ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 بهمن 1389     |     کد : 14797

قيام مردم مصر درآستانه پيروزي

يك هفته‌نامه انگليسي اعلام كرد ژنرال‌هاي ارشد مصري از رئيس‌جمهوري اين كشور خواستند براي جلوگيري از ناآرامي و خشونت‌هاي طولاني استعفا كند.

 يك هفته‌نامه انگليسي اعلام كرد ژنرال‌هاي ارشد مصري از رئيس‌جمهوري اين كشور خواستند براي جلوگيري از ناآرامي و خشونت‌هاي طولاني استعفا كند.

به گزارش فارس به نقل از هفته‌نامه ساندي‌تايمز، دو تن از مقامات امنيتي بلندپايه مصري به حسني‌مبارك هشدار دادند كه بايد به منظور جلوگيري از آشوب‌ها و ناآرامي‌هاي طولاني از قدرت چشم‌پوشي كند.

منابع نزديك به مبارك اعلام كردند: ژنرال «عمر سليمان» رئيس دستگاه اطلاعاتي مصر كه به عنوان معاون رئيس‌جمهوري سوگند ياد كرد و سرلشكر «محمد طنطاوي» وزير دفاع به مبارك گفته‌اند بايد كناره‌گيري كند.

در اين حال برخي منابع صهيونيستي كه به حلقه نزديكان رئيس‌جمهوري مصر نزديكند، از استعفاي قريب‌الوقوع مبارك خبر دادند.

همچنين همزمان با ادامه تظاهرات گسترده عليه رژيم مصر موضوع خروج مبارك از اين كشور قوت بيشتري گرفت.به گزارش ايرنا، در مجامع عمومي و مردمي شنيده مي‌شود دو راه‌حل براي پاسخ به تظاهرات مردمي در كاخ رياست جمهوري مصر در دست بررسي است، نخست اعلام بركناري مبارك و خروج آرام وي از كشور و دوم اينكه مبارك بركنار شود و ضمن ماندن در مصر تعهداتي از جمله محاكمه نشدن به وي داده شود.گفته مي‌شود در صورت خروج مبارك از قاهره بيشترين احتمال در زمان حاضر فرار وي به لندن يا عربستان سعودي خواهد بود.برخي منابع ديپلماتيك نيز از تلاش ديكتاتور مصر براي اقامت در تل‌آويو در صورت فرار از قاهره خبر مي‌دهند.به گزارش خبرگزاري مهر، «الجزيره مگزين» اين مطلب را به نقل از مقامات حاضر در سفارت مصر در تل‌آويو نقل كرد.

روزنامه ديلي تلگراف چاپ لندن نيز نوشت: مبارك به دنبال ناآرامي‌ها و تظاهرات‌هاي مردمي در قاهره در اقامتگاه زمستاني خود در شرم‌الشيخ مخفي شده است.اين در حالي است كه تلويزيون مصر از بازديد ديروز مبارك از مركز عمليات نيروهاي مسلح اين كشور براي اطلاع از آخرين تحولات جاري در اين كشور و نحوه كنترل اوضاع امنيتي خبر داد.



انتصاب‌هاي جديد

در پي تعيين ژنرال عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات به عنوان معاون رئيس‌جمهوري و «احمد شفيق» وزير هوانوردي به عنوان نخست‌وزير جديد از سوي رئيس‌جمهوري مصر، تظاهركنندگان معترض اعلام كردند به اعتراض‌هاي خود ادامه مي‌دهند تا زماني كه خواست‌هايشان محقق شود.

مبارك جمعه شب در نخستين عقب‌نشيني در برابر تظاهركنندگان اعلام كرده بود دولت استعفا مي‌دهد و دولت جديد تعيين مي‌شود.

در عين حال براساس آخرين اخبار دريافتي، احمد شفيق وزراي جديد دفاع و كشور را منصوب كرد.وي «سامي عنان» و ژنرال «عبدالرحمن» را به ترتيب به عنوان وزراي دفاع و كشور مصر برگزيد.اين در حالي است كه انتصاب يك معاون براي حسني‌مبارك پس از دهه‌ها به معناي مقدمه‌سازي براي انتقال قدرت و رفتن مبارك است.

سي.ان.ان به نقل از منابع نزديك به دولت مصر گفت: انتصاب سليمان رئيس پرنفوذ سرويس اطلاعاتي مصر و يك نظامي ديگر به عنوان نخست‌وزير به احتمال قوي اقدام مقدماتي مبارك براي دوره انتقال قدرت بعد از خود اوست؛ اقداماتي كه امكان مي‌دهد زمام امور از دست نرود و با حضور نظامي با نفوذ در ارتش و سرويس‌هاي اطلاعاتي، امر انتقال قدرت نرم و تحت كنترل صورت پذيرد. از سويي اخوان المسلمين اعلام كرد مخالفان به توافق رسيدند كه محمد البرادعي مأمور گفتگو با دولت احمد شفيق شود.



واكنش البرادعي

مديركل سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و از رهبران مخالفان مصر در گفت‌وگو با شبكه «فرانس24» ضمن تأكيد بر كناره‌گيري مبارك، تشكيل كابينه جديد در مصر را توهين‌ به شعور مردم اين كشور دانست.

محمدالبرادعي اعلام كرد: ديگر وقت آن رسيده كه مبارك از قدرت كناره‌گيري كند.وي افزود: من تا سقوط دولت مبارك همچنان به شركت در جنبش‌هاي اعتراض‌آميز ادامه خواهم داد.البرادعي با تكذيب برخي اخبار مبني بر اينكه وي قصد دارد رهبري حكومت مصر را به دست گيرد، گفت: اشتباهاتي در انتشار يا ترجمه حرف‌هاي من صورت گرفته و من هرگز نگفته‌ام به دنبال قدرت هستم.

از سويي «عبد‌المنعم عبدالمقصود» وكيل جنبش اخوان‌المسلمين مصر گفت اعتراضات اخير كه لرزه‌ بر اندام مصر انداخته است آرام نخواهد گرفت مگر آنكه مبارك از رياست كناره‌گيري كند يا دست به اصلاحات سريع بزند.



فرار پسران مبارك

شبكه الجزيره خبر فرار فرزندان رئيس‌جمهوري مصر به لندن را تأييد كرد.الجزيره به نقل از منابع خود اعلام كرد جمال و علاء به لندن رسيده‌اند.

پيش از اين منابع خبري از فرار خانواده مبارك به لندن خبر داده بودند.

خبر ديگر اين كه جمال مبارك كه مسئول كميته سياستگذاري دبيرخانه حزب حاكم بود، از سمت خود استعفا داد.در اين حال «احمد عز» دبيركل جبهه ملي مصر (حزب حاكم) در حالي كه تلاش مي‌كرد از قاهره فرار كند، دستگير شد.از سويي «ميشلينه كالمي ري» رئيس جمهوري سوئيس از بانك‌هاي اين كشور خواست، حساب‌هاي بانكي مشكوك متعلق به مقامات مصري را به نهاد ناظر گزارش كنند.



حمله به موزه

موزه ملي مصر در قاهره مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.

هم‌اكنون كنترل اين موزه در اختيار كماندو‌هاي ويژه مصر قرار گرفته است.

در حالي كه موزه ملي مصر توسط ارتش مورد حفاظت قرار گرفته بود اما افراد ناشناس موفق شدند از طريق پشت‌بام وارد ساختمان موزه شوند.

تاكنون گزارشي از اين كه غارتگران توانسته‌اند آثاري از اين موزه به سرقت ببرند گزارش نشده اما بسياري از آثار موجود در اين موزه آسيب‌ ديده است.

در اين حال يك منبع آگاه در مصر از تلاش عناصر رژيم صهيونيستي براي سرقت آثار و اسناد تاريخي مصر خبر داد.تازه‌ترين گزارش‌ها از وضع قاهره نيز حاكيست، شماري از كماندوهاي اسرائيلي براي بلوا و ايجاد زمينه ترور و كشتار مردمي وارد اين شهر شده‌اند.يك شاهد عيني گفت: حمله‌هاي مشكوك به مراكز تجاري و مسكوني و ترور افراد خاص در پايتخت مصر شرايط مبهمي را ايجاد كرده است.

وي افزود: اين شايعه بين تظاهركنندگان مصري قوت گرفته كه عوامل اسرائيلي در بين مردم نفوذ كرده‌اند تا اعتراض‌هاي مردمي را به سمت خشونت و درگيري‌هاي گروهي و فرقه‌اي هدايت كنند.

از سويي وزير جنگ اسبق رژيم صهيونيستي گفت در تماس اخير با رئيس جمهوري مصر، مبارك به وي گفت مصر، تونس نيست و وي ارتش را از قبل آماده كرده است.بنيامين بن اليعازر افزود: مبارك به من گفت قاهره، بيروت يا تونس نيست.



حمله به وزارت كشور

تظاهركنندگان مصري براي تحت كنترل درآوردن وزارت كشور مصر با نيروهاي پليس درگير شدند.

به گزارش فارس، بيش از 1000 نفر از تظاهركنندگان مصري در قاهره براي يورش به وزارت كشور تلاش كردند.

در اين حال ارتش مصر ساختمان وزارت كشور را محاصره كرد.ارتش مصر كنترل امنيت ساختمان وزارت كشور را به‌طور كامل برعهده گرفت و در اطراف اين ساختمان مستقر شد.

خبر ديگر اينكه پليس مصر با استقرار يك تك‌تيرانداز در ساختمان وزارت كشور، مردم معترض تجمع‌كننده مقابل اين وزارتخانه را هدف گلوله قرار داد و يك نفر با شليك اين تك‌تيرانداز كشته شد.

از سوي ديگر اخبار تاييد نشده‌اي درخصوص فرار «حبيب العادلي» وزير كشور مصر از طريق فرودگاه قاهره منتشر شده است.

اين در حالي است كه منابع مصري تاييد كردند بين مقامات نظامي اين كشور بر سر چگونگي بر خورد با مردم تظاهركننده اختلاف افتاده است.

رئيس ستاد كل ارتش مصر كه سفرش به واشنگتن را نيمه‌تمام گذاشت و به قاهره بازگشت، نسبت به اينكه در راس اداره دولت در مدت انتقال باشد ترديد نشان داد.



تظاهرات صدها هزار نفري

منابع خبري اعلام كردند كه صدها هزار نفر از مردم قاهره در ميدان «التحرير» دست به تظاهرات زدند و بر ضد عمرسليمان و مبارك شعار سر دادند.

صدها هزار نفر از مردم قاهره به جمع افرادي پيوستند كه در ميدان التحرير به سر بردند.

نيروهاي ارتش با افراد حاضر در ميدان التحرير درگير نشدند.

تظاهركنندگان مصري مركز قاهره را تحت كنترل خود در آوردند.

درهمين حال شايع شد كه برخي احزاب و گروه‌هاي اسلامي مصر اقدام به تشكيل دستجات كوچك شبه نظامي براي رويارويي‌هاي احتمالي آينده كردند.



فرار زندانيان

هزاران زنداني از زندان‌هاي شمال قاهره گريختند.

شاهدان عيني اعلام كردند زندانيان از زندان «القناطر» در شمال قاهره فرار كردند.همچنين 34 عضو اخوان‌المسلمين كه توسط رژيم مبارك به زندان انداخته شده بودند، همزمان با قيام مردم مصر آزاد شدند.



تعطيلي ادارات

شبكه العربيه نيز در خبري اعلام كرد دور جديدي از درگيري‌ها در شهر اسماعيليه شروع شده است و ادارات دولتي در آن تعطيل شد.

اين شبكه اعلام كرد كه تانك‌هاي ارتش در سرتاسر اسماعيليه مستقر شده‌اند.

همچنين در پي اعتراض‌هاي مردم مصر، بانك‌ها و بورس اين كشور تعطيل شدند.

در آخرين روز معاملاتي مصر، شاخص اين كشور 16درصد كاهش يافت و اوراق قرضه اين كشور با افت شديدي مواجه شد.در اين حال اخبار منتشره حاكي از هجوم گردشگران به فرودگاه‌هاي مصر براي ترك هرچه سريع‌تر اين كشور است.از سوي ديگر، ايمن‌نور رئيس حزب‌الغد و از مخالفان مبارك، در گفت‌وگو با شبكه الجزيره اعلام كرد: احزاب مخالف دولت مصر پيشنهاد تشكيل دولت موازي را بررسي خواهند كرد.



اعزام 2 ناو آمريكايي

آمريكا دو فروند ناوجنگي به همراه حدود 1000 تفنگدار را به بهانه نجات ديپلمات‌هاي آمريكايي از مصر، به جنوب درياي سرخ (سواحل مصر) اعزام كرد.

به گزارش فارس به نقل از مجله تايم، تفنگداران آمريكايي با استفاده از دو ناوجنگي در بخش جنوبي درياي سرخ به گشت‌زني مشغول هستند و منتظرند ببينند آيا لازم است عملياتي را كه گفته مي‌شود عمليات «نجات مصر» است، به انجام برسانند يا خير.

خبر ديگر اينكه گزارش‌هاي موثق از قاهره حكايت از آن دارد كه سفارت‌خانه‌هاي غربي و برخي كشورهاي عربي اقدام به نابودي برخي اسناد مهم كرده‌اند.

به اعضاي سفارت‌خانه‌هاي اروپايي و آمريكا دستور داده شده براي شرايط ويژه آمادگي داشته باشند و اسناد سري خود را نيز نابود كنند.



اعلام حمايت جهاني

مردم آمريكا، انگليس، فرانسه، ايتاليا، آلمان، اسپانيا، تونس، الجزاير، يمن، اردن، قطر، عربستان، فلسطين، لبنان و موريتاني در حمايت از مردم مصر تظاهرات كردند.



گرايش به اسلام

براساس نتايج يك نظرسنجي، 85 درصد مردم مصر از نفوذ اسلام بر سياست‌هاي داخلي كشورشان استقبال كرده و آن را مي‌پذيرند.

در نظرسنجي صورت گرفته توسط موسسه آمريكايي «پيو» كه در قالب پروژه گرايش جهاني صورت گرفته است، اغلب مسلمانان از نفوذ اسلام در كشورهاي خود استقبال مي‌كنند.



تعطيلي الجزيره

وزير اطلاع‌رساني مصر دستور تعطيلي دفتر شبكه خبري الجزيره، توقف فعاليت اين شبكه خبري در سراسر مصر و لغو مجوز فعاليت كاركنان آن را صادر كرد.

الجزيره در چند روز اخير تظاهرات مردمي عليه نظام حاكم مصر را به صورت زنده پوشش مي‌داد و گفته مي‌شود در ميان ساير رسانه‌ها موضع نسبتا بي‌طرفي داشته است.



واكنش‌ها

«خيزش مردم مسلمان منطقه حاكي از اوج‌گيري جنبش عظيم و بيداري اسلامي است كه از سال‌هاي قبل آغاز شد.»

آيت‌الله صادق لاريجاني رئيس قوه قضائيه با بيان مطلب بالا در جلسه مسئولان عالي قضايي، افزود: حركت‌هاي سريع و غيرمنتظره در تونس و مصر و يمن و ديگر كشورهاي منطقه، همه را متحير كرده است و ملت‌هاي مسلمان بايد به هوش باشند، زيرا قدرت‌هاي غربي به دنبال چهره ساختن مهره‌هاي وابسته به خود و تحميل آنان بر مردم ستم‌ديده هستند.سرپرست وزارت امور خارجه ايران نيز اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران با دقت تحولات مهم خاورميانه و شمال آفريقا را رصد نموده و آنها را دنبال مي‌كند.

علي‌اكبر صالحي، تاكيد كرد: امروز، مصر و مردم اين كشور با بهره‌گيري از تجربه‌هاي شگرف تاريخ معاصر خاورميانه خود را براي تعيين سرنوشت بزرگ خويش و احياي جايگاه تاثيرگذار خود در منطقه مهيا مي‌كند.

فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس شوراي اسلامي ايران نيز در بيانيه‌اي به مناسبت جنبش اسلامي مردم مصر اعلام كرد: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حمايت خود را از حركت الهي و اسلامي شما اعلام مي‌داريم.

اين در حالي است كه دبيركل شوراي همكاري خليج‌فارس تأكيد كرد اين شورا خواهان ثبات مصر و بازگشت امور به حالت عادي در اين كشور است.

عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب نيز ضمن ابراز نگراني از تحولات اخير در مصر، آن را خطري عليه مصر و كشورهاي عربي دانست.

از سويي سران سه كشور فرانسه، انگليس و آلمان طي بيانيه‌اي مشترك ضمن ابراز نگراني از تحولات جاري در مصر، به رئيس‌جمهوري اين كشور درس اخلاق دادند.

نيكلا ساركوزي رئيس جمهوري فرانسه، ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس و آنگلا مركل صدراعظم آلمان اعلام كردند: ما از مبارك مي‌خواهيم به هر قيمتي شده از اعمال خشونت عليه مردم اجتناب كرده و يك روند تغيير را در مقابل خواست و مطالبات مشروع آن‌ها آغاز كند.



تحولات ديگر كشورها

گزارش‌ها حاكي است بيش از 10هزار معترض الجزايري در شهر «بجايه» در شمال شرق اين كشور دست به راهپيمايي زدند و شعارهايي الهام گرفته از تحولات اخير تونس سر دادند.

همچنين موج اعتراضات و ناآرامي‌ها به صنعا نيز رسيد و ده‌ها هزار شهروند معترض در يمن در حالي كه شمشير و خنجر در دست داشتند، به خيابان‌ها ريختند و عليه علي‌ عبدالله صالح رئيس‌جمهوري مادام العمر يمن و سياست‌هاي وي شعار دادند.

صدها اردني هم با تحصن در مقابل مقر نخست‌وزيري اردن خواستار كناره‌گيري سمير الرفاعي نخست‌وزير اين كشور و انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي و برگزاري انتخابات پارلماني زود هنگام شدند.پليس سودان نيز با دانشجوياني كه با برگزاري تظاهرات استعفاي دولت را خواستار بودند، درگير شد.در تونس نيز راشد غنوشي، رهبر حزب اسلامگراي النهضه پس از بيش از 20 سال زندگي در تبعيد ديروز به كشورش بازگشت.

غنوشي به هنگام ورود به فرودگاه تونس از سوي هزاران تن از هوادارانش مورد استقبال قرار گرفت.

همچنين دولت كانادا از تقاضاي پناهندگي «بلحسن طرابلسي» برادر همسر زين‌العابدين بن علي رئيس جمهوري بركنار شده تونس خبر داد.

«لارنس كانون» وزير امور خارجه كانادا گفت: كانادا از حضور اين گونه افراد در خاك خود استقبال نمي‌كند ولي براساس قوانين موجود، دولت بايد به او اجازه دهد تا تقاضاي خود را در دادگاه مطرح كند.


نوشته شده در   دوشنبه 11 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode