ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 خرداد 1396     |     کد : 177844

ساخت اولین هارد‌درایو یک بیتی شیمیایی در جهان

اطلاعات در رایانش سنتی در قالب بیت‌هایی ذخیره می‌شود که توسط پدیده‌ای فیزیکی مانند الکتریسیته خوانده شوند، کد‌های باینری که به صفرها و یک‌ها شهرت دارند.

اطلاعات در رایانش سنتی در قالب بیت‌هایی ذخیره می‌شود که توسط پدیده‌ای فیزیکی مانند الکتریسیته خوانده شوند، کد‌های باینری که به صفرها و یک‌ها شهرت دارند.

براساس گزارش ساينس الرت،‌در رايانش كوانتومي اين عمل روي بيت‌هاي كوانتومي يا كوبيت‌ها انجام مي‌شود. با اين‌همه رايانه‌ها تنها شيوه براي ذخيره‌سازي اطلاعات به شمار نمي‌روند: شيمي نيز از اين توانايي برخوردار است.

محققان آكادمي علوم مجارستان در ورشو شيوه‌اي را ابداع كرده‌اند كه براساس آن مي‌توان اطلاعات را درون قطرات تركيبات شيميايي مانند بيت‌ها و كوبيت‌ها ذخيره كرد، حافظه‌اي يك بيتي كه چيت ناميده مي‌شود.

چيت از سه قطره تشكيل شده‌است، و در ميان اين قطرات واكنش‌هاي شيميايي به صورت چرخه‌اي و مداوم رخ مي‌دهند. اين حافظه مبتني بر واكنش بلوسوف-ژابوتینسکی است كه به شكلي نوساني واكنش مي‌دهد. هر واكنش عامل واكنشگر براي واكنش بعدي را توليد مي‌كند. اين واكنش‌ها تحت تاثير كاتاليزوري به نام فروين انجام مي‌شوند كه باعث ايجاد تغييرات رنگي مي‌شود.

كاتاليزور ديگري به نام روتنيوم وجود دارد كه واكنش را نسبت به نور حساس مي‌كند. اين ويژگي است كه در زمان تاباندن نور آبي منجر به توقف ادامه نوسان در واكنش‌ها مي‌شود و همين ويژگي است كه امكان كنترل فرايند را فراهم مي‌آورد.

چيت‌ها امكان رايانش شيميايي را فراهم مي‌آورند، فناوري كه در آن به جاي بيت‌هاي قديمي همه بخش‌ها شيميايي هستند.

با ادامه پيشرفت رايانش كوانتومي، اين نوع جديد رايانش مي‌تواند شيوه‌اي كاملا جديد را براي ذخيره‌سازي، خوانش و انتقال اطلاعات فراهم آورد. همه‌چيز، از فناوري اسمارت‌فون‌ها گرفته تا فايل‌هاي رده‌بندي شده محرمانه به توانايي در ذخيره‌سازي و خوانش اطلاعات بستگي دارد،‌اين پايه و اساس رايانش است.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 3 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode