ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 مرداد 1396     |     کد : 179089

سر ایران؛ زیر چتر آفتاب هشتم

آذربایجان‌شرقی به نوعی با برپایی برنامه‌های دهه کرامت و جشن‌های رضوی پیشتاز بوده، این استان در سال 1390 با تشکیل بنیاد بین‌المللی فرهنگی -هنری امام رضا(ع)، فعالیت‌های فرهنگی و هنری خویش را آغاز کرده و تا به امروز هم ادامه دارد.


آذربایجان‌شرقی به نوعی با برپایی برنامه‌های دهه کرامت و جشن‌های رضوی پیشتاز بوده، این استان در سال 1390 با تشکیل بنیاد بین‌المللی فرهنگی -هنری امام رضا(ع)، فعالیت‌های فرهنگی و هنری خویش را آغاز کرده و تا به امروز هم ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) در تاریخ رسمی کشورمان به نام دهه کرامت نامگذاری شده که در طول این ایام برنامه‌های مختلفی در سراسر ایران و حتی در دنیا در راستای ایجاد نشاط عمومی با الهام از آموزه‌های رضوی، گسترش و افزایش شناخت معرفت عمومی نسبت به حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، حضرت معصومه و حضرت شاهچراغ، سیره و گفتار حضرت علی‌ بن‌ موسی‌الرضا(ع)، حضرت معصومه(س) و بزرگداشت شاهچراغ همچنین جلب مشارکت عمومی مردم در برگزاری مراسم دینی و مذهبی برگزار می‌شود.

در واقع این دهه در سال های اخیر با عنوان جشن‌های«زیرسایه خورشید»؛ علاوه بر ایران اسلامی، در حال حاضر بسیاری از نقاط جهان میزبان برگزاری جشن‌های دهه کرامت هستند و سال به سال به شکوه و گستردگی برگزاری جشن‌های این ایام در سراسر جهان افزوده می‌شود.


پایتخت تشیع جهان اسلام؛ در تب و تاب زیر سایه خورشید
با این اوصاف، دهمین دوره جشن‌‌های مردمی و بین‌‌المللی زیرسایه خورشید در استان آذربایجان‌شرقی همزمان با سراسر کشورمان با شعار «در شادی اهل‌بیت(ع) شادباشید» از ۳ تا ۱۳ مرداد ماه با اجرای برنامه‌ها و مراسم مختلفی برگزار خواهد شد.

افزون بر آنچه گفته شد، در استان آذربایجان‌شرقی مهم‌ترین برنامه‌ای که در دهه کرامت با هدف زنده نگهداشتن و تعمیق فرهنگ رضوی برگزار می‌شود، برگزاری جشنواره‌های مختلف از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که در این راستا در استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان و با توجه به ظرفیت و اهدافی که در نقاط مختلف آن تدوین شده، برگزار می‌شود.

در این میان، گفته می‌شود آذربایجان‌شرقی به نوعی با برپایی برنامه‌های دهه کرامت و جشن‌های رضوی پیشتاز بوده، این استان در سال 1390 با تشکیل بنیاد بین‌المللی فرهنگی-هنری امام رضا(ع) فعالیت‌های فرهنگی و هنری خویش را آغاز کرده و تا به امروز هم ادامه دارد، در حقیقت اولین جرقه شروع حضور آذربایجان‌شرقی در برنامه‌های جشنواره بین‌المللی، با برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان «نامه‌ای به امام رضا(ع)» آغاز می‌شود و در ادامه اقدام به برگزاری مسابقه استانی و کشوری سفرنامه‌نویسی می‌شود و در سال‌جاری نیز برای هفتمین سال پیاپی جشنواره عکس رضوی را که از سری برنامه‌های پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است، به میزبانی شهر تبریز برگزار می‌کند.

شهر اولین‌ها؛ در قاب عکاسان رضوی
در همین اساس هفتمین جشنواره سراسری عکس رضوی پنجم مرداد جاری با هدف جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی،ادبی و مذهبی مرتبط با سیره پاک ائمه‌ معصومان به ویژه حضرت امام رضا(ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی، هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف حضرت امام رضا(ع) و کمک به انتشار گسترده‌تر آن در شهر اولین‌ها برگزار می‌شود.

از سویی رونمایی از کتاب« آفتاب مشرقی » که شامل پنج دوره آثار برگزیده جشنواره عکس رضوی است، از دیگر برنامه‌های جنبی هفتمین جشنواره سراسری عکس رضوی در تبریز اعلام شده است.

پله پله تا زیر سایه خورشید
با این وجود، به غیر از برنامه‌هایی که در راستای جشنواره بین‌المللی رضوی در این خطه برگزار خواهد شد، بنا بر اعلام متولیان برگزاری این مراسم معنوی، امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته، برنامه‌های مختلفی در نکوداشت دهه کرامت و در قالب طرح زیر سایه خورشید در استان آذربایجان‌شرقی و در رأس آنها در بیش از 10 شهرستان این استان با حضور سفیران رضوی برگزار می‌شود.

در هر صورت برگزاری «جشن بزرگ زیرسایه خورشید» در پایتخت تشیع جهان اسلام از دیگر برنام‌ های کلیدی این دهه است که با حضور کاروان‌ خادمان حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در این خطه برگزار می‌شود.

از این رو، میزبانی از خادمان رضوی در شهرهای مختلف استان، دیدار با امام جمعه تبریز، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده‌های شهدا، حضور در مراسم‌ معنوی نهادها و دستگاه‌های مختلف، برپایی نمایشگاه عکس رضوی، تدارک و اجرای برنامه‌های مختلف از طریق صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی، برگزاری نشست‌ها، تجلیل از دختران به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س)، برپایی جشن ریحانه، برگزاری مراسم مختلف در امامزاده‌ها و بقعه‌های متبرکه با محوریت ترویج فرهنگ رضوی و ... از دیگر برنامه‌هایی است که در دهه کرامت در استان آذربایجان‌شرقی و در رأس آنها در شهر تبریز آغاز و یا در روزهای آتی برگزار خواهد شد.

کرامت؛ دهه‌ای برای همه خوبی‌های عالم

به هر حال آنچه در این خصوص مهم است این است که به یقین برگزاری این‌گونه برنامه‌ها و جشن‌های بزرگ معنوی با این حجم و عظمت در سراسر کشورمان و سایر کشورهای دنیا می‌تواند دستاوردهای زیادی در سطح ملی، منطقه‌ای و حتی جهانی برای شناخت و شناساندن هرچه بیشتر اسلام ناب محمدی و فرهنگ حقیقی قرآن، سیره ائمه اطهار (ع) و به ویژه شناساندن فرهنگ و تمدن ایران و اسلام داشته باشد.

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز از دیرباز به دلیل عشق به اهل بیت (ع) شهره خاص و عام بوده و هست، هنوز هم این ارادت افتخار مردم این دیار است که به پاس خدمات ارزنده و ارادت بی‌شائبه مردم این دیار به اهل بیت (ع)؛ تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام به ثبت میراث معنوی رسیده و به همین نام در منطقه و جهان شناخته می‌شود.

سر ایران؛ زیر چتر آفتاب هشتم
با این وجود به نظر می‌آید برگزاری چند صد برنامه فرهنگی، اجتماعی و هنری در دهمین جشن‌های مردمی دهه کرامت با عنوان «زیر سایه خورشید» در آذربایجان‌شرقی و به خصوص در شهر اولین‌ها نیز به نوعی یادآور احیاء و باز‌آفرینى نقش و جایگاه تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام است که در طول ادوار مختلف این سرزمین؛ پرچمدار مهد تبلیغ و ترویج فرهنگ و افکار اسلام ناب محمدی به سراسر منطقه و جهان بوده است.

ناگفته نماند، در سال‌جاری جشن‌های«زیر سایه خورشید» در بیش از ۵۰۰ شهر و روستای در 31 استان، 77 کشور و 2 هزار و 400 نقطه از جهان هم چون افغانستان، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، تایلند، کنیا، تانزانیا، ساحل عاج، ترکیه، روسیه، عراق، لبنان و قاره اروپا با هدف ترویج سبک زندگی دینی بر پایه معارف ناب در سیره ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت رضا (ع) با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در جهت حمایت از حرکت‌های مردمی توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در حال برگزاری است.

*گزارش از: موسی کاظم‌زاده


نوشته شده در   چهارشنبه 4 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode