ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 دي 1396     |     کد : 181835

دكتر ظريف در كنفرانس امنيتي تهران، اولويت‌هاي ايران براي همگرايي‌ منطقه‌اي را تشريح كرد

احياي نظام دولت - ملت و احترام به مرزهاي ملي

دومين كنفرانس امنيتي تهران با عنوان امنيت منطقه‌اي در غرب آسيا؛ چالش‌ها و روندهاي نوظهور با شعار احترام، اعتماد، گفتگو، همكاري متقابل، امنيت و پيشرفت جمعي ديروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

 دومين كنفرانس امنيتي تهران با عنوان امنيت منطقه‌اي در غرب آسيا؛ چالش‌ها و روندهاي نوظهور با شعار احترام، اعتماد، گفتگو، همكاري متقابل، امنيت و پيشرفت جمعي ديروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين كنفرانس كه در سطح سياسي ـ راهبردي و با حضور مقامات ارشد سياسي، دفاعي و امنيتي جمهوري اسلامي ايران، مقامات ارشد فعلي و سابق كشورهاي جهان، انديشمندان برجسته داخلي و خارجي و نمايندگان ديپلماتيك كشورها حضور داشتند، دكتر محمدجواد ظريف وزير امورخارجه كشورمان، در سخنان افتتاحيه با تأكيد بر اين كه حفظ انسجام ملي و تماميت ارضي كشورهاي منطقه ضرورتي ترديد‌ ناپذير است، تصريح كرد: تحركات قومي و طايفه‌اي در سوريه و عراق با گرايش‌هاي جدايي طلبي خطري براي منطقه و جهان است و بايستي با درايت مسئولين ملي و محلي و گفتگو بر پايه احترام به حاكميت ملي، تماميت ارضي و قوانين اساسي به همكاري و همگرايي تبديل شود.
وزير امور خارجه كشورمان گفت: در اين دوران كه بين فروپاشي خلافت جعلي داعش و شكل‌گيري شرايط مطلوب امنيتي در منطقه قرار داريم، ما و ديگر بازيگران منطقه‌اي با سه چالش مهم يعني درك درست واقعيات موجود، نيل به دركي مشترك در مورد وضعيت مطلوب براي منطقه و راه‌هاي تحقق اين وضع مطلوب مواجه هستيم. وي با تبيين ويژگي‌هاي دوره كنوني منطقه غرب آسيا، اظهار داشت: اگرچه داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در يكي دو سال اخير شكست‌هاي مرگباري را متحمل و پروژه خلافت داعش متوقف شده و دستگاه‌ اداري و نظامي آن در حال متلاشي شدن است، اما سازمان ترور داعش و گروه‌هاي مشابه هنوز فعال هستند. آنها همچنان با توجه به شبكه‌ وسيعي كه در كشورهاي مختلف در آسياي ميانه و آسياي غربي و به ويژه افغانستان و همچنين در شمال آفريقا ايجاد كرده‌اند، داراي برد منطقه‌اي و جهاني هستند و بايد همچنان تهديدي جدي به شمار آيند، بنابراين ادامه مقابله با باقي‌مانده‌هاي اين تفكر خطرناك در سوريه و عراق، جلوگيري از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جديد، سركوب كامل خواستگاه فكري و قطع منابع مالي افراط همچنان بايد يك اولويت باشد. رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان تأكيد كرد: احياي احترام به مرزهاي ملي و نظام دولت ـ ملت كه توسط گروه‌هاي تروريستي و برخي ديگر از جريان‌هاي تكفيري هدف تخريب قرار گرفته است، به عنوان يك اولويت بايد مد نظر باشد.
اصرار آمريكا با ادامه حضور نظامي نامشروع
در سوريه
وزير امور خارجه در ادامه، دخالت‌ها و سياست‌هاي آمريكا را در منطقه از اساسي‌ترين چالش‌هايي ذكر كرد كه موجب پيچيدگي بيشتر شرايط شده است و گفت: آمريكا هنوز نسبت به واقعيات عيني در سطح منطقه بي‌توجه است و با ادامه حضور نظامي غيرمشروع در خاك سوريه بر پيگيري سياست‌هاي مخرب و تنش زاي خود اصرار دارد. وي اضافه كرد: ادامه اشغال فلسطين همچنان حادترين مسأله‌اي است كه منطقه و جهان با آن دست به گريبان است و همه مسائل منطقه مستقيم يا غيرمستقيم تحت تأثير اين معضل اساسي و ستمي است كه در 70 سال گذشته بر مردم فلسطين رفته است لذا شناسايي بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم نامشروع صهيونيستي توسط آقاي ترامپ اعلام دشمني آشكار با مسلمانان و دولت‌هاي اسلامي و ايجاد فرصت براي افراط‌گرايي و تروريسم است.
ظريف در تبيين وضع مطلوب امنيتي، با تأكيد بر اين كه تمركز بر مشكلات امنيتي بايد معطوف به تلاش براي نيل به شرايط امنيتي مطلوب در سطح منطقه باشد، اظهار داشت: براي اين منظور دو ايده «منطقه قوي» و «امنيت شبكه‌اي» مي‌تواند مبناي شكل‌گيري پارادايم جديدي براي غرب آسيا باشد.
وي تأكيد كرد: تلاش براي ايجاد منطقه قوي به جاي برتري جويي و حذف ديگر كنشگران، ريشه در نگاه راهبردي جمهوري اسلامي ايران به منطقه پيراموني خود دارد و به معني پذيرش اصل تأمين منافع جمعي در منطقه خليج فارس و تعميم قاعده برد ـ برد به سطح اين منطقه است.
ظريف افزود: تأمين منافع هر يك از كشورهاي منطقه در گرو تأمين منافع همه كشورهاي آن است و تلاش سلطه‌جويانه توسط هر يك از كشورهاي منطقه براي حذف رقبا و تبديل شدن به قدرت فائقه نه تنها پسنديده نيست، بلكه اصولاً ناممكن است. وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: تجربه پرفراز و نشيب نزديك به سه دهه پس از پايان جنگ سرد و شرايط راهبردي جديد در دوران گذار جهان پساغربي ثابت كرده است كه تلاش براي هژموني در سطح جهاني يا منطقه‌اي بي‌حاصل و خطرناك است. اگر چه رقابت بين كشورها در مسير توسعه اقتصادي ـ اجتماعي و نيل به سطح بالاتري از رفاه و آسايش براي شهروندان امري ناپسند نيست، اما تلاش براي تبديل شدن به قدرت فائقه و سلطه‌گر از منظر ژئوپليتيك و ژئواستراتژيك عاملي تنش‌زا بوده و موجب ايجاد موانع اساسي بر سر راه توسعه ملي كشورها خواهد بود. قطعاً چنين رقابتي تنها دور باطلي را موجب مي‌شود كه نمي‌تواند هيچ برنده‌اي داشته باشد. ظريف گفت: ديگر مناطق جهان بعد از اين كه رقابت‌هاي مخرب سلطه محور را پشت سرگذاشتند و به همكاري با هم متمايل شدند، توانستند به صلح و توسعه دست يابند.
ميانگين هزينه‌هاي نظامي همسايگان
رئيس دستگاه ديپلماسي در ادامه به مسابقه‌هاي تسليحاتي به عنوان نمونه‌اي از رقابت‌هاي مخرب اشاره كرد و گفت: ميانگين هزينه تسليحاتي همسايگان ما در منطقه خليج فارس نسبت به توليد ناخالص داخلي از بالاترين‌ها در سطح جهاني است به طوري كه در سال گذشته، كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس مجموعاً 116 ميليارد دلار صرف بودجه‌هاي نظامي كرده‌اند كه چنين اقدامي هم موجب تنش مي‌شود و به بي‌اعتمادي دامن مي‌زند و هم موجب هدر رفتن سرمايه‌هاي حياتي مردم منطقه و پركردن جيب‌هاي يغماگران سازنده تسليحات مي‌شود. وي تصريح كرد: در شرايطي كه منطقه ما با طيفي از مشكلات حاد مانند تروريسم و افراطي‌گري، بحران‌هاي زيست محيطي همچون گرد و غبار و خشكسالي، تشديد مهاجرت و ضعف دولت‌ها در پاسخگويي به مطالبات مردم مواجه است، رقابت مخرب تسليحاتي و تنش بين همسايگان به معني تحميل هزينه‌هاي بيشتر به ملت‌هاي منطقه و موجب تشديد بيش از پيش اين مشكلات خواهد بود.
ظريف با تأكيد بر اين كه هيچ كشوري نمي‌تواند به قيمت ناامن كردن همسايگان خود براي خود توليد امنيت كند، تأكيد كرد: چنين تصوري در جهان به هم پيوسته كنوني توهمي خطرناك بيش نيست. تجربه چهار دهه گذشته اين منطقه به ما ثابت كرده است كه چنين تلاشي پيش و بيش از همه دامنگير آنهايي شده است كه براي همسايگانشان جنگ و خونريزي خواسته‌اند.
تلاش براي ايجاد يك نظام امنيتي، شكست‌
خورده است
وزير امور خارجه در ادامه به امنيت شبكه‌اي اشاره كرد و گفت: با توجه به واقعيات جهان به هم پيوسته كنوني و شرايط ويژه منطقه پيراموني ما در حاشيه خليج‌فارس، روش‌هاي بلوك‌بندي و ائتلاف، ناكارآمدي خود را ثابت كرده و هر ائتلافي پيش‌درآمد بحران و تجاوز بعدي بوده است، از سوي ديگر اختلافات در اندازه، جمعيت، توان اقتصادي و قدرت نظامي زمينه‌ساز نگراني‌‌هاي امنيتي دائمي و تكيه بر قدرت‌هاي خارجي بوده است و به توهم امكان خريد امنيت منجر‌ شده كه نتيجه آن تنها ناامني و افزايش بي‌اعتمادي بوده است. وي با تاكيد بر اين‌كه تلاش‌ها براي ايجاد يك نظام امنيت جمعي و غير واقع‌بينانه به شكست انجاميده است، تاكيد‌كرد: به‌نظر مي‌رسد راهكار برون‌رفت از اين چرخه باطل و خطرناك، امنيت شبكه‌اي بر مبناي هم‌افزايي و فراگيري و با مشاركت همه كشورهاي كوچك و بزرگ منطقه بر مبناي اصول و اهداف منشور ملل متحد، شامل اصل برابري حاكميت كشورها، اصل عدم توسل به زور، اصل حل مسالمت‌آميز اختلافات و احترام به تماميت ارضي كشورها، عدم مداخله در امور داخلي و احترام به تعيين سرنوشت هر كشور توسط آحاد همان ملت استوار است.
انجام اقدامات اعتمادساز
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين در زمينه راه‌هاي رسيدن به شرايط امنيتي مطلوب، بر گفتگو و انجام اقدامات اعتماد‌ساز تاكيد كرد و گفت: محرز است كه ما در تمامي سطوح اين منطقه به‌طور حاد با مشكل كمبود گفتگو مواجه هستيم. جلوه‌هاي اين مشكل در همه سطوح در منطقه آشكار است: در سطوح ملي بين حاكمان و مردم و در سطوح بين‌المللي بين دولت‌ها و همچنين بين ملت‌ها. ظريف تاكيد كرد: توسعه ارتباطات مردمي مانند تشويق گردشگري و به‌ويژه گردشگري حلال، تبادل دانشجو، سفرهاي مطالعاتي، برگزاري رقابت‌هاي ورزشي، ايجاد فرصت‌هاي بيشتر براي صاحبان حرف و كارآفرينان براي انجام ارتباط با همتايان، تشويق تماس هنرمندان كشورها با يكديگر و اجراي برنامه‌هاي نمايشي، مبادله فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي تلويزيوني كه مردمان منطقه را با راه و رسم زندگي يكديگر آشنا مي‌كند، مرور كتاب‌هاي درسي با هدف حذف مطالب منفي و درج مطالب مثبت در مورد همسايگان و ابتكارهاي ديگري از اين دست در اين حوزه در منطقه خليج فارس قابل بررسي است.
ريشه بيشتر منازعات عدم اعتماد و
گفتگو است
رئيس كنفرانس امنيتي تهران هم اظهار اميدواري كرد كه اين كنفرانس در برقراري ثبات، صلح، امنيت و پيشرفت جمعي در منطقه غرب آسيا موثر باشد.
دكتر جمال شفيعي يكي از راه‌هاي مهم براي نيل به اين هدف را احترام، اعتماد و گفتگو و همكاري متقابل دانست و تصريح كرد: ريشه بيشتر منازعات بي‌حاصل عدم اعتماد و گفتگو است و بدخواهان اين منطقه هم از همين شكاف براي شعله‌ور ساختن اختلافات استفاده مي‌كنند.
وي افزود: امسال با همت مشاركت كنندگان بالغ بر 25انديشكده، مركز راهبردي و مراكز علمي و پژوهشي، 9سمينار و 27پنل تخصصي در بيروت و تهران برگزار شد و بيش از 60 مقاله توسط انديشمندان و متخصصان بحث امنيت منطقه به رشته تحرير در آمد.
شفيعي به اهداف سمينارها و پنل‌هاي تخصصي برگزار شده اشاره كرد و گفت:
ـ تبيين ديدگاه ايراني و منطقه‌اي به موضوع امنيت (فرصت‌ و تهديدات مشترك)
ـ جلوگيري از تحريفات رسانه‌اي ـ سياسي (ايران‌ هراسي)
ـ جلوگيري از دشمن تراشي‌هاي كوته‌بينانه به منظور مسئول‌سازي كشورهاي منطقه به خود
ـ پرداختن به مسأله اصلي جهان اسلام يعني فلسطين و رژيم غاصب و كودك‌كش اسرائيل
رئيس كنفرانس امنيتي در پايان اظهار اميدواري كرد كه كنفرانس باب گفتگو بين نخبگان دولتي و غيردولتي بين كشوري و منطقه‌اي را بگشايد و محلي براي تبادل نظر و تصميم‌سازي براي اهداف اعلامي كنفرانس باشد.
وي همچنين از زحمات اعضاي شوراي راهبردي و سياستگذاري كنفرانس، انديشكده‌ها، مراكز علمي و پژوهشي كشور قدرداني كرد.
سياست ايران جلوگيري از فروپاشي نظام هاي مستقر است
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي تاکيد کرد: سياست ايران حمايت از کشورهاي مستقر و جلوگيري از فروپاشي آن و تجزيه کشورهاي منطقه است، ما چنين سياستي را همواره دنبال کرده ايم و براي گفتگو با کشورهاي منطقه براي کاهش تنش ها و ايجاد ثبات و امنيت بيشتر آماده هستيم.
سيد کمال خرازي در نخستين پنل کنفرانس افزود: در طول چهار دهه اخير، منطقه غرب آسيا دچار تحولات زيادي شد كه از جمله مي توان به تجاوزهايي که به کشورهاي همسايه انجام شد اشاره کرد.
وي ادامه داد: از جمله اين تجاوزها مي توان به تجاوز عراق به ايران، تجاوز شوروي سابق به افغانستان، تجاوز عراق به کويت، تجاوز آمريکا به عراق و در شمال آفريقا تجاوز کشورهاي غربي به ليبي و تحولاتي که در زمان انقلاب عربي اتفاق افتاد، اشاره کرد.
وزير اسبق امورخارجه گفت: همچنين دخالت هاي غيرقانوني کشورهاي منطقه اي و فرا منطقه اي در امور داخلي کشورهاي منطقه از جمله در سوريه ، عراق ، بحرين و يمن تحولات زياد و شرايط ناگوار را در منطقه فراهم كرد.
خرازي خاطرنشان کرد: از تحولات ديگري که در اين سال ها با آن روبرو بوديم ظهور هويت هاي نوظهور چه در قالب گروه هاي تکفيري و چه در قالب گروه هاي مقاومت و مردمي است که در برابر تروريست ايستادند و توانستند تا حد زيادي پروژه هاي تروريستي را نابود کنند.
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: با چنين اوضاع درهمي که در منطقه داشتيم و مشکلات زيادي که شاهد بوديم بايد دنبال راه حل باشيم که چگونه مي توانيم براي برون رفت از اين مشکلات تلاش کنيم.
تقدم ديپلماسي بر قدرت نمايي نظامي
رئيس مرکز بررسي هاي استراتژيک رياست جمهوري هم در اين پنل تاکيد کرد: منطقه قوي تر و امنيت شبکه اي دو پايه اصلي دکترين امنيت منطقه اي دولت دوازدهم است.
حسام الدين آشنا ا‌فزود‌: از نظر ايرانيان شش بخش اولويت بالايي در حوزه هاي امنيتي دارد، جنگ به معناي جنگ داخلي و خارجي نخستين مساله است که منطقه ما را فرسوده کرده است.وي ادامه داد: اختلافات داخلي به سرعت ظرفيت تبديل شدن به جنگ داخلي و جنگ داخلي ظرفيت تبديل شدن به جنگ خارجي را دارد.
آشنا تروريست را مساله ديگر امنيتي بيان کرد و اظهار داشت: ايران از دهه 80 تجربه مقابله با سرسخت ترين تروريست ها را داشته است به طوري که ايران نخستين بار تروريست هاي انفجاري را تجربه کرد و تجربه مواجه شدن با تروريست هاي عقيدتي را هم دارد.
رئيس مرکز بررسي هاي استراتژيک ، تجزيه طلبي را مساله ديگر امنيتي از ديد ايرانيان بيان کرد و يادآور شد: در زمينه تجزيه طلبي ظرفيت هاي قوي وجود دارد و شکاف هاي قومي و مذهبي به راحتي مي تواند تبديل به تنش هاي امنيتي شود.
وي دخالت بيگانگان را چهارمين مساله امنيتي منطقه از ديد ايرانيان ذكر کرد و گفت: منطقه ما بيش از حد مورد توجه قدرت هاي بزرگ است. زماني به خاطر انرژي و زماني هم به خاطر مسائل ديگر علاقه مندند در اين منطقه دخالت هاي جدي داشته باشند.
مشاور رئيس جمهوري ادامه داد: انبار شدن تسليحات و رقابت تسليحاتي در منطقه ديگر مساله امنيتي از ديدگاه ايرانيان است؛ ما نگران رقابت تسليحاتي در منطقه هستيم به خصوص صداهايي شنيده مي شود مبني بر اين که کشورها علاقه‌مند هستند به سمت سلاح کشتار جمعي حرکت کنند و اين صداها پاياني جز جنگ ندارد.
آشنا فروماندگي و فروپاشي دولت‌هاي منطقه را از ديگر مسائل امنيتي پيش روي منطقه ذکر کرد و اظهار داشت: بسياري از کشورهاي منطقه ورشکسته شده‌اند و به طوري که نه مشروعيت داخلي و نه کارآمدي لازم را دارند. وي خاطرنشان کرد: ما بايد به اين باور برسيم که صندوق راي و مشارکت مردم در سرنوشت سياسي کشورها راه حل مشکلاتي است که با آن مواجه هستيم. مشاور رئيس جمهوري با تاکيد بر اهميت خويشتنداري راهبردي گفت: برخي کشورها با عجله به مسائل واکنش نشان مي دهند، علاوه بر اين احساس قدرتمند بودن اين توهم را دارند که کاري که آغاز مي کنند مي‌توانند پايان دهند و اما تجربه نشان داده است که اين کشورها نمي توانند کاري را که آغاز کرده‌اند به پايان برسانند. آشنا خاطرنشان کرد: ايران نشان داد چه در مساله هسته‌اي و چه در اختلافات با کشورها تقدم ديپلماسي را بر قدرت‌نمايي نظامي ترجيح مي دهد. جمهوري اسلامي ايران در مسائل مختلف همچون تروريسم و افراطي گري، امنيت انرژي، بحران محيط زيست و امنيت غذايي اولويت را به همکاري‌هاي منطقه‌اي مي دهد.
سپهبد محمد جواد معاون دبير كل وزارت دفاع عراق، امرالله صالح رئيس اسبق بخش امنيت ملي افغانستان، فضلي چورمان مدير كل وزارت امور خارجه تركيه، عدنان حسن منصور وزير امور خارجه سابق لبنان و ناصر خان جانجوئه مشاور امنيت ملي نخست وزير پاكستان هم در نخستين نشست تخصصي كنفرانس سخنراني كردند.
گفته‌هاي سيدعباس عراقچي
‌ معاون وزير امور خارجه در باره عملکرد رئيس جمهوري آمريکا درباره برجام گفت: برجام بايد به تجربه موفق بين المللي تبديل شود، اما ما خود را براي همه سناريوها از جمله حفظ يا از بين رفتن آن آماده کرده‌ايم.
سيدعباس عراقچي در دومين پنل کنفرانس امنيتي تهران با عنوان « ترتيبات امنيتي غرب آسيا، نقش جمهوري اسلامي ايران و بازيگران فرامنطقه‌اي» تاکيد کرد: در صورت از بين رفتن برجام منطقه ما بيشترين ضرر را خواهد کرد. وي با اشاره به اين که مشکلات منطقه‌اي غرب آسيا بسيار زياد است، خاطرنشان کرد: برجام تجربه موفقي بود که مي‌توان درباره آن بيشتر مطالعه کرد، چون يگانه تجربه حل و فصل مسالمت‌آميز يک بحران، درگيري و اختلاف در زمان معاصر است که توانسته بحراني پيچيده با سابقه ده ساله را از طريق مذاکره حل کند. معاون وزير امور خارجه با بيان اين که مهمترين درس برجام اين است که مي‌توانيم به راه حل‌هاي ديپلماتيک اميد داشته باشيم و مشکلات بزرگ را حل کنيم، گفت: البته برخي از مسائل مانند مقابله با داعش يا قيام بر ضد اشغالگران با مذاکره حل نمي شود.
عراقچي با تاکيد بر اين که برجام مي‌تواند الگويي باشد تا بر اساس آن مذاکره و بازي برد – برد داشت، گفت: بايد برجام به يک تجربه موفق در عرصه بين‌المللي تبديل شود و آمريکا هم نقش خود را در برجام ايفا کند، زيرا بر هم زدن آن منطقه بهتري را براي ما ايجاد نخواهد کرد. وي اظهارداشت: رئيس جمهوري آمريکا در يک سال گذشته براي از بين بردن برجام کارهاي بسياري انجام داده و حتي ممکن است با تلاش‌هايي که مي خواهد انجام دهد، در چند روز آينده برجام از بين برود که در اين زمينه منطقه و جامعه بين‌المللي بايد آمادگي لازم را داشته باشد.
معاون وزير امور خارجه با بيان اين که ايران براي همه سناريوها درباره حفظ يا خروج آمريکا از برجام خود را آماده کرده است، گفت: منطقه ما بيشترين ضرر را از خروج آمريکا از برجام خواهد ديد. وي در بخش دوم سخنان خود در اين باره گفت: اگر اروپايي‌ها علاقه‌مند به حفظ برجام هستند بايد اقدامات خاصي را انجام دهند تا شرکت‌ها و بانک‌هاي اروپايي براي مشارکت در ايران ترغيب شوند.
عراقچي همچنين بر حفظ امنيت ديپلمات‌ها و اماکن ديپلماتيک تاکيد کرد و ادامه داد: براي اولين بار سفارت ايران در لندن مورد حمله قرار گرفت و از ابتداي انقلاب تا امروز مشکلات فراواني براي اماکن ما در کشورهاي اروپايي ايجاد شده است که از آن جمله مي توان به پرتاب کوکتل مولوتوف يا پايين کشيدن پرچم ايران در کشورهاي اروپايي اشاره کرد که مامن بسيار خوبي براي تروريست‌ها در اروپاست. معاون وزير امور خارجه درباره سوريه هم گفت: ما از يک راه حل جامع سياسي در سوريه حمايت مي کنيم و کشورهاي اروپايي فقط به اين شرط مي توانند از دمکراسي حمايت کنند که سياست‌هاي خود را درباره متحدانشان در منطقه بازبيني کنند.
حمايت از کاهش تنش بين ايران و عربستان
نخست وزير اسبق ايتاليا هم در اين پنل با تاکيد بر اجراي دقيق برجام و حمايت اروپا از آن گفت: همگرايي بين ايران و اروپا مي تواند بهترين نتيجه را براي برجام داشته باشد.
«ماسيمو دالما» بر کاهش تنش در منطقه خاورميانه تاکيد کرد و گفت: اروپا مي تواند عاملي براي مذاکرات جديد بين اسرائيل و فلسطينيان باشد. دالما افزود: همواره از کاهش تنش بين ايران و عربستان حمايت مي کنيم و خواهان گفتگو بين دو کشور بدون تقابل هستيم. نخست وزير اسبق ايتاليا ادامه داد: اتحاديه اروپا بايد روابط خود را با ايران تقويت کند تا يک راه حل پيش روي بحران‌هاي خاورميانه ايجاد شود.
برجام را همه بازيگران اصلي به رسميت شناخته‌اند
رئيس سابق مجمع عمومي سازمان ملل از دانمارک هم گفت: برجام را همه بازيگران اصلي به رسميت شناخته‌اند زيرا منافع مشروع طرف‌ها را تامين کرده است و بايد از آن به عنوان مدل استفاده کنيم تا مشکلات حل شود. «موگنر لوکتافت» به فجايع انساني در يمن اشاره کرد و ادامه داد: بايد همه طرف‌هاي ذيربط در اين زمينه به موضوع از بين رفتن ميليون‌ها نفر توجه کنند. در لبنان هم ريسک و خطر بزرگي وجود دارد و اگر به آن توجه نشود مي تواند پيامدهاي جدي داشته باشد.
تلاش حاکمان نسل جديد مخل امنيت منطقه است
وزير خارجه عمان هم تاکيد کرد: منطقه امروز در چنگال نسل جديدي از حاکمان قرار گرفته است که تلاش‌ها و تحرکات آنان ممکن است ثبات و امنيت را برهم زند. يوسف‌بن‌علوي در پنل دوم کنفرانس افزود : رهبران و روساي کشورها که قبلا حاکميت داشتند شايد در حال حاضر نباشند و حتي تعدادي از رهبران که با حکمت و تدبير مسائل را پيش مي بردند، شايد در حال حاضر حضور نداشته باشند، لذا ما در چنگال نسل جديدي هستيم که تلاش و تحرکاتي مي کنند که ممکن است ثبات و امنيت را تامين نکند. وزير خارجه عمان ادامه داد، وضع جهان در سايه شرايط که انسان‌ها با آن مواجه مي شوند، تغيير مي کند و در اين تغييرات برخي استفاده مي‌كنند و برخي هم متضرر مي‌شوند.
ترامپ نامعقول‌ترين رهبر پس از جنگ جهاني دوم
وزير خارجه اسبق انگليس، ترامپ را نامعقول ترين رهبري دانست که بعد از جنگ جهاني دوم جهان ديده است و گفت: ما دقيقا نمي دانيم که ترامپ مي خواهد چه کاري انجام دهد، البته خودش هم شايد نداند. «جک استراو» در بخش پاياني دومين پنل کنفرانس امنيتي تهران که به جمع بندي مطالب اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: اگر ترامپ مي خواهد تحريم‌هاي جديدي اعمال کند بحراني براي برجام خواهد بود. ملل اروپايي و جهان بايد براي حفظ برجام دور هم جمع شوند و تصميمات مهمي بگيرند زيرا ايران همه تعهدات خود را انجام داده است اما ايالات متحده همچنان به تحريم‌هاي خود ادامه مي دهد.‌وزير خارجه اسبق انگليس تاکيد کرد:ايران در معماري نوين امنيتي منطقه باتوجه به توان ديپلماتيک مي‌تواند نقش مهمي ايفا کند.
به گزارش ايرنا، جک استراو ديروز در دومين نشست تخصصي کنفرانس امنيتي تهران با عنوان ترتيبات امنيتي غرب آسيا، نقش ايران و بازيگران فرامنطقه اي درباره اين که چرا ترتيبات امنيتي در منطقه غرب آسيا شکست خورده است؟ تاکيد کرد: علت اين امر مشخص است. بازيگران آسياي غربي سعي مي کنند خود را از مشکلات مبرا بدانند به ويژه در درگيري‌هاي سوريه، عراق و تا حدودي در لبنان شاهد اين رويکرد هستيم.وي ادامه داد: از ژانويه سال گذشته و با قدرت گرفتن دولت جديد آمريکا اين وضع تشديد شد و فشارها بر روي قومگرايي در روابط خارجي افزايش يافت.
وزير خارجه اسبق انگليس با بيان اين که معماري نوين امنيتي براي بهبود شرايط در منطقه خليج فارس و غرب آسيا چگونه خواهد بود، اظهارداشت: اين امر چالش‌هاي زيادي فرا روي ما قرار مي دهد؛ ايران مي تواند با توجه به توان ديپلماتيک نقش مهمي ايفا کند، علاوه بر اين براي شناسايي فرصت‌ها در منطقه حتما نيازي نيست که من بگويم چه انجام دهيد.استراو ادامه داد: کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس بايد به نحوي از انحا در اين معادله بازي کنند.وي خاطرنشان کرد: تلاش‌هاي عربستان براي منزوي کردن قطر جواب نداد، در عين حال شاهد ايفاي نقش سازنده عمان هستيم، علاوه بر اين مشاهده مي کنيم امارات متحده عربي در تنازعات يمن نقش ايفا کرده است.
استراو اضافه کرد: هنوز بسياري از ايراني‌ها در دوبي تردد مي کنند و ايراني‌ها منافع اقتصادي زيادي در امارات متحده عربي و به ويژه دوبي دارند و کويت هم به نحوي از انحا بايد مدنظر قرار گيرد. وزير خارجه سابق انگليس ادامه داد: درباره مباحثي که امروز از سوي آقاي ظريف در مورد ترتيبات نوين امنيتي مطرح شد، اين مباحث را به شيوه خوبي مي توان سرلوحه کار قرار داد تا بين بازيگران ارتباط ايجاد کنيم.وي اضافه کرد: خط ارتباطي تهران با کشورهايي که با آن در تنش هستند، مي تواند شروع اين ارتباط باشد. علاوه بر اين مي توان اين ارتباط را به اروپا و کشورهاي ذينفع همچون فرانسه بسط داد. استراو در عين حال گفت: ديپلماسي وقتي جواب مي دهد که ديپلمات‌ها امنيت داشته باشند اما در ايران که حامي بزرگ کنوانسيون وين است، دو نمونه اتفاق افتاده است که ديپلمات‌ها در تهران احساس امنيت نکردند.
وزير خارجه سابق انگليس خاطرنشان کرد: گاهي اوقات اتفاقاتي در خاک ايران مي افتد که در راستاي منافع اين کشور نيست و زماني که يک معماري طراحي مي شود بايد نکات تاريک زدوده شود و نقش بي بديل ديپلمات‌ها در تهران به رسميت شناخته شود.
‌دومين کنفرانس امنيتي تهران که از صبح ديروز برگزار شده بود، ديشب با صدور بيانيه اي به کار خود پايان داد.‌شرکت کنندگان در دومين کنفرانس امنيتي تهران تاکيد کردند: سياست‌ها و مداخلات قدرت‌هاي فرامنطقه اي نه تنها به تامين امنيت کمکي نکرده بلکه باعث ناامني و بي ثباتي در منطقه شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 19 دي 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode