ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 فروردين 1390     |     کد : 17571

برنامه‌هاي وزارت نفت در سال جهاد اقتصادي

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت، برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي توليد نفت و گاز، ازدياد برداشت از مخازن نفتي، اكتشاف، خطوط انتقال گاز سراسري و صنايع پتروشيمي و پالايشگاهي و زمينه‌هاي لازم براي ساماندهي حركت جهادي در صنعت نفت را تشريح كرد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت، برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي توليد نفت و گاز، ازدياد برداشت از مخازن نفتي، اكتشاف، خطوط انتقال گاز سراسري و صنايع پتروشيمي و پالايشگاهي و زمينه‌هاي لازم براي ساماندهي حركت جهادي در صنعت نفت را تشريح كرد.

محسن خجسته‌مهر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در بعد اقتصادي، نفت و صنعت نفت پيشران اقتصاد كشور است و اگر مي‌خواهيم به يك توسعه پايدار برسيم و اقتصاد كشور را از وجوه مختلف به ويژه از نظر اشتغال و توليد ثروت به سرانجام خوب و رشد يافته‌اي برسانيم بايد از كانال صنعت نفت به عنوان يك محور اصلي و تعيين‌كننده بهره ببريم.

وي افزود: همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند هدف ما اين نيست كه تلاش كنيم صرفا با توليد نفت و گاز كشور را اداره كنيم، بلكه مي‌خواهيم از بابت توليد نفت و گاز رشد اقتصادي قابل قبولي داشته باشيم، ثروت عظيمي براي كشور توليد كنيم و علاوه بر آن زيرساخت‌هاي اقتصادي را ارتقاء دهيم. وي اضافه كرد: صنعت نفت و گاز محرك اقتصاد كشور است و نفت نقش اصلي و كليدي را در آن بر عهده دارد و به همين دليل است كه مقام معظم رهبري دقيقا مشخص فرمودند كه بايد از نفت شروع كنيم و توجه، مواظبت و نظارت ويژه‌اي بر صنعت نفت داشته باشيم تا بتواند مأموريت‌هاي خطير و اهداف مهمي را كه از پيش تعيين شده و در اسناد ما از جمله در سند چشم‌انداز تعيين شده است، براساس شاخص‌هايي كه در برنامه پنجم توسعه ذكر شده، رقم بزند. وي افزود: جهاد اقتصادي همواره در برابر رقيبي كه مي‌خواهد از ما جلو بيفتد يا در مقابل رقيبي كه ممكن است قصد انجام عمل بازدارنده‌اي داشته باشد، انجام مي‌شود بنابراين جهاد اقتصادي بسيار فراتر از فعاليت معمولي يا آنچه كار اقتصادي و تلاش اقتصادي خوانده مي‌شود، است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت اظهار داشت: ظرفيت توليد نفت در برنامه پنجم يك ميليون بشكه اضافه شده و به ظرفيت توليد 5 ميليون و 200 هزار بشكه در سال 94 مي‌رسد كه براي رسيدن به چنين ظرفيتي از امسال بايد شروع به سرمايه‌گذاري كنيم.

وي اضافه كرد: در پايان برنامه قصد داريم توليد گاز را به دو برابر توليد ميزان فعلي يعني به 1200 ميليون متر مكعب افزايش دهيم كه بخش مهمي از آن از فازهاي پارس جنوبي تأمين مي‌شود.

خجسته‌مهر تاكيد كرد: مهمترين كار ما در صنعت گاز به توليد رساندن همه فازهاي پارس جنوبي است يعني توليد گاز از پارس جنوبي بايد به 800 ميليون متر مكعب در پايان برنامه پنجم برسد. وي افزود: حدود 45 ميدان نفتي و گاز در برنامه پنجم توسعه پيدا خواهند كرد و در خلال برنامه پنجم همه طرح‌هاي بنزين سازي و بهينه‌سازي پالايشگاه‌ها بر اساس استانداردهاي روز بهره‌برداري خواهند شد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت گفت: در طول برنامه پنجم مطابق قانون اصل 44 واگذاري‌هاي تكليف شده بر اساس قانون انجام خواهد شد اما اين كار بر اساس اهداف اجراي سياست‌هاي اصل 44 كه توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده است، انجام مي‌شود كه از جمله اين اهداف مي‌توان به بهره‌برداري و توانمند سازي بخش خصوصي اشاره كرد. وي با تاكيد بر اينكه در برنامه پنجم صادرات گاز كشور متحول خواهد شد و تمامي ميادين مشترك كشور به توليد و بهره‌برداري خواهند رسيد، اظهار داشت: در حال حاضر همه ميادين مشترك تعيين تكليف شده‌اند يعني يا در حال توسعه هستند يا مرحله توسعه تكميلي را مي‌گذرانند يا در حال عبور از مراحل اكتشافي هستند.

وي افزود: در پتروشيمي تمركز ما بر روي تكميل زنجيره‌هاي پايين دستي پتروشيمي است، چنانكه بر اساس بررسي‌هايي كه ما انجام داديم در برنامه پنجم مي‌توان از محل تكميل زنجيره‌هاي پايين دستي پتروشيمي 2 ميليون شغل در كشور ايجاد كرد. وي اظهار داشت: صادرات محصولات پتروشيمي ما مطابق برنامه افزايش خواهد يافت و ظرفيت نصب شده در اين بخش به 55 ميليون تن در سال خواهد رسيد و به طور كامل و در سطح وسيعي صادر‌كننده بنزين و ديگر فرآورده‌هاي پالايشگاهي خواهيم بود.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت در ادامه گفت: در برنامه پنجم با توجه به بهره‌برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي، يك خط جديد سراسري انتقال گاز علاوه بر خطوط موجود كه يا در حال اجرا هستند يا برنامه‌ريزي شده‌اند، اجرا خواهد شد.

وي افزود: مسير اين خط لوله سراسري در كريدور شرق به غرب كشور تعريف مي‌شود كه بتواند گاز را براي مصارف مختلف از جمله تزريق در ميادين نفتي به‌طور متوازن در كنار ساير خطوط موجود منتقل كند.

خجسته‌مهر اظهار داشت: در مرحله بررسي و مطالعه خط جديد سراسري با توجه به بهره‌برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي هستيم كه در سال 90 هم توجيه فني اقتصادي و هم سرمايه گذاري آن مشخص خواهد شد كه اين خط از خط جديد صادراتي ما مجزا خواهد بود.

وي اضافه كرد: ما در حال بررسي يك خط جديد صادراتي هستيم كه از ايران به عراق و سوريه و سپس اروپا گاز را منتقل كند كه به خط اسلامي معروف است و اسناد آن در حال تهيه است.


نوشته شده در   سه شنبه 16 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode