ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 اسفند 1389     |     کد : 15999

طرابلس در آستانه سقوط

نيروهاي هوادار قذافي فقط بر منطقه اطراف کاخ رياست جمهوري ليبي کنترل دارند .

الجزيره : نيروهاي هوادار قذافي فقط بر منطقه اطراف کاخ رياست جمهوري ليبي کنترل دارند .
همزمان با رايزني مخالفان براي اداره ليبي، منابع خبري اعلام كردند كه اغلب نقاط پايتخت از كنترل نيروهاي تحت امر قذافي خارج شده است.

شبكه الجزيره اعلام كرد كه بخش اعظم شهر از كنترل نيروهاي امنيتي قذافي خارج شده است و تنها منطقه «باب‌العزيزي» تحت كنترل نيروهاي قذافي است و نيروهاي امنيتي فقط تنها بر مناطق اطراف كاخ قذافي كنترل دارند.

همچنين شاهدان عيني از ايستادگي مردم شهر الزوايه در مقابل حمله شبه‌نظاميان و مزدوران خارجي قذافي به اين شهر گزارش دادند و افزودند شماري از شبه‌نظاميان و نيروهاي امنيتي رژيم قذافي شبانگاه به اين شهر يورش بردند كه با ايستادگي و رويارويي مردم الزوايه كه كنترل شهر را كاملاً در دست گرفته‌اند مواجه شدند.

بنا بر گزارش‌ها به رغم حملات گسترده نيروهاي قذافي براي بازپس‌گيري شهرهاي الزوايه و مصرانه، كنترل اين شهرها همچنان در دست تظاهركنندگان قرار دارد.شهروندان «درنه» نيز از سقوط اين شهر خبر دادند.مردم بنغازي نيز كه با خارج ساختن همه عناصر قذافي كنترل اين شهر را به دست گرفته و آزاد سازي اين شهر را جشن گرفته بودند، همچنان تجمعات خود را به طور شبانه روز ادامه داده و عروسك قذافي را در وسط شهر به دار آويختند.

تظاهركنندگان همچنين كنترل شهر زواره در غرب طرابلس پايتخت اين كشور را در دست گرفتند.

از طرفي شبكه خبري العربيه اعلام كرد بيشتر شهرهاي ليبي تحت كنترل تظاهركنندگان درآمده است و فقط دو شهر «سبها» و طرابلس تحت كنترل رژيم قذافي باقي مانده است.سبها شهري است كه قبيله معمر قذافي در آن زندگي مي‌كنند و گزارش‌ها حاكي از آن است كه مزدوران آفريقايي از اين شهر به سوي طرابلس اعزام مي‌شوند.همچنين اوضاع در طرابلس بسيار آشفته است و رژيم قذافي با كشتارهاي وسيع همچنان توانسته سيطره بر پايتخت را حفظ كند.

از سويي عليرغم تهديد گسترده رژيم قذافي عليه معترضين، مردم ليبي در نهمين روز قيام خود ديروز علاوه بر شهرهاي بزرگ، در طرابلس نيز تظاهرات ميليوني به راه انداختند.همچنين تظاهركنندگان ليبيايي پرچم جديد را در بسياري از ساختمان‌ها و شهرهايي كه به كنترل خود در آورده‌اند، بالا بردند.در تصاوير اعتراض‌هاي مردمي در ليبي پرچم سه رنگي مشاهده مي‌شود كه آن را به جاي پرچم سبز تحت رهبري قذافي بالا بردند.پرچم جديد سه رنگ قرمز، سياه و سبز دارد كه در بين آن يك ستاره و ماه ديده مي‌شود، اين پرچم در واقع پرچم ليبي پس از استقلال اين كشور بود.

اين در حالي است كه سيف‌الاسلام قذافي تاكيد كرد طرابلس بر عكس مناطق شرقي ليبي آرام است.پسر قذافي در گفت‌و‌گو با شبكه ماهواره‌اي ليبي در ادامه دروغ‌پردازي‌هاي نظام ليبي اعلام كرد بنادر و فرودگاه‌هاي ليبي همه باز هستند و اوضاع عادي است.وي ادامه داد: اوضاع طرابلس عادي است و مشكل كشور در حال حاضر در مناطق شرقي است.وي از مردم خواست با نظام ليبي همكاري و در راستاي وحدت ملي تلاش كنند.

منابع خبري نيز با اشاره به فراگير شدن اعتراضات مردمي در نقاط مختلف پايتخت ليبي از حمله شديد نيروهاي امنيتي حامي قذافي به معترضين خبر دادند و بر نزديک شدن سيطره معترضان بر طرابلس تاکيد دارند.بر اين اساس، نيروهاي امنيتي با تيراندازي مستقيم تظاهرکنندگان را هدف قرار دادند. در پي اين تيراندازي در منطقه «حنزور» طرابلس پنج نفر کشته شدند. در جمعه بازار طرابلس نيز نيروهاي امنيتي به صورت بي هدف به سوي مردم آتش گشودند که چندين کشته و زخمي بر جاي گذاشت.از سوي ديگر، يگان هوايي «المعيتيقه» بزرگترين يگان هوايي مستقر در پايتخت ليبي در بيانيه‌اي تمرد خود را از قذافي اعلام و بر حضور خود در کنار معترضان تأكيد كرد.

اشغال سفارت
منابع خبري از كنترل سفارت ليبي در فرانسه بدست انقلابيون 17 فوريه خبر دادند.رسانه‌هاي خبري فرانسه نيز اعلام كردند سفير ليبي در فرانسه استعفا كرد.

همچنين سفير ليبي در اردن در واكنش به حوادث پيش آمده در كشورش استعفا كرد.يك روزنامه چاپ كانادا نيز از كناره‌گيري يك ديپلمات ارشد سفارت ليبي در اوتاوا از سمت خود در اعتراض به سخت‌گيري‌هاي قذافي عليه معترضان خبر داد.نماينده دائم ليبي در يونسكو نيز در اعتراض به خشونت‌هاي جاري و توسل دولت به نيروي قهريه، به صفوف مستعفي‌ها از مقام خود پيوست.

پيوستن پسر قذافي به معترضان
پسر كوچك معمرقذافي با اعلام برائت از پدرش به معترضان در شرق اين كشور پيوست.منابع خبري گزارش دادند «سيف‌العرب» كوچكترين پسر قذافي كه از سوي قذافي با ساز و برگ نظامي به شهر بنغازي فرستاده شده بود تا مردم آنجا را سركوب كند، بر پدر خود شوريد و به معترضان پيوست.سيف‌العرب تاكيد كرده پدرش يا خودكشي يا به آمريكاي لاتين فرار مي‌كند.از سويي اقدام قذافي در توسل به خشونت عليه مردم معترض، موجب شد بسياري از نزديكان و اطرافيانش از او جدا شده و به صفوف ملت ليبي بپيوندند.به گزارش الجزيره، درگيري ميان اركان رژيم قذافي، سرويس‌هاي امنيتي و ديپلماتيك همچنان ادامه دارد و با جدا شدن «احمد قذاف الدم» نماينده شخصي قذافي در قاهره از اين رژيم و درخواست پناهندگي از مصر به اوج خود رسيد.قذاف الدم كه در حال حاضر هماهنگ كننده روابط مصر ـ ليبي است در اعتراض به قتل عام قذافي در ليبي اعلام كرد از رژيم حاكم در ليبي جدا مي‌شود.قذاف الدم پسر عموي قذافي است.پيش از اين نيز «عبدالفتاح العبيدي» وزير كشور و «مصطفي محمد عبدالجليل» وزير دادگستري با پيوستن به صفوف تظاهركنندگان از دولت استعفا كرده بودند.



افزايش حقوق

تلويزيون دولتي ليبي اعلام كرد دولت دستور داده است به مردم پول نقد پرداخت شود.تلويزيون ليبي گفت براي آنكه خانواده‌هاي ليبيايي بتوانند از پس افزايش قيمت مواد غذايي بر بيايند، حدود 800 دلار به آنها پرداخت مي‌شود و حقوق بسياري از كاركنان بخش دولتي تا 150 درصد افزايش مي‌يابد و حداقل دستمزد حدوداً دو برابر مي‌شود.



اتحاد براي سرنگوني

سران قبايل شرق ليبي به همراه افسران فراري ارتش با محكوميت اقدامات رژيم قذافي، بر اتخاذ موضعي واحد براي مقابله با وي تاكيد كردند.

سران قبايل بزرگ «الزناته»، «ترهونه» و «ورفله» به همراه برخي افسران فراري ارتش با برگزاري نشستي، كشتار مردم معترض از سوي رژيم قذافي را محكوم و اعلام كردند براي سقوط وي با هم متحد خواهند بود.در اين حال رئيس دفتر جبهه ملي نجات ليبي گفت: رژيم قذافي تلاش بسياري كرده تا با پرداخت ميليون‌ها دلار به قبايل ليبيايي، آنان را تطميع كند اما قبايل دست رد به سينه‌اش زدند و وي را ناكام گذاشتند.



اعدام سربازان

روزنامه الاتحاد امارات نوشت: سيف الاسلام پسر قذافي 135 سرباز را اعدام كرد.

اين روزنامه نوشت: اين سربازان به دليل خودداري از شليك به تظاهركنندگان ليبيايي اعدام شدند.منابع خبري نيز از كشتار جمعي بيش از 1200 نفر از زندانيان ليبيايي در شهر طرابلس توسط نيروهاي امنيتي قذافي پرده برداشتند.

به گزارش شبكه خبري الجزيره، نيروهاي امنيتي تحت فرمان القذافي اخيراً به دستور وي 1200 نفر از زندانيان را به يك استاديوم ورزشي در طرابلس انتقال داده و آنان را به رگبار بستند.نيروهاي امنيتي پس از اين كشتار وحشيانه اجساد اين 1200 نفر را با استفاده از بولدوزر جمع‌آوري كرد و منطقه نامعلومي دفن كرد.

از سويي معاون حقوق بشر وزارت خارجه فرانسه اعلام كرد شواهدي دارد مبني بر اينكه تعداد كشته‌ها در ليبي به بيش از 2000 نفر رسيده است.خبر ديگر اينكه يك عضو دادگاه جنايي بين‌المللي اعلام كرد: رئيس جمهوري چاد براي اعزام نيرو در سركوب قيام مردمي ليبي تلاش مي‌كند.تظاهركنندگان شهر مصراته نيز 50 مزدور صربستاني كه رژيم قذافي آن‌ها را براي سركوب مردم به ليبي آورده بود را دستگير كردند.در اين حال مصطفي عبدالجليل وزير دادگستري مستعفي ليبي اعلام كرد: از استخدام افراد مزدور آفريقايي براي سركوب تظاهرات از سوي نظام حاكم ليبي متاسف است.وزير دادگستري مستعفي ليبي همچنين در گفت‌وگو با شبكه الجزيره اظهار كرد: قذافي ممكن است به عنوان آخرين راه حل در مواجهه با ناآرامي‌هاي ليبي، از سلاح شيميايي و ميكروبي استفاده كند.وي افزود: شخص معمر قذافي، عمداً به عامل بمب‌گذار لاكربي دستور داد در سال 1998 هواپيماي مسافربري شركت پان ‌آمريكن را منفجر كند.خبر ديگر اينكه كشور مالت در خواست ليبي را براي استرداد خلبان‌هاي ليبيايي به اين كشور رد كرد.مقامات ليبي از اين كشور خواسته بودند دو خلبان جنگنده‌اي را كه با امتناع از انجام دستور دولت براي بمباران مردم معترض به مالت پناهنده شده بودند، به ليبي باز گردانند، اما مالت اين درخواست ليبي را رد كرد.



سخنان قذافي

معمر قذافي با نفي مسئوليت ويراني‌ها و كشتارهاي اخير، از اهالي شهر الزاويه خواست به مقابله با تظاهركنندگان بپردازند و تاكيد كرد اگر مردان اين كار را انجام نمي‌دهند، زنان به خيابان‌ها بيايند و به مقابله با تظاهركنندگان بپردازند.

قذافي در سخناني كه از تلويزيون دولتي اين كشور پخش شد، خطاب به ليبيايي‌ها گفت: اكنون همه امور در دست مردم و كميته‌هاي مردمي است و من مسئوليتي در كشور ندارم و همانند ملكه انگلستان كه 57 سال حكومت كرد، يك منصب تشريفاتي در ليبي دارم و قدرتي ندارم.وي گفت: من ازسال 1977 از قدرت كناره‌گيري كردم و همه امور را به مردم واگذار كرده‌ام و من مسئول ويراني‌ها و حوادث اخير نيستم.

قذافي در ادامه خطاب به مردم ليبي گفت: از اولياي امورتان فرمانبرداري كنيد و گوش به مزدوران بن‌لادن ندهيد و با دست خود كشورتان را ويران نكنيد،‌ اينان كساني هستندكه مواد مخدر استفاده كرده و حالت عادي ندارند.وي ضمن تسليت به خانواده‌ نيروهاي امنيتي كشته شده در روزهاي اخير، از خانواده‌هاي ليبيايي خواست به خيابان‌ها آمده و به مقابله با تظاهركنندگان بپردازند.



مصادره دارايي

وزارت خارجه ليبي در بيانيه‌اي با تكذيب اخبار وجود حساب‌هاي بانكي قذافي در نقاط مختلف جهان تاكيد كرد از سوئيس به دليل بلوكه كردن دارايي‌هاي بانكي قذافي شكايت مي‌كند.

يك روزنامه چاپ لندن نيز از مصادره ميلياردها پوند از دارايي‌هاي قذافي توسط انگليس طي روزهاي آينده خبر داد.ديلي تلگراف نوشت: مقامات خزانه‌داري انگليس ميلياردها پوند از دارايي‌هاي متعلق به قذافي و رژيم وي را كه در بانك‌هاي اين كشور نگهداري مي‌شوند، شناسايي كرده‌اند.



واكنش‌ها

بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل اقدامات قذافي ضدتظاهركنندگان را به‌عنوان جنايت ضدانسانيت محكوم كرد و خواستار مجازات وي و كساني كه در اين جنايت هولناك دست داشتند، شد.

بان‌كي‌مون در سخناني اظهار داشت: من قويا و دوباره هر اقدامي را كه قذافي انجام داده است، محكوم مي‌كنم.

شوراي امنيت سازمان ملل نيز ديروز به منظور بررسي تحولات ليبي و تصميم‌گيري درباره گزينه‌هاي احتمالي عليه رژيم قذافي نشست اضطراري برگزار كرد.در اين نشست استفاده از گزينه‌هاي احتمالي از جمله اعمال تحريم‌هاي اقتصادي، ممنوعيت مسافرت سران ليبي، توقيف اموال و دارايي‌هاي معمر قذافي، تحريم‌هاي نظامي و فروش تسليحات به اين كشور و اعمال منطقه ممنوعه پروازي بر آسمان ليبي مورد بررسي قرار گرفت.

نشست ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل نيز بدون حضور نماينده ليبي برگزار شد.كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز اعلام كرد: اتحاديه اروپا درصدد تحريم ليبي است.

وي گفت: اتحاديه اروپا بسته‌اي حاوي اعمال تحريم‌ها عليه ليبي آماده كرده است.وي افزود: ما همه چيز از جمله محدوديت سفر و بستن حساب‌هاي بانكي را مورد بررسي قرار داده‌ايم.

در اين حال انگليس و فرانسه خواستار تحريم تسليحاتي و مالي ليبي شدند و اعمال اين تحريم‌ها را به‌طور مشترك از سازمان ملل درخواست كردند.از سوي ديگر «جي كارني» سخنگوي كاخ سفيد استفاده از گزينه نظامي براي مقابله با بحران ليبي را منتفي ندانست.

همچنين به دنبال اعلام واشنگتن مبني بر مطرح بودن تمامي گزينه‌ها از جمله تحريم و اقدامات نظامي در راستاي مديريت بحران ليبي، كاخ سفيد از گفت‌وگوي تلفني رياست جمهوري آمريكا با سران انگليس، فرانسه و ايتاليا درباره تحولات اخير در ليبي خبر داد.

اين در حالي است كه سخنگوي وزارت خارجه روسيه در مخالفت با پيشنهاد انگليس براي تحريم ليبي در سازمان ملل اعلام كرد: مقامات اين كشور بعيد مي‌دانند اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي بتواند در اقدامات حكومت ليبي تأثيرگذار باشد.ديوان بين‌المللي كيفري لاهه نيز اعلام كرد: بدون دستور از سوي سازمان ملل، شوراي امنيت يا حتي خود كشور ليبي نمي‌تواند موضوع جنايات عليه بشريت در ليبي را بررسي كند و مقامات اين كشور را تحت پيگرد قانوني قرار دهد.از سويي دبيركل ناتو اعلام كرد: ناتو در حال حاضر هيچگونه طرحي براي دخالت در ليبي ندارد و ما تاكنون درخواستي براي دخالت در حوادث ليبي دريافت نكرده‌ايم و به هرحال هرگونه تحركي بايد با اجازه يا دستور سازمان ملل انجام شود.در اين حال اتحاديه آفريقا سركوب بي‌رحمانه معترضان ليبيايي را كه خواهان كناره‌گيري قذافي از قدرت هستند محكوم كرد.77 سازمان غيردولتي در جهان اسلام نيز سركوب خونين تظاهرات مردمي ليبي را در روزهاي اخير بشدت محكوم كردند.وزارت خارجه امارات هم با صدور بيانيه‌اي، اعمال خشونت عليه مردم ليبي را محكوم كرد.

رئيس‌جمهوري اندونزي نيز با انتقاد از بي‌تفاوتي جامعه بين‌الملل نسبت به كشتار مردم ليبي، از سازمان ملل خواست براي جلوگيري از ادامه خشونت‌ها در اين كشور اقدام كند.نخست‌وزير مالزي هم از قذافي خواست هرچه زودتر كشتار مردم و اعمال خشونت عليه معترضان را پايان دهد.از سويي رئيس‌جمهوري آلمان قذافي را يك بيمار رواني خواند.

وزير خارجه اسپانيا نيز با اشاره به خشونت‌هاي بي‌سابقه در ليبي، اعلام كرد قذافي ديگر مشروعيت رهبري مردم اين كشور را ندارد.وزارت خارجه اكوادور نيز با انتشار بيانيه‌اي رسمي نگراني عميق دولت اين كشور را در خصوص اتفاقات اخير در ليبي و گسترش خشونت‌ها در اين جمهوري عربي اعلام كرد.



موج تظاهرات

ده‌ها هزار تن از شهروندان كشورهاي جهان به منظور همبستگي با مردم ليبي تظاهرات گسترده‌اي برگزار كردند.ده‌ها تن از مردم مصر در اسكندريه و ليبيايي‌هاي مقيم اين شهر با برپايي تظاهراتي مقابل كنسولگري ليبي از كشورهاي جهان خواستند از درخواست‌هاي مردم ليبي براي برخورداري از آزادي حمايت كنند و درباره وقوع فاجعه انساني قذافي عليه تظاهركنندگان و بايكوت خبري هشدار دادند.مردم سوريه هم به ديگر مردم جهان و ملت‌هاي عرب پيوستند تا خشم خود را از اقدامات سركوبگرانه نظام ليبي عليه مردم ابراز كنند.

ده‌ها تن از دانشجويان و شهروندان ليبي مقيم پايتخت اتريش هم به منظور همبستگي با هموطنان خود دست به تظاهرات زدند و به دليل اقدامات ضدبشري قذافي، وي را تهديد كردند كه محاكمه قصاص خواهد شد.

همچنين در پاريس ليبيايي‌هاي مقيم اين شهر تظاهراتي را در تاييد انقلاب مردم كشورشان برپا كردند و شركت‌كنندگان شعارهايي در بركناري قذافي و محكوميت اقدامات وي در كشتار مردم سر دادند.

اقليت‌هاي عربي در كانادا نيز تظاهراتي در همبستگي با انقلاب مردم ليبي برگزار كردند و از سازمان ملل و ديگر مراكز بين‌المللي خواستند وارد عمل شوند و قذافي را براي متوقف كردن عمليات كشتار تحت فشار قرار دهند.

در سئول پايتخت كره جنوبي نيز دهها تن از اقليت‌هاي عربي و نيز مردم اين كشور اقدام به تظاهرات در برابر سفارت ليبي در اين كشور كردند.



ساير تحولات

* يك روزنامه اتريشي از سفر هفته گذشته همسر قذافي به وين خبر داد.

* برنامه توسعه سازمان ملل دختر قذافي را از مقام خود به عنوان سفير حسن‌نيت اين سازمان جهاني خلع كرد.

* سازمان بين‌المللي مهاجرت اعلام كرد: در اولين خروج دسته‌جمعي پس از آغاز خيزش‌هاي مردمي در ليبي، چندين هزار مهاجر خارجي در اين كشور به تونس گريخته‌اند.

* چين اعلام كرد به تاسيسات نفتي اين كشور در ليبي حمله شد.

شركت نفت هند نيز اعلام كرد كاركنان خود را از ليبي فراخوانده و در تلاش براي تخليه آنان از اين كشور است.

* دادستان كل لبنان گفت: پرونده امام موسي صدر را كه در ليبي ناپديد شده بار ديگر از طريق پليس اينترپل پيگيري مي‌كنيم.وي در ادامه گفت: امكان دارد كميته جمع‌آوري اطلاعات را به منظور اجراي آزمايش‌هاي «دي‌ان‌آ» در مكان‌هاي مختلفي كه ليبي مدعي است امام موسي‌صدر در آنجا دفن شده، به اين كشور بفرستيم.


نوشته شده در   شنبه 7 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode