ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 16 اسفند 1395     |     کد : 176087

روایت روزی که مردم شوروی نفس راحت کشیدند +عکس

نزدیک به سه دهه بود که در شوروی هیچ فردی خیالش نه تنها از آینده بلکه از فردایش هم راحت نبود.

نزدیک به سه دهه بود که در شوروی هیچ فردی خیالش نه تنها از آینده بلکه از فردایش هم راحت نبود. مرگ، بازداشت، محاکمه های فرمایشی ، اردوگاه های کار اجباری، اعترافات زوری و شکنجه هر لحظه می توانست بر سر مردم عادی، دانشمندان، هنرمندان، کارمندان دولت، افسران ارتش سرخ و حتی بلندپایه ترین مقامات حزب کمونیست نازل شود. تا اینکه روزی فرا رسید که مردم و حتی مقامات اتحاد جماهیر شوروی توانستند نفس راحتی بکشند.

به گزارش جام جم آنلاین ، 64 سال پیش در روز پنجم مارس سال 1953 میلادی جوزف استالین ، دیکتاتور شوروی ملقب به تزار سرخ در داچای خود کونتسوو در نزدیکی مسکو درگذشت و دهها میلیون ها نفر با شنیدن خبر مرگ او نفس راحتی کشیدند.در مورد دلایل مرگ استالین چندین روایت وجود دارد.

 

گفته می شود، لاورنتی بریا، رییس پلیس مخفی شوروی که از جان خود بیمناک شده بود ، استالین را مسموم کرده بود.

 

در هر حال ، دلیل مرگ استالین هرچه بود موجب آسودگی دهها میلیون ها نفر از مردم شوروی و کشورهایی شد که استالین پس از جنگ جهانی دوم با برقرار کردن رژیم کمونیستی آنها را در پشت پرده آهنین جای داده بود.

 

بر اساس برخی شواهد تاریخی استالین سه یا چهار روز زودتر از این تاریخ مرده بود، اما مقامات وقت که بر سر جانشینی او اختلاف داشتند ترجیح دادند خبر مرگ این نماد کیش شخصیت پرستی را دیرتر اعلام کنند.

چند روز پیش از مرگ ، در روز 28 فوریه استالین در بلشوی مسکو اپرای دریاچه قو را تماشا می کرد ، اما تا پایان نمایش در تئاتر نماند و از آن پس دیگر در انظار دیده نشد.

 

دیکتاتور سرخ که تبلیغات کمونیستی به او لقب «پدر کوچک خلق ها» را داده بود ، هنگام مرگ 74 سال داشت.

انتشار خبر مرگ استالین در فردای پنجم مارس در سراسر جهان موجب حیرت ، تاسف ، شادی و موجی از آرامش شد.

 

مردم شوروی در دوران حکومت استالین متحمل چنان سرکوب و خفقانی بودند که هرگز روسیه در تاریخ خود آن را تجربه نکرده بود.

میلیون ها نفر از مردم شوروی به دستور استالین و توسط پلیس مخفی هراس آورش به قتل رسیدند و میلیون ها نفر دیگر به اتهامات واهی یا جرایم کوچک در اردوگاه های کار اجباری در بد آب و هواترین مناطق اتحاد شوروی زندگی مشقت باری را سپری می کردند.

 

او با ترتیب دادن محاکمات ساختگی اغلب کمونیست های انقلاب روسیه را به قتلگاه فرستاد.در هریک از این محاکمات ابتدا ده ها نفر محکوم شده و سپس دامنه آن گریبان صدها و هزاران نفر دیگر را می گرفت.

اما در تمام دوران حکومت استالین این اخبار هراس آور مگر قطره ای از آن به خارج از پرده آهنین درز نمی کرد.

 

سه سال پس از مرگ استالین ، جانشین او نیکیتا خروشچف با ارایه یک گزارش تاریخی جنایات استالین را برای نمایندگان و شرکت کنندگان بهت زده کنگره بیستم حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی فاش کرد.

 

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

 


نوشته شده در   دوشنبه 16 اسفند 1395  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode