ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 بهمن 1389     |     کد : 15424

استقبال جهاني از پيروزي انقلاب مردم مصر

پس از اعلام استعفاي مبارك، مصري‌ها كه اشك شوق مي‌ريختند، با به صدا درآوردن بوق اتومبيل‌هاي خود و نيز فرياد شادي به ابراز احساسات پرداختند.

 پس از اعلام استعفاي مبارك، مصري‌ها كه اشك شوق مي‌ريختند، با به صدا درآوردن بوق اتومبيل‌هاي خود و نيز فرياد شادي به ابراز احساسات پرداختند.

علاوه بر مصر، مردم در لبنان، بحرين، يمن، تونس، غزه، قطر و اردن نيز به شادي پرداختند.تلويزيون مصر نيز كه در جريان قيام مردمي اين كشور به‌طور شديدي اقدام به سانسور موج اعتراضات يا انتشار اخبار دروغين كرده بود به دنبال سرنگوني مبارك، انقلاب بزرگ مردمي مصر را تبريك گفت.

تلويزيون مصر در اولين روز سرنگوني حكومت مبارك بيانيه‌اي را منتشر كرد كه در آن آمده است: اتحاديه راديو و تلويزيون مصر انقلاب بزرگ ملت مصر را كه به رهبري جوانان برگزيده‌ اين كشور صورت گرفت تبريك مي‌گويد و به نيروهاي مسلح نيز به دليل نقش بزرگ خود در حمايت از انقلاب و حفظ ميهن و مردم نيز تبريك مي‌گويد.

اين اتحاديه متعهد شده امانتدار رسالت خود باقي بماند. تلويزيون مصر از دو شب قبل به پخش آهنگ‌هاي شاد پرداخته است.

هزاران تن از مردم انقلابي مصر پس از كناره‌گيري مبارك از قدرت وعده دادند تا تحقق كامل خواست‌هايشان همچنان به اعتراضات ادامه خواهند داد.



انتشار نخستين بيانيه

انقلابيون مصري با صدور بيانيه‌اي موسوم به «بيانيه 25 ژانويه» مهمترين خواست‌هاي خودرا اعلام كردند.

به گزارش فارس به نقل از تلويزيون الجزيره، انقلابيون مصري خواستار لغو وضع فوق‌العاده در مصر و آزادي همه زندانيان سياسي، لغو قانون اساسي فعلي و تعديل آن و انحلال پارلمان قاهره، مجلس شورا و همچنين شوراهاي منطقه‌اي، تشكيل مجلس انتقالي متشكل از يك شخصيت نظامي و چهار تن از نمادهاي سياسي مصر كه اين پنج تن نبايد خود را براي اولين دوره انتخابات رياست جمهوري نامزد كنند، تشكيل يك دولت با كفايت و مستقل به منظور آماده‌سازي شرايط براي برگزاري انتخابات آزاد در پايان مهلت انتقالي، تشكيل يك جمعيت تاسيسي براي نوشتن قانون اساسي دموكراتيك، اعطاي فرصت براي تشكيل احزاب سياسي بر اساس اصول و حقوق شهروندي، آزادي مطبوعات و وسايل ارتباط جمعي، آزادي سنديكاها و تشكيل موسسات غيردولتي و لغو همه دادگاه‌هاي نظامي و استثنايي و لغو همه احكام صادره آنها عليه شهروندان شد.

جنبش جوانان انقلاب 25 ژانويه مصر همچنين از شيخ‌الازهر خواستند از سمت خود كناره‌گيري كند.

آنها در بيانيه خود خطاب به احمد الطيب آورده‌اند: شما را به دين، آخرت، قرآن، دانش، شجاعت و به حق خون شهيدان، اشك يتيمان، آه مادران و پدراني كه فرزندان خودرا از دست دادند، قسم مي‌دهيم در اعتراض به سياست‌هاي نظامي كه فرزندان خود را به دليل اين كه خواستار اصلاحات هستند، مي‌كشد از مقام خود كناره‌گيري كنيد.

گفته مي‌شود شيخ الازهر هرگونه تجمع مخالفان را حرام اعلام كرده بود.

خبر ديگر اينكه مردم مصر پس از خبر استعفاي مبارك اعلام كردند كناره‌گيري كافي نيست و وي بايد محاكمه شود.

همچنين شبكه الحره اعلام كرد: مسئولان فرودگاه‌هاي مصر به نيروهاي امنيتي دستور داده‌اند مانع از سفر مسئولان نظام مبارك شوند.

از سويي با وجود اينكه اعلام شده خانواده مبارك به همراه خود وي در شرم‌الشيخ به‌سر مي‌برند اخباري مبني بر فرار آنها به لندن منتشر شده است.

به گزارش روزنامه مصري اليوم السايع، احمد عز دبير سابق حزب ملي حاكم مصر، احمد المغربي وزير مسكن سابق، جمال و علاء مبارك پسران حسني مبارك و سوزان مبارك همسر وي به لندن گريخته‌اند.

همچنين «خميس مطر المزينه» فرمانده كل پليس دبي اخبار موجود مبني بر ورود مبارك به امارات را رد كرد.

اين در حالي است كه برخي اخبار از حضور مبارك در شرم‌الشيخ خبر مي‌دهند اما با توجه به مطالبات مردمي در خصوص محاكمه مبارك باقي ماندن وي در اين كشور بعيد به نظر مي‌رسد و احتمال دارد به يكي از كشورهاي منطقه برود.در اين حال گفته مي‌شود حال جسماني رئيس جمهوري مخلوع مصر چندان مناسب نيست و پزشكان داروهاي شيميايي و مهم را كه وي براي سرطان استفاده مي‌كند را افزايش داده‌اند.

مبارك هنگام ضبط آخرين سخنراني‌اش دوبار دچار حمله و بيهوش شد. اين سخنراني را راديو و تلويزيون مصر عصر پنجشنبه ضبط كرد و اداره اطلاع‌رساني در موسسه رياست جمهوري اقدام به مونتاژ اين سخنراني ضبط شده كرد، يعني تغييرات فني در اين فيلم موجب تاخير پخش بيانيه رئيس جمهوري شد و اين سخنراني با يك ساعت و نيم تاخير پخش شد.

مسئولان مصري از سه روز پيش با بيمارستان آلماني كه مبارك در آنجا مداوا مي‌شود تماس گرفته‌اند تا وي را به آنجا منتقل كنند.



بيانيه ارتش

شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر اعلام كرد اين شورا جايگزين حكومت مشروع و مورد دلخواه مردم مصر نخواهد بود.

به گزارش ايرنا شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر در سومين بيانيه خود اعلام كرد وظيفه محول شده به اين شورا براي اداره امور كشور و ايجاد تحولات ريشه‌اي به‌منظور تحقق خواست‌هاي مردم مصر را مورد بررسي قرار خواهد داد.

اين شورا اعلام كرد در بيانيه‌هاي بعدي خود، چارچوب اقدامات و گام‌هايي كه در اين رابطه گرفته خواهد شد را اعلام خواهد كرد.

شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر با تقدير از نقش مبارك در دوران حكومت وي به هنگام صلح و جنگ، جانفشاني مردم مصر در راه تحقق اهداف كشورشان را گرامي داشت.

اين شورا به رياست ارتشبد «محمدحسين طنطاوي» وزير دفاع مصر اداره مي‌شود.



واكنش‌هاي داخلي و عربي

يكي از اعضاي ارشد اخوان‌المسلمين مصر از همه حاميان انقلاب مردم مصر بويژه جمهوري اسلامي ايران تشكر كرد.

«كمال هلباوي» با ابراز خرسندي از سقوط مبارك پس از گذشت 18 روز از اعتراضات گسترده مردمي، گفت: جمعه يك روز تاريخي براي مردم مصر بود و امروز چشم همه جهانيان به مصر است.وي افزود: همه مردم مصر از هر طبقه و گروهي بسيار خوشحال هستند و بحمدالله انقلاب مصر تاكنون يكي از مسالمت‌آميزترين انقلاب‌ها بوده است.عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب نيز ضمن ستايش از مردم و ارتش مصر به پاس دستاورد تاريخي آنها، خواستار اجماع ملي پس از كناره‌گيري مبارك شد.دولت امارات عربي متحده هم در بيانيه‌اي گفت: امارات كه تحولات كشور برادر مصر را به دقت دنبال كرده است بر اعتماد خود به قدرت شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر در اداره امور اين كشور در شرايط حساس كنوني تاكيد مي‌كند تا بتواند آرزوهاي ملت مصر را محقق كند.

وزارت خارجه تونس نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد دولت موقت تونس با اعلام كناره‌گيري مبارك از قدرت و انتقال اختيارات حكومتي به شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر به رضايت عميقي دست يافته است.

«غسان الخطيب» سخنگوي تشكيلات خودگردان فلسطين هم ابراز اميدواري كرد اين تغيير به خير همه مصري‌ها و كشورهاي عربي باشد.

«الصديق شهاب» معاون رئيس پارلمان الجزاير نيز به دنبال سرنگوني مبارك از قدرت پيش‌بيني كرد در نحوه حاكميت‌هاي عربي تغييراتي صورت گيرد.حزب‌الله لبنان هم پيروزي تاريخي مردم مصر را كه بعد از كناره‌گيري مبارك از قدرت براي مردم اين كشور به دست آمده است، به آنها تبريك گفت.

خبرگزاري رسمي اردن نيز با انتشار بيانيه‌اي آورده است: دولت اردن به قدرت شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر در انجام مسئوليت بزرگ اداره امور مصر كه در اين لحظه تاريخي و حساس برگردنش است، اعتماد دارد تا مصر در اين مرحله جديد، نقش اصلي و مهم خود را در سطح منطقه و بين‌المللي و در راستاي حفظ امنيت، ثبات و شكوفايي ايفا كند.

رياست جمهوري سودان هم در بيانيه‌اي تحقق اراده و پيروزي انقلاب مصر را كه با خون ارزشمند و جانفشاني بزرگ مردم اين كشور صورت گرفت، تبريك گفت و بر حمايت قوي و نامحدود خود از ملت مصر براي تحقق اهداف و تحكيم جايگاه مصر تاكيد كرد.

دفتر شيخ «حمد بن خليفه آل ثاني» امير قطر نيز در بيانيه‌اي از انتقال قدرت در مصر به شوراي عالي نظامي و كناره‌گيري مبارك از رياست جمهوري استقبال كرد.

وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي‌خواه دروزي لبنان هم گفت: من به ايراني‌ها مي‌گويم شما با آزادي و دموكراسي، انقلاب خود را تاكنون ادامه داديد و اين همان درسي است كه به مردم مصر داده شد تا آنان نيز به ديكتاتور خود بگويند، ظلم و ستم بس است.وي گفت: انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) بيانگر آزادي و عزت مردم ايران است كه توانستند به شاه ديكتاتور ايران بگويند ظلم و ستم بس است.كميته انقلابي ليبي پشتوانه اصلي معمر قذافي رهبر اين كشور نيز پس از استعفاي مبارك، اين پيروزي را به ملت مصر تبريك گفت.

دفتر نخست‌وزيري عراق هم در بيانيه‌اي كناره‌گيري مبارك را گامي در مسير درست دانست و تاكيد كرد ملت بزرگ مصر از شايستگي كافي براي بازگشت به جايگاه مناسب خود در منطقه و جهان برخوردارند.

جنبش حماس نيز به دنبال سرنگوني مبارك از رهبران مصر خواست هرچه سريع‌تر رفع محاصره نوار غزه و بازگشايي گذرگاه مرزي رفح را اعلام كنند.شيخ يوسف قرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان هم حوادث جمعه گذشته مصر را يوم‌الله و پيروزي حق بر طاغوت خواند و افزود: يقين داشتم كه مردم نجيب، شريف و فداكار مصر ثمره اين فداكاري را خواهند چشيد.



واكنش‌هاي بين‌المللي

رهبران جهان سرنگوني رئيس‌جمهوري مصر را يك پيروزي تاريخي براي مردم اين كشور اعلام كردند كه راه را براي دموكراسي مي‌گشايد.

باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد مردم مصر حرف زده‌اند و به هيچ چيز جز دموكراسي ناب راضي نمي‌شوند.

وي تصريح كرد: مردم مصر حرف زده‌اند، صداي آنها شنيده شد و مصر هرگز به گذشته باز نمي‌گردد و شبيه گذشته نخواهد بود.

اوباما ادامه داد: نيروهاي مسلح مصر بايد تضمين دهند كه يك انتقال قدرت سياسي در مصر صورت خواهد گرفت كه در نظر مردم مصر معتبر باشد.

بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل نيز مبارك را به دليل تسليم شدن در مقابل خواست مردم مصر و اتخاذ يك تصميم دشوار كه به نفع مردم مصر و خواست آنها بود تحسين كرد.نيكلا ساركوزي رئيس‌جمهوري فرانسه هم شجاعت و تصميم‌گيري صحيح مبارك براي استعفا را تبريك گفت و افزود: فرانسه از تمامي مردم مصر درخواست مي‌كند تا رسيدن به آزادي كامل به تظاهرات خود ادامه دهند.

آنگلا مركل صدراعظم آلمان نيز كه يكي از حاميان سرسخت رژيم صهيونيستي است با در نظر گرفتن منافع اين رژيم تصريح كرد كناره‌گيري مبارك از قدرت نمايانگر يك تغيير تاريخي است و از دولت آينده مصر انتظار دارد به حفظ صلح در خاورميانه ادامه دهد و به توافقنامه‌اي كه با رژيم صهيونيستي در خصوص صلح امضا كرده است احترام بگذارد و امنيت اسرائيل تضمين شود.

ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس هم تاكيد كرد با رفتن مبارك، مصر هم‌اكنون يك فرصت استثنايي دارد تا دولتي داشته باشد كه بتواند تمامي كشور را گردهم آورد.

سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز ابراز اميدواري كرد تغيير قدرت در مصر بتواند به احياي صلح در اين كشور كمك كند.

ايتاليا هم كه پيشتر از ادامه حكومت مبارك حمايت كرده بود در بيانيه‌اي كه توسط فرانكو فراتيني وزير خارجه ايتاليا تهيه شده بود، بر پيشرفت مردم مصر و تمايلات دموكراتيك قانوني در اين كشور تاكيد كرد.

جوليا گيلارد نخست‌وزير استراليا و همچنين كوين رد وزير خارجه اين كشور در بيانيه مشتركي اين پيروزي را به مردم مصر تبريك گفتند.

از سويي كاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا اقدام مبارك در گوش دادن به صداي مردم مصر را تحسين كرد.استفان‌هارپر نخست‌وزير كانادا نيز بر لزوم انتخاباتي آزاد و منصفانه و احترام به حقوق بشر و اقليت‌ها تاكيد كرد.

جاكوب زوما رئيس‌جمهوري آفريقاي جنوبي هم مبارك را به دليل آنكه همچو يك رهبر فكر كرد و خواست مردم را قبل از خواست خود قرار داد، تحسين كرد.

احمد داوداوغلو وزير خارجه تركيه نيز تصريح كرد كناره‌گيري مبارك نظام جديدي را در زمينه تحقق تقاضاهاي مردم مصر به وجود مي‌آورد.

وزارت خارجه هند هم با انتشار بيانيه‌اي از كناره‌گيري مبارك از قدرت و پايبندي ارتش مصر به تغيير مسالمت‌آميز قدرت در مدت معين استقبال كرد.

«نائوتو كان» نخست‌وزير ژاپن هم در واكنش به تحولات مصر از تصميم مبارك براي استعفا از قدرت استقبال كرد.

چين نيز اعلام كرد اميدوار است پس از كناره‌گيري مبارك ثبات و نظم عمومي بسرعت به مصر باز گردد.

«بنيگنو آكينو» رئيس‌جمهوري فيليپين هم از انتقال مسالمت‌آميز قدرت در مصر استقبال كرد.

دبيركل ناتو نيز ابراز خوشبيني كرد كه انتقال قدرت در مصر به بي‌ثباتي امنيتي در خاورميانه منجر نخواهد شد.

خبر ديگر اينكه وزارت خارجه سوئيس از مسدود شدن دارايي‌هاي مبارك و همراهانش كمي پس از كناره‌گيري وي از قدرت خبر داد.



تعطيلي سفارت اسرائيل

شبكه الجزيره از بسته شدن سفارت رژيم صهيونيستي در پايتخت مصر خبر داد و اعلام كرد سفير اين رژيم در سفارت باقي مانده است.

در اين حال راديو رژيم صهيونيستي گزارش داد سران اين رژيم براي بررسي پيامدهاي سرنگوني مبارك در حال برگزاري نشست‌هاي فشرده و پي‌درپي هستند.

از سويي رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا امروز به اردن و سرزمين‌هاي اشغالي سفر مي‌كند.

گفته مي‌شود اين سفر مايك‌مولن با هدف دادن اطمينان مجدد به هم‌پيمانان آمريكا در منطقه در بحبوحه شرايط همراه با شك و ترديد خاورميانه به دنبال كناره‌گيري مبارك از قدرت انجام مي‌شود.



ساير تحولات

* كاترين اشتون هماهنگ‌كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت قصد دارد ضمن سفر به قاهره با اخوان‌المسلمين مصر در خصوص تحولات اين كشور مذاكره كند.

* نماينده رهبر ليبي براي تحكيم روابط با قاهره به مصر سفر كرد.

* نخست‌وزير فرانسه در سفري بمنظور گفت‌وگو درباره تحولات اخير مصر وارد جده عربستان شد.

* عمرو موسي دبيركل مصري اتحاديه عرب بلافاصله پس از استعفاي مبارك، در اقدامي معنادار اعلام كرد تا چند هفته ديگر از سمت خود كناره‌گيري خواهد كرد.

* منابع امنيتي مصر اعلام كردند كه «عبودالزمر» متهم به قتل انورسادات بعد از 29 سال آزاد شد.

عبودالزمر از مشهورترين زندانيان سياسي مصر است كه جناح‌هاي اسلام‌گرا به وي لقب نلسون ماندلاي جنبش اسلامي داده بودند. 


نوشته شده در   يکشنبه 24 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode