ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 بهمن 1396     |     کد : 182091

رئيس جمهوري درمصاحبه زنده تلويزيوني با مردم:

درآمد ارزي کشور بيشتر از مخارج است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور‌ی دیشب در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم با تبریک میلاد حضرت زینب (س) و تبریک روز پرستار اظهارداشت:

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور‌ی دیشب در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم با تبریک میلاد حضرت زینب (س) و تبریک روز پرستار اظهارداشت: به ملت بزرگ ایران در شب میلاد با سعادت شیرزن حادثه کربلا حضرت زینب(ع) و همچنین فردا که روز پرستار است با احترام فراوان به این عزیزان که شبانه‌روز برای رفاه مردم و رفع رنج آنها تلاش می‌کنند سلام عرض می‌کنم و امیدوارم در ماه بهمن که ماه آزادی برای ملت ایران است بتوانیم از این روزها و باقی مانده سال و همه سالها ملت بزرگ ایران بهتر استفاده کند.
روحانی در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر این که می دانم با تسلطی که به دانش و سخنوری دارید خود را برای گفتگویی خاص آماده کرده‌اید، اظهار داشت: خاص و غیر خاص را نمی‌دانم. مردم باید ابهاماتشان رفع شود و اگر این گونه باشد به سئوالات آنها پاسخ داده شود بسیار مفیدخواهد بود.
در ادامه مجری به اتفاقات تلخ چند ماه پس از انتخابات تا کنون اشاره کرد و از روحانی در مورد حادثه کشتی سانچی پرسید که اظهار داشت: حادثه بسیار تلخی بود در حادثه ای که ما 32 عزیز را از دست دادیم بسیار تأثرانگیز بود. تقریبا ساعاتی پس از حادثه مطلع شدم. برای ما ابعاد حادثه هنوز روشن نبود که همان وقت با مسئولان صحبت کردم و صبح روز بعد، مسئولان مربوطه را خواستم که کمیته ای تشکیل شود. وزارت نفت وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار مسئولیت امر را به عهده بگیرند و وزارت خارجه با مسئولین چینی و کشورهای اطراف در تماس باشند.
وی ادامه داد: همه امید ما این بود که این عزیزان نجات پیدا کنند. گرچه خبرهای اولیه حاکی از این بود که امیدها کم است ولی همه تلاش‌ها برای نجات جان عزیزان صورت گرفت و وزیر کار اعزام شد. قبل از اعزام او، دو تیم رفتند. تیمی را از نیروی دریایی ارتش اعزام کردیم که متأسفانه عزیزان ما از دست رفتند و بسیار متأسف هستم و یک بار دیگر به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم.
روحانی تصریح کرد: به همه مقامات گوشزد می‌کنم که در دو بعد موضوع را پیگیری کنند: اینکه چرا حادثه رخ داد و چه اقداماتی باید از لحاظ حقوقی انجام شود و همچنین رسیدگی به خانواده‌هاي آنها انجام شود. در دولت عزای عمومی اعلام کردیم و این عزیزان را شهید نامگذاری کردیم.
وی در ادامه گفت: از آغاز دولت یازدهم به دستگاه‌ها دستور دادم مدیریت بنگاه‌ها را واگذار کنند؛ امیدوارم نهادهای عمومی نیز از بنگاهداری دست بردارند.
روحانی در پاسخ به پرسشی در زمینه این که اعلام عزای عمومی برای حادثه سانچی کار شعاری به نظر می‌رسد، اظهارنظر کرد: من شعاری بودن این کار را قبول ندارم. وقتی دولت به صورت رسمی روزی را عزای عمومی اعلام می‌کند، نشاندهنده اهمیت مساله است و نیز تشفی خاطری برای قلوب کسانی می‌شود که در این حادثه داغدار شده‌اند. من بعد از وقوع این حادثه نماینده‌ای را اعزام کردم تا با خانواده‌های داغدار به صحبت بنشیند و دغدغه‌ها و خواست‌های آنان را دریافت کنند. بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که این دو موضوع که روزی به عنوان عزای عمومی اعلام شود و جانباختگان این حادثه شهید خدمت نامیده شوند، به هیچ وجه موضوع شعاری نیست.
در ادامه روحانی در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر این که زلزله هنوز خبر روز است و ما نمی دانیم دولت تا چه اندازه آماده است. بخشی از منتقدین شما در باره زلزله می گویند که چرا آقای روحانی با اتومبیل ضدگلوله در آنجا حاضر شد؟، اظهار داشت: همیشه در کشور حوادث تلخ و شیرین داریم و شما حوادث تلخ را ردیف کرده اید. مسائل زلزله یکی از مسائل بسیار مهم ماست درباره حادثه زلزله کرمانشاه باید گفت قدرت این زلزله کم سابقه بود و خداوند کمک کرد که قبل از آن پیش لرزه آمده بود و باعث شده بود مردم از خانه هایشان خارج شده و‌گرنه تلفات این زلزله بسیار بالاتر بود.
رئیس جمهوری تصریح کرد: اولا بنده در دقایق اول زلزله که حدود ساعت ۱۰شب بود با آقای وزیر کشور صحبت کردم و در همان زمان کمیته رسیدگی به این بحران تشکیل شد و بلافاصله تیمی به کرمانشاه برای بررسی اوضاع اعزام شدند. بخش امداد کار بزرگی انجام دادند. ۷هزار و ۸۱۷مصدوم را نجات دادند و به بیمارستان ها منتقل کردند.
روحانی گفت: فردای روز حادثه به کرمانشاه رفتم، برخی از دوستان معتقد بودند که باید چند روز دیگر این سفر انجام شود زیرا حادثه تازه اتفاق افتاده، بی نظمی وجود دارد، ناامنی است زیرا حادثه در نزدیکی مرز اتفاق افتاده است بنابراین صبح فردای حادثه وزیر کشور و وزیر بهداشت به دستور من به کرمانشاه سفر کردند. فردای آن روز نیز بنده به کرمانشاه رفتم.
وی تأکید کرد:‌ محلی برای سخنرانی من در میان مردم در سرپل ذهاب مشخص شده بود تا آنجا با مردم صحبت کنم. در مسیر که می رفتیم دیدم که جایی ساختمان فروریخته. به راننده گفتم همانجا توقف کنم، ماشین ایستاد، من از ماشین پیاده شدم و کنار ساختمانی که فروریخته بود رفتم و در آنجا با مردم صحبت کردم. برگشتم و کنار ماشین بلندگویی گذاشته بودند که من صحبت کنم اما دیدم که آنجا مسلط نیستم و همه جمعیت را نمی بینم. بنابراین گفتم بلندگو را بیاورید داخل ماشین و من داخل ماشین رفتم تا مسلط باشم و با مردم صحبت کنم.رییس جمهوری خاطرنشان کرد: سپس به بیمارستانی رفتم که 600 عمل جراحی انجام داده و برخی پزشکان و پرستاران نیز از خستگی بیهوش شده بودند. من از همه نیروهای امدادگر، هلال‌احمر، ارتش و سپاه تشکر می‌کنم و البته نواقصی هم وجود داشت.
روحانی با اشاره به این که برای اسکان موقت و اضطراری اقدامات خوبی انجام شد و کانکس‌ها هم تحویل داده شد، بیان کرد: بودجه لازم هم بلافاصله تخصیص داده شده است. با این وجود ایران روی خط زلزله است و شما این روزها می‌بینید که از شمال تا جنوب کشور زلزله داریم، بنابراین ما باید محل سکونت مردم را آماده کنیم تا خسارات و تلفات این حوادث کم شود. طرحی در گذشته درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها وجود داشت که هرجا این طرح به دقت پیاده و بر آن نظارت شده است، ساختمان ها مقاومت کرده‌اند، ولی جایی این طرح رعایت نشده و نظارتی هم وجود نداشته، با چالش روبه‌رو شده‌ایم. یکی از طرح‌هايي كه در بودجه 97 در نظر گرفته‌ایم درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست. البته اولین تصمیم‌گیری از سال 93 شروع و مقرراتی وضع شد‌.
وی تاکید کرد: در ماه‌های آینده مردم شاهد تلاش مضاعفی در این زمینه خواهند بود. مردم بدون پرداخت هزینه به ساختمان‌های جدید می‌آیند و ساختمان‌های قدیم آنها نیز تخریب می‌شود و به پارک یا فضایی برای زندگی مردم تبدیل می‌شود. توسعه‌گر هم که ساختمان‌ها را می‌سازد معادل آن ساختمان دیگری که در اختیارش قرار داده می‌شود می‌سازد تا در سایه ساخت آن ساختمان دیگر خرج خودش را در بیاورد و به سود برسد. در ساختمان معادل تسهیلاتی در نظر می‌گیریم و تضمین می‌کنیم ساختمان سریع فروش برود. تسهیلات ارزانقیمت هم در نظر می‌گیریم. از بانک‌ها ،صندوق توسعه و بودجه هم استفاده می‌کنیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: اولین کلنگ این طرح در دهه فجر امسال در برخی شهرستان‌ها زده می‌شود. این اقدام مبارکی است برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها که البته برای رفاه و اشتغال مردم هم مزایایی دارد.
رئیس‌جمهوری در ادامه و در پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره تکرار تجربه نبودن پیوست فرهنگی و اجتماعی در مسکن مهر در پروژه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده که دولت قصد اجرای آن را دارد، اظهار داشت: مسکن مهر در بیرون شهرها ساخته شد و امکانات خدمات‌رسانی نداشته، به‌ گونه‌ای که نه آب، نه برق، نه مدرسه، نه جاده و نه کلانتری در آنجا بوده است.
روحانی ادامه داد: در دولت یازدهم تلاش وزارت راه و شهرسازی، تکمیل مسکن مهر و خدمات‌رسانی به آن بوده، این که یک قوطی به نام مسکن مهر درست کنیم، مسکن نیست و فقط یک سرپناه موقت است.
وی افزود: در بافت‌های فرسوده قضیه فرق می‌کند؛ درآنجا همه امکانات است و فقط خانه‌هایی را که در کوچه‌های تنگ و باریک وجود دارد و دسترسی به آنها سخت است، تخریب می‌کنیم و مسکن جدیدی در اختیارشان می‌گذاریم؛ به گونه‌ای که شرایط فرهنگی و محله‌ای را رعایت می‌کنیم؛ مقررات مفصلی در این رابطه وجود دارد که اجرا می‌شود.رئیس‌جمهوری درباره باقی بودن گلایه‌ها و درد دل مردم نسبت به مشکلات مسکن مهر هم اعلام کرد: از اول گفتیم که دولت متعهد است کاری را که از قبل شروع شده، انجام دهد و تا پایان امسال نیز تقریباً پرونده مسکن مهر بسته می‌شود و در حال حاضر نیز اکثراً برق‌رسانی و خدمات‌رسانی به این پروژه‌ها انجام شده است.
روحانی تصریح کرد: حتماً نسبت به اجرای مسکن مهر متعهد هستیم، این کار انجام می‌شود و این جزو تعهدات دولت است.
وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که پیش از این به مردم وعده داده بودید که نگران قیمت ارز نباشند و نیز درباره اضطراب مردم نسبت به نوسانات قیمت ارز گفت: وعده دولت به مردم این بود که ارز مورد نیاز آنها را تأمین می‌کنیم؛ ‌خوشبختانه درآمد ارزی ما امسال بیشتر از مخارج ارزی است و تا آخر امسال ۹۰میلیارد دلار درآمد ارزی از نفت و غیر نفت خواهیم داشت و تا الان هم صادرات غیرنفتی ما بالای ۳۰میلیارد دلار و صادرات نفت نیز بالای همین رقم است.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر واردات را هم حساب کنیم، مخارج ارزی ما حدود ۷۵میلیارد دلار خواهد بود، لذا درآمد ارزی بیشتر از مخارج ارزی است و حتی اگر برخی هزینه‌ها را مثل قاچاق را کسر کنیم، باز درآمد ارزی‌مان بیشتر است.
روحانی اظهار داشت: مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از مخارج ارزی بیشتر است و سال بعد از امسال هم بیشتر خواهد بود.
وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه که با وجود این افزایش درآمد ارزی، چرا قیمت دلار ۴۷۵۰تومان است؟ گفت: قیمت دلار این نیست و خیلی کمتر است و باید کمتر شود و بانک مرکزی باید این کار را انجام دهد.
رئیس‌جمهوری افزود: اِشکالاتی در کشور ما در زمینه توزیع دلار وجود دارد؛ در هیچ جای دنیا مردم در خیابان اسکناس به دست نمی‌گیرند و این کار از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود؛ برخی اِشکالات حل شده و برخی اِشکالات باقی است، از جمله این که ارتباطات ما با بانک‌های منطقه و جهان هنوز به ایده‌آل نرسیده است.
روحانی ادامه داد: با صراحت به مردم می‌گویم که همه نیازمندی‌های ارزی کشور اعم از واردات، صادرات و خدمات‌رسانی تأمین خواهد شد و نوسانات نرخ ارز نیز بلندمدت نخواهد بود؛ این نوسانات باید تمام شود و مقامات بانک مرکزی مشغول برنامه‌ریزی در این رابطه هستند.وی تصریح کرد: وضع منابع ارزی کشور خوب است، کمبود نداریم و در آینده هم وضع بهتر خواهد شد.
رئیس‌جمهوری همچنین درباره موضوع قاچاق گفت: در طی چهار سال اخیر رقم قاچاق را از ۲۰میلیارد دلار به ۱۲میلیارد دلار رساندیم که همین هم زیاد است و حتی یک میلیارد دلار هم زیاد است؛ همیشه باید با قاچاق مبارزه کنیم و برای مبارزه با انواع فسادها و قاچاق‌ها، اقدامات متنوعی باید انجام شود.
روحانی خاطرنشان کرد: البته برخی از آنها ممکن است قاچاق تلقی نشود، مانند اینکه ممکن است مسافری کالایی را حمل کند، یا آن کالا از مناطق آزاد بیاید، ولی در کل باید با قاچاق مبارزه شود و این راه ادامه می‌یابد.
روحانی افزود: ما اشکالاتی از زمان تحریم داریم و این اشکالات برخی از بین رفته و برخی باقی مانده است از جمله مواردی که هنوز باقی مانده است مساله ارتباط ما با بانک‌های منطقه و جهان است که این ارتباط هنوز به مرحله ایده‌ال نرسیده است. خود اینکه ما اسکناس می‌خواهیم در جامعه تقسیم کنیم همیشه بانک مرکزی در زحمت است اما در عین حال ما به مردم به صراحت می‌گوییم همه نیازمندی‌های کشور اعم از آنچه در واردات نیاز است و آنچه صادرکنندگان نیاز دارند و آنچه برای خدمات نیاز است دولت قطعا تامین خواهد کرد و نرخ ارز و نوساناتش بلندمدت نخواهد بود. ما همیشه نوساناتی داشته‌ایم. این نوسانات باید تمام شود و مقامات بانک مرکزی دارند در این زمینه تلاش می‌کنند و این بلندمدت نخواهد بود.
رئیس جمهوری درباره این شائبه که دولت برای جبران کسری بودجه اش اقدام به افزایش نرخ ارز کرده است گفت: هیچ گاه به نفع دولت نیست که دلار را در بازار برای تامین مخارجش بالا ببرد. پیش بینی های بودجه ای ما از ابتدای سال روشن است. ما برای حدود قیمت ارز، صادرات، واردات و فروش نفت پیش بینی هایی کرده ایم.
روحانی ادامه داد: من به مردم به صراحت می گویم که دولت هیچ گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خود نیست؛ همواره من در دولت این تاکید را داشته ام به دلیل اینکه این نوسانات تاثیر نامناسبی روی زندگی و اقتصاد مردم می گذارد.
وی تصریح کرد: یکی از این وعده های ما، آرامش و امنیت در زندگی مردم است. ما پای این قول خود ایستاده ایم. ما می خواهیم زندگی مردم آرام باشد. اعتراض و انتقاد اشکالی ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می کند، ناامنی و تنش های بی مورد در جامعه، اقتصاد، فرهنگ و در سایر حوزه ها است.
روحانی گفت: نوسانات جزیی ممکن است در مواردی پیش بیاید و تمام شود اما هدف ما آرامش، امنیت و آزادی مردم است. فضا باید روز به روز آزادتر باشد تا مردم بتوانند خلاقیت بیشتری داشته باشند.
رئیس جمهوری درباره برنامه های دولت برای رفع آلودگی و ریزگرد در استان خوزستان گفت: این مساله مشکلی واقعی و مهم برای مردم است.
همان طور که زلزله به ما هشدار می دهد و به ما می گوید که ساختمان را مقاوم کنید، آلودگی ها و ریزگردها هم به ما اعلام می کند که به محیط زیست خود رسیدگی کنید. نمی شود آلودگی هوا در کلان شهرها، هر روز مدارس را تعطیل و سلامتی مردم را تهدید کند .
وی تصریح کرد: ما از سال گذشته برای مهار منشا گرد و غبار داخلی آغاز به کار کرده ایم. البته برخی امور حتما زمانبر است یعنی ما نمی توانیم صدهاهزار هکتار را درختکاری کنیم یا به فوریت تالاب آب برسانیم .
روحانی افزود: ریزگردها برخی اوقات از داخل است که باید حل کنیم اما برخی اوقات هم منشا خارجی مانند کویت، عراق و عربستان دارد که آن نیازمند همکاری بین دولت هاست.
وی درباره این شائبه که می گوید بودجه مربوط به گردوغبار از خوزستان حذف شده است گفت: نمی توانم بگویم که حذف شده به دلیل اینکه کارهای بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس انجام شده و باید به صحن علنی مجلس برود.رئیس جمهوری اضافه کرد: ما به هر قیمتی که باشد این بودجه را تامین می کنیم. البته من این خبر را ندارم که این بودجه حذف شده اما به فرض اگر این خبر صحیح باشد، به مردم قول می دهم که این طرح را هر طور شده در سال بعد انجام بدهیم.


نوشته شده در   سه شنبه 3 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode