ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 دي 1387     |     کد : 1694

تاثير رنگ‌ بر رفتار و سلامت

مشاهده رنگهاي زيبا و چشم نواز، از عالي ترين تجربياتي است که انسان در طول شبانه روز آنرا تجربه مي کند...

رنگ سبز حس شادابي و طراوت را به انسان منتقل مي کند.

به اطراف خود نگاه کنيد، رنگها همه جا هستند، ما را احاطه و در بر گرفته اند.

ما زندگي را از دريچه رنگها، شکلها و البته صداها مي بينيم.

رنگهاي مختلف در زندگي ما از بسياري جهات تاثير گذارند، بعنوان مثال رنگ قرمز عموما به هنگام رانندگي يا استفاده از دستگاه هاي صنعتي و غيره توجه ما را به خطرها جلب مي کند.

هنگام مشاهده مراتع سرسبز احساس شادابي و هنگامي که درياي آبي را مي بينيم احساس آرامش مي کنيم.

يک اتاق تاريک در ما احساس وجود رمز و راز و يا ترس ايجاد مي کند. اتاقي با رنگ آميزي سفيد احساس تازگي و تميزي را در ما القا مي کند.

اگر رنگها در زندگي ما تاثير دارند، اين سوال پيش مي آيد که تاثير درماني آنها بر بيماران چيست رنگ درماني يک شيوه درماني پيوسته و بي وقفه است که شامل بکارگيري رنگها در درمان بيماريهاي مختلف جسمي و اختلالات احساسي يا رواني است.

در رنگ درماني از مجموعه اي از اصول هارموني رنگها و ترکيب آنها براي بهبودي بيماران استفاده مي شود.

به گزارش ایسنا، متخصصين رنگ درماني معتقد هستند که هر عضو بدن انرژي مشخصه خود را دارد و اختلالات هر عضو را مي توان با بکارگيري رنگي هم تراز با انرژي آن عضو در محدوده مشخص و يا کل بدن به سمت بهبودي پيش برد.

رنگها در واقع امواج الکترو معناطيس پر انرژي با طول موج هاي قابل رويت هستند. سلول هايي مخروطي شکل که در شبکيه چشم قرار دارند اين امواج را به رنگ قابل تشخيص در ذهن تبديل مي کنند.

اين سلولها به سه دسته تقسيم مي شوند گروهي براي تحريک شدن توسط رنگ آبي، گروهي براي رنگ سبز و گروه ديگري براي رنگ قرمز. ميزان يا شدت تحريک هر يک از آنها در آن واحد مي تواند رنگ هاي مختلفي را در ما ذهن تداعي کند.

رنگ آبي حس آرامش و سفيد حس تميزي را به انسان منتقل ميکند. در سراسر زندگي ما با دريايي از رنگها احاطه شده ايم، آنها بر احساسات و سلامتي ما تاثير مي گذارند. براي مثال زمينه هاي آبي آرامش دهنده بوده و مي تواند براي پايين آوردن فشار خون مورد استفاده قرار گيرند. اين زمينه از رنگها مي توانند توانايي خوابيدن را در انسان افزايش داده و يا احساس درد را کاهش دهند.

در مقابل هنگامي که در معرض نور قرمز قرار داشته باشيد تاثير تقريبآ متضادي را احساس مي کنيد. اين زمينه از رنگ مي توان باعث بالا رفتن فشار خون شود و افزايش سازندگي آدرنالين خون را موجب شود. به دنبال آن شما يقينا احساس ترس يا استرس خواهيد کرد.

استفاده صحيح از رنگها مي تواند يک فضاي مناسب يا نامناسب براي زندگي ايجاد کند. در اينجا اشاره اي داريم به کاربردهاي بعضي از رنگها : رنگ زرد ذهن انسان را تحريک مي کند بنابراين معمولآ مناسبترين رنگ ها براي اتاق مطالعه يا درس است.

رنگ آبي موجب آرامش شما مي شود و تسکين دهنده بوده بنابراين براي اتاق خواب مناسبتر است.

رنگ سفيد نشانگر تهي بودن، فضاي باز و تميزي است لذا براي براي حمام يا سرويسهاي بهداشتي بسيار مناسب است. بايد دقت کنيد که حتي المقدور از اين رنگ براي اطاق درس يا مطالعه استفاده نکنيد.

گفتني است رنگ درماني بر افکار، رفتار و سلامتي فرد بطور قطع تاثير مي گذارد. فراموش نکنيد که استفاده درست از رنگها مي تواند آرامش را به زندگي شما به ارمغان آورد.

 

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 11 دي 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode