ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 دي 1396     |     کد : 181524

«نه» قاطع جامعه جهاني به ادعاي ترامپ درباره قدس

پيش نويس قطعنامه‌اي عليه تصميم ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در مورد شهر قدس با اکثريت چشمگير در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.

پيش نويس قطعنامه‌اي عليه تصميم ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در مورد شهر قدس با اکثريت چشمگير در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.
مجمع عمومي سازمان ملل با 128 راي موافق قطعنامه اي عليه تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در مورد انتقال سفارت اين کشور به قدس اشغالي صادر کرد. اين قطعنامه که پنجشنبه تصويب شد، تصميم ترامپ را «پوچ و بيهوده» خواند. اين قطعنامه با 9 راي مخالف روبرو شد و 35کشور نيز به آن راي ممتنع دادند. 9 کشور مخالف پيش نويس قطعنامه قدس کشورهاي گواتمالا، هندوراس، جزاير مارشال، ميکرونزي، جزيره ناورو، جزيره پالائو، توگو، آمريکا و همچنين رژيم صهيونيستي بودند. کشورهايي مانند استراليا، آرژانتين، کانادا، کلمبيا، کرواسي، جمهوري چک و مکزيک هم راي ممتنع دادند. اما همه کشورهاي مسلمان، قدرت‌هاي مطرح اروپايي و نيز کشورهاي بزرگي همچون هند، چين، روسيه و برزيل به پيش نويس قطعنامه قدس راي مثبت دادند. راي تعدادي از کشورهاي آفريقايي، اروپاي شرقي و آمريکاي لاتين نيز به اين پيش نويس ممتنع بود. صدور اين قطعنامه يک پيروزي براي فلسطيني‌ها و حاميان آنها به شمار مي‌آيد. آمريکا لابي گسترده اي را براي جلوگيري از صدور اين قطعنامه آغاز کرده بود. اما در هنگام راي گيري کشورهايي مانند مصر، افغانستان و عراق که بيشترين کمک‌ها را از آمريکا دريافت مي کنند، به تهديدهاي نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل بي توجهي کرده و به قطعنامه راي مثبت دادند. همچنين 21 کشور از 193 عضو سازمان ملل از جمله اوکراين، گرجستان و کنيا که روابط نزديکي با آمريکا دارند، در اين راي گيري غايب بودند. نمايندگان کشورهاي اسلامي، عرب و غيرمتعهدها در ابتداي نشست مجمع عمومي سازمان ملل تهديدهاي هيلي را رد کرده و خواستار راي مثبت به قطعنامه پيشنهادي براي محکوم کردن تصميم يکجانبه ترامپ در مورد قدس شدند. اين درحالي است که شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز روز دوشنبه گذشته جلسه‌اي براي صدور قطعنامه عليه تصميم ترامپ برگزار کرد که 14 عضو اين شورا به اين قطعنامه راي مثبت دادند اما فقط آمريکا آن را وتو کرد. پيش‌نويس اين قطعنامه که توسط مصر به شوراي امنيت ارائه شده بود، از ذکر نام کشور يا محکوم کردن کشوري خودداري کرده بود و خواسته بود که هر اقدامي براي تغيير وضعيت قدس لغو شود. اين پيش نويس از تمامي کشورها خواسته بود تا از انتقال سفارت خود در سرزمين‌هاي اشغالي به قدس خودداري کنند.
سرخوردگي آمريکا
رئيس‌جمهور آمريکا کشورهايي را که عليه تصميم واشنگتن درباره قدس رأي دادند، تهديد کرد. ترامپ در جمع اعضاي کابينه آمريکا گفت: بسياري از کشورهايي که پول ما را مي‌گيرند، در شوراي امنيت در موضوع قدس عليه ما رأي دادند. وي افزود: حالا هم در مجمع عمومي عليه ما رأي دادند، آن‌ها سالانه ميليون‌ها و حتي ميلياردها دلار از ما پول مي‌گيرند، بعد عليه ما رأي مي‌دهند. حواسمان به اين رأي‌ها هست. رئيس‌جمهور آمريکا ادامه داد: بگذاريد عليه ما رأي دهند. ما که اهميتي نمي‌دهيم. اما ديگر مثل قبل نيست که عليه ما رأي بدهند و بعد ميليون‌ها دلار از ما پول بگيرند و کسي هم نداند که با اين پول چه مي‌کنند. ترامپ افزود: ديگر اجازه نمي‌دهيم از ما سوءاستفاده شود. سفير آمريکا در سازمان ملل هم بعد از تصويب قطعنامه پيشنهادي کشورهاي عربي در باره قدس از سوي مجمع عمومي سازمان ملل که با اکثريت قاطع به تصويب رسيد، گفت: آمريکا اين روز و اين راي را به ياد خواهد سپرد. نيکي هيلي بعد از اين اقدام با حضور در صحن مجمع عمومي سازمان ملل به انتقاد از اين راي پرداخت و گفت که آمريکا از اين به بعد به سازمان ملل متحد طور ديگري خواهد نگريست. وي افزود: آمريکا اين روز را که در مجمع عمومي سازمان ملل تنها ماند و مورد حمله قرار گرفت را به ياد خواهد سپرد و اين راي باعث شد تا آمريکايي‌ها طور ديگري به سازمان ملل نگاه کنند. هيلي مدعي شد: اين حق آمريکا است که به عنوان يک کشور مستقل محل سفارتخانه خود را انتخاب کند و نيازي به توضيح بيشتري در اين زمينه ندارد. نماينده آمريکا در سازمان ملل اعلام کرد که کشورش بر خلاف هرگونه تصميم سازمان ملل سفارت خود در قدس را احداث خواهد کرد. هيلي گفت: آمريکا سفارتخانه خود در اورشليم (بيت المقدس) را خواهد ساخت، اين چيزي است که مردم آمريکا از ما مي خواهند و اين درست است و هر تصميم گيري در سازمان ملل تاثيري در اين اقدام آمريکا نخواهد داشت. در اين حال «جان‌برنان» رئيس سابق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) از دولت دونالد ترامپ به دليل تهديدهاي اخيرش عليه کشورهاي عضو سازمان ملل در موضوع بيت‌المقدس به شدت انتقاد کرد. برنان» تصريح کرد: تهديد دولت ترامپ براي تلافي جويي عليه کشورهايي که از حق مستقل خود در سازمان ملل براي مخالفت با موضع آمريکا در قبال اورشليم(قدس) استفاده مي‌کنند، فراتر از ظالمانه و زشت است. رئيس سيا افزود: اين موضوع نشان مي دهد که دونالد ترامپ از همگان انتظار وفاداري کورکورانه و چاپلوسي دارد؛ خصوصيت‌هايي که معمولا در افراد خودکامه، خودشيفته و کينه‌توز يافت مي‌شود. از سويي نخست وزير رژيم صهيونيستي با تشبيه سازمان ملل به «خانه دروغ‌»، مدعي شد: چه بخواهند و چه نخواهند قدس پايتخت ماست! «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در واکنش به جلسه اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل براي راي‌گيري بر سر قطعنامه‌اي عليه تصميم آمريکا درباره قدس، اين سازمان را «خانه دروغ‌« توصيف کرد.
استقبال جهاني از قطعنامه
کشورهاي عضو سازمان ملل و سازمان‌ها و احزاب عربي و اسلامي از قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل که با اکثريت آرا با تغيير وضعيت قدس اشغالي مخالفت و بر باطل بودن تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و همچنين حقوق ملت فلسطين تاکيد کرد، استقبال کردند. در همين رابطه، اتحاديه عرب از قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل درباره قدس استقبال کرد و آن را پيروزي براي ملت فلسطين برشمرد. «سعيد أبوعلي» معاون دبيرکل اتحاديه عرب در امور فلسطين و اراضي اشغالي عربي تأکيد کرد که قدس مطابق با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت بخشي از اراضي اشغالي فلسطين است. ابوعلي افزود که قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل تأکيد بر حق عربي-فلسطيني در قدس بود و اثر تصميمات آمريکا در اين باره را باطل کرد و اين يک پيروزي براي فلسطين، مشروعيت بين‌المللي و هويت عربي قدس است. معاون دبيرکل اتحاديه عرب همچنين بر اهميت استمرار اقدام جمعي عربي و هماهنگي با کشورهاي دوست و برادر و سازمان‌هاي بين‌المللي براي پايان دادن به اشغالگري و دستيابي به حاکميت و استقلال فلسطين تأکيد کرد. الازهر مصر هم تصويب قطعنامه قدس در مجمع عمومي سازمان ملل را بيانگر اراده بين‌المللي در مخالفت با تصميم ظالمانه آمريکا دانست. الأزهر در بيانيه‌اي از تصويب قطعنامه مخالفت با تغيير وضعيت قانوني قدس در مجمع عمومي سازمان ملل استقبال کرد. در اين بيانيه آمده است: اين قطعنامه که با رأي 128 کشور تصويب شد، بيانگر اراده بين‌المللي در مخالفت با تصميم ظالمانه و باطل آمريکا در قبال قدس است. الازهر افزود: اين قطعنامه بيانگر حتمي بودن لغو تصميم آمريکا درباره قدس است، زيرا اين تصميم در تضاد با قوانين بين‌المللي و وجدان بين‌المللي و حقوق بشر است. الازهر در بخش ديگري از اين بيانيه از دولت آمريکا خواست که از تصميم خود درباره قدس صرف نظر کند و به اهدافي که سازمان ملل براي آن تشکيل شده و در رأس آن صلح و امنيت بين‌المللي، پايبند باشد.
دبيرکل سازمان ملل متحد هم با بيان اينکه اوضاع خاورميانه وارد پيچيدگي‌هاي بيشتر شده است تصميم آمريکا درباره قدس را خطرناک برشمرد. «آنتونيو گوترش» افزود که قدس بايد پايتخت دو دولت باشد و با هرگونه تصميم يکجانبه مخالف هستيم. وي در عين حال تصميم آمريکا پيرامون قدس را خطرناک برشمرد. آلکسي پوشکوف رييس کميسيون سياست اطلاعاتي شوراي فدراسيون روسيه (سنا) هم تصويب قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل در باره قدس را شکست بزرگ آمريکا خواند. سناتور پوشکوف با اشاره به تصويب قطعنامه ديگري در مجمع عمومي سازمان ملل در محکوميت توجيه حمايت از نازيسم در سطح جهاني گفت: دو قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل در باره قدس و نازيسم و دو شکست آمريکا؛ و در هر دو مورد بيش از دو سوم اعضاي سازمان ملل به قطعنامه‌ها راي مثبت و عليه موضع واشنگتن راي دادند. امانوئل مکرون رئيس جمهوري فرانسه نيز با اشاره به تصويب اکثريت آراء قطعنامه مربوط به قدس در مجمع عمومي سازمان ملل که در آن به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي از سوي آمريکا را محکوم کرد، گفت: آمريکا خود را رد صلاحيت کرد. رئيس جمهوري فرانسه گفت: من با نقشه راه آمريکا مخالفم، آمريکايي‌ها خود را رد صلاحيت کردند. مکرون افزود: اگر شما خود را به حاشيه برانيد و به طرفداري از يک سمت بپردازيد نمي توانيد صلح را بوجود آوريد. مکرون گفت: جايگزيني براي راه حل دو دولت وجود ندارد و بر سر بيت المقدس بايد توافق دوطرف (فلسطين و رژيم صهيونيستي) وجود داشته باشد. رئيس‌جمهور فرانسه در ديدار با رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در پاريس تأکيد کرد که فرانسه در زمان مناسب و نه تحت فشار، کشور فلسطين را به رسميت خواهد شناخت. وزير خارجه آلمان هم تاکيد کرد اختلافات طرف‌هاي فلسطيني و اسرائيلي بر سر بيت‌المقدس بايد از طريق گفتگو حل شود. «زيگمار گابريل» وزير خارجه آلمان گفت موضع کشورش در خصوص بيت‌المقدس همان موضع اتحاديه اروپا و مبتني بر حل اختلافات از طريق گفتگو است. وي در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط راه حل مسئله بيت المقدس را گفتگوي دو طرف دانست و گفت: بايد ايجاد چارچوبي امنيتي و منطقه اي محور اين گفتگو باشد. گابريل تاکيد کرد: تشکيل دو دولت از طريق مذاکرات صلح، ضامن احترام به خواسته‌هاي دو طرف و تحقق امنيت پايدار است.
رئيس‌جمهور ترکيه هم با تروريستي خواندن رژيم صهيونيستي، گفت مجمع عمومي غيرقانوني بودن تصميم آمريکا درباره قدس را نشان داد و دنيا 196 بار بزرگتر از يک کشور است. «رجب طيب اردوغان»‌ ضمن بيان اينکه شوراي امنيت نتوانست درپي وتوي آمريکا، قطعنامه عليه تصميم درباره قدس را تصويب کند، گفت: اما مجمع عمومي نشان داد که دنيا بزرگتر از 5 کشور (صاحب وتو) است. و قطعا دنيا بزرگتر از يک کشور است، 196 برابر بزرگتر! وي با تروريستي خواندن رژيم صهيونيستي، اضافه کرد: کشورهايي هم که در مجمع عمومي راي منفي يا ممتنع به قطعنامه عليه تصميم آمريکا درباره قدس دادند، مي‌خواستند راي مثبت بدهند اما کاخ‌سفيد آنها را تهديد کرده بود. وي افزود: ما انتظار داشتيم راي موافق بيشتري به اين قطعنامه داده شود، اما آمريکا آشکارا تهديد کرد و رشوه داد و پس از آن تعدادي از کشورها راي ممتنع دادند.اردوغان با اشاره به تهديدات «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا و «نيکي هيلي» نماينده اين کشور در سازمان ملل درخصوص قطع حمايت‌هاي مالي از کشورهايي که به قطعنامه راي مثبت دهند، گفت: رفتار آمريکا پيش از راي‌گيري در مجمع عمومي درباره قدس، به عنوان تصميمي تاسف‌بار در تاريخ دموکراسي ثبت مي‌شود.بينالي يلدريم نخست وزير ترکيه نيز گفت: دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا با تهديد کشورهايي که قصد داشتند در مجمع عمومي سازمان ملل در خصوص قدس عليه آمريکا راي بدهند، پا را از حد خود فراتر گذاشت. وي با اشاره به تنها ماندن آمريکا در راي گيري پيش نويس ارائه شده به شوراي امنيت در خصوص وضعيت قدس افزود: آمريکا در راي گيري اخير در کنار 14 کشور عضو شوراي امنيت تنها ماند. وزير خارجه قطر هم در توئيتي اعلام کرد که تشکيل کشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف حق فلسطيني‌ها است. محمد بن عبدالرحمان آل ثاني وزير خارجه قطر در واکنش به رأي مجمع عمومي سازمان ملل متحد در مورد قدس در توئيتي نوشت: تصميم مجمع عمومي سازمان ملل متحد درخصوص قدس، براي قضيه فلسطين عدالت است. وي در ادامه گفت: تشکيل کشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف حق فلسطيني‌ها است. نماينده دولت مستعفي يمن در سازمان ملل هم در خصوص تصميم اخير ترامپ درباره قدس از همه کشورهاي جهان خواست که با هر گونه تصميم براي تغيير وضعيت قانوني بيت المقدس مخالفت کنند. نماينده دولت مستعفي يمن در مجمع عمومي سازمان ملل اظهار داشت: ما از همه کشورهاي جهان مي خواهيم که با هر گونه تصميم و اقدام عملي براي تغيير وضعيت قانوني بيت المقدس اشغالي مخالفت کنند. وي افزود: ما از اقدام آمريکا مبني بر استفاده از حق وتو عليه طرح عربي در مورد بيت المقدس ابراز تأسف مي کنيم. وزارت خارجه عراق هم از تصويب قطعنامه‌اي عليه تصميم آمريکا در قبال قدس استقبال کرد و افزود: اين اجماع بين‌المللي ثابت مي‌کند معرفي قدس به عنوان پايتخت اسرائيل «باطل» است. وزارت خارجه عراق از تصويب قطعنامه حامي قدس در مجمع عمومي سازمان ملل استقبال کرد و آن را يک پيروزي براي مسأله فلسطين و حاميان آن و مشروعيت بين‌المللي دانست. مقتدا صدر رهبر جريان صدر عراق هم درباره قطعنامه روز پنجشنبه مجمع عمومي سازمان ملل عليه تصميم ضدفلسطيني ترامپ گفت: آمريکا قدس را فروخت، جهان آن را پس گرفت.
واکنش گروههاي فلسطيني
رئيس دفتر سياسي حماس موضع کشورهايي را که در قطعنامه قدس به نفع فلسطين رأي دادند، ستود و تصويب قطعنامه مذکور را پيروزي حق و تاريخ خواند. «اسماعيل هنيه» از آمريکا خواست تسليم اراده بين‌المللي شود و در تصميم خود عليه قدس تجديدنظر کند. هنيه از کشورهايي که به نفع فلسطين رأي دادند، قدرداني کرد و افزود تصويب اين قطعنامه پيروزي حق، عدالت و تاريخ است. وي تصريح کرد: اين کشورهاي اراده ملت‌هاي آزاد در رد هيمنه آمريکا و روش هوچي‌گري را به تصوير کشيدند و ثابت کردند زبان تهديد در برابر حق فايده‌اي ندارد. مسئول اطلاع رساني جنبش جهاد اسلامي فلسطين هم تصويب قطعنامه ضد آمريکايي در مجمع عمومي سازمان ملل را پيروزي براي ملت فلسطين و شکست براي آمريکا و اسرائيل خواند. جنبش جهاد اسلامي فلسطين از تصويب قطعنامه ضد آمريکايي در مجمع عمومي سازمان ملل استقبال کرد. «داوود شهاب»، مسئول اطلاع رساني اين جنبش گفت که آنچه در سازمان ملل متحد رخ داد گامي در مسير طولاني لغو تصميم رئيس جمهوري آمريکا در مورد قدس است. وي گفت اتفاقي که امروز در مجمع عمومي سازمان ملل روي داد، شکستي براي آمريکا است. شهاب گفت، ملت فلسطين عمليات سازش را زير پاي خود گذاشتند و هر گونه تلاشي که براي بازگرداندن اين عمليات صورت بگيرد، بازگشت به توهم و خيال است. رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين هم تصويب پيش‌نويس قطعنامه قدس در مجمع عمومي سازمان ملل را يک پيروزي‌ براي مردم فلسطين خواند. محمود عباس، در واکنش به تصويب پيش‌نويس قطعنامه قدس در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت که اين مسأله بيانگر بطلان مواضع رئيس‌جمهور آمريکا در مورد قدس است. محمود عباس افزود: اينکه 128 کشور در سازمان ملل به نفع قطعنامه قدس رأي مثبت دهند، يعني اينکه تصميم دونالد ترامپ در مورد قدس باطل و مردود است. مذاکره کننده ارشد فلسطين هم تهديد ديگر کشورها از سوي آمريکا براي راي ندادن به قطعنامه ضداسرائيلي را شرم آور خواند. «صائب عريقات» مقام ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين تلاش آمريکا براي جلوگيري از تصويب قطعنامه ضداسرائيلي در سازمان ملل را به باد انتقاد گرفت. وي با اشاره به تهديد کشورها از سوي آمريکا براي راي ندادن به اين قطعنامه گفت: آنچه امروز روي داد براي جامعه بين الملل شرم آور است. به گفته وي اقدام ضد قوانين بين المللي همراه با ارعاب و تهديد منعکس کننده سياستي است که مي تواند رفتار بسياري از کشورها و حتي افراد را تحت تاثير خود قرار دهد. در اين حال پدر معنوي مسيحيان فلسطين هم اعلام کرد آمريکا با تصميم اخيرش عليه قدس به جنگ ديني دامن مي‌زند که دامنه آن به مکه کشيده خواهد شد. «مانوئل مسلم» پدر معنوي مسيحيان فلسطين و عضو «هيأت اسلامي- مسيحي براي ياري مقدسات» اعلام کرد: آنچه در شهر مقدس قدس در حال اتفاق است ما را به سمت جنگ ديني سوق مي‌دهد. مسلم گفت: اين همه حفاري در زير مسجدالاقصي منجر به تخريب آن خواهد شد و تحولات اخير عليه قدس که به دست اسرائيل انجام مي‌شود، به مکه نيز کشيده خواهد شد. خبر ديگر اينکه اظهارات وزير خارجه بحرين درباره مسأله فلسطين، خشم شديد شهروندان فلسطيني را در پي داشت. توئيت خالد بن احمد آل خليفه وزير خارجه بحرين درباره مسأله فلسطين، خشم فلسطيني‌ها را برانگيخت. رهبران گروه‌هاي فلسطيني در واکنش به اين توئيت، وزير خارجه بحرين را صهيونيست خواندند. خالد بن احمد آل خليفه وزير خارجه بحرين گفته بود که موضوع فلسطين، مسأله‌اي جانبي است و اختلاف داشتن با آمريکا درباره اين مسأله فايده‌اي ندارد چون ما با خطري آشکار که همان جمهوري اسلامي ايران است، مبارزه مي‌کنيم. بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان نيز در واکنش به وزير خارجه بحرين گفت: عليرغم همه توطئه‌ها، دسيسه‌ها و توليد بحران‌هاي ساختگي، فلسطين تا آزادي کامل مسئله اول جهان اسلام و پاره تن آن است و هيچ فرد، موضوع و کشوري نمي‌تواند اذهان امت اسلامي را از آن منحرف کند.
بازتاب تصويب قطعنامه در رسانه‌ها
روزنامه صهيونيستي "هاآرتص" اذعان کرد که راي اکثريت اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل متحد به قطعنامه مربوط به شهر اشغالي قدس، توبيخي براي رژيم اسرائيل و "سيلي محکمي" به رئيس جمهور آمريکا بود.‌ هاآرتص ديروز جمعه در مقاله تحليلي خود با عنوان "راي مجمع عمومي درباره قدس توبيخ اسرائيل و سيلي محکمي به دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا بود" نوشت: اين راي تنها عليه اسرائيل و سياست‌هايش نبود بلکه عليه سياست‌هاي ترامپ و رفتار شخصي او نيز بود. شبکه تلويزيوني سي ان ان هم گزارش داد: اسرائيل و آمريکا درخصوص بيت‌المقدس در عرصه سياست خارجي منزوي ماندند. سي ان ان افزود: البته اين ناشي از سياست خارجي ملامت‌برانگيز آمريکا است که کسي در کنار وي نايستاده و دراين موضع تنها مانده است. شبکه خبري اسکاي نيوز هم نوشت: تصويب قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل در باره قدس با اکثريت آراء که برخي کشورهاي متحد با آمريکا نيز به آن راي دادند واشنگتن را در صحنه جهاني منزوي کرد. اسکاي نيوز در ادامه اين مطلب نوشت: با آن که آمريکا اعلام کرد کمک‌هاي مالي به هر کشوري که از قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل حمايت کند قطع مي کند، مجمع عمومي پيش‌نويس قطعنامه مخالفت با تغيير وضعيت قانوني قدس را تصويب کرد. گاردين هم در مطلبي نوشت: راي سازمان ملل براي دومين بار در يک هفته انزواي بين المللي آمريکا را در خصوص مساله قدس نشان داد. اين نشريه بريتانيايي افزود: راي قاطع مجمع عمومي سازمان ملل در رد تصميم ترامپ درباره قدس، يک گوشمالي گزنده براي رئيس‌جمهور آمريکا بود. بي بي سي نيز اعلام کرد: متني که از سوي يمن و ترکيه ارائه شد به طور مستقيم به آمريکا اشاره نکرد ولي تاسف عميق خود را نسبت به تصميم اتخاذ شده در قبال وضعيت بيت المقدس بيان کرد. تلگراف نيز نوشت: تصميم دونالد ترامپ درباره قدس از سوي مجمع عمومي سازمان ملل محکوم شد، آن هم بر خلاف قلدري و تهديدات آمريکا عليه کشورهاي راي دهنده. تلگراف افزود: اکثر کشورها تاکتيک‌هاي قلدرمآبانه آمريکا را رد کردند و به زخم واشنگتن نمک پاشيدند و متحدانش از جمله عربستان سعودي، امارات متحده عربي و آفريقاي جنوبي نيز در آخرين دقايق نام خود را به فهرست کشورهايي که تصميم آمريکا را محکوم کرده‌اند، افزودند. روزنامه سوييسي "بليک" نيز در صفحه نخست خود با انتشار مطلبي نوشت: آمريکا بايد پس از راي مجمع عمومي سازمان ملل، تصميم خود در قبال قدس را لغو کند. روزنامه "ماگيار نمزت" مجارستان نيز نوشت: جهان اجازه باج خواهي به ترامپ نداد و حتي بريتانيا و ژاپن متحدان نزديک آمريکا نيز واشنگتن را در اين راي گيري تنها گذاشتند. خبرگزاري فرانسه نيز نوشت: سازمان ملل با رد تهديد ترامپ براي قطع کمک‌هاي مالي، به قطعنامه اي راي داد که تصميم آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل را رد کرده است. لوموند نيز در تيتر اصلي خود نوشت: سازمان ملل تصميم ترامپ را محکوم کرد. هفته نامه لوفيگارو نيز در تيتر اصلي خود نوشت: سازمان ملل با اکثريت آرا تصميم آمريکا را محکوم کرد. روزنامه مهم "لا ريپوبليکاي" ايتاليا نيز در مطلبي نوشت: «از مجمع عمومي سازمان ملل تا سيلي به صورت ترامپ.» روزنامه کوريره دلاسرا نيز نوشت: سازمان ملل تصميم ترامپ را رد کرد. در بين رسانه‌هاي خبري آلماني نيز، فرانکفورتر آلگماينه نوشت، تلاش ترامپ براي باج گيري با شکست روبرو شد. نشريه زود دويچه زايتونگ نيز نوشت: پس از راي قاطع سازمان ملل، آمريکا بايد در تصميمش تجديدنظر کند. روزنامه "زيت" نيز نوشت: قطعنامه سازمان ملل نشان مي دهد که تصميم ترامپ باطل و بي معنا بوده است. روزنامه ولت نيز تصميم آمريکا درباره قدس را محکوم کرد. اشپيگل نيز نوشت که ترامپ پس از اين تصميم با انتقادات گسترده اي روبرو شده است. روزنامه هلندي آلگيمين داگبلاد نيز نوشت: ترامپ بايد تصميمش را لغو کند.
سخنان سيد حسن نصرالله
دبيرکل حزب‌الله لبنان، هيأتي از جبهه مردمي براي آزادي فلسطين را به حضور پذيرفت و در اين ديدار اعلام کرد اکنون که محور مقاومت دستاوردهايي در مقابله با تروريسم داشته، زمان کافي براي مبارزه با رژيم صهيونيستي فراهم شده است. هيأتي از جبهه مردمي براي آزادي فلسطين با سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان ديدار کرد. بر اساس گزارش شبکه «الميادين»، نصرالله در اين ديدار تأکيد کرد محور مقاومت پس از دستاوردهايش در مقابله با تروريسم، وقت کافي براي نبرد با اسرائيل دارد و بايد يک طرح مشترک براي مقابله با اين رژيم اشغالگر اتخاذ شود. در اين ديدار که چند ساعت طول کشيد، نصرالله اعلام کرد شناسايي قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي يک بيانيه بالفور جديد است. وي در ادامه، مبارزه فلسطيني‌ها را ارج نهاد و به وحدت داخلي فراخواند و تأکيد کرد: انتفاضه، گزينه‌اي است که ملت فلسطين و قدرت‌هاي ملي و اسلامي روي آن اجماع دارند. سيد حسن نصرالله تأکيد کرد براي اينکه انتفاضه به ثمر بنشيند و اهدافش محقق شود بايد تمامي توان ملت تجميع شود و همه پيرامون انتفاضه جمع شوند. هيأت جبهه مردمي براي آزادي فلسطين نيز از آمادگي براي مشارکت در هر فعاليت ضد اسرائيلي و طرح مشترک براي مقابله با اشغالگر خبر داد.
تظاهرات گسترده «جمعه خشم سوم»
مردم فلسطين ديروز نيز براي سومين جمعه متوالي به خيابان‌ها آمدند و عليه تصميمات اتخاذ شده درباره قدس دست به تظاهرات زدند. فلسطيني‌ها براي سومين جمعه متوالي، پس از اقامه نماز براي محکوم کردن تصميم دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا عليه قدس به خيابان‌ها آمدند. هزاران نمازگزار فلسطيني پس از نماز جمعه در مسجدالاقصي، از سمت باب‌العامود خارج شدند و تظاهرات را آغاز کردند. همزمان اين تظاهرات‌ها در شهرهاي مختلف کرانه باختري مانند قلقيليه، بيت‌لحم و الخليل و غيره نيز برگزار شد. در برخي مناطق مانند بيت‌لحم درگيري‌هايي رخ داد و نظاميان رژيم صهيونيستي با گاز اشک‌آور سعي در متفرق کردن معترضان فلسطيني داشتند. مردم نوار غزه هم پس از نماز جمعه دست به تظاهرات زدند و برخي رهبران گروه‌هاي فلسطيني در اين تظاهرات سخنراني کردند. دو جوان فلسطيني كه از جمله شرکت‌کنندگان در تظاهرات ديروز بودند، به ضرب گلوله نظاميان صهيونيست در نوار غزه به شهادت رسيدند و بيش از 73 نفر ديگر در اين تظاهرات زخمي شدند. همچنين هلال‌احمر فلسطين اعلام کرد طي درگيري‌ها در قلقيليه در نزديکي قدس 24 فلسطيني زخمي شدند.


نوشته شده در   شنبه 2 دي 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode