ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 10 بهمن 1389     |     کد : 14728

قاهره و ديگر شهرها در آتش و خون

«نه» بزرگ مردم به فرعون مصر رژيم بايد عوض شود نه كابينه ...

«نه» بزرگ مردم به فرعون مصر رژيم بايد عوض شود نه كابينه

مردم خشمگين مصر بي توجه به حكومت نظامي و وعده هاي حسني مبارك در قاهره، اسكنشدريه و بسياري از شهرهاي ديگر مصر شعار «مبارك ارحل» (مبارك برو)، رژيم مبارك دزد و فاسد است و بايد سرنگون شود را سر داده و بر عزم خود براي ساقط كردن آن تاكيد كردند.
اين در حالي است كه شبكه هاي خبري در گزارشي از اوضاع بحراني مصر اعلام كردند: مردم مصر، بدون اعتنا به برقراري حالت فوق العاده در قاهره به تظاهرات خود ادامه مي دهند.
آنان در شعارهاي خود، خواستار كنار رفتن حسني مبارك از صحنه سياسي مصر شدند.
تماس هاي تلفني همچنان در قاهره قطع است و هيچ اثري از نيروهاي پليس را نمي توان در اين شهر مشاهده كرد و نيروهاي ارتش در شهر مستقر هستند و كنترل اوضاع را به خصوص در مناطق حساس شهر در دست دارند.
شاهدان عيني گفتند: ابر عظيمي از دود ناشي از آتش سوزي مقر حزب حاكم و ديگر مراكز دولتي، همچنان آسمان قاهره را فرا گرفته است.
بر پايه اين گزارش، گروهي از تظاهركنندگان تلاش كردند وارد ساختمان مجلس شورا و وزارت كشور شوند كه نيروهاي امنيتي و ارتش مانع شدند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است ميدان التحرير همچنان كانون مجمع اعتراض آميز مردم براي سرنگوني رژيم مبارك در پنجمين روز تظاهرات مردمي است.
ديكتاتور مصر: دولت جديد معرفي مي كنم
حسني مبارك جمعه شب پس از غيبت چند روزه از انظار عمومي ناگهان در تلويزيون دولتي ظاهر شد و طي سخنان تحكم آميزي از انحلال دولت خبر داد و گفت: من امروز نه تنها به عنوان رئيس جمهور، بلكه به عنوان يك شهروند مصري با شما سخن مي گويم و مرحله اصلاح نقطه بازگشتي ندارد و ما ادامه خواهيم داد.
ديكتاتور مصر در سخنان خود متذكر شد: دولت جديد معضل بيكاري، كمبود ارزاق و بهبودي معيشت را در اولويت كار خود قرار خواهد داد.وي همچنين از كشته شدن تعدادي از افراد در تظاهرات روز جمعه ابراز تاسف كرد و گفت: نيروهاي امنيتي قصد برقراري امنيت در مصر را داشته اند و هرج و مرج و ناآرامي نمي تواند مصر را از مشكلات موجود نجات دهد.
خبرنگار الجزيره در قاهره گزارش داد كه تظاهركنندگان مصري، شعارهايي براي تغيير سر داده و تاكيد كردند كه سخنان حسني مبارك، خواسته هاي آنان را تامين نمي كند، زيرا دولت جديد نيز اعضايي از همان افراد خواهد داشت كه متهم به فساد هستند.
اين گزارش مي افزايد: معترضان با سر دادن شعارهايي خواستار خروج مبارك از مصر شدند و با وجود حضور نيروهاي ارتش در خيابان در مقابل تانك هاي ارتش تجمع كرده اند.
ديكتاتور مصر جمعه شب با اعلام منع مقررات رفت وآمد شبانه تلاش كرد، ميليون ها معترض مصري را از خيابان هاي قاهره و شهرهاي بزرگ و كوچك مصر جمع و جور كند، اما تاكنون موفق به اين كار نشده است.
اگرچه درگيري ها در قاهره در مقايسه با ساير شهرهاي بزرگ مصر از حدت و شدت كمتري برخوردار است، اما گزارش هاي دريافتي حاكي از تسلط مردم بر مراكز دولتي و به دست گرفتن اداره امور در بسياري از شهرهاي مصر است.
در شهرهاي سوئز، اسكندريه، ومياط، اسماعيليه و... مردم پس از يورش به مراكز امنيتي و پليس، آنها را خلع سلاح كرده و مسلح شدند.
مردم اين شهرها، با تشكيل شوراهاي مردمي اداره امور را به دست گرفته و مانع از هرج و مرج و غارت اموال عمومي شدند و پس از اينكه ارتش وارد عمل شد، با همكاري نظاميان از مناطق حساس دولتي حفاظت كردند.
اگرچه در روز شنبه شهر سوئز، اسكندريه و اسماعيليه از آرامش نسبي برخوردار بود، اما همچنان تخريب اماكن امنيتي، حزبي و متعلق به وابستگان رژيم مبارك در اين شهرها، ادامه دارد.
آمار ضد و نقيض قربانيان
آمارهاي ضد و نقيضي از شهداي قيام مردم در «جمعه خشم» حكايت از بي رحمي رژيم مبارك در سركوب ها داشت. برخي منابع از كشته شدن 76 نفر در درگيري هاي شهر سوئز، اسكندريه، العريش، قاهره و... خبر دادند و آمار زخمي ها را بالاي هزار نفر گزارش كردند. اما هنوز هيچ منبع رسمي در اين مورد اظهارنظري نكرده است.
پيش بيني مي شود با استقرار ارتش در قاهره و شهرهاي بزرگ مصر و نشانه گرفتن مردم براي مقابله با تظاهرات مردمي، تعداد تلفات ناشي از ناآرامي ها افزايش يابد.
خبر ديگر اينكه، مردم مصر در قاهره و بسياري از شهرهاي اين كشور، پس از شكست دادن نيروهاي امنيتي و پليس، با تانك ها و نفربرهاي ارتش مواجه شدند.
مصري ها با تأسي از انقلاب اسلامي، با دادن گل و شعارهايي نظير برادر ارتشي، دشمن را بكش، مردم را نكش و «ارتش براي شكست دادن نيروهاي امنيتي به مردم بپيوندد» از نظاميان استقبال كردند.
در بسياري از تصاوير شبكه هاي خبري، مردم در كنار ارتش به حفاظت از محل هاي حساس پرداخته و به نظاميان گل هديه مي دهند.
اگرچه در قاهره ارتش مانع از نزديك شدن مردم به مقر رياست جمهوري، نخست وزيري و پارلمان شده است، اما در شهرهاي ديگر مصر، نظاميان فقط نظاره گر امور هستند و اين احتمال وجود دارد كه در كنار مردم عليه رژيم بپاخيزند. تصاوير دريافتي حكايت از اين دارد كه در برخي از نقاط قاهره و شهرهاي اسكندريه مردم با خارج كردن نظاميان از خودروها جاي آنها را گرفته و از تانك و زرهپوش ها براي حفاظت از قيام مردمي بهره گرفته اند.
موج سواري آمريكا
دولت آمريكا روز جمعه و پس از آغاز تظاهرات آرام مردم مصر، اعلام كرد، حكومت حسني مبارك از متحدان بسيار مهم واشنگتن در منطقه خاورميانه است و از آن در هر شرايطي حمايت خواهد كرد. اما اين سخنان دوام چنداني نداشت و پس از اينكه آمريكايي ها مشاهده كردند، راه زيادي تا سقوط رژيم مبارك نمانده است از قول هيلاري كلينتون (وزيرخارجه) شروع به محكوم كردن اعمال خشونت آميز پليس و نيروهاي امنيتي و حمايت از خواسته هاي مصريان كردند، به طوري كه سخنگوي وزارت خارجه دليل برگزاري ديرهنگام نشست خود را، دريافت ديرهنگام گزارش وقايع مصر عنوان كرد. «محمد غانم» از رهبران اخوان المسلمين مصر با انتقاد شديد از موضع آمريكا در حمايت از رژيم فرتوت مبارك گفت: اظهارات اوباما در حمايت از ديكتاتور مصر بيانگر دروغين بودن شعارهاي اين كشور درباره دموكراسي است. 



نوشته شده در   يکشنبه 10 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode