ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 بهمن 1389     |     کد : 15542

عزم ايران و تركيه براي تقويت صلح و پيشرفت منطقه

محمود احمدي‌نژاد و عبدالله گل، رؤساي جمهوري ايران و تركيه از توافق دو كشور براي افزايش حجم مبادلات تهران - آنكارا از 10 ميليارد دلار به 30ميليارد دلار در سال خبر دادند. ‏

محمود احمدي‌نژاد و عبدالله گل، رؤساي جمهوري ايران و تركيه از توافق دو كشور براي افزايش حجم مبادلات تهران - آنكارا از 10 ميليارد دلار به 30ميليارد دلار در سال خبر دادند. ‏

به گزارش ايرنا؛ احمدي‌نژاد كه روز گذشته پس از ساعتي مذاكره با «گل» در تالار آيينه وزارت خارجه ايران، به همراه همتاي ترك خود در نشست خبري مشترك حضور يافته بود، تأكيد كرد: روابط ميان ايران و تركيه عميق، پايدار، و برادرانه است.

وي افزود: روابط تهران - آنكارا در سال‌هاي اخير در همه جهات و موضوعات گوناگون روبه گسترش بوده است.

رئيس جمهوري اسلامي ايران، افزود: حجم روابط تجاري دو كشور در سال گذشته از 10 ميليارد دلار تجاوز كرد و مصمم هستيم با همكاري همه جانبه آن را به مرز 30 ميليارد دلار برسانيم كه اين حجم، علاوه بر سرمايه‌‌گذاري‌هايي است كه در زمينه‌هاي گوناگون همچون برق و انرژي انجام مي‌شود.

* صلح و امنيت در منطقه

احمدي‌نژاد با اشاره به همكاري‌هاي منطقه‌اي بسيار خوب ايران و تركيه، اظهار داشت: ديدگاه مشترك و همكاري‌هاي تهران و آنكارا به نفع صلح، امنيت و توسعه همكاري‌ها در منطقه است.

وي كه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاري آناتولي تركيه سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: همكاري‌هاي تهران و آنكارا و به تبع آن توسعه همكاري‌ها در منطقه، منطقه را به يك قطب بزرگ فرهنگي، سياسي و اقتصادي تبديل خواهد كرد.

رئيس‌جمهوري با اشاره به روند تصاعدي تعداد گردشگران، نشست‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي دوجانبه، گفت: همكاري‌هاي دو كشور در عرصه فرهنگي نيز رو به گسترش است.

احمدي‌نژاد همچنين همكاري‌هاي تهران و آنكارا را در مجامع بين‌المللي بسيار مطلوب عنوان كرد و افزود: ايران از حقوق تركيه در همه مجامع بين‌المللي حمايت مي‌كند و موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي تركيه را موفقيت خود مي‌داند.

وي تأكيد كرد: مطمئن هستيم تركيه نيز از حقوق ملت ايران در تمام مجامع بين‌المللي دفاع مي‌كند.

رئيس‌جمهوري در ادامه از همتاي تركيه‌اي خود به واسطه اتخاذ مواضع مناسب در دفاع از حق مسلم هسته‌اي ايران و مديريت خوب تركيه در زمينه برگزاري مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول به‌طور ويژه تشكر كرد.



* نشست استانبول

رئيس شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنان خود، مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول را براي دو طرف مذاكره‌كننده و نيز براي دولت تركيه كه به خوبي اين مذاكرات را برنامه‌ريزي و مديريت كرد، همراه با موفقيت دانست.

وي با تأكيد بر اين‌كه برگزاري اين مذاكرات در استانبول به تنهايي يك موفقيت محسوب مي‌شود، اظهار داشت: معناي اين امر آن است كه كشورهاي بزرگ، مستقل و صاحب تمدن نظير ايران و تركيه جايگاه بالاتري در مناسبات و معادلات بين‌المللي دارند چرا كه مهم‌ترين مسأله سياسي امروز جهان در نشست استانبول مطرح شد و راه‌هاي حل و فصل آن مورد بررسي قرار گرفت و ما از اين بابت خوشحاليم كه اين اتفاق بزرگ در استانبول رخ داد.

احمدي‌نژاد گفت: تمام موضوعات اصلي مشترك در اين مذاكرات مورد بررسي قرار گرفت و تصميمات كلاني براي توسعه همكاري‌ها اتخاذ شد و در جلسه مشترك با وزرا و مسئولان دو كشور، جزييات امور مورد بررسي قرار گرفت.

رئيس‌جمهوري، خاطرنشان كرد: در اين مذاكرات، موانعي كه در مسير توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و ساير بخش‌ها وجود دارد نيز مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد كه من و آقاي عبدالله گل دستورات لازم را براي رفع اين موانع صادر كنيم.

وي تأكيد كرد: با اراده قاطعي كه امروز براي توسعه همكاري‌هاي تهران و آنكارا وجود دارد، هيچ مانعي در مسير رسيدن به سقف 30 ميليارد دلاري مناسبات تجاري وجود ندارد.

احمدي‌نژاد با خيرمقدم به رئيس‌جمهوري تركيه، ايران را خانه عبدالله گل و همراهان وي توصيف كرد و اظهار داشت: مطمئناً اين سفر گام بلندي در توسعه مناسبات دوجانبه خواهد بود و برنامه فشرده‌اي در اين راستا براي وزرا و مسئولان دو كشور تنظيم شده است.

رئيس‌جمهوري در ادامه خاطرنشان كرد كه به اتفاق همتاي تركيه‌اي خود در نشستي با حضور تجار و صنعتگران دو كشور حضور خواهد يافت و آنان را به توسعه همكاري‌ها و سرمايه‌‌گذاري‌ها تشويق خواهد كرد.



* گل: مرز باثبات در كشور

رئيس‌جمهوري تركيه از جمهوري اسلامي ايران و تركيه به عنوان دو كشور همسايه و برخوردار از تاريخ و تمدن كهن ياد كرد و گفت: مرز مشترك دو كشور از سال 1930 تاكنون مرز باثبات و آرامش بوده است و شايد كمتر بتوان مرزي ميان دو كشور در جهان را يافت كه از اين سطح ثبات و آرامش برخوردار باشند.



* برگزاري نمايشگاه تاريخ تمدن ايران

عبدالله گل در ادامه نشست خبري مشترك با همتاي ايراني خود افزود: نمونه بارز تمدن كهن دو كشور در نمايشگاهي كه در چند ماه اخير در استانبول برگزار شد، به نمايش درآمد كه اين نمايشگاه 10 هزار سال تاريخ تمدن ايران و همچنين دو هزار سال تمدن مشترك ايران و تركيه را روايتگر بود كه اين مساله نشان‌دهنده عمق روابط دوجانبه است.

وي با اشاره به اين‌كه پيش از اين در سفر نخست خود در كسوت رئيس‌جمهوري تركيه به منظور مذاكرات چندجانبه بين‌المللي و جهان اسلام به تهران سفر كرده بود، گفت: در سفر جاري، توسعه همكاري‌هاي دوجانبه در دستور كار قرار دارد و من به سفر خود به ايران افتخار مي‌كنم.

رئيس‌جمهوري تركيه با قدرداني از ميهمان‌نوازي گرم رييس‌جمهوري و مقام‌هاي عالي‌رتبه ايران از وي و هيأت عالي‌رتبه همراهش گفت: من را در اين سفر هيأتي عالي‌رتبه از وزرا، اعضاي گروه دوستي پارلماني، نويسندگان برجسته، كارفرمايان و تجار بزرگ تركيه همراهي مي‌كنند.

عبدالله گل، خاطرنشان كرد: درست است كه اين مذاكرات دوجانبه محسوب مي‌شود اما در خصوص مسائل منطقه‌اي به‌ويژه خاورميانه و جهان اسلام نيز گفت‌وگو كرديم و تغييرات ريشه‌اي و اساسي به وجود آمده در منطقه را مورد بررسي و ارزيابي قرار داديم.



* تحولات جديد خاورميانه

رئيس‌جمهوري تركيه در بخش ديگري از سخنان خود، درباره تحولات اخير منطقه خاورميانه نيز اظهار داشت: تحولات جديد منطقه خيلي غيرمنتظره محسوب نمي‌شود چرا كه در دنياي امروز و با وجود سطح گسترده ارتباطات، نمي‌توان موضوعي را از مردم پنهان كرد و مردم از زواياي همه موضوعات مطلع هستند.

وي با اشاره به سخنراني خود در نشست كنفرانس اسلامي در سال 2003 در تهران، گفت: در اين نشست، اين موضوع را بدون اين‌كه هيچ كشور خاصي را مد نظر قرار دهم، مورد تأكيد قرار دادم كه همه دولت‌هاي منطقه بايد ارزيابي دقيقي از درون كشور خود داشته باشند و خواسته‌هاي ملت‌هايشان را مورد توجه قرار دهند.

عبدالله گل، افزود: آن زمان اعلام كردم كه كشورهاي اسلامي بايد اصلاحات سياسي - اقتصادي را همسو با خواسته‌هاي ملت‌هايشان در دستور كار قرار دهند، لذا وقتي كه رهبران و رؤساي كشورها به خواسته‌هاي ملت‌هايشان توجه نمي‌كنند، مردم خود براي تحقق خواسته‌هايشان وارد عمل مي‌شوند.

رئيسان جمهوري اسلامي ايران و تركيه در پايان اين نشست خبري به گرمي دست يكديگر را فشردند.



* ‎مذاكرات خصوصي

رئيسان جمهوري ايران و تركيه در نشست خصوصي روابط دو جانبه و مهمترين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش دفتر امور رسانه‌هاي رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد، رئيس جمهوري اسلامي ايران و عبدالله گل، رئيس جمهوري تركيه در اين نشست كه حدود 2 ساعت به طول انجاميد، با اشاره به نقش و اهميت دو كشور در معادلات منطقه‌اي و جهاني بر ضرورت افزايش هر چه بيشتر تعاملات و همكاري‌هاي تهران و آنكارا در زمينه‌هاي مختلف تأكيد كردند.

دو طرف در نشست خصوصي اهميت و تأثير افزايش همكاري‌هاي تهران و آنكارا را در تثبيت و برقراري صلح و امنيت جهان مورد تأكيد قرار داده و بر لزوم استفاده از همه ظرفيت‌ها براي ارتقاي مناسبات دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي تأكيد كردند.‏



* بازديد از پروژه‌هاي مسكن مهر «پرند» ‏

رئيس‌جمهوري تركيه يكشنبه شب پس از ورود به تهران به شهر جديد پرند رفت و از پروژه‌هاي مسكن مهر در اين شهر بازديد كرد. ‏

به گزارش ايرنا، عبدالله گل همچنين از پروژه‌هاي در دست اجراي شركت ساختماني كوزو تركيه در شهر جديد پرند بازديد كرد.

شركت كوزواسكي حصار پارس ساخت 20 هزار واحد مسكوني مهر را در دست اجرا دارد و قرار است در مدت 19 ماه اين واحدها را تحويل دهد.

همچنين در شهر جديد پرند شركت ساختماني اينتا تركيه ساخت پنج هزار واحد مسكوني را بر عهده دارد.

احمدداود اوغلو وزير خارجه تركيه، علي‌اكبر صالحي، وزير خارجه كشورمان و علي نيكزاد، وزير مسكن و شهرسازي، رئيس جمهوري تركيه را در اين بازديد همراهي كردند.

رئيس جمهوري تركيه همچنين يكشنبه شب با حضور در مزار شهداي گمنام شهر جديد پرند به آنان اداي احترام كرد.

* همكاري‌هاي اقتصادي ايران و تركيه مي‌تواند الگوي مناسبي براي معرفي به جهان باشد

تركيه و ايران به دنبال ارائه الگويي از مناسبات به جهان هستند كه هم اقتصادي و پيشرفته باشد و هم عدالت و دوستي را تضمين كند.

دكتر احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري در نشست كاري تجار و بازرگانان ايران و تركيه كه با حضور عبدالله گل رئيس‌جمهوري تركيه برگزار شد، گفت: ما مي‌توانيم الگوي مناسبي از همكاري دوجانبه و اقتصادي به جهان معرفي كنيم. البته در اين راه دشمناني داريم كه نمي‌خواهند هيچ دولت و ملت مستقلي در دنيا پيشرفت كند. علاوه بر دشمنان، برخي موانع اداري، مقررات گمركي و ساختارها، قوانين بانكي و بيمه داريم كه بايد برطرف شود.

وي با اشاره به اينكه فرصت‌هاي همكاري بين دو دولت و ملت گسترده‌ است گفت: انرژي اطراف درياي خزر براي انتقال به غرب بايد از تركيه و ايران عبور كند و تركيه پل ارتباط انرژي با دنياست.

رئيس‌جمهوري با اشاره به اينكه مبادلات پارسال دو كشور به 4/10 ميليارد دلار رسيد،‌گفت: ما مي‌توانيم به سرعت حجم اين مبادلات را به 30 ميليارد دلار توافق شده برسانيم.

وي ادامه داد: طرح‌هاي فراواني براي سرمايه‌گذاري در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي داريم كه قوانين و مقررات در اين زمينه اصلاح شده است و سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي از حقوق يكساني برخوردار است.

دكتر احمدي‌نژاد گفت: در ساخت هتل و صنعت‌ گردشگري و همچنين خطوط ريلي آماده پذيرش سرمايه‌گذاران هستيم و در قوانين ما اصل و سود سرمايه‌گذاري تضمين شده است.

وي با اشاره به اينكه ايران در حال مردمي‌سازي اقتصاد است، گفت: از 120 ميليارد دلاري كه بايد واگذار شود، 40 درصد از طريق بورس به طور آزاد عرضه مي‌شود و هيچ محدوديتي وجود ندارد.

رئيس‌جمهوري از تاسيس صندوق توسعه ملي در ايران به عنوان پشتيباني از تجارت و سرمايه‌گذاري خارجي خبر داد و گفت: از امسال 20 درصد درآمد نفت در آن واريز مي‌شود كه امسال اين صندوق 5/14 ميليارد دلار سرمايه ‌دارد و سال آينده 15 ميليارد دلار به آن افزوده خواهد شد كه بدين ترتيب در سال 90 امكان 30 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري جديد در ايران فراهم خواهد شد.

وي گفت: ايران همچنين آمادگي دارد از افرادي كه تمايل به فعاليت در بخش تجارت دارند، پشتيباني مالي قوي به عمل آورد.


نوشته شده در   سه شنبه 26 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode