ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 دي 1396     |     کد : 181800

بازتاب جهانی نشست شورای امنیت در ارتباط با حوادث ایران سی‌ان‌ان:

جلسه شورای امنیت به انزوای آمریکا انجامید

جلسه جمعه شب شورای امنیت که به درخواست آمریکا برای بررسی اغتشاشات اخیر در ایران برگزار شد ،در عمل به صحنه انزوای آمریکا در سوء استفاده از شورای امنیت و دفاع دوباره اروپایی‌ها از توافق هسته ای (برجام) در برابر اغتشاشگری آمریکا تبدیل شد.

جلسه جمعه شب شورای امنیت که به درخواست آمریکا برای بررسی اغتشاشات اخیر در ایران برگزار شد ،در عمل به صحنه انزوای آمریکا در سوء استفاده از شورای امنیت و دفاع دوباره اروپایی‌ها از توافق هسته ای (برجام) در برابر اغتشاشگری آمریکا تبدیل شد.
به گزارش ایرنا ، در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بنا بر مصوبه کنگره باید اواسط ماه ژانویه بار دیگر در‌باره تائید برجام تصمیم‌گیری کند ، اغتشاشات هفته گذشته در چند شهر ایران ، به بهانه تازه ای برای دولت آمریکا به منظور انتقاد از برجام و دولت اوباما تبدیل شده است.
اما در جلسه جمعه شب که بنا به درخواست نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به بهانه حوادث اخیر در ایران برگزار شد ، آمریکا بار دیگر در صحنه جهانی در انزوا قرار گرفت و اکثر اعضای شورای امنیت تاکید کردند که مساله داخلی ایران هیچ ارتباطی با حوزه کاری شورای امنیت سازمان ملل ندارد.این جلسه در عین حال فرصتی شد تا کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه دو عضو دائم شورای امنیت ، از این فرصت برای دفاع از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ دفاع کنند. «متیو رایکرافت» نماینده انگلیس در سازمان ملل در سخنان خود در عین تکرار برخی ادعاها در باره نقش ایران در مسائل منطقه ای ،از تعهد کامل لندن و از پایبندی ایران به این توافق استقبال کرد. وی افزود: ما تمام کشورهای عضو را تشویق می‌کنیم که به تعهدات خود پایبند باشند ، وجود یک ایران سعادتمند و باثبات به نفع همه ما ست.
«فرانسوا دلاتر» نماینده فرانسه هم توافق هسته ای را یکی از پایه‌های ثبات در خاورمیانه توصیف کرد و گفت که پایان دادن به برجام یک شکست بزرگ برای کل جامعه بین‌المللی خواهد بود.روسیه و چین دو عضو دیگر گروه ۱+۵ هم در نشست جمعه شب شورای امنیت تاکید کردند که حوادث اخیر ایران یک مساله داخلی بوده است که تهدید‌کننده امنیت بین‌المللی نیست و نباید در شورای امنیت مطرح می‌شد. نماینده روسیه در همین ارتباط حتی با صراحت بیشتری سخن گفت و تاکید کرد: هدف اصلی از برگزاری این جلسه تمایل آمریکا برای محافظت از حقوق بشر و منافع مردم ایران نیست، بلکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از این فرصت برای مخدوش کردن برجام استفاده کنند.
نماینده سوئد هم هر چند از طرف‌های توافق هسته‌ای نیست ، اما به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا در چارچوب سیاست این اتحادیه ، بر لزوم تفکیک مسائلی غیر از موضوع هسته ای از برجام تاکید کرد و گفت: توافق هسته ای برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.
در پی نشست شورای امنیت ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در یک پیام توییتری این نشست را شکست دیگری برای دولت ترامپ در سیاست خارجی توصیف کرد. و ی نوشت: ” «شورای امنیت سازمان ملل متحد با تلاش عریان برای سرقت مأموریت این شورا مخالفت کرد. اکثر اعضا بر ضرورت اجرای کامل برجام و اجتناب از دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر تأکید کردند. شکستی دیگر برای سیاست خارجی دولت ترامپ.»
ادعای آمریکا درعدم پایبندی ایران به برجام در ۲۱ مهر با واکنش‌های مخالف طرف‌های دیگر توافق هسته ای و اتحادیه اروپا رو برو شد به طوری که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سایر قدرت‌های جهانی شریک در برجام بارها بر نتیجه بخش بودن توافق هسته ای و لزوم حفظ توافق و ادامه پایبندی همه طرف‌ها تاکید کرده اند.
موگرینی در گزارش کار سال ۲۰۱۷ خود ، دفاع از برجام در سال گذشته میلادی را لحظاتی دشوار برای
«چندجانبه‌گرایی» نامید و تاکید کرد که این اتحادیه (در سال ۲۰۱۸) همچنان به تلاش‌های خود برای اجرای برجام توسط همه طرف‌ها ادامه خواهد داد.به این ترتیب به نظر می‌رسد که موضوع برجام در سال ۲۰۱۸ هم همچنان از مسائل مورد بحث میان اروپا و آمریکا خواهد بود و این در حالی است که ایران بارها بر لزوم اجرای تعهدات توسط همه طرف‌ها تاکید کرده است.
نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل درباره رفتار مداخله‌جویانه آمریکا
نمایندگی کشورمان در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و حمایت از اقدامات خرابکارانه اعتراض کرد.
‌متن نامه غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل به این شرح است: براساس دستورالعمل دولت متبوع خود و پیرو نامه قبلی اینجانب در تاریخ ۲۹خرداد ۱۳۹۶در مورد سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا، مایلم توجه شما را به تلاش‌های گسترده اخیر دولت آمریکا برای مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی‌ایران جلب نمایم.
اقدامات مستمر دولت‌های قبلی آمریکا در برهم زدن روند عادی حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران که با کودتای نظامی‌علیه نخست وزیر منتخب ملت ایران در سال ۱۳۳۲آغاز شد، در چند دهه گذشته ادامه داشته است. دولت جدید ایالات متحده هیچ گونه حدومرزی در نقض تمامی‌اصول و قواعد حقوق بین الملل حاکم برپیشبرد متمدنانه روابط بین الملل قائل نیست. در چند روز گذشته، دولت آمریکا با هدایت رئیس جمهوری آن کشور اقدامات مداخله جویانه خود در امور داخلی ایران را به شکل بی شرمانه ای افزایش داده است.
این اقدامات به بهانه حمایت از اعتراضات پراکنده‌ای است که در موارد متعدد توسط نفوذی‌ها به سمت خشونت کور، تخریب گسترده و کشتار بی دلیل از جمله قتل یک پسربچه ۱۲ساله و پدرش منحرف شده است. رئیس جمهور آمریکا و معاون وی در توئیت‌های مکرر مضحک‌ خود، ایرانی‌ها را به اقدامات خرابکارانه تحریک کرده اند.
وزارت خارجه آمریکا تا آن جا پیش رفت که معترضان در ایران را تشویق به تغییر دولت کند و اذعان داشت که در حال مداخله در امور داخلی ایران از طریق فیسبوک و توئیتر است.دولت کنونی آمریکا برخلاف بیانیه‌های توخالی اخیر خود، دائما ملت بزرگ ایران را مورد توهین قرار داده و خصومت آشکار خود با مردم ایران را نشان داده است که از جمله آن‌ها ممانعت از ورود شهروندان عادی ایران به آمریکا است.‌علاوه بر این، آمریکا حتی تعهدات خود تحت برجام را از طریق تحمیل تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و انجام همه گونه اقدامات انحرافی به منظور جلوگیری از برخورداری مردم ایران از منافع اقتصادی ناشی از تعهدات آمریکا تحت برجام برای رفع تحریم را نقض کرده است.
لازم است خاطرنشان کنم حق اعتراض در قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران مورد شناسایی قرار گرفته و تضمین شده است. در اجرای این اصل قانون اساسی، اعتراضات، تظاهرات و تحصن‌ها تقریبا به صورت روزانه توسط گروه‌ها با منافع مختلف در اقصی نقاط کشور انجام می‌گیرد. دولت جمهوری اسلامی‌ایران همچون تمامی‌نظام‌های دموکراتیک مصمم به حفاظت از این حق و نیز امنیت شهروندانش علیه اقدامات خشونت بار و خرابکارانه است.
اقدامات مداخله جویانه فاحشی که هم اکنون توسط دولت آمریکا صورت می‌گیرد، در تناقض با قواعد آمره حقوق بین الملل و برخلاف اصول و اهداف منشور ملل متحد است. دولت جمهوری اسلامی‌ایران انتظار دارد همه کشور‌ها چنین سیاست‌ها و سخنان خطرناکی را محکوم کرده و از دولت ایالات متحده بخواهند مسئولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل پایبند بماند.
سی ان ان:آمریکامتهم به دخالت درامورداخلی
ایران شد
ازسوی دیگر، شبکه تلویزیونی سی ان ان هم گزارش داد که ازسوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل که جمعه شب به درخواست آمریکا در باره ایران نشستی برگزار کرده بودند، واشنگتن متهم به دخالت در امور داخلی ایران و داشتن انگیزه‌های پنهانی شد.‌سی ان ان با قرار دادن خبر نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد:این نشست با اظهارات تند دیگر اعضای این شورا از جمله ایران همراه بود. درحالی که برخی از اعضای این شورا در زمینه حقوق بشر با آمریکا هم نظر بودند اما دیگر اعضا، واشنگتن را به مداخله در امور تهران و داشتن انگیزه پنهانی علیه ایران متهم کردند.
این شبکه خبری در ادامه گزارش داد: نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل دراین جلسه گفت که جهان در ۲۰۰۹ منفعلانه عمل کرد ،درحالی که در سال ۲۰۱۸ این گونه نخواهد بود.نماینده ایران در این نشست، آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و این اقدام را سوء استفاده آمریکا از قدرت در شورای امنیت دانست.این شبکه تلویزیونی در ادامه گزارش داد: نماینده روسیه هم در اعتراض به این نشست گفت که بنابر منطق آمریکا برای تشکیل این جلسه، شورای امنیت سازمان ملل هم باید مساله «جنبش اشغال وال استریت» در سال گذشته که توسط آمریکا مورد سرکوب قرار گرفت را مورد پیگیری و بررسی قرار دهد. جلسه جمعه شب شورای امنیت که به درخواست و اصرار آمریکا برای بررسی اغتشاشات اخیر در ایران برگزار شد در عمل به صحنه انزوای آمریکا در سوء استفاده از شورای امنیت تبدیل شد و بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت و موضوع تظاهرات ایران بی ارتباط با امنیت منطقه ای یا بین المللی شناخته شد.
غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی در محل نشست شورای امنیت سازمان ملل به همتای آمریکایی خود چگونگی برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با معترضان را یادآور شد و گفت: هیات حاکمه آمریکا در منظر جهانیان از صلاحیت اخلاقی و سیاسی برخوردار نیست.وی افزود: باعث تاسف است که برخلاف مقاومت برخی از اعضا، این شورا به خود اجازه داده است تا به وسیله هیات حاکمه فعلی آمریکا مورد سوء استفاده قرار گیرد و جلسه ای را در مورد موضوعی تشکیل دهد که خارج از حیطه وظایف آن است و بدین ترتیب، ناتوانی خود در انجام وظیفه واقعی اش در حفظ صلح و امنیت بین المللی را به منصه ظهور گذاشته است.
تیلرسون: از انتقال خشونت‌آمیز قدرت
حمایت می‌کنیم
ازسوی دیگر،وزیر امور خارجه آمریکا گفت که دولت ترامپ در حال کار با قانونگذاران آمریکایی برای یک اصلاح قانونی است تا بتواند واشنگتن را در توافق هسته‌ای نگه دارد.
به گزارش ایسنا، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با آسوشیتدپرس، گفت: تغییرات در قوانین آمریکا پیرامون عضویت واشنگتن در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ ممکن است درهفته جاری یا روزهای پس از آن انجام گیرد.
براساس این گزارش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در روزهای آینده با دو ضرب الاجل در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران مواجه است و باید بار دیگر درباره تائید این توافق و ادامه لغو تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند.
تیلرسون در ادامه گفت: رئیس جمهوری آمریکا پیش از این گفته است که یا توافق را اصلاح یا آن را لغو می‌کند. ما در حال تلاش برای یافتن راهی هستیم تا وعده وی مبنی بر اصلاح توافق عملی شود.
به گزارش آسوشیتدپرس، این رایزنی‌ها که شامل کاخ سفید، وزارت امور خارجه و کنگره می‌شود، محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش نخواهد داد، اما همانطور که ترامپ خواهان آن است آنها می‌توانند چگونگی اجرای توافق از سوی آمریکا را تقویت و شاید ترامپ را متقاعد کنند که برای آمریکا بهتر است در این توافق باقی بماند.
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه این گفتگو حمایت نکردن اتحادیه اروپا از اعتراض‌های اخیر در ایران را مورد انتقاد قرار داد.وی همچنین درباره تلاش دولت آمریکا برای اصلاح توافق هسته‌ای گفت که مقامات دولتی به صورت بسیار فعالانه در حال رایزنی با رهبران کنگره هستند. در صورتی که شواهدی مبنی بر تلاش کنگره برای اصلاح توافق هسته‌ای مشاهده شود، ترامپ احتمالا دستور تمدید لغو تحریم‌های ایران در روز ۱۲ ژانویه را صادر خواهد کرد.
تیلرسون تصریح کرد: با این حال نمی‌خواهم این را بگویم که درباره هیچ موضوعی تاکنون به تصمیم نهایی رسیده‌ایم.
یکی از گزینه‌هایی که قانوگذاران آمریکایی در حال رایزنی بر سر آن با کاخ سفید هستند، مربوط به حذف این الزام است که ترامپ هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را در گزارشی به کنگره تائید کند. یک احتمال دیگر این است که قانون داخلی ‌آمریکا درباره توافق هسته‌ای به نحوی است که بازه زمانی گزارش‌دهی ترامپ طولانی‌تر شود. هر تغییری در این قانون مستلزم حمایت قوی جمهوریخواهان شامل مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای و برخی دموکرات‌هاست که به شدت از این توافق حمایت می‌کنند. با این حال مشخص نیست آیا تغییر قانون موسوم به بازنگری توافق هسته‌ای با ایران برای جلوگیری از خواست ترامپ برای پاره کردن توافقی که آن را بدترین توافق ممکن در تاریخ کشورش می‌داند، کافی باشد.
تیلرسون تاکید کرد که رویکرد دولت ابتدا اصلاح این قانون داخلی آمریکا ست که تعیین می‌کند واشنگتن چگونه با این توافق تعامل کند وسپس کار با متحدان اروپایی است تا به نقاط ضعف این توافق رسیدگی شود.
ترامپ معتقد است که یکی از نقاط ضعف توافق هسته‌ای این است که محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از چند سال برداشته می‌شود و به علاوه شامل محدودیتی در زمینه آزمایش موشکی بالستیک ایران نمی‌شود .
ضرب‌الاجل پیش‌روی ترامپ در حالی فرا می‌رسد که دولت وی از اعتراضات اخیر در ایران حمایت می‌کند. برخی کشورهای اروپایی به آمریکا پیوسته و از معترضان حمایت کرده‌اند، اما تیلرسون معتقد است که ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا حمایت کافی از این اعتراضات نشان نداده‌اند .
وی در این باره گفت: از اینکه اتحادیه اروپا در حمایت از این اعتراض‌ها در ایران موضعی مشخص اتخاذ نکرده است، تاحدودی متاسف شده‌ایم؛ صداهایی که خواهان اصلاحات هستند.وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه خبری سی‌.‌ان‌.ان هم بار دیگر به حمایت از اعتراضات چند روز گذشته در برخی شهرهای کشورمان پرداخت و مدعی شد: از نظر من مردم ایران از زمان روی کار آمدن این دولت انقلابی رنج برده‌اند. اتفاقات خوب کمی‌برای مردم ایران روی داده است. از زمانی که این رژیم به قدرت رسیده، آنها به دلیل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌شان در منطقه از تحریم‌های اقتصادی آسیب دیده‌اند.تیلرسون در ادامه ادعاهای خصمانه خود گفت: بالاخره مردم یک روز تصمیم خواهند گرفت که دیگر در این شرایط زندگی نکنند، اما ما همیشه از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت حمایت می‌کنیم. ما از انتقال خشونت‌آمیز قدرت حمایت نمی‌کنیم. ما شاهد این درخواست آنها (مردم ایران) در اعتراضات پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ و اعتراض‌های کنونی این کشور بوده‌ایم.وی همچنین گفت که با گوش دادن به صدای مردم ایران و توجه به نگرانی‌هایشان به این روند کمک خواهد کرد.وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: می‌دانیم که حکومت ایران به جهان گوش خواهد داد و به همین دلیل است که با دیگر کشورهای جهان شامل متحدان اروپایی‌مان برای انتقال صدای مردم این کشور تلاش می‌کنیم تا آنها به نگرانی‌های مردمشان از طریق آغاز روند اصلاحات رسیدگی کنند.


نوشته شده در   يکشنبه 17 دي 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode