ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 مرداد 1396     |     کد : 179033

در برنامه رادیوئی «افق» بررسی شد

برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ چه کرده‌ایم؟

فعالیت‌های قرآنی باید مردمی شود

فعالیت‌های قرآنی باید مردمی شود

باید تمام ظرفیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای و مردمی کشور بسیج شود تا مطالبه رهبری در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن محقق شود، با شرایط کنونی و اقدامات فعلی به مطالبه رهبری دست نمی یابیم.
 برنامه رادیوئی «افق» که روزهای شنبه هر هفته از شبکه رادیوئی قرآن پخش می‌شود، عصر روز شنبه این هفته با حضور حجت الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت الاحزان و محمدمهدی عزیززاده، سرپرست دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر روی آنتن رفت و به پیگیری مطالبات امام خامنه‌ای در حوزه حفظ قرآن کریم پرداخت.
آیت الله حاج ابوالقاسم از اعضای خبرگان رهبری در ابتدای این برنامه در تماس تلفنی، راهکار تحقق ده میلیون حافظ قرآن را اینطور بیان کرد:

* * فعالیت‌های قرآنی را مردمی کنیم
عمده مشکلات جامعه اسلامی ریشه در دوری افراد از قرآن کریم دارد، باید توجه داشت که تلاش‌های خوبی در این چند سال شکل گرفته و از سوی مراکز مردمی عزمی شایسته تقدیر صورت گرفته و سازمان‌های قرآنی تلاش خوبی در عرصه ترویج حفظ قرآن داشته اند.
ولی آنچه که اتفاق افتاده نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد هیچ است و اگر بخواهیم ده میلیون حافظ قرآن داشته باشیم باید یک تجدید نظر جدی چه به لحاظ ساختار، چه به لحاظ تأمین هزینه و نیروی انسانی و چه به لحاظ حمایت‌های مادی و معنوی صورت گیرد، چراکه وضعیت تصمیمات قرآنی از سوی مسئولان گاهی در یک چالش‌هائی گیر می‌کند و ممکن است یک اتفاق و تصمیم چند ماه پشت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی بماند.
به نظرم می‌رسد باید مقداری فعالیت‌های قرآنی را به سمت فعالیت‌های مردمی ببریم و مردم را در مسائل قرآنی مشارکت دهیم، در این راستا کسانی که در عرصه فرهنگ سازی نقش دارند مردم را با اهمیت امور قرآنی در جامعه آشنا کنند و آنها را به این سمت سوق دهند.
باید خیرین را به سمت موقوفات قرآنی و ایجاد مراکز قرآنی سوق دهیم، نقشه جامع تأسیس مراکز قرآنی تهیه کنیم، مراکز ساخته شود و تربیت مربیان صورت گیرد، اگر از ظرفیت مردمی در این راستا استفاده شود کمی در جهت رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ سرعتمان بیشتر خواهد شد.

* * قوانین حمایتی برای حفاظ کل قرآن تصویب شود
حجت الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت الاحزان در این باره معتقد است؛
از سال 90 به این طرف دو سه نکته اهمیت دارد، مقام معظم رهبری انسان بسیار دقیق و با بصیرتی هستند، تا قبل از سال 90 بحث مطالبه خود را از جامعه قرآنی مطرح کردند ولی بعد از آن دیگر تذکری ندادند گویا منتظر نشستند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.
اگر قانون‌های مختلف حمایتی از حفاظ داریم مثل اعطای مدرک تحصیلی با مشارکت سازمان سنجش همه اینها برای قبل از سال 90 است بعد از آن هیچ قانونی تصویب نشده، در حالی که رهبری می‌فرماید؛ خدمت سربازی برای حافظین قرآن را کم یا معاف کنید و اگر طرحی باشد ما موافق هستیم و در جای دیگری می‌فرماید؛ اگر می‌خواهید مردم به سمت دامنه‌ها رویش پیدا کنند قله را تشویق کنید.
در 6 سال گذشته آیا قله‌ها را تشویق کردیم، چه امتیازی برای آنها قائل شدیم، باید توجه داشت ما تا کرامت اجتماعی حافظین و قاریان را مدنظر قرار ندهیم و جایگاه اجتماعی آنان را لحاظ نکنیم، در این راه حرکت خاصی انجام نمی‌شود.
مؤسسات قرآنی و مردمی چند سالی است با بحث بیمه درگیرند. البته هنوز در مقدمات بیمه متوقف شده‌اند و اقدام خاصی نشده است هیچ زیرساختی برای این مسئله به این مهمی درست نکرده‌ایم.
در این راستا به مجلس پیشنهاد کردم اولویت استخدام برای حافظین قرار داده شود نه به این معنا که هر کس حافظ شد برود و در دولت استخدام شود ولی مثلا اگر 1000 نفر برای آموزش پرورش استخدام وجود دارد اولویت خود را از حافظین قرار دهد، ما چنین قوانین حمایتی نداریم.
اگر در مسئله حفظ قرآن فقط به معنویت کفایت می‌کردیم خود رسول خدا (ص) و امام علی (ع) این همه امتیازات اجتماعی برای حافظین قرار نمی‌دادند، باید فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی نهادینه شود.

* * با شرایط کنونی و اقدامات فعلی به مطالبه رهبری دست نخواهیم یافت
در ادامه محمدمهدی عزیززاده، سرپرست دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی دیگر مهمان این برنامه گفت:
برای این مسئله ارگان‌های مختلفی مانند سازمان اوقاف، شورای عالی قرآن، اتحادیه مؤسسات و غیره برای خود برنامه‌هائی دارند و آن را اجرا کردند ولی باید توجه داشت برای تربیت ده میلیون حافظ باید تمام ظرفیت‌های کشور بسیج شوند.
اگر بخواهیم موضوع حفظ و انس با قرآن در کشور فرهنگ شود باید تمام ظرفیت‌ها بسیج شود و بودجه داده شود اگر مردم توجیه نباشند و پیگیر نشوند اتفاقی نخواهد افتاد، باید این مسئله اولولیت پیدا کند و موضوعیت یابد.
باید تمام ظرفیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای و مردمی کشور بسیج شود تا این مسئله محقق شود، از سال 90 از 320 میلیارد تومان بالغ بر 30 درصد برای حفظ قرآن هزینه شده که می‌شود صد میلیارد تومان، ما با شرایط کنونی و اقدامات فعلی به مطالبه رهبری دست نخواهیم یافت.

* * مؤسسه بیت الاحزان حدود 1700 نفر از سال 80 تا الان حافظ کل دارد
حجت الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت الاحزان در پایان برنامه گفت:
ما در مؤسسه بیت الاحزان حدود 1700 نفر از سال 80 تا الان حافظ کل پرورش دادیم ولی در حال حاضر از سوی تمام مراکز قرآنی حدود 18 هزار حافظ کل در کل کشور وجود دارد.

* * در آزمون حفاظ کل،
 16 درصد قبول شده اند
عزیززاده در مورد آزمون حفظ و سختی قبولی در آن اظهار کرد: حفاظ کل در این آزمون 16 درصد قبول شده اند ولی در اجزای دیگر دو درصد، اغلب حافظان قبولی در این آزمون را خیلی سخت می‌دانند.

* * از 90 میلیون حافظ قرآن، لیبی رتبه اول و ایران رتبه یکی مانده به آخر است
مجری این برنامه در پایان گفت:
طی سه چهار سال گذشته با بررسی‌هائی که صورت گرفته در جهان با یک و نیم میلیارد جمعیت مسلمان جهان، نزدیک به 90 میلیون حافظ قرآن از 20 تا 30 جز وجود دارد، در این میان در مقایسه با جمعیت، کشور لیبی رتبه اول را دارد در حالی که ایران رتبه یکی مانده به آخر را دارد. این آمار برای دو سال پیش است البته این روند رو به رشد می‌باشد.

* در پاکستان بدون قانون و امتیاز خاص هر سال، صد هزار نفر حافظ کل می‌شوند
پورمعین افزود: من بررسی کردم که چطور می‌شود که در پاکستان در یک سال، صد هزار نفر حافظ کل می‌شود در حالی که آنها قانون و امتیاز خاصی برای این مورد ندارند، مردم آمدند در این حوزه و حفظ را افتخار ملی برای خود می‌دانند، کسی که حافظ کل قرآن است قهرمان ملی و سرمایه ملی است و از یک منزلت اجتماعی برخوردار می‌باشد.
کافی است برای این مسئله کشور پاکستان قانونی را بگذارد و امتیاز تحصیلی مانند کارشناسی به حافظان بدهد ببینید چه اتفاقی می‌افتد، بنابراین  مردمی کردن این کار خیلی مهم است و باید کار جهادی کنیم.

* * شرط ورود به الازهر حفظ قرآن است
حجت الاسلام شاهسونی در ادامه این سخن گفت: دانشگاه الازهر شرط ورودی خود را حفظ قرآن قرار داده است، در سودان این طور است، بنابراین تا جایگاه اجتماعی حافظان درست نشود، اتفاقی نخواهد افتاد؛ چراکه کار قرآنی کاری مستمر و روزانه است.
با تشکر از «شبستان»


نوشته شده در   دوشنبه 2 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode