ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 بهمن 1396     |     کد : 182319

یادگارگرامی امام:

نظام در هیچ زمینه‌ای با بحران کارآمدی مواجه نیست

یادگار گرامی‌امام با تأکید بر این که در نقد از دایره انصاف خارج نشویم، افزود: اگر دشمنی یا گروهی توانستند القا کنند که نظام در بخش‌ها و یا بخشی دارای بحران کارآمدی است، حتما دودش به چشم مجموعه کلان جامعه می‌رود؛ ضعف‌ها هست اما به معنی بحران کارآمدی نیست.

 یادگار گرامی‌امام با تأکید بر این که در نقد از دایره انصاف خارج نشویم، افزود: اگر دشمنی یا گروهی توانستند القا کنند که نظام در بخش‌ها و یا بخشی دارای بحران کارآمدی است، حتما دودش به چشم مجموعه کلان جامعه می‌رود؛ ضعف‌ها هست اما به معنی بحران کارآمدی نیست.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق مدیران و کارکنان شهرداری تهران با آرمان‌های امام خمینی(ره)، افزود: یکی از مهمترین آرمان‌های امام(ره) و انقلاب خدمت بیشتر و بهتر بود و این خدمت جز در قالب همیاری خود مردم میسر نیست و شورای شهر بر همین اساس پایه ریزی شد.یادگار گرامی‌امام گفت: اگر مردم با مدیریتی همراه باشند نتیجه بهتر از آن است که صرفا موضوع خدمت رسانی باشد. شهروند همان طور که خدمتی را از شهر می‌گیرد، خودش مسئولیت دارد و در فرآیند خدمت‌رسانی دخیل است.وی اظهار داشت: امروز ما هرچه بیشتر در جامعه اسلامی‌تلاش کنیم و هرچه بیشتر در فضای شهرمان کوشش کنیم که موضوع خدمت رسانی را در سایه همکاری عمومی‌توسعه دهیم یک گام به آرمان انقلاب نزدیک‌تر شده‌ایم. این فقط یک وظیفه نسبت به امروز خودمان نیست و یک ادای دین هم هست، نسبت به آرمان‌های انقلاب و شهدایی که خدمات بسیار زیادی کردند که امروز نتیجه آن را در فضای جامعه می‌بینیم.
حاج سید حسن خمینی با یادآوری وجود ضعف‌هایی در کشور،افزود: ضعف‌ها هست اما به معنی بحران کارآمدی نیست. به ویژه در بحث شهرداری‌ها وقتی خود مردم با رأی بسیار بالا شورایی را تعیین می‌کنند و آن شورا مجموعه ای را به عنوان مسئولان شهرداری تعیین می‌کند، نمی‌شود گفت که یک بحران کارآمدی وجود دارد. جایی که مردم هستند و تصمیم می‌گیرند و جایی که مردم عزم می‌کنند، حتما کارآمدی وجود دارد.وی گفت: مسئولان شهرداری وظیفه دارند هرچه بیشتر به حل مشکل مردم بپردازند. البته مشکلات بسیار است اما توانمندی شما هم بسیار است.
اول از همه توکل به خدا داشته باشید؛ خداوند را نصرت کنید که خداوند ما را نصرت کند. دوم منیت‌ها را در دل خودمان از بین ببریم. همیشه شیطان از دریچه من و منیت وارد زندگی ما می‌شود.
هرکسی خدمت کرده است و می‌کند، خدمت او را ببینیم. انصاف یکی از مواردی است که میراث اخلاقی بشریت است.
یک قاعده اخلاقی داریم که از چین باستان در سخنان همه هست و تمام پیامبران به نوعی با آن تکلم کرده اند و در فرمایشات پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هم به گونه ای آمده است و امروزه هم خیلی افراد می‌گویند که سنگ بنای فلسفه اخلاق همین است؛ اینکه هرچه برای خودتان می‌پسندید برای دیگران هم بپسندید و هرچه برای خودتان نمی‌پسندید برای دیگران هم نپسندید.
یادگار گرامی‌امام گفت: این که خودت را جای دیگران قرار‌ دهی
و تلاش کنی که ببینی اگر امروز کس دیگری هم مدیر بود همین را راجع به او می‌گفتی و اگر کس دیگری هم این کار را کرده بود همین گونه او را نقد می‌کردی. انصاف را در رفتارمان با هم رعایت کنیم.
طبیعی است که هر دو ذهن و هر دو نفری مانند هم نمی‌اندیشند؛ اصلا این شرط توفیق الهی است که انسان‌ها مثل هم نمی‌اندیشند تا بر اثر تضارب آراء پیشرفت حاصل شود.
وی با بیان این که چیزی که منشاء بی اخلاقی و خروج از دایره دینداری می‌شود این است که انصاف را رعایت نکنیم، افزود: مشکلات هست ولی فعالیت‌ها و عملکردها هم هست. در نقد هیچ مجموعه ای، شهرداری یا غیر شهرداری، سعی کنیم از دایره انصاف خارج نشویم و به خصوص در مجموعه‌هایی که با مردم در ارتباط هستند، حس این که مردم ولی نعمت ما هستند را تقویت کنیم. هر نفری که وارد مجموعه شهرداری می‌شود ولی نعمت این مجموعه است؛ باید نگاه به او نگاه به یک مخدوم باشد.
حاج سید حسن خمینی تاکید کرد: شهرداری تلاش‌های خوبی دارد و همتی برای حل مشکلات دارند البته مشکلاتی هم دارند؛ کما این که در گذشته هم مشکلات و تلاش‌ها بود و آینده هم همین گونه است؛ هیچ وقت به نقطه حل همه چیز نمی‌رسیم چون به هرجایی برسیم نقطه بهتر از آن وجود دارد. اما باید جامعه احساس کند که مسیر ما به سمت جلو است و مردم احساس کنند در مجموعه یک عزم دارای برنامه برای بهتر شدن وجود دارد و این برنامه و عزم را در رفتار، گفتار و عملکرد کلان مجموعه احساس کنند.یادگار گرامی‌امام در پایان سخنانش انتخاب مرتضی الویری به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها را تبریک گفت.
بنا به این گزارش پیش از سخنان یادگار گرامی‌امام، شهردار تهران سخنان کوتاهی ایراد کرد.
محمد علی نجفی پس از آیین تجدید میثاق کارکنان شهرداری تهران با آرمان‌های امام راحل(ره) گفت: خدمت بدون منت به مردم عزیز و به ویژه مستضعفان و اقشار ضعیف جامعه از آموزه‌های امام راحل است که با وظایف ‌شهرداری عجین شده است و برای تحقق عینی آن تلاش می‌کنیم .‌وی با بیان این که برخی به مطالباتی دامن می‌زنند که می‌دانند با توجه به مجموعه امکانات کشور قابل تحقق نیست، افزود: همکاران من تحت تاثیر برخی بی‌انصافی‌هایی که برای بزرگ کردن برخی مشکلات انجام می‌گیرد قرار نمی‌گیرند و به ادامه ‌خدمت بی‌منت به مردم تهران افتخار می‌کنند .‌
دیدار با اعضای مجمع جهانی
اهل بیت(ع)
حاج سید حسن خمینی همچنین در دیدار با دبیر کل و جمعی از اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر اهمیت انتخاب الگو در انقلاب‌ها، الگو پذیری را شرط تربیت دانست و گفت: الگوی انقلاب اسلامی‌ایران
اهل بیت‌(ع) هستند و لذا این انقلاب وامدار اهل بیت و به ویژه عاشورا است.وی افزود: حتی نوع مبارزه در انقلاب اسلامی‌ایران، چریکی و به شیوه جنگ‌های مسلحانه نامنظم نبوده است، بلکه الگوی این مبارزه همان الگویی است که از نوع عزاداری‌های امام حسین(ع) گرفته؛ یعنی راهپیمایی‌هایی که اوج آن در تاسوعا و عاشورا است.
یادگار گرامی‌امام با تاکید بر این که پیوند انقلاب با اهل بیت، پیوند الگو با الگوپذیر است، افزود: از همین رو، چون مقیاس و معیاری برای سنجش عمل وجود دارد، عملکردها قابل نمره دادن است؛ لذا بازشناسی سیره اهل‌بیت(ع) برای انقلاب واجب می‌شود.
وی با بیان این که اگر شرایط دوران اهل بیت را ندانید نمی‌توانید از سیره اهل بیت درس آموزی کنید، تاکید کرد: هیچ چیزی امروز به اندازه بازسازی سنت اهل بیت برای تشخیص درستی یا غلطی رفتار ما دارای ارزش نیست.
حاکمان از نظارت عمومی‌مردم بی‌نیاز نیستند
یادگارگرامی‌امام در مراسم اختتامیه بیست و نهمین نشست کمیته دائمی‌کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی گفت: دور هم جمع شدن احزاب را مبارک می‌دانیم زیرا این دور هم جمع شدن یک گام در جهت همدلی و هم‌افزایی است.
حاج سیدحسن خمینی افزود: حزب اگر چه لازمه مهم دنیای معاصر است، اما کارکردهای حزب از دیرباز در فرهنگ اسلامی‌وجود دارد. اگر مطابق اسلام عمل می‌شد همه حاکمان باید با پذیرش عمومی‌مردم به مسند قدرت می‌نشستند و در طول تصدی حکومت هم هیچگاه از نظارت عمومی‌مردم یعنی امر به معروف و نهی از منکر بی‌نیاز نبودند. البته تردیدی نیست که این دو اصل مهم در بسیاری از مواقع اجرا نشد و مانند بسیاری از دستورات اسلام مغفول ماند.یادگار گرامی‌امام تاکید کرد: البته بحث موقت بودن قدرت سیاسی شاید بعدها به فرهنگ سیاسی اضافه شده است اما اصل تاسیسی بودن رای مردم در حاکمیت جامعه و اصل پذیرش نظارت مردم همواره مورد تاکید اسلام بوده است.
وی با بیان این که پس از آن که حاکم حکومت را تصدی می‌کند، وظیفه مردم تمام نمی‌شود، اظهار داشت: مردم باید پس از آن با امر به معروف و نهی از منکر بر حاکمان نظارت داشته باشند.یادگار گرامی‌امام با اشاره به لزوم تاسیس حزب در روزگار معاصر، تاکید کرد: شاید در گذشته یک فرد می‌توانست به تنهایی واقعیات جامعه را بفهمد و در جهت بهبود جامعه اثرگذاری داشته باشد اما تردیدی نیست که امروزه با توجه به پیچیدگی‌های جوامع، شناخت خوب از بد و معرفت راه صحیح از عهده یک نفر خارج است. همچنین اجرای آنچه که صحیح می‌دانیم هم از عهده یک نفر خارج است به همین دلیل کار فردی از کار جمعی ضعیف‌تر است. این در حالی است که ما در کنار هم می‌توانیم قوی‌تر از کار انفرادی عمل کنیم.
حاج حسن خمینی با بیان این که قانون اساسی جمهوری اسلامی که برگرفته از اسلام است، حزب را به عنوان واقعیت اسلامی و نیاز روزگار ما پذیرفته است، گفت: بر همین اساس احزاب در کشور ما شکل گرفته است و این جای امید دارد. البته امیدواریم احزاب بتوانند پرتوان‌تر آینده خود را پیش ببرند.
یادگار گرامی امام در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که برای حل مشکلات جامعه انسانی محتاج این هستیم که با هم باشیم، افزود: حل این مشکلات جز با همدلی، همفکری و کنار هم نشستن احزاب مختلف که نمایندگان مردم هستند، میسر نیست. امروز به دلیل دور شدن انسان از معنویت، دردهای مختلفی برای بشر به وجود آمده است. امروز شاهد فقر انسان‌ها هستیم. فقر به دور افتادن انسان از تحصیل منجر می‌شود. وقتی سطح فکر پایین بیاید انسان دچار درماندگی‌های عمیق‌تری می‌شود و نتیجه آن جرایم و آسیب‌های مختلفی از جمله اعتیاد می‌شود .
بنابراین بشر باید برای ریشه‌کن کردن فقر تلاش کند. کشورها هم با همسایگی یکدیگر می‌توانند بر این مشکل
غلبه کنند.
وی گفت: امروز انسانیت از جنگ رنج می‌برد. جنگ هیچ رنگ مورد پسندی ندارد و هیچ جا زیبا نیست. ما فجایع عراق، سوریه، لبنان و فلسطین را دیده‌ایم. امروز رنج‌های بشر، رنج‌های تک تک ما و هر کسی که نام انسان بر خود می‌گذارد،است.حاج سید حسن خمینی با بیان این که امروزه شاهد فقر، فساد، جنگ، خرافه و نسل‌کشی هستیم، تاکید کرد: دور هم جمع شدن احزاب را مبارک بدانیم زیرا گامی در جهت همدلی و هم‌افزایی برای حل مشکلات بشریت است. کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی حتما می‌تواند در آینده روزهای بهتری داشته باشد زیرا گفتگو شرط اولیه‌ای است که بتوانیم با همکاری یکدیگر رنج‌ها و آلام جامعه بشری را کم کنیم.
یادگار گرامی امام با اشاره به موضوع این کنفرانس یعنی همکاری برای احیای راه ابریشم، تاکید کرد: راه ابریشم می‌تواند یکی از تلاش‌های مشترک همه ما برای کم کردن آلام بشری باشد. توسعه این جاده می‌تواند به صلح، توسعه اقتصادی و پیشرفت و تبادل فرهنگی کمک کند . راه ابریشم نه فقط راه داد و ستد کالا، بلکه راه تبادل فرهنگی و همفکری کشورها می‌تواند باشد.
‌شاهرودی: کاری نکنیم دشمنان به فکر انشقاق در کشور بیفتند
همچنین دیروز رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حاضر شدند و با امام خمینی(ره) تجدید میثاق کردند.
آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه این مراسم اظهار داشت: مردان بزرگ همواره در تاریخ زنده‌اند و ارزش زندگی انسان‌ها به آثار وجودی و برکات
آن‌هاست.
وی با بیان این که خداوند متعال در این زمینه به امام خمینی(ره) بزرگترین توفیق را عطا فرمود، افزود: انقلاب اسلامی و تحولی که در جهان ایجاد کرد، از برکات وجود امام خمینی(ره) است.همچنین بیداری اسلامی، احیای مقاومت اسلامی برابر زورگویان و… ازجمله این برکات است که امروز باید به آنها توجه داشت.
هاشمی‌شاهرودی تاکید کرد: امام راحل در تاریخ زنده خواهد ماند که ارزش‌های وجودی ایشان امروز باید بیش از گذشته تبیین شود.
وی با بیان این که انقلاب امام خمینی(ره) و ملت ایران سه خصلت عمده داشت،افزود: شاخصه فقهی و شرعی بودن، تکیه به عقلانیت و سیره عقلا و تکیه‌بر توده‌های مردم و به صحنه آوردن آنها ، سه خصلت یاد شده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام راحل، تعابیری مانند «خلیفه» را به کار نبردند و به عقلانیت و سیره عقلا اهتمام داشتند. وی با تاکید بر این که کاری نکنیم که دشمنان خیال کنند می‌توانند در کشور انشقاق ایجاد کنند و امروز باید بسیار مراقب بود، تاکید کرد: یکی از دستاوردهای امام راحل و توجه ایشان در بازنگری قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام است و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در اداره مجمع خدمات شایانی ارائه دادند.
دانشگاهیان با آرمان‌های انقلاب تجدید میثاق کردند
همزمان با سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه مبارک فجر، مراسم تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، در حرم مطهر امام راحل برگزار شد.
به گزارش ایسنا، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجویان، رؤسا، مدیران و کارکنان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با حضور گسترده خود در حرم مطهر امام خمینی (ره) و قرائت میثاق نامه، بر همبستگی و پیوند خود با آرمان‌های انقلاب اسلامی تاکیدی دوباره کردند.


نوشته شده در   يکشنبه 15 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode