهاد دولت این تبصره پیش نرفته است.
روحانی سپس تاکید کرد: پارسال حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده و تلاش ما این است که تا پایان سال این مقدار افزایش یابد. در پایان سال باید ببینیم که موفق بوده‌ایم یا نه، اما این که این مقدار را به یک میلیون می رسانیم یا نه را باید به تبصره ۱۸ ارتباط دهیم.
وی همچنین گفت: تلاش دولت این است که توجهش را به حوزه‌های ناوگان فرسوده و بازسازی ناوگان‌ها و همچنین بازآفرینی شهرها که پنجشنبه در مورد این طرح با مردم سخن خواهم گفت، جلب کند. طرح بازآفرینی شهر ها براساس پیش بینی ‌آقای نوبخت حدود ۲۴۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر وزارت تعاون هم طرح‌هایی برای اشتغال دارد که امروز با وزیر صحبت کردیم که حتی اگر بودجه در مجلس دچار تغییراتی شد با ایجاد منابعی این وزارتخانه طرح‌هایش را در سال ۹۷ اجرا کند.
رئیس‌جمهوری دربارۀ علت حذف جدول ۱۷ از بودجه ۹۷، گفت: اشکال این جدول این بود که دستگاه‌هایی در آن وجود داشت که از دولت پول دریافت می‌کردند اما محل مصرف و نتیجه آن هزینه‌ها مشخص نبود. آنها آمار ظاهری می‌دادند که این مقدار تحقیق کرده‌اند یا کتاب چاپ کرده‌اند ولی آثار و نتایج آن نامعلوم بود.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های بودجه شفافیت است تا هم برای دولت و هم مردم مشخص و شفاف شود که این پولی که داده می‌شود کجا هزینه می‌شود. قرار گرفتن برخی از نهادها زیر نظر وزارت ارشاد برای این است که بر آنها نظارت انجام شود و بر اساس عملکرد سه ماهه به آنها بودجه تخصیص یابد. دولت حتما تلاش خواهد کرد که این نهادها را از بودجه حذف کند.
رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به این سئوال که آمریکایی‌ها به دنبال ناکارآمد نشان دادن ایران در عرصه بین‌المللی هستند ، برنامه‌ دولت در این زمینه چیست، اظهار داشت: در این که آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است تردیدی وجود ندارد. اگر در دولت قبلی آمریکا در این زمینه بحث وجود داشت، همه اتفاق نظر دارند که دولت فعلی آمریکا به دنبال ایجاد مشکل و گره‌افکنی است و یک نمونه از کار آمریکا همین بود که موضوع اعتراضات اخیر را به یک مسأله سیاسی، بین‌المللی و امنیتی تبدیل کرد و البته نخستین شکست مفتضحانه دولت آمریکا در شورای امنیت در این باره از همان جا به وجود آمد که همه کشورهای حاضر در شورای امنیت به جای آنکه اهداف آمریکا را در زمینه سیاسی و امنیتی جلوه دادن اعتراضات دنبال کنند، درباره برجام و مزایای آن صحبت کردند.
روحانی تأکید کرد: همچنین شاید برای نخستین بار بود که ما می‌دیدیم در کاخ سفید رئیس‌جمهوری برای گرفتن رأی از کشورها در شورای امنیت به آنان چلوکباب می‌دهد. ما قبل از این در انتخابات ریاست‌جمهوری دیده بودیم که عده‌ای برای گرفتن رأی چلوکباب می‌دهند اما در کاخ سفید این نخستین بار بود که چنین چیزی را می‌دیدیم.
هیچ علامتی دال بر مشکل امنیتی و منطقه‌ای نمی بینیم
وی با تأکید بر این که من هیچ علامتی نمی‌بینم که در سال ۲۰۱۸ ما دچار مشکل امنیتی و منطقه‌ای خاصی شویم، اظهار داشت: فکر می‌کنم روابط ما با اتحادیه اروپا امروز از همیشه بهتر است، حتی در سال‌های قبل از ۲۰۰۵ هم روابط این گونه نبود. امروز روابط بسیار خوبی با روسیه داریم و روابطمان از همیشه با آنان بهتر است. همچنین روابط‌ خوبی با چین و سایر کشورهای منطقه داریم و در سوریه و عراق هم دیدیم که آمریکا ناموفق بود و تلاش ما برای ریشه‌کن کردن تروریسم جواب داد و اکنون هم که آمریکا طرحی برای سوریه دارد به نظرم ناموفق خواهد ماند اما فکر نمی‌کنم که در سال ۲۰۱۸ یا همان سال ۹۷ فشار آنها بر ما مشکلی ایجاد کند چرا که به موازات فشار آنها ما هم تدبیرمان را افزایش می‌دهیم.
برنامه‌های دولت در حوزه فضای مجازی
رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ سئوالی مبنی بر این که دولت چه برنامه‌هایی برای تقویت زیرساخت‌های فضای مجازی دارد، تأکید کرد : توجه به این فضا و اثرگذاری‌اش موضوع بسیار مهمی است. فضای مجازی و اینترنت یک فضای بسیار مهم برای ما به حساب می‌آید. برای ما که به سمت دولت الکترونیک در حرکت هستیم، برای جامعۀ ما که به سمت دانش روز دنیا حرکت می‌کند، این فضا اهمیت بسیار زیادی دارد.
روحانی همچنین گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به من گفته است که ۲۰۰ هزار شغل طی دو سال گذشته به طور موبایل‌محور ایجاد شده است. ما در سراسر کشور به دنبال گسترش نسل‌های سوم و چهارم اینترنت هستیم. اهدافی که برای آن دنبال می‌کنیم اهداف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.
رئیس جمهوری با بیان این که دولت مصمم است تا زیرساخت‌ها، محتوا و پلت‌فرم‌های فضای مجازی را توسعه ببخشد، افزود: طی سال‌های گذشته پهنای باندها گسترش پیدا کرده است و همچنین دسترسی مردم به فضای مجازی سهولت پیدا کرده است و اکنون برای دانلود یک فیلم به جای چند دقیقه، چند ثانیه وقت می‌گذارند.
روحانی همچنین افزود: از سوی دیگر ما در رابطه با شبکۀ ملی هم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. دولت مصمم است تا پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند اما عقیده دارد که انحصار در این حوزه معنا ندارد. اگر قرار باشد یک پیام‌رسان داخلی انحصار را در دست بگیرد درست نیست. ما باید هم در شبکه‌های داخلی و هم خارجی حضور داشته باشیم چرا که آثار فرهنگی و اجتماعی دارد.
وی در ادامۀ همین موضوع تاکید کرد: عمدتاً محتوا را خودمان در فضای مجازی تولید می‌کنیم و نسل جوان ما و همۀ کسانی که به هویت اسلامی و ایرانی ارج می‌دهند با همه توان‌شان در این فضا حضور پیدا کنند. اگر بتوانیم از فرصت‌های این فضا استفاده کنیم دیگر به چالش تبدیل نمی‌شود.
روحانی گفت: دیگر فضای زمانی که بگوئیم این را ببندیم، آن را از بین ببریم و دیش‌ها را از پشت بام‌ پایین بیندازیم، گذشته است. باید فضا را آماده کنیم تا جوان‌ها به نفع خود و خانواده در فضای مجازی حضور پیدا کنند.
مذاکره مجدد می کنیم
روحانی در ادامه این نشست در پاسخ به این سئوال که آیا کنترل برنامۀ موشکی ایران می تواند به برهم خوردن برجام منجر شود و فرصت بین ایران و آمریکا را از بین ببرد اظهار داشت: خیلی فرصت خوبی هم نبوده است که آمریکا آن را از بین ببرد. برجام قابل مذاکرۀ مجدد یا قابل بازنویسی نیست بلکه توافقی است که پس از ۳۰ ماه تلاش امضا شده و شورای امنیت آن را تأئید کرده است . بنابراین به یک توافق بین‌المللی تبدیل شده است. بنابراین هیچ معنایی ندارد که دربارۀ برجام با هیچ کسی مجدداً مذاکره کنیم.
وی تاکید کرد: ما هر ‌آنچه برای دفاع از کشور لازم باشد از هواپیما ،موشک و زیردریایی استفاده می‌کنیم اما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. نه فقط به خاطر تعهد بین‌المللی ما بلکه به خاطر فتوای رهبری هم دنبال آن نیستیم. ایران به دنبال سلاحی که خلاف، ضد اخلاق، ضد شرع و ضد تعهدات بین‌المللی است، نمی‌رود اما آنچه در زمینه سلاح‌های متعارف باشد استفاده می‌کنیم. با هیچ کسی هم در این زمینه مذاکره نداریم. موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده است و برای تهاجم به هیچ کشوری نیست و نخواهد بود. موشک ها برای دفاع از خود ماست و تدافعی اس و هیچگاه موشک های ما برای سلاح های کشتار جمعی ساخته نشده است. چون سلاح کشتار جمعی را نداریم و ساخت آن را ممنوع می دانیم.
رئیس‌جمهوری با بیان این که آمریکا اگر می‌خواست فرصتی برای رابطه با ایران ایجاد کند، خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کرد، افزود: اگر آمریکا به همه تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد شرایطی نو ایجاد می‌شد و ممکن بود درباره موضوع دیگری هم بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم. خود آنها متأسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند. چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود و مخصوصاً دولت فعلی که کلاً این فضا را ازبین برده است. همیشه تأکید کرده‌ام که کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است. آنها باید دست از فشار، تهدید و تحریم بردارند، خود به خود فضای دیگری می‌شود و می توان برای آینده فکر کرد.
آیندۀ قدس و ضرورت اتحاد کشورها
رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که با توجه به روند عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسرائیل،‌ نظر دولت ایران دربارۀ این اتفاق و ارتباط آن با آیندۀ قدس فلسطین چیست، اظهار داشت: شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است. دولتی که امروز در واشنگتن است به نظر کاملاً متفاوت با دولت گذشته عمل می‌کند. اینکه آدمی که در واشنگتن است دائماً با اسرائیل رفت و آمد دارد، بر شرایط تأثیر می‌گذارد. اسرائیل شرایط جدیدی را تصور می‌کند و فکر می‌کند حالا که ترامپ و کوشنر در کنارش قرار گرفته‌اند و در عربستان هم کسانی سر کار آمدند که پختگی لازم را برای مواجهه با مسائل منطقه ندارند، برایشان شرایط تازه‌ای پیش آمده است اما اشتباه می‌کنند. همان‌طور که دیدید اکثر کشورهای جهان و قریب به اتفاق سران کشورهای اسلامی به جز یکی دو کشور در زمینه پایتخت شدن قدس برای رژیم صهیونیستی مواضع خوبی گرفتند.
وی افزود: ما در این زمینه هم باید هوشیاری کافی را داشته باشیم و کشورهای منطقه هم باید بیش از گذشته با هم متحد باشند . کسانی که در ریاض حاکم هستند با گذشت زمان خواهند فهمید که مسیرشان نادرست است و آنها را به نتیجه‌ای نمی‌رساند.
روحانی اظهار داشت: تلاش حاکمان عربستان در یمن و به ویرانی کشاندن آن تا بتوانند بر آن سلطه داشته باشند به کجا رسید؟ این که آنان فکر کنند که رژیم صهیونیستی با ایران دشمن است و با سایر کشورهای منطقه دوست خواهد بود اشتباه است. این رژیم طی ۷۰ سال گذشته همیشه علیه کشورهای اسلامی توطئه کرده و با آنان سر جنگ و ستیز داشته است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اسرائیل دشمن شماره یک منطقه است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم وحدت کشورهای اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات راه درست ماست. حاکمان سعودی باید سر عقل بیایند و منافع مشترک منطقه‌ای و مردم منطقه و مردم خودشان را در نظر بگیرند و ما هم در این زمینه هر کمکی که از دست‌مان بر بیاید انجام می‌دهیم.
دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این که باید قدم به قدم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم، افزود: باید اتکای بودجه‌ای‌مان را نسبت به نفت خام کم کنیم. وقتی می‌گوئیم وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم عمدتاً توجهات به سمت مالیات می‌رود. این بدان منظور نیست که به قشری که مالیات پرداخت می‌کند فشار بیاوریم، کارمندان یا بنگاه‌های اقتصادی که مالیاتشان را پرداخت می‌کنند. منظور آنهایی است که مالیات نمی پردازند،لذا دایرۀ پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم .
وی افزود: به خاطر دارم رهبر معظم انقلاب در یکی از جلسات هفتگی تأکید می‌کردند که باید تلاش شود فرهنگ مالیات در میان همه به عنوان یک ضرورت جا بیفتد. همه باید مالیات پرداخت کنند. قدیم‌ها اصطلاحی بود عذرخواهی می‌کنم، می‌گفتند مفت‌خور. خدای نکرده نباید کسی باشد که مالیات ندهد. همۀ ما وظیفه داریم مالیات قانونی خود را پرداخت کنیم.
روحانی تاکید کرد: ممکن است بگوییم دستگاهی در مناطق محروم کار می‌کند و مدتی نباید مالیات دهد. باید زمانش مشخص شود. یا دستگاهی تنفس مالیاتی دارد، آن هم باید مشخص شود اما اگر غیر این باشد یعنی جلو اقتصاد خصوصی را گرفته‌ایم .
وی در ادامۀ تاکید کرد : دولت یازدهم اتکایش را نسبت به دولت‌های گذشته به اقتصاد نفتی کمتر کرده است و تلاش دولت دوازدهم این است که این مقدار را مجددا کاهش دهد.
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: ۳۲ درصد از درآمد نفتی به صندوق ریخته می‌شود. مقداری صرف خود صنعت نفت می شود و حدود ۵۰ درصد آن به دولت می‌رسد. ما باید تلاش کنیم که اتکا به نفت را کاهش دهیم .
روحانی سپس با اشاره به علاقۀ دولت به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: اقتصاد دانش بنیان برای دولت اهمیت فراوانی دارد. طی سال‌های گذشته شرکت های فراوانی به عنوان شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است و از دولت وام گرفته‌اند.اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مهاجرت معکوس شروع شده است و امید داریم جوانانمان به کشور بازگردند.
وی افزود: بسیاری از استارت آپ‌هایی که امروز می بینید توسط همین جوان های تحصیل کرده‌ای که مدتی به خارج رفته و حالا مجدد به کشور بازگشته‌اند، رقم خورده است. ما در سال آینده همچنان حمایتمان را از این شرکت‌ها ادامه می‌دهیم.
تاکید بر فعالیت مستمر احزاب
در ادامه این نشست خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا شما فکری برای تقویت جامعه مدنی داشته‌اید؟ .دکتر روحانی در پاسخ اظهار داشت: این درست است که ما نباید فقط در جامعه مدنی به احزاب تکیه کنیم زیرا سمن‌ها بخش بزرگی از جامعه مدنی اند که فعال و تأثیرگذارند. متأسفانه احزاب ما فقط هنگام انتخابات فعال می‌شوند و مثل مغازه‌های فصلی هستند، در حالی که باید در طول سال فعال باشند. این امید و آرزوی من است و دوست دارم که همه احزاب و سمن‌ها فعال باشند.
وی افزود: مردم هم باید در گفتمان‌هایی که برای زندگی آنها مهم است مشارکت کنند. مسائلی مثل زلزله یا آلودگی هوا بخشی از مشکلات است و باید گفتمان‌ها به این سمت هدایت شود و منحصر به مسائل سیاسی نباشد. ممکن است ما بگوئیم نان، بنزین، گازوئیل ارزان می‌شود و عده‌ای هم کف بزنند اما باید دنبال راه‌حل ریشه‌ای مسائل باشیم.
باید دنبال راه عاقلانه رفع آلودگی هوا باشیم
روحانی با بیان این که اکنون برای حل مشکل آلودگی هوا، مدارس را تعطیل می‌کنیم، تاکید کرد: این ساده‌ترین راه و شاید بدترین باشد، در حالی که ما باید دنبال راه صحیح و عاقلانه باشیم که این راه هم بدون پول نمی‌شود. برای مبارزه با آلودگی هوا باید همه خودروها و وسایل مصرف‌کننده انرژی اصلاح شود. طرح نوسازی حمل و نقل بودجه می‌خواهد و ما باید بتوانیم کمک کنیم که خودروهای فرسوده نوسازی شوند و پول را از جایی بیاوریم. عربستان سعودی که چندین برابر ما نفت می‌فروشد، قیمت بنزین و گازوئیل را دو برابر کرده است. ما هم از مجلس خواسته‌ایم در این زمینه همفکری کند. هنوز دیر نشده است و می‌شود در این زمینه فکری کرد. اکنون روزانه معادل ۵٫۵ میلیون بشکه نفت به صورت گازوئیل، بنزین و گاز مصرف می‌شود. سوخت در خودروها ریخته می‌شود و خیابان‌ها تبدیل به پارکینگ می‌شود. در تعطیلات هم جاده‌های بین شهری به پارکینگ تبدیل می‌شوند .
روحانی با بیان این که این مشکلات باید رفع شود و برای رفع آن به گفتگو نیازمندیم، تاکید کرد: این گفتگو را باید جامعه مدنی انجام دهد. باید گفتگوی ملی درباره مسائل اصلی کشور راه بیفتد. مشکلات ما فقط سیاسی نیست بلکه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست هم داریم. من مکرر به تقویت جامعه مدنی فکر و آن را هم مطرح کرده ام، آیین‌نامه سمن‌ها را در دولت تصویب کردیم و گفته‌ام اگر لازم است لایحه‌ای هم برای آن تهیه کنید. ما باید گفتمان‌سازی را به حل مسائل مهم کشور تغییر مسیر دهیم.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که پیمان دوجانبه همکاری میان ایران و افغانستان به کجا رسیده است و اینک ه دولت ایران برای مبارزه با داعش در افغانستان چه کمکی می تواند کند، اظهار داشت: افغانستان همسایه شرقی ماست که در طول قرن‌ها رابطه خوبی با آنها داشته ایم. ملت بزرگ ایران هم مهمان نوازی خوبی نسبت به مهاجران افغانی داشته‌اند و کودکان آنها به طور مجانی در مدارس ما تحصیل می کنند. این یک کار ارزشمند از سوی آموزش و پرورش و ماست.
وی تاکید کرد: ما توافق همه جانبه‌ای را در زمان رئیس‌جمهوری قبلی با افغانستان داشته‌ایم که بسیاری از بخش‌های آن نهایی شده است و مابقی هم در حال تکمیل است که اگر این طرح به طور کامل نهایی شود به نفع هر دو کشور خواهد بود.
روحانی همچنین با بیان این که ما از حضور داعش در افغانستان متأسفیم ، اظهار داشت: اگر بتوانیم به مردم افغانستان در این زمینه کمک می‌کنیم و البته آمریکا که این همه پایگاه از سال‌ها قبل در افغانستان ایجاد کرده است، اگر این پایگاه ها را برای امنیت ایجاد کرده ، به نظر می‌رسد که ناامنی در آنجا بیشتر شده است. البته حتماً ایران دربارۀ مبارزه با تروریسم، اگر دولت افغانستان کمکی بخواهد، دریغ نخواهد کرد.
طرح‌های دولت برای نوسازی حمل و نقل
رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سئوال که طرح‌های دولت از جمله طرح نوسازی حمل و نقل و بازسازی شهرها چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه دستاوردهایی را به ارمغان می‌آورد، گفت: در همه این طرح‌ها اهداف متعددی در جهت توسعه دنبال می‌شود. مثلاً در حوزۀ نوسازی ناوگان‌ها ۲۰ تا ۳۰ هزار اشتغال ایجاد می‌شود، فناوری در این حوزه بالا می‌رود و از لحاظ محیط زیست اتفاق بسیار مهمی رخ می‌دهد.
وی افزود: با همین طرح می‌توانیم صرفه‌جویی هم داشته باشیم. اکنون حدود ۵٫۵ میلیون بشکه صرف می‌کنیم. در جلسه‌ای متخصصی می‌گفت کامیون‌های فرسوده ۴۵ لیتر مصرف می‌کنند. یکی از نمایندگان خود کامیون‌دارها اما گفت این کامیون‌ها ۶۵ لیتر مصرف دارند حالا اگر کامیون‌های نو بیاوریم، فقط ۲۵ لیتر سهم‌شان می‌شود. همه این طرح‌ها رفاه حال مردم را در بر خواهد داشت.
روحانی همچنین گفت: در بازآفرینی شهرها برای جوانان خانه اولی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر برای توسعه‌گرها، صنعتگران و کل صنعت ساختمان هم اتفاقات خوبی خواهد افتاد. رکود مسکن آخرین بخش باقیمانده در دولت یازدهم بود که اکنون در حال رشد است و امیدواریم در سال ۹۷ شاهد رشد همه این طرح‌ها باشیم.
روحانی در ادامه درباره برنامه دولت برای پرداخت یارانه‌ها تاکید کرد: اکنون به همه مردم یارانه پرداخت می‌کنیم در حالی که اقشاری که به یارانه نیازی ندارند، نباید آن را دریافت کنند تا هزینه آن جای دیگری مصرف شود. در این زمینه به دنبال تفاهم با مجلس بودیم که این تفاهم میسر نشد. البته هدف ما با مجلس یکی است اما با شیوه آن به توافق نرسیدیم.
وی همچنین دربارۀ افزایش قیمت حامل‌های انرژی تاکید کرد: در این زمینه اختلافی با مجلس نداریم و معتقدیم باید به تدریج این قیمت‌ها افزوده شود که امیدواریم مجلس از دولت در این زمینه در تبصره ۱۸ حمایت کند.


نوشته شده در   چهارشنبه 18 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode