ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 بهمن 1396     |     کد : 182214

گفتگوي «اطلاعات» با معاون وزير راه و شهرسازي

شبكه ريلي كشور تكميل مي شود

با وجود کاهش بودجه طرح‌های عمرانی در سال آینده، دولت همچنان به دنبال تکمیل طرح‌های نیمه تمام و توسعه شبکه ریلی کشور است.

با وجود کاهش بودجه طرح‌های عمرانی در سال آینده، دولت همچنان به دنبال تکمیل طرح‌های نیمه تمام و توسعه شبکه ریلی کشور است.
مهندس خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات ضمن بیان این مطلب از تسریع در اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی در امسال خبر داد و گفت: امسال در پنج مرکز گیلان، کرمانشاه، همدان و آذربایجان‌های شرقی و غربی و هم چنین دو خط خواف به هرات و یزد به اقلید مجموعاً حدود ۵۱۶ کیلومتر ریل گذاری شده است.
وی با بیان اینکه رکورد ریل گذاری در کشور تا پیش از این در سال ۸۸ با ۲۵۰ کیلومتر اتفاق افتاده بود که امسال به دو برابر رسید، عنوان کرد: امسال سال طلایی در زمینه توسعه زیرساخت‌های ریلی است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن تاکید بر ادامه برنامه توسعه شبکه ریلی محور شرق گفت: تا پایان امسال 100 کیلومتر از مسیر 730 کیلومتری ریلی چابهار به زاهدان (در قطعه یک حدفاصل چابهار تا ایرانشهر) با توان و تخصص مهندسان ایرانی آماده ریل‌گذاری می‌شود.
به گزارش خبرنگارما، این خط ریلی با عبور از شهرستان‌های نیکشهر، ایرانشهر و خاش موجب اتصال بندرچابهار به زاهدان می شود و در نهایت مرز ایران با افغانستان در محدوده "میلک" را به آبهای آزاد جنوب متصل می کند. در آینده کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه از طریق این خط ریلی می توانند کالاهای خود را به دریای عمان و اقیانوس هند ترانزیت کنند.
خادمی افزود: در ساخت پروژه راه آهن چابهار – زاهدان که بخشی از مسیر خط آهن چابهار - مشهد محسوب می شود، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان کارفرما، مهندسین مشاور "هگزا" به عنوان مشاور و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به عنوان پیمانکار همکاری دارند.
وی روند اجرای این پروژه در کشور را با استفاده از منابع داخلی و بکارگیری تخصص مهندسان ایرانی مثبت ارزیابی کرد و افزود:‌ با وجود کمبود منابع مالی، تاکنون از محل منابع داخلی 300 میلیون دلار در راه‌آهن چابهار- زاهدان هزینه شده است، اما در ادامه منتظر سرمایه گذاری و تأمین مالی کشور هند در تکمیل این طرح بزرگ ریلی هستیم.
شایان ذکر است: هندی‌ها بررسی تأمین مالی تکمیل خط آهن زاهدان- چابهار را آغاز کرده اند و نظر خود را در مورد مشارکت در این طرح بزودی اعلام خواهند کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به مراحل تکمیل راه‌آهن 205 کیلومتری میانه - تبریز اشاره کرد و گفت: عملیات روسازی 117 کیلومتر از این خط ریلی حدفاصل شهرستان میانه تا بستان‌آباد به صورت یک خطه با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و روسازی 17 کیلومتر باقیمانده هم به زودی تکمیل می‌شود. به گفته وی، با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در کریدور ترانزتی شمال غرب گفت: تکمیل این خط ریلی موجب کاهش 100 کیلومتری مسیر راه‌آهن تهران - تبریز می‌شود.در این خصوص فاز اول این پروژه به صورت یک خطه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. این مرحله از طرح دارای سه ایستگاه درجه سه است ولی ساخت سه ایستگاه درجه دو هم در همین مسیر آغاز شده است.
خادمی گفت: در ادامه این مسیر،عملیات زیرسازی 22 کیلومتر ازقطعه 30 کیلومتری بستان‌آباد تا ایستگاه باسمنج به اتمام رسیده و هشت کیلومتر مابقی در مرحله عملیات خاکی است. وی همچنین به ورود نخستین قطار به ارومیه در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتردر پنج قطعه آغاز شده که مراغه را پس از عبور از ایستگاه‌های میاندوآب، مهاباد و نقده به ارومیه وصل می‌کند. این طرح هم اکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مراحل پایانی است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور کمبود اعتبار را مهمترین دلیل تأخیر این طرح ملی دانست و افزود: برای تامین دستگاه‌های زیرکوب باید از امکانات داخلی استفاده می کردیم که یکی از دلایل کندی و تاخیر روند اجرای راه آهن ارومیه – مراغه این امر بود.
وی ادامه داد: بخش باری راه آهن مراغه – ارومیه ماه آینده و بخش مسافری آن بهار سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸۴ کیلومتر این طرح از مراغه تا مهاباد شهریور ۹۲ به بهره برداری رسیده بود و ۱۰۰ کیلومتر باقی مانده بهار امسال افتتاح خواهد شد، افزود: برای طرح راه آهن مراغه – ارومیه تا کنون ۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است و با اتمام آن تحولی در ناوگان حمل و نقل عمومی، صنعت، ترانزیت و اقتصاد استان مرزی آذربایجان غربی ایجاد خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در غرب کشور هم تلاش دولت برای تکمیل یکی از مهمترین شریان‌های ریلی ایران ادامه دارد،گفت: با تکمیل ساخت خط آهن غرب کشور در مسیر 175 کیلومتری ملایر تا کرمانشاه و اجرای علائم الکترونیک در ایستگاه فیروزان به زودی شهر کرمانشاه به شبکه سراسری ریلی متصل می‌شود.
کارشناسان معتقدند: با تکمیل این محور در افق 10 ساله حجم انتقال بار در مسیر غرب کشور به 12 میلیون تن وظرفیت جابجایی مسافر به یک میلیون و 900هزار نفر در سال می‌رسد. مهندس خادمی در ادامه این گفتگو به مراحل تکمیل راه آهن قزوین – آستارا اشاره کرد و گفت: این خط آهن جمهوری آذربایجان را به کریدور ترانزیت ریلی ایران و جنوب شرق آسیا متصل می کند.
در طراحی این مسیر عبور خط آهن از شهرهای قزوین، رشت، انزلی و آستارا مدنظر قرار گرفته که اینک ساخت قطعه قزوین -رشت رو به اتمام است و پیش بینی می شود در ابتدای سال جدید به بهره‌برداری برسد.
خبر دیگری حاکیست: مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا هم اظهار داشت: 900 میلیارد تومان زیان انباشته ادامه حیات ناوگان ریلی را به خطر انداخته است.
به گزارش خبرنگارما، شرکت حمل و نقل ریلی رجاء حدود یک دهه قبل در شرایطی از دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد که میلیاردها تومان زیان انباشته داشت. در سال‌های اخیر با وجود تلاش مدیران این شرکت اگرچه سرعت انباشت زیان اقتصادی ناوگان ریلی مسافری کاسته شده، ولی تکالیف دولتی و بدهی‌های دولت به این شرکت همچنان حیات ناوگان رجا را تهدید می کند.محمد رجبی به خبرنگار اطلاعات گفت: شرکت رجا برای دستیابی به اهداف خود باید وضعیت درآمدزایی خود را بهبود و توسعه دهد؛ به همین منظور باید از شقوق جانبی درآمد کسب کند و در بخش‌های اصلی هزینه کند.
وی با اشاره به این نکته که هزینه‌های عملیاتی شرکت رجا بسیار زیان ده است، دلیل آن را ناشی از فعالیت تکلیفی این شرکت در بخش حومه ای دانست که سالانه 50 تا 60 میلیارد تومان زیان روی دست رجا می گذارد که تاکنون این زیان انباشته به 900 میلیارد تومان رسیده است.
رجبی افزود: برای تحقق توسعه بازاریابی و افزایش درآمدزایی باید از ابزارهای فروش و تکنولوژی‌های فروش استفاده کنیم و در بازاریابی جدی باشیم. برای مثال همسایه‌های شمالی و شرقی خراسان از پتانسیل بالایی برای جذب بازار و سرمایه گذاری برخوردارند که باید در این زمینه تلاش جدی داشته باشیم.
وی گفت: در حال حاضر حدو ۸۶۰ واگن آماده سرویس داریم و در سال 97 بالغ بر 60 واگن نو وارد ناوگان می شود که تا اواخر تابستان 40 واگن از شرکت واگن سازی پارس و 20 واگن از پلورسبز وارد ناوگان می شود. همچنين برای نوسازی ناوگان 3 قرارداد B.O.T با 3 شرکت در دست اقدام داریم.


نوشته شده در   سه شنبه 10 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode