ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 28 اسفند 1397     |     کد : 187141

روزشمار تاریخ

سه شنبه28اسفند1397-12رجب1440-19مارس 2019

جتماع جمعيت زيادي از مردم تهران در موافقت و مخالفت با جمهوري "رضاخاني" (1302 ش)

اجتماع جمعيت زيادي از مردم تهران در موافقت و مخالفت با جمهوري "رضاخاني" (1302 ش)

اجتماع جمعيت زيادي از مردم تهران در موافقت و مخالفت با جمهوري "رضاخاني" (1302 ش)

پس از سفر احمدشاه قاجار به اروپا و به دست گرفتن قدرت توسط رضاخان، كم‏كم زمزمه‏هاي جمهوري توسط طرفداران وي بلند شد و آنان با تبليغات خود مردم را به حمايت از جمهوري تشويق مي‏كردند. در اين حال رضاخان سردار سپه، براي تسهيل كار و رسيدن به مقام رياست جمهوري درصدد برآمد از وليعهد استعفا بگيرد و در اين گير و دار، در مجلس درگيري‏هايي نيز روي داد. در اثر اين القائات، روز 28 اسفند 1302، عده‏اي از مردم تهران به جانبداري از رضاخان برخاسته و خواستار جمهوري شدند. اين اجتماع در حالي بود كه مردم طرفدار سيد حسن مدرس به دليل اهانتي كه روز قبل به وي شده بود در مسجد شاه تهران تجمع كردند و عليه جمهوري دست به تظاهرات زدند. در مقابل فشارهاي جمهوري خواهان، مدرس به تنهايي در مقابل توطئه گران ايستاد و براي جلوگيري از رسميت يافتن مجلس جهت طرح جمهوري، عده‏اي از نمايندگان اقليت را به قم فرستاد تا مجلس در نبود ايشان به حد نصاب نرسد و توطئه جمهوري خنثي شود. اما پس از حلول سال جديد ورق برگشت و شهيد سيد حسن مدرس، سخت به تلاش و فعاليت افتاد تا اينكه عده زيادي را عليه جمهوريت بسيج نمود. چرا كه قرار بود مجلس شوراي ملي در دوم فروردين 1303 نسبت به جايگزيني جمهوريت به جاي پادشاهي قاجاريه تصميم‏گيري نمايد. در اين ميان بر اثر برخوردي كه بين مردم و سردار سپه روي داد، به دستور رضاخان عده‏اي از مردم توسط قواي قزاق به گلوله بسته شدند و اوضاع دگرگون شد. اين عمل رضاخان عكس العمل شديد برخي نمايندگان مجلس و مردم را برانگيخت و در نهايت سردار سپه از جمهوري ساختگي‏اش، صرف‏نظر كرد.

رحلت فقيه و مورخ بزرگوار شيعه آيت‏ اللَّه "ملامحمد هاشم خراساني" (1312 ش)

ملامحمد هاشم خراساني معروف به ثقةالاسلامي در سال (1242 ش) (1280 ق) در مشهد به دنيا آمد. پس از فرا گرفتن مقدمات علوم، رهسپار نجف اشرف گرديد و در مدت دوازده سال از محضر عالماني همچون آخوند خراساني و سيد اسماعيل صدر بهره‏مند شد. ملاهاشم خراساني پس از بازگشت از نجف، راهي مشهد گرديد و در حوزه درس آيت‏اللَّه سيدعلي حائري يزدي شركت جُست و از آن پس به تحقيق و تاليف همت گمارد. آثار متعددي از ملامحمدهاشم خراساني به جاي مانده كه مهم‏ترين آنها عبارتند از: مُنتَخَبُ التواريخ به فارسي در تاريخ معصومان و برخي از امامزادگانِ مدفون در ايران و نيز علمايي كه در مشهد، هرات، اصفهان و شيراز به خاك سپرده شده‏اند ؛ حُسنُ العاقبةُ في سَعادَةِ الخاتَمه و نيز غايةُ الآمال في حُسنِ خواتيم الاعمال. اين عالم و مورخ گرانقدر سرانجام در بيست و هشتم اسفند 1312ش برابر با سوم ذي‏حجه 1352ق در هفتاد سالگي در مشهد به لقاءاللَّه پيوست و در همان شهر به خاك سپرده شد.

وفات "عباس بن عبدالمطلب"، عموي پيامبر(ص) اسلام(32 ق)

عباس ابن عبدالمطلب، عموي پيامبر(ص) و يكي از بزرگان قريش بود. مورخان معتقدند كه وي قبل از هجرت پيامبر به مدينه، پنهاني مسلمان شد. عباس پس از هجرت نيز در مكه ماند و اخبار فعاليت‏هاي مشركان بر ضد مسلمانان را به پيامبر اطلاع مي‏داد. وي در جنگ حنين در سال هشتم هجري به مسلمانان پيوست و شجاعانه جنگيد. عباس پس از فتح مكه از جانب رسول خدا عهده دار تامين آب براي زائران خانه‏ي خدا گرديد. پيامبر در وصف عموي خود عباس، چنين فرموده‏اند: "او بخشنده‏ترين مرد قريش بود. با خويشاوندان خود، خوش رفتار بود و در عقل و ذكاوت شهرت داشت. با بردگي و برده‏داري مخالفت مي‏كرد و شمار زيادي از بردگان را آزاد ساخت". عباس ابن عبدالمطلب در زمان خلافت عثمان، خليفه‏ي سوم درگذشت و در بقيع مدفون گشت.

انتخاب كوفه به عنوان مقر حكومت امام علي(ع)(36 ق)

اميرالمؤمنين امام علي(ع) پس از پيروزي در جنگ جمل به همراه لشكريان و گروهي از مردم بصره به شهر كوفه وارد شد و آن جا را به عنوان مركز حكومت اسلامي خود انتخاب كرد. كوفه از آن جهت كه در مرز شام بود، اين امكان را به امام مي‏داد كه در مقابل فتنه‏هاي معاويه، ايستادگي نمايد. ايشان پس از ورود به كوفه به مسجد رفت و پس از نماز، خطبه‏اي ايراد نمود. از آن پس به تنظيم امور حكومت پرداخت و استانداران را براي خدمت به سوي محل ماموريتشان فرستاد.
درگذشت "ابوحُذيفه" راوي حديث و اخبار تاريخي و داستان‏هاي پيامبران(206 ق)

درگذشت "ابوحُذيفه" راوي حديث و اخبار تاريخي و داستان‏هاي پيامبران(206 ق)

ابوحُذيفه مدتي را در شهرهاي مكه و مدينه به سر بُرد و به فراگيري حديث مشغول شد. وي راوي احاديثي معتبر بود كه از پيامبر نقل مي‏گرديد. يكي از تاليفات مهم ابوحذيفه، المُبتداء، نام دارد كه درباره‏ي خلقت انسان و داستان‏هاي پيامبران است. هم‏چنين شرح روايتي از امام جعفر صادق(ع) درباره‏ي معراج رسول اكرم(ص) از ديگر آثار با ارزش او به شمار مي‏رود.

قتل "لطفعلي خان زند" آخرين فرمانرواي زنديه به فرمان "آقامحمد خان قاجار"(1209 ق)

لطفعلي خان زند، پسر جعفرخان بن صادق خان، يعني نواده‏ي برادري كريم خان زند و هشتمين و آخرين خانِ سلسله‏ي زنديه از سال 1203 تا 1209 ق، فرمان رانده است. با وجود سنِّ كم، به فتوحات مهمي نايل آمد و تا زنده بود، آقامحمدخان قاجار از او بر جان و دولت خويش، بيم داشت. با به قدرت رسيدن خانِ قاجار، جنگ بين آن دو درگرفت و لطفعلي خان زند شكست خورد. لطفعلي خان زند پس از شكست از سپاه آقامحمدخان قاجار در كرمان، به بم گريخت. در آن‏جا به دست يكي از يارانش كه به او خيانت كرد، گرفتار شد و به دست دشمن خونخوار خود آقامحمدخان افتاد. پادشاه قاجار با انگشتان خود دو چشم لطفعلي‏خان را از حدقه بيرون آورد و پس از شكنجه‏هاي فراوان و اعمال وحشيانه، او را در تهران به قتل رساند. قبر او در امامزاده زيد تهران واقع است.
درگذشت "لويي دوبروي" فيزيك‏دان برجسته فرانسوي (1987م)

درگذشت "لويي دوبروي" فيزيك‏دان برجسته فرانسوي (1987م)

پرنس لويى ويكتور پيِر رمون دوبروي، فيزيك‏دان معروف فرانسوي، در سال 1894م در اين كشور به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود به فيزيك روي آورد و بر اثر تحقيقات و مطالعات در فيزيك كوانتوم، تئوري ذره‏اي و موجي بودن نور را در سال 1923م ارائه داد. براساس اين نظريه، نور داراي ماهيت دوگانه‏اي به نام ذره و موج مي‏باشد. مطالعات دوبروي در علم فيزيك و كشف ماهيت موجي الكترون‏ها، باعث شد تا در 35 سالگي، جايزه فيزيك نوبل سال 1929م را دريافت نمايد. طرح دوبروي، راهگشاي بسياري از پيشرفت‏هاي نوين در علم فيزيك گرديد و او را به عنوان فيزيك‏دان‏ي برجسته مطرح ساخت. لويي دوبروي به عنوان آخرين بازمانده از نسل بنيان‏گذاران فيزيك نوين، سرانجام در 19 مارس 1987م در 93 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   سه شنبه 28 اسفند 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode