ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 بهمن 1389     |     کد : 15425

بازتاب سقوط فرعون مصر جشن ملت ها، عزاي حاكمان عرب

سقوط حسني مبارك در پي مبارزات پيگير مردم مصر موجب جشن ملت ها در خاورميانه و نگراني سران عرب شد.

 سقوط حسني مبارك در پي مبارزات پيگير مردم مصر موجب جشن ملت ها در خاورميانه و نگراني سران عرب شد.
به گزارش خبرگزاري ها، علاوه بر مردم مصر، مردم جهان عرب با شنيدن خبر سرنگوني مبارك جمعه شب را تا صبح بيدار بودند و با سرازير شدن به خيابان ها به جشن و شادماني پرداختند.
شبكه خبري الجزيره در خبري فوري پس از فرار ديكتاتور مصر گزارش داد: جهان عرب از شرق تا غرب پس از شنيدن خبر كناره گيري مبارك ابراز شادماني كردند.
در قاهره، اسكندريه، سوئز، العريش و ساير شهرهاي مصر مردم تا صبح را در خيابان به جشن و پايكوبي پرداختند.
شيخ يوسف قرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان كه نقش بسزايي در حمايت از انقلابيون مصر داشت، جمعه شب (روز فرار ديكتاتور) را يوم الله و پيروزي حق بر باطل دانست و آن را به ملت مصر و جهان عرب تبريك و تهنيت گفت.
برگزاري نماز جماعت صبح
ده ها هزار مصري در ميدان التحرير به نشانه پيروزي ملت بر فرعون نماز شكر بجا آوردند و پس از آن اقدام به پاكسازي ميدان و تزئين آن پرداختند، تا پس از 18 روز مقاومت در صورت دستيابي به خواسته هايشان آن را ترك كنند.
لغو فوري حالت فوق العاده، آزادي زندانيان سياسي، لغو قانون اساسي، اصلاحات عميق سياسي، انحلال مجالس مصر و شوراها و استعفاي شوراي عالي نظامي از خواسته هاي اصلي انقلابيون مصر به شمار مي رود.
ارتش مصر نيز روز شنبه، اقدام به برداشتن برخي از موانع بتوني موجود در ميدان التحرير در مركز قاهره كرد.
تانك هاي ارتش نيز ميدان التحرير را ترك كرده و خيابان هاي اطراف براي عبور مرور باز شد.
ارتش مصر ساعاتي پس از در اختيار گرفتن زمام امور در كشور، رئيس راديو تلويزيون دولتي مصر را از كار بركنار كرد.
شوراي عالي نيروهاي مسلح كه هم اكنون زمام امور مصر را به رياست محمدحسين طنطاوي وزيردفاع عهده دارد در سومين اطلاعيه خود، اعلام كرد كه ايجاد تحولات ريشه اي به منظور تحقق خواسته هاي ملت را در مورد بررسي قرار خواهد داد و قول داده كه هر دو مجلس مصر را منحل خواهد كرد.
تبريك حزب الله و فلسطيني ها
جنبش مقاومت حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي پيروزي تاريخي مردم مصر عليه رژيم مبارك را تبريك گفت و آن را نتيجه پيروزي خون بر شمشير دانست.
همچنين صدها تن از مردم لبنان نيز با حضور در خيابان هاي بيروت (پايتخت) با برافراشتن پرچم مصر و برگزاري مراسم آتش بازي، كناره گيري مبارك از قدرت را جشن گرفتند.
آخرين گزارش ها حاكي از آن است كه مردم ديگر شهرهاي لبنان، نيز با برگزاري جشن و پايكوبي، خشنودي خود را از كناره گيري مبارك از قدرت ابراز داشتند.
ده ها هزار نفر از ساكنان غزه جمعه شب پس از شنيدن فرار حسني مبارك به صورت خودجوش به خيابان ها ريخته و به شادي و پايكوبي پرداختند.
اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين نيز با تبريك پيروزي انقلاب مصر، آن را نقطه آغازين تاريخ جديد خاورميانه دانست و اظهار داشت: با پيروزي مردم مصر، شكست محاصره غزه نزديك است.
هنيه همچنين در تماس تلفني با «محمد بديع» رهبر اخوان المسلمين، پيروزي تاريخي انقلاب مصر را تبريك گفت.
از سوي ديگر، مجلس قانون گذاري فلسطين، ضمن تبريك پيروزي انقلاب ملت مصر، آن را پيروزي تاريخي در حمايت از قضيه فلسطين دانست.
«احمد بحر» معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين از رهبري جديد مصر خواست كه با درك اين لحظه تاريخي حساس، موجبات گشايش گذرگاه ها و لغو محاصره نوار غزه را فراهم كند.
بر پايه اين گزارش ده ها هزار شهروند اردني و تونسي با شنيدن خبر فرار ديكتاتور مصر و پيروزي ملت بزرگ آن، به صورت خودجوش به خيابان ها ريخته و با پخش گل و شيريني، سقوط حاكمان ظالم در جهان عرب را جشن گرفتند.
مردم و مسئولان كشورهاي سودان، امارات، الجزاير، قطر، عراق، موريتاني، مغرب، ليبي، بحرين، كويت، عربستان، يمن، سوريه، عمان و سومالي به عنوان كشورهاي جهان عرب پيروزي ملت بزرگ مصر را تبريك گفتند.
واكنش اسرئيل و غرب
در حالي كه جهان عرب و مسلمانان از پيروزي ملت مصر غرق در شادي و سرور است، در سرزمينهاي اشغالي، رژيم اشغالگر صهيونيستي در اشك و ماتم از دست دادن بهترين نوكر خود در خاورميانه به سر مي برد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، محافل رسمي رژيم صهيونيستي، بعد از انتشار خبر سقوط همپيمان و مدافع استراتژيك خود در منطقه در سكوتي مرگبار فرو رفته اند.
اين در حالي است كه با وجود سكوت محافل رسمي، بسياري از تحليل گران و نويسندگان صهيونيست، اين موضوع را شكستي سنگين براي رژيم صهيونيستي مي دانند.
همچنين نخست وزير رژيم صهيونيستي، تماس هاي فراواني با فرماندهي ارتش، رؤساي سازمان هاي جاسوسي و ساير نهادهاي امنيتي و گروه هاي سياسي براي يافتن راهكاري از بحران كنوني به عمل آورده است.
باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا پس از كناره گيري حسني مبارك از قدرت پس از به تعويق انداختن سخنراني خود، بالاخره در نخستين واكنش خود، با قدرداني از مردم و ارتش مصر گفت: ما پژواك تاريخ را شنيديم و مصري ها به ما الهام بخشيدند! اما اين پايان ماجرا براي مصر نيست. رئيس جمهور آمريكا در سخنراني كوتاه خود خاطرنشان كرد: روزهاي سختي در پيش و سؤالات بسياري مطرح است كه مردم مصر با حس نوعدوستي و صلح به آن پاسخ خواهند داد.
جو بايدن معاون اوباما، لحظاتي پس از كنار گذاشته شدن مبارك به اراده مردم مصر، در سخناني كه در دانشگاه «لوييز ويل» كنتاكي ايراد كرد با لحني كه بهت و حيرت در آن آشكار بود، اين لحظه را لحظه اي محوري در تاريخ خاورميانه دانست.
«جان مك كين» سناتور جمهوري خواه آمريكا نيز در واكنش به تحولات مصر گفت كه از هرگونه انتقال قدرت در مصر بايد به نفع اخوان المسلمين خودداري شود.
«بان كي مون» دبير كل سازمان ملل دقايقي پس از اعلام كناره گيري حسني مبارك از مسند قدرت در بيانيه اي تصريح كرد: من مردم مصر را به دليل رفتار مسالمت آميز و شجاعانه اي كه طي درخواست حقوق مشروع خودشان در پيش گرفتند تحسين مي كنم.
«كاترين اشتون» هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا در مورد انقلاب مردم مصر گفت: مبارك با كناره گيري خود از قدرت، راه را براي اصلاحات سريع و عميق باز كرد.
اشتون طي اعتراضات مردمي به دليل بي توجهي به انقلاب ملت مصر مورد انتقاد شديد قرار گرفته بود.
نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه نيز شجاعت و تصميم گيري صحيح مبارك براي استعفا را تبريك گفت!!
آنگلا مركل صدر اعظم آلمان كه از حاميان سرسخت رژيم صهيونيستي است، خواستار پايبندي رهبران آينده مصر به معاهده كمپ ديويد شد.
ناظران سياسي منطقه معتقدند كه در پي سقوط مبارك، برخي از سران عرب براي حفظ حكومت به تكاپو افتاده اند و اقدامات پيشگيرانه اتخاذ كرده اند.
براي نمونه دولت بحرين با هدف پيشگيري از تكرار حوادث مصر و تونس در اين كشور حوزه خليج فارس مبلغ 1000دينار (حدود سه ميليون تومان) به هر شهروند هديه داده است.
همين كار را پيشتر دولت كويت انجام داده بود.
رويتر نيز گزارش داد، پس از فرار مبارك از مصر، زنگ خطر براي مقامات ارشد حكومت سلطنتي عربستان به صدا درآمده است.«سيمون هندرسون» تحليلگر امور عربستان در واشنگتن گفت؛ با كناره گيري مبارك از قدرت نگراني مقامات سعودي دوچندان شده است.
آخرين خبرها
¤ سفارت رژيم صهيونيستي در مصر تا اطلاع ثانوي تعطيل اعلام شد.
¤ مركز حقوق بشر «نصار» با ارائه دادخواستي به دادگاه قاهره، اتخاذ فوري تدابير لازم براي محاكمه حسني مبارك را خواستار شد.
¤ يك روزنامه عربستاني: ديكتاتور مصر براي بقاي خود حتي به مقامات صهيونيستي هم متوسل شده بود.
¤ فرمانده كل نيروهاي پليس دبي خبر ورود مبارك به امارات را تكذيب كرد.


نوشته شده در   يکشنبه 24 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode