ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 فروردين 1390     |     کد : 17746

شهادت حاج سيد مرتضى آوينى روز هنر انقلاب اسلامی در سال 1372 هجری شمسی

بيستم فروردين سال 1372 يادآور عروج سيد شهيدان اهل قلم و هنرمند فرزانه حاج يد مرتضى آوينى نويسنده توانا، راوى با صفات روايت فتح، سردبير مجله ادبى و هنرى سوره


بيستم فروردين سال 1372 يادآور عروج سيد شهيدان اهل قلم و هنرمند فرزانه حاج يد مرتضى آوينى نويسنده توانا، راوى با صفات روايت فتح، سردبير مجله ادبى و هنرى سوره و مسؤ ول واحد تلويزيونى حوزه هنرى مى باشد. وى كه همراه يك گروه فيلمبردارى جهت ساخت مجموعه جديدى از روايت فتح به يكى از مناطق عملياتى هشت سال دفاع مقدس ‍ به همراه مهندس محمد سعيد يزدان پرست به مين برخورد كرد و شهادت رسيد.

شهيد آوينى دو روز قبل از عزيمت به منطقه فكه، در پاسخ به اين سؤ ال كه به كدام منطقه مى روى گفته بود:

مى دانى به كجا مى روم، به فكه، همانجايى كه رزمندگان ما با چشم خود تحويل نفوس شهدا توسط فرشتگان را مشاهده مى كردند.

پس از شهادت اين بزرگوار، رهبر حكيم انقلاب اسلامى ايران حضرت آيت الله العظمى خامنه اى مد ظله العالى از ايشان به عنوان سيد شهيدان اهل قلم تجليل كردند.

سالروز شهادت هنرمند متعهد انقلاب اسلامى و دلسوخته جبهه هاى حق عليه باطل بيانگر حقايق و رشادتها و شجاعتها رزمندگان اسلام، بنا به پيشنهاد شاعران، نويسندگان و هنرمندان حوزه هنرى سازمان تبليغات اسلامى به مقام معظم رهبرى، روز هنر انقلاب اسلامى نامگذارى شد.

زندگينامه و فعاليتهاي شهيد سيد مرتضي آويني:

شهيد بزرگوار سيد مرتضي آويني در سال 1326 شمسي در شهر ري ديده به جهان گشود. بعد از گذراندن تحصيلات مقدماتي و اخذ ديپلم، موفق به گرفتن كارشناسي ارشد معماري از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران شد و قبل از انقلاب شكوهمند اسلامي، در زمينه ادبيات مطالعاتي انجام داد.

بعد از پيروزي انقلاب و تشكيل جهاد سازندگي به فرمان حضرت امام خميني (ره) در سال 1358 شمسي به فعاليت در جهاد سازندگي مشغول شد و جهت مرتفع ساختن مشكلات روستائيان به روستاها عزيمت كرد؛ اما از مشاهده ظلم و ستمي كه به اين طبقه از جامعه از طرف رژيم سابق وارد شده بود، بنا به ضرورت به سوي فيلم سازي براي جهاد سازندگي كشانده شد و اولين كار خود را در مجموعه تلويزيوني "خان گزيده ها" كه در ارتباط با غائله خسرو قشقايي بود، به تصوير كشاند. سال بعد به عنوان نماينده جهاد سازندگي به گروه تلويزيوني جهاد پيوست و مجموعه فيلمهاي "روايت فتح" را كه خلقتي زيبا از هنر به ياد ماندني رزمندگان اسلام بود، به يادگار گذاشت.

شهيد هنرمند بيش از صد فيلم مستند را تدوين و كارگرداني كرد (يك قسمت از سيل خوزستان، قسمتي از مزد جهاد شهادت، يك قسمت از فراق يار، يك قسمت از ديار فراموش شده بشاگرد و هفتاد قسمت روايت فتح). شهيد آويني از سال 1367 شمسي تا پايان جنگ به فعاليت در حوزه هنري پرداخت و تا سال 1370 علاوه بر سردبيري ماهنامه سوره و نشريات وابسته به آن، مسئوليت واحد تلويزيوني را نيز به عهده داشت.

كتاب آيينه جادوي او (حاوي مجموعه مقالات سينمايي) نشان داد كه برخلاف بسياري از مدعيان، حرفهاي اساسي و جهان بيني و نگرشي قوام يافته و سامانمند نسبت به سينما دارد. شهيد آويني از سال 1371 با تأكيد مقام معظم رهبري فعاليت دوباره اي در جهت ساخت سري جديد روايت فتح آغاز كرد و همزمان با فعاليت گروه هاي تفحص، جهت شناسايي پيكرهاي شهيدان جاويدالاثر هشت سال دفاع مقدس، تصاوير جديد "روايت فتح" را جهت بازگويي حقانيت اين شهيدان و بيان مظلوميت آنان ضبط كرد و سرانجام در 20 فروردين 1372 شمسي در تحقق همين هدف به شهادت نايل شد و در جوار شهيداني كه سالها در فراقشان، برايشان مرثيه مي خواند و در وصلشان لحظه شماري مي كرد، آرميد.

شهيد آويني به جوار مولايش حسين عليه السلام و ولي امرش حضرت امام خميني (ره) پيوست تا راه و رسم شهادت را بسته نپنداريم. پيكر پاك شهيد سيد مرتضي آويني هنرمند بسيجي در 22 فروردين با حضور مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) و گروهي از مسئولان كشور و هنرمندان شيفته هنر، تشيع شد و در گلزار شهداي بهشت زهرا (س) به خاك سپرده شد.



آثار شهيد آويني:

از آثار شهيد آويني مجموعه مقالات سينمايي با نام آيينه جادو، كتاب آغازي بر يك پايان، كتاب فتح خون و كتاب مجموعه مقالات فرهنگ و هنر، مقاله شرح نور در تفسير غزليات حضرت امام خميني (ره)، پروسترويکاي اسلامي وجود ندارد، گرداب شيطان، وفاق اجتماعي، اسلاميت يا جمهوريت، يادداشتي ناتمام در باب هويت و حقيقت انسان، آيا تئاتر زنده مي ماند؟، کدام عرفان، آفات غرض ورزي، تحليل آسان، حلزون هايي خانه به دوش، تجدد يا تحجر، يک هشدار، کانون کدام نويسندگان، انقلاب اسلامي و اتوپياي غرب زدگان، راز رمز، شعر و جنون، غزال غزل، ياد بهشت و نوحه انسان در فراق، فرهنگ يا فرهنگ توسعه؟، زبان و فضا، تکرار مکررات، بنيان سفسطه بر باد است، صليبي از خون سرخ، راز سرزمين آفتاب، آزادي قلم، ادبيات آزاد يا متعهد، فلسفه تسخيرگر، ما و فرهنگ واحد جهاني، انفجار اطلاعات و ژورناليسم حرفه اي را مي توان نام برد.

ديدگاههاي شهيد آويني:

شهيد آويني تنها صورت مشروع از حكومت را نظام مبتني بر ولايت فقيه مي دانست:

"ولايت فقيه تنها صورتي است كه مي تواند به حكومت اسلام فضيلت بخشد. فقيه، انساني است كه حقيقت دين در وجود او تعيين يافته است و قدرت استنباط احكام عملي دين را از سرچشمه هاي حقيقت كه كتاب و سنت است داراست."

سيد شهيدان اهل قلم، آزادي را براي انسان حق نمي دانست بلكه آزادي را يك تكليف براي انسان مي دانست:

"آزادي حق انسان نيست، بلكه تكليف اوست در برابر حقيقت و عدالت و البته در اين گفتار نيز مسامحه اي وجود دارد كه آزادي در حقيقت خويش مقابله اي با حقيقت و عدالت يا تعهد ندارد و اگر حقيقت آزادي ظهور مي يافت، همه دعواها از ميان بر مي خاست. اين دعواها از سر جهل در خصوص حقيقت آزادي است كه "حريت" است."

شهيد بزرگوار آويني حضور را برتر از حصول مي دانست و تقوا را يگانه راه حقيقي كسب معرفت مي خواند و حضور دل آگاهانه و متذكرانه را از لوازم تفكر حقيقي مي دانست؛ زيرا كه او تفكر را جز به معناي تقرب نمي دانست:

"تفكر حقيقي، همان تفكر حضوري است كه ذكر است و ذكر نيز نه آن چنان است كه به كوشش خود حاصل آيد. حضور عين ذكر است و تقرب است و غفلت عين بُعد است."

شهيد آويني ترويج التقاط فرهنگي را يكي از اهداف تهاجم فرهنگي مي دانست:

"تهاجم فرهنگي دشمنان انقلاب متوجه همه آن نقاطي است كه انقلاب اسلامي را هويت مستقل بخشيده و آن را به مبارزه با غرب مي كشاند: فرهنگ اسلامي انقلاب، ولايت فقيه و عدم رابطه با آمريكا."

سيد شهيدان اهل قلم، عاشق پاكباخته مقام عظماي ولايت و پيرو راه پير و مراد خويش حضرت امام خميني (ره) و مطيع و فرمانبردار مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) بود.


نوشته شده در   شنبه 20 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode