ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 مرداد 1396     |     کد : 179016

سفر انسان از سامانه خورشیدی ممکن است؟

سفر بشر به خارج از سامانه خورشیدی با استفاده از شیوه‌ها و فناوری‌های موجود به سوی نزدیک‌ترین ستاره به سامانه خورشیدی، پروکسیما قنطورس، هزار سال طول خواهد کشید.


سفر بشر به خارج از سامانه خورشیدی با استفاده از شیوه‌ها و فناوری‌های موجود به سوی نزدیک‌ترین ستاره به سامانه خورشیدی، پروکسیما قنطورس، هزار سال طول خواهد کشید.

براساس گزارش فيوچريسم، اما از زماني كه دانشمندان به وجود سياره‌اي در مدار اين ستاره پي برده‌اند كه از قابليت سكونت برخوردار است، اشتياق بيشتري به محقق ساختن سفرهاي ميان‌ستاره‌اي پيدا كرده‌اند.

گيلوم آنگلاد-اسكود از اعضاي تيم اكتشاف سياره پروكسيما مي‌گويد اين كشف بسيار وسوسه‌انگيز است، اكنون كه مي‌دانيم سياره‌اي آنجاست، مي‌توانيم خلاقانه‌تر عمل كنيم. مي‌توانيم راه‌حل‌هايي بيابيم،‌شايد كاوشگرهاي ميان‌ستاره‌اي ارسال كنيم يا فضاپيمايي ويژه براي بررسي اين سياره اختراع كنيم.

با اين‌همه فاصله 4.2 سال نوري كه ميان زمين و پروكسيما قرار دارد براي كاوشگران فضا فاصله‌اي ترسناك است، و همين فاصله مي‌تواند در يافتن راه‌حلي براي غلبه بر آن تاخيري طولاني بياندازد.

برخي از مشتاقان سفرهاي فضايي نسبت به سفرهاي ميان‌ستاره‌اي بسيار خوش‌بين‌اند و معتقدند اگر قدم اول را هم‌اكنون برداريم، مي‌توانيم سال 2100 به پروكسيما قنطورس برسيم.

ديگر متخصصان مانند ماركوس يونگ محقق لابراتوار پژوهشي نيروي هواي آمريكا اما كاملا نااميد هستند: هيچ راه عملي براي سفرهاي ميان‌ستاره‌اي وجود ندارد. شايد ايده‌هاي مختلفي وجود داشته‌باشند كه در نگاه اول عملي به نظر آيند،‌اما با كمي بررسي به سرعت به غيرعملي بودن آنها پي خواهيد برد.

اما يونگ در عين حال معتقد است دانشمندان بايد به مطالعه روي مشكلاتي كه در مسير سفرهاي ميان‌ستاره‌اي وجود دارند ادامه دهند. ايده‌هاي مختلفي براي خروج از سامانه خورشيدي وجود دارد، از جمله راكت‌هاي هم‌گداختي كه توسط شركت‌هاي وابسته به ناسا در دست بررسي قرار دارند. با اين‌همه تشعشعات ناشي از اين راكت‌ها سمي‌تر از آن هستند كه انسان بتواند با آنها سفر كند.

استفاده از بادبان‌هاي خورشيدي راه‌حل ديگري است كه مطرح شده و برخي معتقدند با كمك ليزر مي‌توان به سرعت آنها افزود. اين رويكردي است كه پروژه‌اي به نام Breakthrough Starshot در پيش گرفته‌است، اما هدف اين پروژه ارسال كاوشگرهاي كوچك به اين ستاره دورافتاده است.

حتي اگر فضاپيمايي وجود داشته باشد كه بتواند با سرعتي برابر 10 تا 20 درصد از سرعت نور حركت كند، هنوز مشكل مواجه شدن با آسيب‌هاي نشاي از برخورد با ذرات فضايي وجود دارد.

همچنين بشر بايد راهي براي كاستن از سرعت فضاپيما در زمان نزديك‌شدن به ستاره بيابد، نكته‌اي كه ايلان ماسك در مصاحبه‌اش به آن اشاره كرده‌است. ماسك معتقد است اين سفر عملي است، اما درحال حاضر هدفي نشدني به شمار مي‌رود.

ماسك معتقد است اگر شانسي براي فرستادن تجهيزات به ديگر سياره‌ها وجود داشته باشد،‌بايد از آن براي تبديل كردن خود به تمدني چند سياره‌اي استفاده كنيم،‌اين بايد قدم بعدي ما باشد.


نوشته شده در   يکشنبه 1 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode