ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 شهريور 1397     |     کد : 185043

سنت جعلی عزاداری

شما تا به حال کجا دیده‌اید که فردی به خاطر رویکرد مصیبتِ عزیزترین عزیزانش، با شمشیر برمغز خود بکوبد و از سرِ خود خون جاری کند؟! کجای این کار، عزاداری است؟! قمه‌ زدن، سنّتی جعلی است.

شما تا به حال کجا دیده‌اید که فردی به خاطر رویکرد مصیبتِ عزیزترین عزیزانش، با شمشیر برمغز خود بکوبد و از سرِ خود خون جاری کند؟! کجای این کار، عزاداری است؟! قمه‌ زدن، سنّتی جعلی است. از اموری است که مربوط به دین نیست و بلاشک، خدا هم از انجام آن راضی نیست... این کار، قطعاً خلاف است. امام حسین (علیه ‌السّلام) به این معنا راضی نیست....

راسخون : هر ساله با فرا رسیدن محرم شیاطین انسی دست به دست هم داده و در صدد تخریب مجالس عزاداری سالار شهیدان بر می‌آیند و هر چند نور «مصباح الهدی» آن‌قدر زیاد است که موجب کوری این شیاطین شود، ولی به هر حال این افراد از لجن پراکنی خود ناامید نشده و به گفتار سوء خود ادامه می‌دهند تا بلکه بتوانند عده‌ای را از شعاع نورانیت سیدالشهداء (سلام الله علیه) خارج سازند.

افرادی که می‌دانند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و لذا چون نمی‌توانند حیات اسلام را ببیند، به مراسم عزای اباعبدالله (علیه السلام) دهن کجی کرده و قصد آن دارند که چنین محافلی از رونق بیافتد.
از طرف دیگر برخی از عزاداران هم با عزاداری غلط سوژه به دست دشمنان امام حسین (سلام الله علیه) داده و آن‌ها هم با مانور بر روی چنین عزاداری غلط، به غلط شیعیان را این‌گونه معرفی می‌نمایند. این در حالی است که این عزاداران جمع کمی را تشکیل می‌دهند و نماینده عزاداران حقیقی شیعی نیستند، اما چون دشمن برنامه‌اش تضعیف و تخریب مجالس حسینی است، لذا از کوچکترین ضعف، بزرگترین استفاده تبلیغاتی را می‌کند.

از جمله آسیب‌های جدی عزاداری مسئله قمه‌زنی است که خوشبختانه در کشورمان به صورت علنی وجود ندارد، ولی در کشورهای همسایه همچون عراق منعی برای این شکل از عزاداری وجود ندارد و به پشتوانه جواز فتوای مرجعیتی که از لندن حمایت می‌شود، بسیاری از عزاداران و مقلدین ایشان مرتکب چنین اشتباه فاحشی می‌شوند، تا جایی که در روز عاشورا در حرمین شرفین سالار شهیدان و قمر بنی‌هاشم (علیهما السلام) جمعیت کثیری با زدن قمه به سر و صورتشان فضای مطهر حرمین را به خون خود آلوده می‌سازند و این‌گونه شیعه در دنیا خشونت طلب و وحشی معرفی می‌شود.

اما در کشور نیجریه که رهبری عالم و شیعی توانست میلیون‌ها نفر را شیعه کند، عزاداران برای از بین بردن بدعت قمه زنی در روز عاشورا با مراجعه با پایگاه‌های انتقال خون، خون خود را به جای آنکه بی‌جهت بر زمین بریزند، به افراد نیازمند می‌رسانند و اهداء می‌کنند که سنت حسنه‌ای است و رواج آن می‌تواند جلوی بدعت قمه زنی را بگیرد. اما متاسفانه دشمنان مغرض و معاند اسلام این بخش از عزاداری را پوشش نمی‌دهند تا این افراد به عنوان نمایندگان شیعه معرفی شوند؛ فقط آن بخشی که موجب نفرت از چنین مجالسی می‌شود را منتشر می‌کنند.

اما نکته اینجاست که دشمن، دشمن است و کار خودش را می‌کند؛ ولی چرا دوستداران امام حسین (صلوات الله علیه) باید کاری کنند که چهره‌ی عزای حسینی (علیه السلام) به بدترین شکل ممکن نمایش داده شود؟
حتی اگر بر فرض بتوان گفت به لحاظ حکم اولیه، جواز قمه زنی در مراسم عزاداری بوده است، ولی قطعا به لحاظ حکم ثانویه چنین جوازی منتفی است.
لذا خوشبختانه با درایت رهبر انقلاب که قاطعانه در مقابل آن ایستادند، این سنت خلاف، در کشور ما برچیده شد و الا این شیوه‌ی غلط عزادارای دامن‌گیر عزاداران حسینی در کشورمان نیز می‌شد.

رهبر معظم در جمع طلاب و در آستانه محرم صراحتا قمه زنی را منع کردند و افزودند: «کارِ غلطی است که عدّه‌ای قمه به ‌دست بگیرند و به سر خودشان بزنند و خون بریزند. این کار را می‌کنند که چه بشود؟! کجای این حرکت، عزاداری است؟! البته، دست بر سر زدن، به نوعی نشانه عزاداری است. شما بارها دیده‌اید، کسانی که مصیبتی برایشان پیش می‌آید، بر سر و سینه خود می‌کوبند، این نشانه عزادارىِ معمولی است.
اما شما تا به حال کجا دیده‌اید که فردی به خاطر رویکرد مصیبتِ عزیزترین عزیزانش، با شمشیر برمغز خود بکوبد و از سرِ خود خون جاری کند؟! کجای این کار، عزاداری است؟! قمه‌ زدن، سنّتی جعلی است. از اموری است که مربوط به دین نیست و بلاشک، خدا هم از انجام آن راضی نیست... این کار، قطعاً خلاف است. امام حسین (علیه ‌السّلام) به این معنا راضی نیست.» [1]
خلاصه آنکه ظاهرا زمان طولانی نیاز است تا بقیه‌ی شیعیان قمه به دست را متقاعد کرد که در روز عاشورا سنت جعلی قمه زنی را رها کرده و به سنت حسنه‌ی اهدای خون روی بیاورند؛ چون درک چنین مسئله‌ای فراتر از عقل عده‌ای است که به جمود فکری گرفتارند.
کاش این افراد که برای ارضای نفس خود دست به قمه می‌شوند، در دنیا و آخرت بتوانند جوابی برای وحشی نشان دادن شیعیان در جهان داشته باشند!

به قلم : محمد صالحی

پی نوشت :
[1]. بیانات معظم له در دیدار جمعی از روحانیون کهگلیویه و بویر احمد، 17/03/1373


نوشته شده در   سه شنبه 27 شهريور 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode