اعلام به رسميت شناختن رژيم غاصب اسراييل توسط "محمدرضا پهلوي" در ايران (1339 ش)
در ايامي كه جنگ تبليغاتي بين ايران و چند كشور، از جمله شوروي و چين به دليل نزديكي بيش از حد شاه به آمريكا و واگذاري امتيازات گوناگون به ايالات متحده، به اوج خود رسيده بود، دولت منوچهر اقبال، نخست وزير وقت، براي ايجاد رابطه با دولت صهيونيستي اسرائيل مشغول مذاكره بود سرانجام دولت ايران، اسرائيل را به صورت شناسايي محدود و غير رسمي (دوفاكتور) به رسميت شناخت. ظاهراً بين دو دولت، سفيرمبادله نگرديد ولي هميشه يكي از ماموران وزارت خارجه به عنوان كاردار در اسراييل اقامت داشت و نماينده دولت اسراييل در ايران به عنوان وابسته اقتصادي، وظايف نماينده سياسي را انجام ميداد. به دنبال برقراري رابطه بين ايران و رژيم صهيونيستي، جمال عبدالناصر رييس جمهور مصر، نطق تندي عليه شاه ايراد نمود و از اينكه ايران، اسراييل را به رسميت شناخته است، به شدت انتقاد كرد. اين نطق، در كشورهاي اسلامي مؤثر افتاد و دولت ايران با حملات سخت كشورهاي مسلمان روبرو گرديد، به طوري كه شاه ناچار شد به عنوان شيخ شلتوت، رييس دانشگاه اسلامي الازهر در قاهره، تلگرافي مخابره كند و به وي توضيح دهد كه دولت ايران، دولت اسراييل را در سال 1330 به صورت محدود به رسميت شناخته و اين روزها اقدام تازهاي صورت نگرفته است. پس از ارتباط ايران و رژيم اسراييل كه در پي فشار دولت آمريكا به عمل آمده بود، دولت مصر با ايران قطع رابطه كرد و ديپلماتهاي ايران را از قاهره اخراج نمود.
درگذشت فقيه و عالم بزرگوار "آخوند ملاعلي همداني" زعيم حوزه علميه همدان (1357 ش)
عالم وارسته، شيخ الفقها و المجتهدين آيتاللَّه علي بن ابراهيم معصومي معروف به آخوند حاج ملاعلي همداني از مراجع بزرگ و مدرسين مبرّز، حوزه علميه قم و از مراجع همدان در سال 1273 ش (1312ق) در يكي از روستاهاي همدان متولد شد. پدرگراميش كه آثار نبوغ و استعداد را در او مشاهده كرده بود، آخوند را نزد يكي از علماي محترم محل برده و در آنجا، در مدت كوتاهي، قسمتي از فقه و اصول را فرا گرفت. وي در همدان به مدت چهار سال در رشتههاي كلام و فلسفه و فنون رياضي تحصيل نمود و سپس به تهران عزيمت كرد. آخوند همداني پس از كسب علم از استادان فن، در سال 1300 ش نزد آيتاللَّه حاج شيخ عبدالكريم حائري مؤسس حوزه علميه قم رفت و در مدت 10 سال در شمار شاگردان ممتاز ايشان قرار گرفت و سطوح عالي را به اتمام رساند. ايشان همچنين در محضر ميرزا جوادآقا ملكي تبريزي و شيخ احمد قمي، به تكميل درس و تهذيب نفس اشتغال يافت و همزمان به تدريس سطح پرداخت. آخوند ملاعلي همداني در سال 1310 ش به دنبال درخواست اهالي متدين همدان و حسب الامر استادش حاج شيخ عبدالكريم حائري، به همدان بازگشت و حدود پنجاه سال رياست ديني آن شهر را برعهده داشت. آخوند همداني از استوانههاي بزرگ دين و زهد و تقوا در همدان و منطقه غرب كشور بود. ايشان حوزه علميه همدان را ساماني مجدد بخشيد و پناهگاهي براي روحانيت متعهد آن منطقه در فضاي فساد آلود آن روزگار به شمار ميآمد. چنانكه به مرور زمان، كتابخانه بسيار با ارزشي را در همدان به وجود آورد كه در آن منطقه كم نظير بود. مجله پيك اسلام نيز توسط ايشان تاسيس شد و انتشار يافت. از اين فقيه سترگ آثار متعددي بر جاي مانده كه اربعين حديث، رسالهاي در اجتهاد و تقليد، رساله در قاعده لاضرر و رسالهاي در حبط و تكفير از آن جمله ميباشد. سرانجام اين عالم رباني و فقيه بزرگ در اول مرداد 1357 ش برابر با نيمه شعبان سال 1398 ق در 84 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در همدان به خاك سپرده شد. در مراسم تشييع ايشان، يكي از كم سابقهترين اجتماعات مردمي پديد آمد كه به تظاهرات سياسي و نمايش اعتراض مردم مسلمان در برابر رژيم حاكم تبديل شد. همچنين كنگره بزرگداشت بيستمين سالگرد ارتحال ايشان، در روزهاي سوم و چهارم مرداد 1377 ش با حضور نمايندگان مقام معظم رهبري و مراجع عظام و شخصيتهاي علمي و فرهنگي در همدان برگزار شد و از شخصيت فقهي، علمي و اجتماعي ايشان تجليل به عمل آمد.
آغاز عملیات قدس4 (1364ش)
تصرف درياچه «امالنعاج» عراق در شمال شرقی شهر «بصره» و همچنين اسارت نيروهای اطلاعاتی دشمن بهدست رزمندگان مجاهد عراقی از تيپ ۹ بدر در اين منطقه، انگيزههای طرح و اجرای عمليات «قدس ۴» بهوسیله نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گردید. طوفان، عوارض خشک و کوچک بر سطح درياچه را کنار زد و درياچه به «اروندرود» متصل شد. اين درياچه از چند طرف به چندين آبراه و روستا ختم میشود و مساحتی در حدود يکصد کيلومتر مربع را داراست و آب آن نیز از رودخانههای واقع در خاک ايران تأمين میگردد. عمليات قدس ۴ با چهار هدف انهدام نيروی پدافندی دشمن، آزادسازی ۱۵۰ کيلومتر مربع از درياچه و تسلط بر بخشی ديگر از هورالهويزه، گرفتن جای پا برای گسترش عمليات و در اختيار گرفتن جناح از دشمن و نزديکی به بخشی از خشکیهای شرق دجله در منطقهای به گستردگی ۱۶۰ کيلومتر مربع به اجرا گذاشته شد. اين عمليات را نيروی زمينی سپاه پاسداران و مجاهدان و پناهندگان عراقی که در قالب تيپ ۹ بدر گرد هم آمده بودند، صورت دادند. حمله در ساعت ۲۴ روز ۱ مردادماه ۱۳۶۴ش با رمز «يا محمد رسولالله (ص)، الله اکبر» در حالی آغاز شد که هواپيماهای «پی.سی.۷» عراق روزی يکی - دو بار سطح منطقه و درياچه امالنعاج را بمباران ايذايی میکردند، اما دشمن در زمان عمليات کاملاً غافلگير گرديد بهگونهایکه بیسيمچی فرمانده عراقی تسليم نيروهای ايران شد. دشمن همچنین پس از سقوط بخشی از مواضع خود، اقدام به اجرای آتش توپخانه نمود و تردد نيروهای ايرانی را در منطقه با مشکل روبهرو ساخت، اما يک عامل ويژه سبب قطع اين گلولهباران شد؛ به اين صورت که شماری از اسرای دشمن به تقاضای همکاری پاسخ مثبت داده و به پای بیسيم آمدند و از پست شنود با فرماندهی دشمن در عقبه تماس گرفتند و تقاضای نيرو کردند که اگرچه با تقاضای آنان بهعلت عدم تسلط عراق بر منطقه عمليات مخالفت شد ولی در برابر تقاضای قطع آتش به اين بهانه که بر سر نيروهای خودمان (عراقیها) ريخته میشود، موافقت شد و لحظاتی بعد آتش سنگين دشمن قطع گرديد و بهدنبال آن تردد نيروهای خودی از سر گرفته شد. اين عامل در موفقيت عمليات قدس ۴ کمک شايانی را در پی داشت. طی چهار روز عمليات، ۱ فروند چرخبال، ۱۰ فروند قايق، چندين قبضه خمپارهانداز و چندين پايگاه شناور منهدم و گردان ۲ از تيپ ۱۱۷ دشمن متلاشی گرديد. شمار تلفات دشمن در اين عمليات ۳۳۶ تن کشته و زخمی و اسير گزارش شده است. علاوه بر آن ۵ فروند قايق، شماری دستگاههای مخابراتی و تعدادی سلاح سبک و مقداری مهمات به غنيمت رزمندگان اسلام درآمد. بزرگترين دستاوردهای عمليات قدس ۴، آزادسازی ۱۶۰ کيلومتر مربع از منطقه هورالهويزه عراق، درياچه امالنعاج (بزرگترين درياچه منطقه هور) و ۲۰ پاسگاه آبی از دشمن بود.
تولد "سنايي غزنوی" عارف و شاعر بزرگ ايراني(473 ق)
ابوالمجد مجدود بن آدم سنايى غزنوي، شاعر بلند مرتبهي ايراني و عارفِ مشهور و از استادان مسلم شعرفارسي است كه در غزنين به دنيا آمد. وي در آغاز جواني، شاعردربار و مداح سلطان مسعود و بهرام شاه غزنوي بود. ولي بعد از سفر به خراسان و اقامت چندساله در آن ديار و ديدار با مشايخ تصوف، تغييرات شگرفي در او به وجود آمد و كارش به زهد و انزوا و تامل در حقايق عرفاني كشيد. بروز شخصيت اصلي سنايى از اين اوان صورت گرفت و در اين دوره به سرودن قصايد معروف خود در زهد و وعظ و عرفان و ايجاد منظومههاي حديقَةُ الحَقيقه و طريقُ التَّحقيق و سيرُالعِباد و... توفيق يافت و نخستين بار، قصائد و منظومههاي خاصي را به بحث در مسايل عرفاني اختصاص داد. تاثير اشعار سنايى در تغيير سبك شعر فارسي و ايجاد تنوع و تجدد در آن غير قابل انكار است. آثار او پُر است از معارف و حقايق عرفاني و انديشههاي ديني، زهد، وعظ و تمثيلات تعليمي كه با بياني شيوا و استوار ادا شده است. وي (به احتمال زياد) در سال 545 قمري در غزنين وفات يافت و در همان شهر به خاك سپرده شد.