ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 9 بهمن 1389     |     کد : 14694

خشم سراسري در مصرمبارك يك گام تا سقوط

براساس اين گزارش، تلويزيون دولتي مصر روز جمعه گزارش داد: حسني مبارك رئيس جمهور مصر روز جمعه، مقررات منع رفت و آمد از ساعت 18 تا ساعت 7 بامداد را در پايتخت و شهرهاي بزرگ اين كشور تا اطلاع ثانوي صادر كرد.

منابع خبري از اعلام حكومت نظامي در مصر خبر دادند.
براساس اين گزارش، تلويزيون دولتي مصر روز جمعه گزارش داد: حسني مبارك رئيس جمهور مصر روز جمعه، مقررات منع رفت و آمد از ساعت 18 تا ساعت 7 بامداد را در پايتخت و شهرهاي بزرگ اين كشور تا اطلاع ثانوي صادر كرد.
براساس اين گزارش، مردم خشمگين مصر، علي رغم اعلام حكومت نظامي به كاخ رياست جمهوري، دفتر حزب حاكم، مقر پليس در قاهره يورش برده و نبردهاي شديدي در جريان است.
هنوز گزارشي از تعداد كشته شدگان و افراد مجروح از سوي خبرگزاري ها مخابره نشده است.
به گزارش خبرگزاري ها، ميليونها نفر از نمازگزاران معترض به ديكتاتوري 30 ساله حسني مبارك روز جمعه در قاهره و بسياري از شهرهاي مصر دست به تظاهرات زدند.
در شهر قاهره نيز، هزاران نفر با تجمع در مقابل كاخ رياست جمهوري و به محاصره درآوردن آن، كناره گيري حسني مبارك از قدرت را خواستار شدند.
منابع خبري از محاصره كاخ رياست جمهوري مصر از سوي مردم خشمگين و فرار حسني مبارك ديكتاتور 82 ساله اين كشور به شرم الشيخ در روز خشم خبر دادند.
شبكه خبري سي ان ان آمريكا به نقل از «فردريك بليتگن» خبرنگار خود در قاهره اعلام كرد كه ديكتاتور مصر از ترس دچار شدن به سرنوشتي مشابه رئيس جمهور مخلوع تونس، به منطقه شرم الشيخ پناه برده است.
شهر شرم الشيخ در جنوب درياي سرخ قرار دارد و از لحاظ مسافت دريايي براي فرار ديكتاتور مصر در صورت لزوم به اسرائيل بسيار مناسب است.
تظاهركنندگان خشمگين در چندين نقطه از شهر قاهره، المنصوره، سوئز، دمياط، اسماعيليه، العريش، اسكندريه تعدادي از خودروهاي پليس و آتش نشاني و همچنين مقر حزب حاكم را به آتش كشيدند.
شاهدان عيني از كشته شدن تعدادي از جوانان تظاهركننده به دست پليس در تظاهرات روز جمعه خبر دادند.به گزارش شبكه خبري الجزيره، حسني مبارك ديكتاتور مصر تاكنون، واكنشي در مقابل تظاهرات ميليوني مردم از خود نشان نداده است و اين موضوع همچنان شايعه فرار وي و خانواده اش به خارج از قاهره و شايد مصر را تقويت مي كند.
اين در حالي است كه ميليون ها مصري در يك اقدام هماهنگ پس از برگزاري نمازجمعه به خيابانها ريخته و با سر دادن شعار «مرگ بر مبارك»، خواستار سرنگوني رژيم ديكتاتوري و آزادي زندانيان سياسي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در چهارمين روز از ناآرامي هاي مصر، مردم اين كشور با برگزاري نمازجمعه در قاهره و بسياري از شهرهاي اين كشور با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند.
مخالفان رژيم مبارك كه روز گذشته را جمعه «خشم و شهدا» ناميده بودند، علي رغم هشدارهاي شديداللحن وزارت كشور مصر پس از برگزاري نمازجمعه به خيابانها سرازير شدند و شعار «مرگ بر مبارك»، مرگ بر حكومت موروثي را سر دادند.
تظاهركنندگان خواستار كناره گيري مبارك 82 ساله از قدرت و عدم نامزدي جمال مبارك براي انتخابات رياست جمهوري در آينده شدند.
دولت مصر روز جمعه، پس از قطع اينترنت و تلفن هاي همراه، دهها هزار نيروي امنيتي را در خيابانها و نقاط حساس قاهره و شهرهاي اين كشور مستقر كرد و هشدار داد هرگونه اعتراض را به شدت سركوب خواهد كرد.
بسياري از ناظران سياسي و شاهدان عيني در مصر، تظاهرات روز جمعه را بزرگترين اعتراض مردمي به حكومت 30 ساله مصر و تهديد اركان حكومت فرتوت وي عنوان كردند.
وزارت كشور مصر اعلام كرده بود كه تدابير بسيار جدي عليه تظاهركنندگان به رغم درخواست هاي داخلي و خارجي در زمينه عدم استفاده از خشونت اتخاذ خواهد كرد.
احمد نظيف، نخست وزير مصر نيز به نيروهاي امنيتي دستور داده است كه تدابير امنيتي شديدي را در اطراف تاسيسات مهم دولتي و دفاتر حزب حاكم اتخاذ كنند.
اما در تظاهرات روزجمعه مصر كه از پيروزي انقلاب مردمي تونس الهام گرفته شده است، مصري ها بدون توجه به ممنوعيت هاي اعمال شده از سوي دولت، به خيابان ها سرازير شدند.
بازداشت البرادعي
خبرهاي دريافتي حكايت از آن دارد كه بسياري از نقاط پايتخت مصر صحنه درگيري پليس و مردم بود و در «ميدان جيزه» پس از برگزاري نمازجماعت، نيروهاي امنيتي و پليس با يورش به البرادعي و نمازگزاران، برجسته ترين مخالف رژيم مبارك را بازداشت كردند. البرادعي كه روز پنجشنبه از وين به قاهره بازگشته است اعلام كرد كه در همبستگي با مردم مصر براي سرنگوني ديكتاتوري مبارك و برقراري حكومت قانون در روز جمعه در كنار مردم خواهد بود.
با توجه به مواضعي كه محمد البرادعي دارد زياد با مردم همخوان نيست و بازداشت او بيشتر شبيه بازداشت موقت برخي از سران جبهه ملي در جريان انقلاب اسلامي ايران است.
شبكه خبري بي بي سي نيز گزارش داد، پليس مصر با تظاهركنندگان در مركز قاهره درگير و براي متفرق كردن تظاهركنندگان به ماشين هاي آب پاش و گازاشك آور متوسل شد.شهر اسكندريه روز جمعه بعد از برگزاري مراسم نماز در «مسجد ابراهيم» (مركز اسكندريه) شاهد درگيري گسترده نمازگزاران و نيروهاي امنيتي بود.
خبرگزاري رويتر گزارش داد: تظاهركنندگان عليه حسني مبارك رئيس جمهور مادام العمر مصر شعار «مرگ بر مبارك» و «مبارك تو را نمي خواهيم»، «مبارك و فرزندت از مصر گم شويد» را سر دادند.
نيروهاي پليس و امنيتي نيز در واكنش به اعتراضات مردمي، اقدام به پرتاب گاز اشك آور و شليك تير هوايي كرد، اما جوانان خشمگين به سوي مقر حزب حاكم در منطقه كورنيتن (ساحل) هجوم برده تا آن را به آتش بكشند.همچنين هزاران مصري در بزرگترين تظاهرات ضد مبارك در تاريخ مصر، در برابر دانشگاه الازهر تظاهرات كردند و سرنگوني رژيم 30 ساله حسني مبارك را خواستار شدند، شاهدان عيني در شهر شيخ زويد در سينا اعلام كردند كه نيروهاي پليس محمود عاطف، يك جوان مصري كه در تظاهرات شركت كرده بود را به ضرب گلوله زخمي كرده است.
پيش از اين نيز يك جوان به نام «عليان مسلم» به ضرب گلوله پليس كشته شده بود و تا روز جمعه تعداد قربانيان به شش نفر رسيد.
در العريش در مرز با فلسطين اشغالي نيز، تظاهركنندگان جاده بين المللي العريش را بستند و مجازات مسببان تيراندازي به افراد بي گناه و آزادي افراد بازداشت شده، را خواستار شدند.
يك مقام امنيتي نيز گفت: دو گلوله «آر پي جي» به مقر پليس در شمال سينا شليك شده است اما تاكنون كسي مسئوليت آن را به عهده نگرفته است.
گزارش هاي دريافتي از اين حكايت مي كند كه در برخي از شهرهاي مصر، پليس به صفوف مردم ملحق و موج نافرماني از شليك به تظاهركنندگان در ميان سربازان و پليس مصر فزوني گرفته است و بدنه معترض ارتش به مردم پيوسته است.
آخرين خبرها
¤ كاركنان سفارت رژيم صهيونيستي در پي گسترش تظاهرات مردم مصر از قاهره فرار كردند.
¤ تظاهركنندگان ساختمان استانداري اسكندريه را به آتش كشيدند.
¤ مردم شهر سوئز با تصرف مراكز پليس مسلح شدند.










مصر در يك نگاه

نام كشور: مصر
جمعيت: بيش از 80 ميليون نفر
نام پايتخت: قاهره (بيش از 11 ميليون نفر)
مساحت 450/001/1 كيلومتر مربع
اين كشور در شمال آفريقاست و با درياي مديترانه هم مرز است. مصر بين ليبي، نوار غزه، درياي سرخ و شمال سودان واقع شده است.
مصر در سال 1869 و پس از راه اندازي كانال سوئز به عنوان كشوري مهم به خصوص در حوزه ترانزيت كالا شناخته شد اما اين كشور به دليل به بار آوردن بدهي هاي سنگين هرگز نتوانست از موقعيت جغرافيايي خود استفاده بهينه كند. بريتانيا در اين دوران براي حفظ سرمايه هاي خود در اين كشور در سال 1882 كنترل دولت مصر را با ترفندهايي در اختيار گرفت. البته تابعيت اسمي و ظاهري اين كشور تا سال 1914 ابتداي جنگ جهاني اول در دست امپراتوري عثماني بود.
اين كشور اما در سال 1922 توانست به طور نسبي استقلال خود را از بريتانيا پس بگيرد. سرانجام در سال 1953 با سرنگوني پادشاهي تحت حمايت بريتانيا مصر توانست حاكميت كامل خود را باز يابد. پس از سرنگوني پادشاهي مصر «نجيب» رئيس جمهور و نخست وزير اين كشور شد. در سال 1954 جمال عبدالناصر قدرت را به دست گرفت و در اولين گام كانال سوئز را ملي اعلام كرد.
انگليس و آمريكا كه منافع خود را در مصر از دست رفته مي ديدند كمك هاي مالي براي ساخت سد «اسوان» را قطع كردند.
در سپتامبر 1970 عبدالناصر پس از سكته قلبي جاي خود را به «انور سادات» داد. انور سادات نيز در سال 1981 به دست «خالد اسلامبولي» ترور شد و از اين سال بود كه حسني مبارك قدرت را به دست گرفت. مبارك 30 سال است كه در مصر حكمراني مي كند.






نوشته شده در   شنبه 9 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode