ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 10 بهمن 1389     |     کد : 14743

سركوب اعتراضات گسترده مردمي در مصر

نيروهاي امنيتي مصر، محمد البرادعي و شماري از رهبران معترضان را در جريان تظاهرات «جمعه خشم» بازداشت كردند .

نيروهاي امنيتي مصر، محمد البرادعي و شماري از رهبران معترضان را در جريان تظاهرات «جمعه خشم» بازداشت كردند .
سرويس خارجي: هزاران نمازگزار مصري ديروز پس از اداي نماز جمعه، با تجمع و تظاهرات در نزديكي مساجد شهرهاي مختلف اين كشور در روز «جمعه خشم» خواستار بركناري حسني مبارك رئيس جمهوري اين كشور شدند.

به گزارش ايرنا، تظاهركنندگان همچنين پايان فساد و ديكتاتوري را خواستار شدند.

تظاهركنندگان در استان اسكندريه در برابر مسجد ابراهيم(ع) اين شهر تجمع كردند و تظاهرات مشابه ديگري نيز با حضور هزاران نفر از اهالي شهر «المنيا» در جنوب مصر در برابر مسجد اصلي اين شهر برپا شد.

در استان الشرقيه نيز تظاهركنندگان با پليس درگير شدند. در قاهره نيز تظاهركنندگان به سمت نيروهاي امنيتي و پليس سنگ پرتاب كردند.

تظاهرات عليه نظام حاكم مصر در شهرهاي «دمياط» و «دمنهور» نيز در جريان بود.

شبكه تلويزيوني العربيه نيز با اشاره به اين تظاهرات اعلام كرد: تظاهركنندگان در نزديكي قصر رياست جمهوري در پايتخت تجمع كردند.

العربيه افزود: نيروهاي امنيتي مصر با به تن داشتن لباس شخصي و نفوذ در بين تظاهركنندگان در قاهره براي متوقف كردن تظاهرات تلاش مي‌كردند.

اين نيروها با استفاده از گاز اشك‌آور در صدد جلوگيري از رسيدن تظاهركنندگان به ميدان التحرير در مركز قاهره بودند.

تظاهركنندگان در نزديكي دانشگاه الازهر هدف تيراندازي قرار گرفتند.

در شهر العريش نيز تظاهرات مشابهي برپا شد.

تعداد زيادي نيروي امنيتي نيز در نزديكي ساختمان راديو و تلويزيون در قاهره مستقر شدند.

العربيه تصاويري از فرار تظاهركنندگان در قاهره كه هدف حمله لباس شخصي‌ها قرار گرفتند پخش كرد. گفته مي‌شود شبكه اينترنت و خطوط تلفن همراه در سراسر مصر نيز قطع شد.در اين حال رويترز گزارش داد به دنبال درگيري تظاهركنندگان مصري با پليس اين كشور در نزديكي ميدان التحرير قاهره، يك نفر كشته و دهها تن زخمي شدند.

در اين ميان، نيروهاي امنيتي چهار خبرنگار فرانسوي را دستگير كردند و خبرنگار شبكه الجزيره نيز مورد حمله نيروهاي لباس شخصي قرار گرفت.

خبر ديگر اينكه مبارك وزير دفاعش «محمدحسين طنطاوي» را راهي واشنگتن كرد تا از آمريكا درخواست كمك فوري براي پايان دادن به ناآرامي‌ها كند.

خبر ديگر اينكه مقامات امنيتي مصر اعلام كردند دو راكت به سوي يك پاسگاه پليس در شهر «شيخ زويد» شمال صحراي سينا شليك شد، اما يكي از اين راكت‌ها به مركز درماني مجاور اين پاسگاه اصابت كرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه،‌ هنوز در مورد تلفات ناشي از اصابت راكت به اين مركز درماني، خبري دريافت نشده است.

در اين حال تظاهركنندگان معترض مصري در شهر سوئز يك ساختمان دولتي را به آتش كشيدند.

به گفته منابع بيمارستاني، در درگيري‌هاي سوئز دست‌كم 150 نفر زخمي و چهار تن از تظاهركنندگان كشته شدند.

از سويي دفتر نخست‌وزير مصر نهادهاي امنيتي را به اتخاذ تدابير شديد امنيتي براي حفظ امنيت مؤسسات و دارايي‌هاي دولتي فراخواند.همچنين بدنبال هشدار مقامات مصر در زمينه خودداري از برگزاري تجمعات و تظاهرات، نيروهاي امنيتي در دو روز گذشته حداقل 500 نفر را در مناطق مختلف اين كشور بازداشت كردند.



بازداشت البرادعي

شبكه تلويزيوني الجزيره اعلام كرد: نيروهاي امنيتي مصر، محمد البرادعي از مخالفان برجسته نظام حاكم مصر را در جريان تظاهرات ديروز بازداشت كردند.

البرادعي دو روز پيش از وين عازم مصر شد تا در تظاهرات اعتراض‌آميز ديروز شركت كند.

وي ديروز با حضور در مراسم نماز جمعه يكي از ميادين اصلي مركز شهر قاهره به مخالفان مبارك پيوست.

البرادعي اعلام كرده بود آماده است رهبري مرحله انتقالي مصر را در صورت درخواست مردم از وي بر عهده بگيرد.

وي تصريح كرد مصر در نقطه عطف مهمي قرار گرفته و من به اين كشور بازگشته‌ام تا در تظاهرات ضد دولتي با مردم مصر همراهي و مشاركت داشته باشم.



اذعان دولتمردان

سخنگوي دولت مصر اذعان كرد، از زمان آغاز اعتراضات در اين كشور هيچ يك از دولتمردان مصري خواب به چشم‌شان نرفته و اوضاع را با نگراني دنبال مي‌كنند.

به گزارش فارس، «مجدي راضي» با ابراز نگراني بسيار از تغيير و تحولات سياسي و اجتماعي اين كشور تاكيد كرد: از آغاز اعتراضات مردمي هيچ يك از اعضاي دولت از جمله «احمد نظيف» نخست‌وزير نه به خانه‌هاي خود رفته و نه لحظه‌اي چشم بر هم گذاشته‌اند و با نگراني بسيار اوضاع جاري را دنبال مي‌كنند.

راضي در اقدامي براي فريب افكار جامعه بين‌المللي و آرام كردن ملت مصر گفت اين حق جوانان و معترضان مصري است كه مواضع و خواست‌هاي خود از جمله انجام اصلاحات در كشور را بيان كنند.



پيوستن نظاميان

در پي ادامه يافتن تظاهرات گسترده در مصر، تعدادي از افسران و سربازان پليس مصر به صفوف تظاهركنندگان پيوسته و گروهي ديگر از آنها نيز از يگان‌هاي خدمت خود فرار كردند.

به گزارش فارس،‌فعالان مصري نواري ويدئويي را در اينترنت منتشر كردند كه پيوستن يك ستوان پليس وابسته به دستگاه امنيت مركزي مصر به تظاهركنندگان و همبستگي با آنها را نشان مي‌دهد.

اين نوار نشان مي‌دهد كه عده‌اي از شهروندان مصري اين افسر را روي دست‌هاي خود دارند و در پي پيوستن اين پليس دلاور و شجاع به تظاهركنندگان، فرياد شادماني سرمي‌دهند.

شاهدان عيني گفتند برخي افسران و سربازان مصري با درآوردن لباس نظامي خود، با لباس شخصي در تظاهرات شركت كردند.

در عين حال يك روزنامه انگليسي از هشدار پليس مصر به رئيس جمهوري اين كشور درباره ناتواني در كنترل اوضاع خيابان‌ها و تظاهرات‌هاي مردمي خبر داد.

به گزارش ديلي‌تلگراف، پليس مصر به حسني مبارك هشدار داد كه آنها احتمالا از عهده كنترل تظاهركنندگاني كه خواستار سرنگوني وي هستند بر نخواهند آمد.



حكومت نظامي

رژيم حاكم بر مصر در پي گسترش تظاهرات مردمي در شهرهاي بزرگ اين كشور،‌ مقررات منع آمد و شد اعلام كرد.

منابع آگاه از برقراري مقررات منع آمد و شد در شهرهاي قاهره، اسكندريه و سوئز خبر دادند.

به دستور حكومت مبارك، رفت و آمد از ساعت شش عصر تا هفت صبح در اين شهرها ممنوع است.

اين در حالي است که ديروز معترضان به دفاتر حزب حاکم در چندين شهر مصرحمله کردند.



موضع مخالفان

يكي از رهبران گروه اخوان‌المسلمين مصر تاكيد كرد حكومت مبارك متكي به قدرت نظامي گسترده است اما اين قدرت هرچقدر هم باشد، نمي‌تواند جلودار مردم باشد.

به گزارش فارس، «ابراهيم منير» درباره وضع كنوني مصر و تظاهرات گسترده مصري‌ها عليه رژيم مبارك گفت: وضع مصر بدتر مي‌شود به گونه‌اي كه حكومت مصر نمي‌تواند تصور آن را هم بكند.

هماهنگ كننده كل جنبش «كفايه» نيز تاكيد كرد حداقل خواست معترضان و انتفاضه‌ شعله‌ور شده در مصر، كناره‌گيري مبارك از قدرت و سرنگوني نظام او است.

«عبدالحليم قنديل» گفت: انتفاضه‌اي كه از 25 ژانويه آغاز شده نشانگر ابتكار عمل جوانان مصري در فيس بوك است.

قنديل افزود: بيشتر جوانان مصري خواستار برگزاري فراگير تظاهرات«روز خشم» شدند و شعار اصلي و يكپارچه آنها سرنگوني نظام مبارك و نه فقط دولت او است.



فرار سرمايه‌داران

يك روزنامه‌نگار معروف مصري از اقدام تاجران اين كشور در خارج كردن دارايي‌هاي خود از مصر در پي تظاهرات‌هاي گسترده عليه رژيم مبارك خبر داد.

«عماد اديب» گفت: 72 درصد از رشد اقتصادي در مصر برعهده بخش خصوصي است و انتظار مي‌رود با وجود اين شرايط در مصر، برخي افراد اقدام به فرصت‌طلبي كنند.



واكنش‌ها

بان كي مون دبيركل سازمان ملل در حاشيه اجلاس اقتصادي داووس سوئيس گفت مصر بايد به آزادي عقيده و تجمع احترام بگذارد.

سخنگوي دبير كل سازمان ملل نيز گفت سازمان ملل از نزديك اعتراضات رو به رشد و تنش‌ها در مصر را دنبال مي‌كند، به مشاهده اوضاع مصر و ديگر بخش هاي منطقه ادامه مي‌دهد و آماده كمك است.

مارتين نسيركي همه مصريان را به اينكه اعتراضات سياسي به خشونت‌هاي بيشتر كشيده نشود فراخواند.

«ماياكوجي يانجيج» هماهنگ‌كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز از رئيس جمهوري مصر خواست به خواست‌هاي مشروع مردم براي ايجاد تغييرات گوش كند.وي گفت: حق اعتراضات مسالمت‌آميز مردم بايد محترم شمرده شود.

وزير خارجه انگليس نيز با انتشار بيانيه‌اي دولت و معترضان مصري را به خويشتنداري دعوت كرد.

وزير امور خارجه فرانسه هم از كشته شدن چهار شهروند مصري در جريان درگيري هاي اخير ناشي از اعتراضات مردمي در اين كشور ابراز تاسف كرد.

رئيس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي پارلمان آلمان نيز با درخواست از اتحاديه اروپا براي جلوگيري از سركوب خونين مردم مصر گفت: حمايت ما از رژيم‌هاي مستبد عربي در خاورميانه اشتباه بود.

باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا هم هشدار داد كه نحوه پاسخ دادن به ناآرامي‌هاي سياسي در مصر، اعمال خشونت نيست و وي از دولت و معترضان در اين كشور خواستار خويشتنداري شد.

اوباما در نخستين واكنش نسبت به تظاهرات فراگير در مصر گفت: حسني مبارك، متحد مفيد براي واشنگتن در يك رشته موضوعات موجود بوده اما مكرراً از وي خواسته‌ايم اصلاحات سياسي انجام دهد.

سازمان عفو بين‌الملل نيز با انتشار بيانيه‌اي خواستار توقف سركوب معترضان مصري شد.

همچنين صدها تن از مردم تركيه در حمايت از مردم مصر، در استانبول تظاهرات كردند.

روزنامه گاردين هم با اشاره به اعتراضات مردمي در مصر نوشت: مصر پيش‌تر نيز شاهد اين تظاهرات خياباني بود، اما ناآرامي‌هاي اخير پيام سرنگوني و تغيير را براي رژيم مبارك به همراه دارد.

اين درحالي است كه رژيم صهيونيستي خواستار سركوب بيشتر معترضان مصري شد و از حمايت نظامي از دولت مبارك خبر داد.

يك وزير كابينه رژيم صهيونيستي در سخناني از دولت مصر خواست براي سركوب تظاهرات مردمي كه با شيوه انقلاب تونس در كشورهاي شمال آفريقا شكل گرفته، فشار بيشتري به مردم بياورد.

از سويي بيل كلينتون رئيس جمهوري اسبق آمريكا، اتفاقات اخير در خاورميانه به ويژه مصر و يمن بعد از انقلاب تونس را زنگ بيداري براي رژيم صهيونيستي دانست.

كلينتون در سخناني در مجمع جهاني اقتصاد در سوئيس، ضمن اعلام هشدار و جلب نظر سران رژيم صهيونيستي به اتفاقات اخير در خاورميانه، از آنها خواست از اين اتفاقات درس بگيرند و هر چه سريعتر تلاش خود را براي دست يابي به صلح آغاز كنند.

خبر ديگر اينكه وزراي خارجه اتحاديه آفريقا در نشستي اوضاع تونس و مصر را بررسي كردند.

دراين حال روزنامه القدس العربي از تماس فوري پاشاه بحرين با رئيس جمهوري مصر در پي گسترش موج اعتراضات مردمي در اين كشور خبر داد.

شيخ حمد بن عيسي آل خليفه از حسني مبارك خواست هر چه سريع‌تر زمينه برگزاري نشست سران عرب را براي بررسي اوضاع بي‌ثبات و نگران‌كننده كشورهاي عربي فراهم كند.



اوضاع اردن

هزاران تن از مردم اردن ديروز به طور مسالمت‌آميز در شهر امان و چند شهر ديگر پس از نماز جمعه با هدف اصلاحات سياسي و اقتصادي تظاهرات كردند و خواستار استعفاي دولت شدند.

تظاهركنندگان شعار مي‌دادند: پيام مردم عرب اين است، شما حاكمان فاسد هستيد، از خشم ما اطلاع داشته باشيد. زين العابدين بن علي رئيس جمهوري تونس منتظر شماست.



يمن

پس از تظاهرات اخير در تونس كه به سرنگوني دولت اين كشور منجر شد، هزاران تن در يمن نيز ضمن برپايي تظاهرات خواستار بركناري رئيس جمهوري اين كشور شدند.

افراد در چهار منطقه صنعا، پايتخت يمن، ضمن تجمع در خيابان‌ها خواستار پايان دادن به فعاليت دولت علي عبدالله صالح شدند.

وي از 32 سال قبل مسند قدرت را در اختيار دارد.



عربستان

مردم جده عربستان به دليل اهمال مقامات سعودي در ايجاد زيرساخت‌هاي مستحكم در اين شهر و جاري شدن مجدد سيل، امروز همصدا با ساير ملت‌هاي عربي عليه رژيم سعودي تظاهرات بي سابقه‌اي برپا مي‌كنند.

فعالان سياسي در عربستان سعودي در پي وقوع سيل‌‌هاي پياپي ويرانگر در شهر جده، خواستار برگزاري يك تظاهرات گسترده عليه ناكارآمدي مسئولان سعودي شدند.

در بيانيه فعلان سياسي آمده است: قرار است تظاهرات گسترده امروز مقابل شهرداري جده صورت گيرد... ما به مردان و زنان شجاع و غيور نياز داريم. بيش از اين نمي‌توانيم دروغ بشنويم. بايدكاري كنيم.



الجزاير

منابع خبري الجزاير اعلام كردند تغييراتي در دولت اين كشور ايجاد خواهد شد و احتمالا نخست‌وزير الجزاير از كار بركنار مي‌شود.

اين منابع افزودند: اين تغييرات كه احتمالاً به بركناري «احمد اويحيي» نخست‌وزير و تعدادي از وزرا بويژه كساني كه طي 10 سال گذشته در پست‌هاي وزارتي بوده‌اند منجر خواهد شد، با هدف كاستن از خشم مردم و آرام كردن گروه‌هاي اجتماعي انجام مي‌شود.

تحليلگران مسائل سياسي در الجزاير، «يوسف يوسفي» وزير انرژي و معادن فعلي را نامزد احتمالي پست نخست‌وزيري مي‌دانند كه جانشين اويحيي خواهد شد.



تونس

نخست‌وزير دولت موقت تونس از تشكيل دولت جديد در حالي كه 9 وزير سابق پست‌هاي خود را حفظ كردند و 12 وزير جديد به اين دولت پيوستند، خبر داد.

محمد الغنوشي اعلام كرد شخصيت‌هاي مستقل مسئول اداره وزارتخانه‌هاي كليدي شدند.

«كمال مرجان» وزير خارجه تونس و از نزديكان رئيس‌جمهوري بركنار شده اين كشور نيز از دولت موقت استعفا داد.

در اين حال هزاران نفر از مردم تونس در اعتراض به دولت انتقالي تونس دست به تظاهرات زدند.

در اين حال محمدالغنوشي براي ديدار با تظاهركنندگاني كه براي گفت‌و‌گو درباره درخواست‌هاي خود تجمع كرده‌اند اعلام آمادگي كرد.

خبر ديگر اينكه شبكه تلويزيوني الجزيره از بازداشت «بلحسن الطرابلسي» برادر زن زين‌العابدين بن علي در كانادا خبر داد.

از سويي رئيس حزب نهضت اسلامي تونس اعلام كرد فردا به كشورش باز مي‌گردد.

راشد الغنوشي پس از 20 سال دوري از كشور، يكشنبه وارد تونس خواهد شد.


نوشته شده در   يکشنبه 10 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode