ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 مرداد 1396     |     کد : 179099

یکصدا علیه بدعهدی

مقامات جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید در مجلس نمایندگان آمریکا که از آن به عنوان مادر تحریم‌ها یاد می‌شود، تاکید کردند که این تحریم‌ها واکنش جدی تهران را به همراه خواهد داشت.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید در مجلس نمایندگان آمریکا که از آن به عنوان مادر تحریم‌ها یاد می‌شود، تاکید کردند که این تحریم‌ها واکنش جدی تهران را به همراه خواهد داشت.
 
مجلس نمایندگان آمریکا طرح مربوط به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی را سه‌شنبه‌شب با اکثریت بسیار بالا و با 419 رای موافق تصویب کرد. این طرح بیش از دو سوم آرای موافق مجلس نمایندگان آمریکا را به خود اختصاص داد و تنها سه نماینده از حزب جمهوریخواه مخالف بودند.
 
اکنون این طرح باید به تصویب سنا برسد و سپس برای کاخ سفید ارسال شود تا ترامپ آن را امضا یا وتو کند. رهبران سنا به این مساله اشاره نکرده‌اند که چه زمانی ممکن است بررسی این طرح را آغاز کنند. کاخ سفید نیز اعلام کرد رئیس‌جمهور هنوز درباره امضاکردن یا نکردن این طرح، تصمیمی نگرفته است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از قانون جدید تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی به عنوان یکی از گسترده‌ترین بسته‌های تحریمی در طول تاریخ یاد کرد.
 
پل رایان در حساب توییتری خود نوشت: مجلس نمایندگان یکی از گسترده‌ترین بسته‌های تحریمی در طول تاریخ را عیله ایران، کره‌شمالی و روسیه تصویب کرد.
 
عمل متقابل انجام می‌دهیم
 
رئیس‌جمهور در واکنش به تصویب تحریم‌های ضدایرانی آمریکا گفت: عکس‌العمل ایران در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، حتمی بوده و عمل متقابل انجام خواهیم داد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با بیان این‌که دست و پای آمریکایی‌ها بعد از توافق برجام در زمینه تحریم‌ مقداری بسته شده است، گفت: قبل از توافق برجام، آمریکایی‌ها به هر بهانه‌ای یک تحریم جدید علیه ملت ایران وضع می‌کردند و تلاش آنها بر این بود تا این تحریم‌ها فرامرزی باشد و اروپا و کشورهای دیگر را هم تحت‌تأثیر قراردهند و حتی این تحریم‌ها را به شورای امنیت ببرند و در سطح جهان عمومی کنند.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: برجام دست و پای آمریکا را هم برای بردن این گونه تحریم‌ها به بهانه مسائل سلاح کشتارجمعی و هسته‌ای به شورای امنیت و هم در راستای وضع تحریم‌های جدید بسته است. لذا در همین لایحه‌ای که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده است و علی‌القاعده به سنا خواهد رفت، می‌بینید تحریم علیه ایران با تحریمی که علیه کره‌شمالی یا روسیه مطرح است، بسیار تفاوت دارد. تحریم‌های ایران در واقع تکرار تحریم‌های گذشته بود و این نشان‌دهنده آن است که حربه تحریم آمریکا نسبت به گذشته بسیار کند شده است.
 
روحانی با تاکید بر این‌که باید همواره هوشیاری‌مان را حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: ما راه و شیوه سیاسی‌مان را از قرآن و پیامبر(ص) آموخته‌ایم.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به آیاتی از سوره انفال، اظهار کرد: قرآن به ما می‌آموزد که ما مسلمان‌ها تابع راه پیامبر هستیم و هرگز آغازگر شکستن عهدها و پیمان‌ها نخواهیم بود؛ اگر دشمن بخشی از عهد را زیر پا گذاشت ما هم بخشی را زیر پا می‌گذاریم و اگر همه عهد را زیر پا گذاشت، ما هم عهد را زیر پا خواهیم گذاشت.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به تاکیدات قرآن کریم مبنی بر تقویت قدرت و بنیه دفاعی مسلمانان و کشورهای اسلامی، تصریح کرد: باید همیشه بنیه دفاعی‌مان را تقویت کنیم و در این راستا تمام سلاح‌های دفاعی‌مان را بدون توجه به نظر دیگران تقویت خواهیم کرد و راهمان را در مسیر اقتدار بنیه دفاعی‌ کشور ادامه می‌دهیم.
 
روحانی با بیان این‌که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی مورد حمایت ملت بزرگ ایران هستند، گفت: اینها قدرتی هستند که در برابر دشمنان این ملت، نیروهایی بازدارنده هستند.
 
وی با بیان این‌که آیات سوره انفال سیاست مسلمان‌ها و قدرت‌های اسلامی و از جمله جمهوری اسلامی ایران را در برابر دشمنان و چگونگی عهدها و پیمان‌شکنی‌ها، بنیه دفاعی و صلح و سلم را بخوبی برای ما تبیین کرده است و ما باید همه را کنار هم بخوانیم، گفت: این‌طور نباشد که یک آیه را بخوانیم و آیه دیگر را فراموش کنیم چرا که همه این آیات کنار هم هستند و ما را هدایت می‌کنند.
 
رئیس جمهور با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران مطمئنا در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد، گفت: در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و موردنیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برمی‌داریم و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد. روحانی با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها 40 سال فشار، تحریم، تحریک و بسیج برخی از کشورهای منطقه علیه ملت ایران را تجربه کرده و در همه مراحل با شکست مواجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید از شکست‌های پیاپی خودشان در مواجهه با ملت ایران، درس عبرت بیاموزند.
 
ایران تحت‌تاثیر توطئه‌ها قرار نمی‌گیرد
 
رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این منطقه حساس، منطقه باثبات و امن‌تری باشد و آبراه‌های حساس این منطقه، آبراه‌های امنی برای دنیا باشد، باید دست از این سیاست‌ها بردارند و‌ بدانند نظام، رهبری شجاع و دولت مقتدر جمهوری اسلامی و ملت ایران هرگز تحت‌تأثیر این‌گونه توطئه‌ها و تحریکات قرار نمی‌گیرند و راه خود را ادامه می‌دهند.روحانی ادامه داد: تنها راه باقیمانده برای آمریکا، این است که به حقوق ملت ایران و به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، احترام بگذارد و بداند تنها در سایه احترام و احقاق حقوق مردم و پیش گرفتن راه مسالمت و صلح، منافع مردم آمریکا نیز بهتر می‌تواند تامین شود. رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما مخالف منافع دیگر کشورها نیستیم و می‌خواهیم کشورهای دیگر به منافعشان برسند، اما اعمال تحمیل و فشار را نمی‌پذیریم و در برابر فشار و تحریم مقاومت می‌کنیم و عمل متقابل انجام خواهیم داد.
 
مصوبه نمایندگان آمریکا، خلاف توافق هسته‌ای
 
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران را خلاف توافق هسته‌ای دانست و گفت: تمام این تصمیمات و مصوبات نشان می‌دهد که آمریکا عزمی برای رفع بحران‌های تروریستی در منطقه ندارد.
 
به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در دیدار رئیس و اعضای فراکسیون وفاداری به مقاومت در مجلس لبنان اظهار کرد: قطعا هم‌جهت با افزایش پیروزی‌های محور مقاومت، دشمنی‌ها و کینه‌ها علیه این محور تشدید می‌شود و امروز شاهد هستیم که این رفتارها و اقدامات بیشتر به خاطر کینه از محور مقاومت است، از این‌رو برخی کشورهای منطقه با کمک آمریکایی‌ها موضوع تحریم حزب‌الله را مطرح می‌کنند که قطعا این کشورها با طرح این مسائل بیشتر آبروی خودشان را می‌برند.
 
لاریجانی افزود: از طرف دیگر اگر به محورها و متن تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران و روسیه نگاه کنیم، کاملا شفاف و روشن است که این تحریم‌ها به‌دلیل کینه آمریکا علیه محور مقاومت تصویب شد.
 
رئیس قوه مقننه با بیان این‌که مصوبه روز گذشته مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران خلاف توافق هسته‌ای است، گفت: تمام این تصمیمات و مصوبات نشان می‌دهد که آمریکا عزمی برای رفع بحران‌های تروریستی در منطقه ندارد و ایالات متحده با تصویب اینگونه تحریم‌ها عملا به کشورها و نیروهای مبارز علیه تروریست‌ها حمله می‌کند که قطعا این رویکردها نیز به ضرر خودشان تمام خواهد شد.
 
انتقاد آیت‌الله جنتی از وضع تحریم‌های تازه علیه ایران
 
رئیس مجلس خبرگان رهبری هم گفت: وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه نظام یک هشدار و دست رد به سینه کسانی است که همچنان تصور می‌کنند عادی‌سازی روابط با آمریکا و برجام و غیربرجام می‌تواند مشکلات کشور را رفع نماید.
 
به گزارش ایسنا، آیت‌الله جنتی در جلسه هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، تحریم‌های اخیر دولتمردان آمریکا علیه جمهوری اسلامی را محکوم کرد و گفت: غیرقابل اعتماد بودن دولت آمریکا که از ابتدای انقلاب اسلامی و در فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده بر همگان روشن گردید.
 
کاهش بهره‌مندی ایران
 
سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام هم گفت: اقدامی که کنگره آمریکا در حال تصویب آن است، یک اقدام خصمانه کاملا روشن علیه جمهوری اسلامی ایران است و با واکنش قطعی ایران مواجه خواهد شد.
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عراقچی در حاشیه اجلاس پیشگیری و مبارزه با جرایم سایبری در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: قانون جدیدی که در حال تصویب است، تحریم موضوعی جدید وضع نمی‌کند و جمع‌بندی تحریم‌های گذشته آمریکا در حوزه‌های غیرهسته‌ای است؛با این حال می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت‌تاثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران را از برجام می‌تواند کاهش دهد.
 
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: به همین دلیل، ناسازگار با بندهای مختلف برجام است که در آنها آمریکا متعهد شده برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کند و از هرگونه اقدامی که اجرای موفق برجام را تحت‌تاثیر قرار دهد، خودداری کند.
 
وی خاطرنشان کرد: اقدامی که کنگره انجام می‌دهد برخلاف این تعهدات است و حتما با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. ما منتظر می‌مانیم و با توجه به اقدامات آنها تصمیم عملی خواهیم گرفت.عراقچی بار دیگر گفت: تحریم‌های جدید تجمیع تحریم‌های موجود آمریکا در زمینه تروریسم، حقوق بشر، موشکی و تسلیحاتی است، در عین حال تحریم‌های موضوعی جدید می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت‌تاثیر قرار دهد.
 
نقض صریح برجام
 
مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب هم تصویب تحریم‌های جدید را از سوی کنگره آمریکا، نقض صریح برجام عنوان کرد.
 
علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگو با مهر درخصوص عکس‌العمل ایران در قبال این نقض برجام تاکید کرد که مطمئنا دولت و بخصوص کمیته ویژه برجام اقدامات لازم را برای پاسخگویی به این نقض آشکار انجام خواهند داد.
 
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم تاکید کرد: آمریکا بر اساس برجام تعهداتی دارد که باید انجام دهد و مصوبات و مقررات داخلی کشورها نمی‌تواند مستمسکی برای فرار از اصل مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها قرار گیرد.
 
وی ضمن محکومیت اقدام غیرقانونی و توهین‌آمیز مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب این تحریم‌های غیر هسته‌ای و در صورت نهایی و اجرایی شدن آن، اجرای موفقیت آمیز برجام را که یک توافق چند جانبه و بین‌المللی و حاصل تلاش چندین ساله بوده، نادیده انگاشته و آن را به خطر می‌اندازند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر این‌که وزارت امور خارجه مفاد این لایحه را در مورد نیروهای نظامی و توانمندی‌های موشکی ایران، کاملا غیرقانونی، ناموجه و بی‌اساس می‌داند، اظهار کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال منطقه مبارزه با تروریسم، حسن همجواری و حفظ امنیت جمعی بوده ضمن آن‌که برنامه موشکی ایران نیز منطبق با قطعنامه2231 است و هیچ امری نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری و اجرای سیاست اصولی افزایش توانمندی دفاعی خود منع کند.
 
جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی برای بررسی طرح آمریکا
 
در همین حال، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به تصویب قطعنامه کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی، کره‌شمالی و روسیه گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصمیم گرفت به‌رغم تعطیلی تابستانی مجلس در جلسه فوق‌العاده‌ای روز شنبه (7 مرداد ) طرحی را که اخیرا یک فوریت آن در صحن علنی به تصویب رسید، بررسی کند.
 
به گزارش خانه ملت، علاءالدین بروجردی خاطرنشان کرد: یک فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه بتازگی در صحن علنی به تصویب رسید که در این جلسه فوق العاده بررسی‌های مربوط آغاز و پیشنهادهای نمایندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
طرح مجلس فراگیرتر می شود
 
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به جلسه فوق‌العاده این کمیسیون در روز شنبه اظهار کرد: مجلس، طرح خود را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا فراگیرتر می‌کند و بندهای جدیدی نیز به آن اضافه خواهیم کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: در جلسه فوق العاده شنبه از مسئولان ذی‌ربط حوزه‌های تحریم‌ها و نیز دستگاه‌های مختلف بویژه دستگاه‌هایی که در این زمینه نظر دارند و پیشنهادهای مکتوب به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرده‌اند، دعوت خواهد شد.
 
هشدار سخنگوی نیروهای مسلح
 
سردار سید مسعود جزایری، سخنگوی ستادکل نیروهای مسلح هم گفت: نیروهای مسلح ما با پشتوانه عظیم مردمی، با قدرت و اعتماد به نفس بیشتر، مسیر خود را برای دستیابی به قله‌های پیشرفت طی خواهد کرد و با شیطنت‌های آمریکا مقابله پشیمان‌کننده خواهد داشت. جزایری به دولت ترامپ هشدار داد که بیش از گذشته نسبت به رویکردهای نظامی خود در محیط انقلاب اسلامی دقت و مراقبت داشته باشد.
 
انتقاد فرانسه از تحریم‌ها
 
تحریم‌های جدید حتی واکنش اعضای 1+5 را نیز به همراه داشت و فرانسه اعلام کرده است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی به دلیل گستردگی فرامرزی آن خلاف حقوق بین‌الملل است.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که قصد دارد با واشنگتن درباه تحریم‌های جدید آمریکا رایزنی کند.
 
بخش دیپلماسی فعال شود
 
دکتر نوذر شفیعی
 
استاد دانشگاه
 
ما باید مقابله باتحریم‌ها را از طریق دیپلماسی دنبال کنیم و کشورهای 1+5 منهای آمریکا را وادار کنیم که در مقابل نقض برجام، واکنش نشان دهند و سکوت نکنند.
 
دیپلماسی عمومی کشور باید در این زمینه فعال شود و ‌باید به بخش‌های بین‌المللی تفهیم شود که ایران با امضا و اجرای برجام به حقوق و تعهدات بین‌المللی خود پایبند است و کسی که عهدشکنی می‌کند، آمریکاست.
 
با فعال شدن بخش دیپلماسی کشور باید تلاش کنیم با دور زدن تحریم‌ها، اجرای آن را بی‌اثر کنیم.
 
استمرار خصومت‌‌های آمریکا
 
دکتر رضا سیم‌بر
 
استاد دانشگاه
 
هر کدام از طرفین برجام که روح و مفاد برجام را تحت‌تاثیر قرار دهد، برهم زننده است بنابراین باید از هر گونه حرکتی که منجر به برهم زدن مفاد حقوقی برجام می‌شود، اجتناب کرد. این در حالی است که آمریکا به واسطه تشدید تحریم‌ها این عمل را انجام می‌دهد و به نوعی استمرار بر اقدامات خصومت‌آمیز خود نسبت به برجام دارد.همان‌طور که مقامات کشورمان اعلام کردند، استمرار اقدامات خصومت‌آمیز طرف مقابل منجر به این می‌شود که ما هم دست به رفتار متقابل بزنیم.
 
تحریم‌ها چیزی از برجام باقی نمی‌گذارد
 
دکتر فواد ایزدی
 
استاد دانشگاه
 
تحریم‌های جدید، برجام را از داخل تهی می‌کند و جز پوسته‌ای از آن باقی نمی‌گذارد. این تحریم‌ها بسیار گسترده است و از آنها به عنوان مادر تحریم‌ها یاد می‌شود.
 
ما دو مشکل داریم؛ یکی آمریکا و یکی هم در داخل کشور. مشکل ما در داخل این است که برخی در داخل از جناح‌های مختلف، سیاست خارجی آمریکا را نشناخته‌اند به همین دلیل حرف‌هایی می‌زنند که به کشور ضربه می‌زند. تحریم‌های جدید که مادر تحریم‌هاست، قاعدتا باید این عده را از خواب غفلت بیدار کند، اگر بیدار نکند آنها به کما رفته‌اند.


نوشته شده در   پنجشنبه 5 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode