ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 خرداد 1397     |     کد : 183895

حج از دیدگاه امام خمینی(ره)/ 1

مشکلات مسلمانان در حج باید بررسی شود/ دشمنان با جدایی دین از سیاست درصدد انزوای اسلام هستند

امام خمینی(ره) همواره در همه امور بیانات و رهنمون‌های مثمرثمری داشته‌اند که «حج» نیز در فرمایشات ایشان بسیار مورد تأکید بوده است ...

خبرگزاری فارس- گروه حج و زیارت: امام خمینی(ره) همواره در همه امور بیانات و رهنمون‌های مثمرثمری داشته‌اند که «حج» نیز در فرمایشات ایشان بسیار مورد تأکید بوده است که در ادامه بخش نخست فرموده‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی را در مورد «اهمیت حج» و توصیه‌های ایشان به حجاج می‌خوانیم.

لزوم اعلام برائت از مشرکین در حج

امام خمینی(ره) 29 اسفند 1367 با اشاره به اهمیت برائت از مشرکین در حج، فرمودند: «در امسال ان‏شاءاللّه‏، یکصد و پنجاه هزار نفر از ایران به حج می‏‌روند و حجاج به وظیفۀ خود که برائت از مشرکین و امریکا و اسرائیل است عمل می‏‌کنند. ممکن نیست حجاج ما به حج بروند و دست به تظاهرات علیه استکبار جهانی نزنند. اصولاً برائت از مشرکین از وظایف سیاسی حج است و بدون آن، حج ما حج نیست. آل‌سعود بدانند اگر غیر از این عمل کنند، در مقابل تمام مسلمین دنیا ایستاده‌‏اند و اگر صحیح و درست عمل کنند به نفع خودشان است».

بررسی اوضاع مسلمین و مشکلات آنان در حج

ایشان ادامه دادند: «مشکلات مردم در حج، باید تمام بلادی که وارد می‌‏شوند و مردم مستطیعش یا روحانیون محترمش وارد می‏‌شوند، باید بررسی از اوضاع مسلمین در هر سال بشود که مسلمین در چه حال هستند، بین خودشان با حکومت‏‌ها چه وضعی است، بین حکومت‏‌ها با قدرتهای شیطانی دیگر چه وضعی است،بین خود ملت‌ها با خود ملت‏‌ها چه وضعی است، بین روحانیونی که در بلاد متفرقۀ مسلمین هستند با وضع حج چه وضعی دارند. اینها اموری است که باید رسیدگی به آن بشود و حج برای همین امور است. حج برای این است که مشکلات یک سال مسلمین را بررسی کنند و در صدد رفع مشکلات برآیند. آن طور که آخوندهای درباری منطقه و غیرمنطقه می‏‌گویند که حج باید از جهات سیاسی خارج باشد، اینها رسول اللّه‏ را محکوم می‏‌کنند، اینها خلفای اسلام را محکوم می‏‌کنند، ائمۀ هدی را محکوم می‏‌کنند. اینها نمی‌‏دانند که این سفر حج و این حج برای این مسائل بوده است، برای قیام ناس بوده ‏‌است، برای این بوده است که مسلمین مشکلات مسلمین را درک کنند و در رفعش کوشش کنند، برای این بوده است که بین مسلمین اخوت و مودت پیدا بشود».

بیدار و متحد کردن مسلمان در حج

امام خمینی(ره) تصریح فرمودند: «آن حجی که خدای تبارک و تعالی می‏‌خواهد و آن حجی که اسلام از ما خواسته است، آن است که وقتی می‌‏روید حج، این مسلمین بلاد را بیدار کنید، متحد کنید با هم، بفهمانید به آنها که چرا باید بیش از یک میلیارد مسلمین تحت فشار دوتا قدرت چندصد میلیونی باشند. تمام گرفتاری‏‌ها برای این است که مسلمین را از آن راهی که اسلام دارد منحرف کرده‌‏اند، و حتی اگر یک مجالسی هم داشته باشند لابد شنیده‌‏اید که ‏آن مجلسی را که روحانیون داشتند و در یک جایی بود، محکوم نکردند. حاضر نشدند که افغانستان را که شوروی[اشغال]کرده، اینها لفظاً بگویند این کار درستی نیست.این قدر هم همین کسانی که، مسیحیانی که، روحانیونی مسیحی که بودند حاضر نشدند این قدر بگویند که افغانستان چه، ترسیده بودند از این. وقتی بنا باشد که روحانیون شان اینطور، ما از آن وقت تا حالا خیال می‏‌کردیم که روحانیون مسیح امریکایی هستند، حالا معلوم شد هم امریکایی هستند هم شوروی هستند، و روحانیون مسلمین هم بسیاریشان کمتر از آنها نیستند. آنهایی که محکوم می‏‌کنند مسلمین را که نسبت به صهیونیست یک صدایی بکنند، نسبت به امریکا یک کلمه‏ای بگویند، آنها کمتر از آن روحانیون مسیحی که می‏‌گویند باید هیچ حرف نزد، و آن روحانیونی که طرفدار امریکا هستند کمتر از آنها نیستند، اینها هم طرفدار امریکا هستند. مسلمین باید بیدار بشوند، این یک میلیارد مسلمان باید بیدار بشوند و کلک این دو تا قدرت بزرگ و دیگر قدرت‌‏ها را که در این مناطق مشغول فساد هستند، کلک اینها را بکنند».

انزوای اسلام با تبلیغ جدایی دین از سیاست

ایشان ادامه دادند: «به قدری تبلیغات دامنه‌دار دشمنان اسلام در همۀ مسائل اسلامی ‏زیاد و دامنه‌دار بوده است که به خود مسلمین هم باورانده‌‏اند که نباید دخالت در سیاست بکنند، به خود روحانیون هم. بسیاری از روحانیون هم باورشان آمده است که روحانی نباید دخالت در سیاست بکند. روحانی باید مسئله بگوید، آن هم مسائل غیرسیاسی. مسائل سیاسی اسلام چندین برابر مسائل عبادی‌اش است، برای اینکه آن مسائل سیاسی هم عبادت است مع الاضافه. کتب اسلام، کتب فقهی اسلام مشحون از مسائل سیاسی است، مشحون از مسائل اجتماعی است. و آن وقت یک دسته نادان گمان می‌‏کنند که اسلام مثل سایر ادیان منحرفه ـ که آن هم در اول اینطور نبوده است، بعد با دست همین استعمارگران به اینجا رسیده است ـ وضع این است که باید روحانی فقط بنشیند و دو رکعت نماز بخواند و برود منزلش و همان جا چرت بزند تا دوباره وقت نماز دیگر بیاید. اینها همه تبلیغاتی بوده است که در طول مدت از آن وقتی که اسلام تولد پیدا کرد و قدرت پیدا کرد به دست خلفای اُمَوی و عبّاسی و بعد هم به دست حکومت‏‌های مرتجع و بعد هم به دست قدرت‏‌های بزرگ این مسائل شده است که اسلام را منزوی کنند و منزوی کردند. آن اسلامی‏که به درد جامعه نرسد، و آن اسلامی که به درد حکومت جامعه نرسد، آن اسلام منزوی است. اسلام منزوی در مساجد بود. با اسم اسلام، اسلام را منزوی کردند در چهار دیوار مساجد، مساجد بی‌تحرک. مسجدالحرام و مساجد در زمان رسول اکرم مرکز جنگ‏ها و مرکز سیاست‏‌ها و مرکز امور اجتماعی و سیاسی بوده. اینطور نبوده است که در مسجد پیغمبر ـ صلی اللّه‏ علیه وآله ـ همان مسائل عبادی نماز و روزه باشد؛ مسائل سیاسی‏‌اش بیشتربوده. هروقت می‏‌خواستند به جنگ بفرستند اشخاص را بسیج کنند مردم را برای جنگ‏ها، از مسجد شروع می‌کردند این امور را. مع‌‏ا‌لأسف در دنبال تبلیغات از صدر اسلام یعنی، بعد از یک مدتی تا زمان ما مساجد یک مساجدی شده بود که اسلام در آنجا محکوم می‏‌شد. محکوم کردن اسلام به این نیست که یک کسی بگوید من اسلام را محکوم می‌‏کنم، محکوم کردن اسلام بر این است که آن چیزی که اسلام می‏خواهد در مسجد زیرپا گذاشته بشود. اسلام می‏‌خواهد که مردم آگاهانه برای مصالح خودشان، برای مصالح مسلمین در آنجا فعالیت بکنند و حج از مسائلی است که جنبۀ سیاسی‌اش بسیار بیشتر است از جنبه‌‏های عبادی‌اش. و شما آقایان که ان‏شاءاللّه‏ با سلامت مشرف می‏‌شوید باید توجه به این معنا داشته باشید که این فکر استعماری که در مغز بسیاری از حتی روحانیین ممالک اسلامی‏ گنجانیده شده است این را ازاله کنید».

تأثیر حج بر خنثی کردن شبهه‌افکنی دشمنان درباره ایرانیان

بنیانگذار انقلاب اسلامی در 16 مرداد سال 1365 نیز درباره اهمیت حج فرمودند: «از زائران محترم کشور ایران تقاضا دارم که توجه کنند از چه کشوری می‌‏روند و به سوی کی رو آورده‏‌اند. از کشوری می‏‌روند که برای اسلام عزیز و اجرای احکام نورانی آن به جای احکام طاغوت بپاخاسته و زن و مرد و پیر و جوان هر چه داشته‌‏اند فدا کردند. جوانان عزیز متعهدی که هر یک از آنها ارزش‌های الهی‌‏ای دارند که ما از درک آن عاجزیم، شهید شده‌‏اند و معلول گردیده‏‌اند و به اسارت درآمده‌‏اند و ملتی که مشتاقانه در راه خدا از جان و جوان و مال و منال خود گذشته‏‌اند و داغ عزیزان خود را به جان خریده‌‏اند. و به سوی کشوری می‌‏روند که خانۀ خداوند تعالی و کعبۀ آمال انبیای عظام و اولیای کرام و مَحطّ وحی و مَهبط جبرئیل امین و ملائکة‏اللّه‏ است. به سوی خدا می‏‌روند تا هر حرکت و سکونشان الهی باشد و به سوی قربانگاه اسماعیل عزیز می‌‏روند که دستور گذشتن از هر چیز را در راه او به ما داد، و به سوی مدینۀ محمد ـ صلی اللّه‏علیه و آله ـ می‏‌روند تا محمدی شوند و چگونه زیستن و چگونه مجاهدت کردن و چگونه رفتن به سوی معشوق را بیاموزند.... پس تکلیف شما جداً زیاد است و حرکات و اعمال شما علاوه بر آنکه در محضر حق تعالی و حضور اوست و در مراقبت اولیاءاللّه‏ و ملائکة‏اللّه‏ است، در پیش چشمان هزاران زائری است که از کشورهای اسلامی و از سراسر جهان به آنجا آمده‏‌اند و چه بسا تحت تأثیر تبلیغات دامنه‌‏دار رسانه‌‏های گروهی دشمنان اسلام و ایران قرار گرفته‌‏اند که از هر صبح تا شام بسیاری از وقت خود را صرف دروغ‏‌پردازی دربارۀ اسلام و ملت ایران و دست‏اندرکاران خدمتگزار این کشور مظلوم کرده و می‌‏کنند و مردم بپاخاستۀ این مرز و بوم را به غیر از آنچه هستند معرفی می‏کنند، که شاید به واسطۀ این تبلیغات بسیاری از مردم مسلمان جهان یا باور نموده یا در ابهام به سر برند».

خرید کالا از حجاز کمک به جنایتکاران است/ سوغات را از ایران تهیه کنید

ایشان در توصیه دیگری به حجاج ادامه دادند: «کالاهایی که در حجاز به حجاج محترم عرضه می‏‌شود، آنچه مربوط به امریکای مخالف با آرمان‌های اسلامی و اساساً مخالف با اسلام است، خریداری آنها کمک به دشمنان اسلام است و ترویج باطل است و از آنها باید احتراز شود. انصاف نیست که جوانان عزیز ما در جبهه‌‏ها جان دهند و جانبازی کنند و شما با خرید این کالاها به جنایتکاران جنگی کمک کنید و به اسلام و جمهوری اسلامی و ملت مظلوم خود با این اعمال دهن‏کجی نمایید. شما برای خودتان یا دوستانتان می‌‏توانید چیزهای مناسب از خود ایران تهیه نمایید که به دشمنان ایران و اسلام کمک نشود. اینجانب وظیفۀ خود را ادا نمودم و شمایید که در زیارت خدا و رسول، به دشمنان آنان کمک ننمایید و موجب سرافکندگی ملت و میهن خود نشوید. اینها تذکراتی است که به واسطۀ اهمیت آن در سال‌های قبل داده شد و تکرار آن وظیفۀ اینجانب است».


نوشته شده در   پنجشنبه 17 خرداد 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode