ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 آذر 1396     |     کد : 181390

ابوشريف نماينده جنبش جهاد اسلامي در گفتگو با اطلاعات:

سست عنصري رژيم‌هاي عربي ترامپ را براي تعرض به قدس جسور كرد

اقدام جديد دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا درباره قدس اگرچه حكايت از توطئه جديد براي منطقه دارد، اما حقيقت آن است كه شرايط سياسي خاورميانه و جهان به گونه‌اي است كه ديگر ابرقدرت‌ها و نظام‌هاي استعماري تعيين‌كننده نيستند.

اقدام جديد دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا درباره قدس اگرچه حكايت از توطئه جديد براي منطقه دارد، اما حقيقت آن است كه شرايط سياسي خاورميانه و جهان به گونه‌اي است كه ديگر ابرقدرت‌ها و نظام‌هاي استعماري تعيين‌كننده نيستند.
به همين دليل بلافاصله يك هجمه گسترده بين‌المللي عليه تصميم ترامپ كه قدس را پايتخت رژيم صهيونيستي خواند، صورت گرفت.
ناصر ابوشريف نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در تهران در گفتگويي اختصاصي با روزنامه اطلاعات به بررسي تبعات اقدام ترامپ در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم اسرائيل و همچنين راهکارهاي خنثي کننده اين اقدام شرورانه پرداخته است.
نماينده جنبش جهاد اسلامي درباره انتظارات فلسطيني‌ها از کشورهاي عربي گفت:اگر از فلسطيني‌ها و حتي ملت‌هاي عربي سؤال كنيد، هيچ كس اطمينان ندارد كه يك فرد خوب در داخل رژيم‌هاي عربي باشد كه بيايد و به مردم فلسطين كمك كند.
از سال 2002 ميلادي همين اعراب آمدند و طرح صلح عربي را ادامه دادند، طرح صلحي كه خود آريل شارون نخست وزير وقت اسرائيل آن را رد كرد و گفت:حتي به اندازه جوهري كه هزينه كرديم ارزش ندارد. اين طرح ترامپ هم كه مطرح شده، اگر سست عنصري رژيم‌هاي عربي نبود، ترامپ جرات چنين چيزي را نداشت اما متاسفانه رژيم‌هاي عربي ديكتاتوري هستند و با انتخابات مردمي به قدرت نرسيده‌اند و با پول و مشت آهنين و حمايت غربي‌ها به قدرت رسيده‌اند و به ملت‌هايشان تحميل شده‌اند.
رژيم‌هاي عربي محبوبيت مردمي ندارند و بنابراين هيچ گاه نمي‌توانند بر اساس نظر ملت‌هايشان حركت كنند بلكه بر اساس نظرات رؤساي جمهوري آمريكا فعاليت مي‌كنند. در سال 2011 يك نشست وزراي خارجه عرب برگزار شد.
در جريان نشست يك بيانيه از سوي هيلاري كلينتون وزير وقت خارجه آمريكا به نشست مذكور رسيد و گفتند بايد اين تصويب شود. در آن زمان وزير خارجه قطر با عصبانيت محل نشست را ترك كرد و گفت آمريكايي‌ها اين بيانيه را به ما تحميل كرده‌اند و مي‌گويند بايد بدون جرح و تعديل آن را تصويب كنيد.
همان لحظه خبرنگاري از وزير خارجه قطر پرسيد شما كه روابطتان با آمريكا خوب است پس چرا، ناراحت مي‌شويد؟ وزير خارجه قطر در پاسخ مي‌گويد از وضعيت اعراب متاسف و نگران است. بنابراين تصميمات رهبران عرب تماماً از خارج به آنها ديكته مي‌شود و خودشان تصميم گيرنده نيستند زيرا رژيم‌هايشان مردمي نيستند.
در ضمن شما هم خيلي تعجب نكنيد كه اتحاديه عرب و شخص ابوالغيط چنين موضع ضعيفي در قبال تصميم ترامپ اتخاذ كرده است.
ابوشريف در بخش ديگري از سخنانش افزود:به نظر من گروه‌هاي فلسطيني در اين مدت به درك خوبي درباره ايران و مسائل منطقه رسيده‌اند. البته برخي كشورهاي منطقه مثل عربستان يا تركيه به مردم فلسطين كمك مالي مي‌كنند يا حتي قطر تاكنون صدها ميليارد دلار به فلسطيني‌ها كمك كرده است. اما واقعيت اين است كه هيچ كشوري در دنيا مانند ايران جرأت نكرده به صورت علني از مردم فلسطين حمايت مالي و نظامي كند.
ابوشريف همچنين با اشاره به اينکه تبعات طرح ترامپ بسيار زياد است گفت:البته ما از موضع ترامپ و آمريكا از قبل اطلاع داشتيم و مواضع آنها با مواضع رژيم صهيونيستي همسو است چراكه هميشه قدس را پايتخت ابدي و دائمي و يكپارچه رژيم صهيونيستي مي‌دانند.
تمامي دولت‌هاي رژيم صهيونيستي اعم از چپگرا يا راستگرا نيز بدون استثنا قدس را پايتخت دائمي و ابدي و يكپارچه اين رژيم مي‌دانستند و مي‌دانند. اسحاق رابين نخست‌وزير پيشين رژيم صهيونيستي همين نظر را داشت و نتانياهو نخست‌وزير كنوني نيز همين نظر را دارد.
در سال 1967 قدس شرقي پس از جنگ شش روزه كه سبب اشغال مناطق وسيعي از فلسطين و اراضي عربي به دست اسرائيل شد، به اين رژيم ضميمه شد. در واقع اشغال قدس از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي شده بود اما در آن زمان بسياري از كشورهاي دنيا و طرف‌هاي بين‌المللي، قدس را به عنوان بخشي از اسرائيل به رسميت نشناختند و آن را همچنان يك منطقه اشغال شده مي‌دانستند.
اين موضوع گذشت تا سال 1995 كه كنگره آمريكا طرحي را تصويب كرد كه براساس آن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي شناخته مي‌شد.
اين در حقيقت همسو با ديدگاه‌ها و مواضع رژيم صهيونيستي بود. البته رؤساي جمهوري آمريكا از آن زمان اين طرح را اجرايي نكردند و هر بار آن را به شكلي به تعويق مي‌انداختند و هر شش ماه يكبار اين طرح به تعويق مي‌افتاد؛ تا اينكه نوبت به ترامپ رسيد. ترامپ در مبارزات انتخاباتي وعده داد قدس را به رژيم صهيونيستي ضميمه كند.وقتي به قدرت رسيد، سه بار از ابتدا اين طرح را به تعويق انداخت تا اينكه در نهايت اخيراً اين طرح را امضا كرد كه به موجب آن قدس ضميمه اسرائيل و به عنوان پايتخت اين رژيم شناخته شود. اولين خطر و پيامد آن، اين است كه فلسطيني‌هاي ساكن قدس از حالت تبعه، خارج و به مقيم تبديل مي‌شوند كه شمار آنها 400 هزار نفر است و در اين سال‌ها به رغم توطئه‌هاي رژيم صهيونيستي براي اخراج آنها اين افراد همچنان در قدس بودند و زندگي مي‌كردند.
كارت شناسايي افراد ساكن قدس با بقيه فلسطيني‌ها متفاوت است يعني فلسطيني‌هاي ساكن مناطق 1948 در قدس، كارت مخصوص اسرائيلي و شناسنامه اسرائيلي و گذرنامه اسرائيلي دارند.
وي افزود: پيامد ديگر طرح ترامپ اين است كه مقدسات همه مسلمانان در قدس به طور كامل در كنترل و اختيار رژيم صهيونيستي قرار خواهد گرفت و اين رژيم قادر خواهد بود هر بلايي را كه خواست بر سر اين مقدسات در بياورد.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا احتمال جنگ مسلحانه با رژيم صهيونيستي وجود دارد،گفت:الان بيشتر مردم فلسطين خواستار انتفاضه هستند و در حال حاضر هر نوع انتفاضه براي مردم فلسطين مجاز است اما مشكل اين است كه مردم فلسطين سلاح ندارند و در حال آغاز انتفاضه با سنگ، تظاهرات، برافراشتن پرچم و هرچيز ديگري هستند تا بتوانند وارد صحنه شوند.
الان البته انتفاضه‌اي كه شروع شده، مي‌تواند زمينه‌ساز اقدام نظامي عليه رژيم صهيونيستي شود اگر زمينه مناسب براي آن فراهم شود.
نمونه آن سال 2000 ميلادي است كه انتفاضه‌اي توسط مردم شكل گرفت و پس از مدتي تبديل به جنگ مسلحانه شد؛ يعني مردم از اماكن مختلف سلاح جمع‌كردند و به تدريج اقدام مسلحانه را آغاز كردند. اما مانعي‌ كه در برابر اقدام مسلحانه فلسطيني‌ها وجود دارد اول دستگاه‌هاي امنيتي رژيم صهيونيستي و پس از آن تشكيلات خودگردان فلسطين به رهبري محمود عباس است.
وي تاکيد کرد: چندي قبل رئيس دفتر سياسي حماس خواستار انتفاضه شد. گروه‌هاي چپگرا به رياست مصطفي برغوثي، جبهه خلق براي آزادي فلسطين، جنبش جهاد اسلامي و جنبش فتح هم همراهي كردند و خواستار انتفاضه شدند. فقط محمود عباس اعتقادي به انتفاضه و مقاومت ندارد و حتي عباس زكي از رهبران جنبش فتح پس از سخنراني اخير سيدحسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان كه خواستار انتفاضه شده بود، آشكارا گفت «لبيك يا سيد حسن» و تأكيد كرد كه ما سربازان سيد حسن هستيم.
ابوشريف با تاکيد بر اينکه مردم فلسطين همواره در حال مبارزه بوده و در اين مبارزه هم هميشه متحد بودند و هيچ‌وقت در موضوع مبارزه با اشغالگران صهيونيست اختلاف نداشته‌اند گفت:اين اتحاد و يكپارچگي تا سال 1993 ادامه داشت و چيزي كه بين مردم فلسطين شكاف ايجاد كرد، پيمان اسلو در اين سال بود. تا قبل از آن، گروه‌هاي فلسطيني با هر ماهيتي كه داشتند در زمينه مبارزه با رژيم صهيونيستي با هم توافق داشتند. اما پيمان اسلو، مردم فلسطين را به دو گروه موافق و مخالف مذاكرات تقسيم كرد.
اکنون وقتي كه خود اروپايي‌ها و آمريكا و اسرائيل اين پيمان را دفن كرده‌اند، چرا بعضي فلسطيني‌ها مثل محمودعباس همچنان اصرار دارند كه پيمان اسلو را زنده نگه دارند. به نظر من، بعد از اعلام ترامپ، پيمان اسلو مرده و فقط دفن آن مانده كه انجام دهيم چون ديگر چيزي از اين پيمان باقي نمانده است.


نوشته شده در   شنبه 25 آذر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode