ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 آذر 1394     |     کد : 96904

سالروز دیدار تاریخی شمس تبریزی با مولانا گرامی داشته شد

به مناسبت گرامیداشت سالروز دیدار تاریخی شمس تبریزی با مولانا، نخستین آئین نکوداشت شمس در تبریز برگزار شد.

به مناسبت گرامیداشت سالروز دیدار تاریخی شمس تبریزی با مولانا، نخستین آئین نکوداشت شمس در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران یکشنبه شب در این آئین که با حضور همایون شجریان، استاد کریمی مراغه ای، سفیر بلاروس در ایران و مسوولان استانی در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار شد،گفت: سالروز ورود شمس به قونیه نیز گرامی داشته شود.

محمد علی موحد با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش افزود: اکنون برگزاری همایش با شکوه شمس تبریزی در زادگاه شمس بسیار مسرت بخش است.
وی با اشاره به جایگاه تاریخی تبریز، اظهار کرد: تاریخ تبریز سرشار از نام بزرگان بسیاری است که سرمنشاء تاثیرات فروانی در کشور بوده اند، البته مکان هایی در این شهر مثل مقبره شعرا و ربع رشیدی وجود دارد که آگاهی و آشنایی کافی از آنها نداریم لذا جایگاه علمی و فرهنگی تبریز باید همواره در حال توسعه باشد.
عرفان پژوه و تاریخ نگار ایران همچنین با تقدیر از دست اندرکاران این همایش گفت: بسیار خوشحالم که مسئولان دولت در آذربایجان شرقی حسن نیت داشته و آگاه به مسایل، واقف به مشکلات هستند.
موحد با بیان اینکه تاریخ ایران نشان می دهد که باید همه وحدت داشته باشیم و قوه یکدیگر را خنثی نکنیم، خاطر نشان کرد: برای توسعه و پیشرفت ایران باید هم آواز باشیم و همگی تلاش کنیم.
استاد آواز و موسیقی ایران نیز در این مراسم که به خاطر تشویق شرکت کنندگان و برای ادای احترام آنان سخن گفت، اظهار کرد: در 'قونیه' به پابوس مولانا رفته بودم، برای بازگشت به کشور و برای شرکت در این مراسم تفعل زدم.
همایون شجریان بیان کرد: بر اساس همین تفعل با چشم و گوش باز و دهان بسته در این همایش شرکت کردم.
استاد دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: بیان شمس ادیبانه است و یکی از ویژگی های تعلیمی شمس در معارف دینی و عرفان عینیت گرایی وی می باشد.
استاد کریم زمانی اظهار کرد: شمس تبریزی معنویت را از زوایه و به خاطر بحرالعلوم شدن نمی دید بلکه برای رسیدن به مراتب بالای انسانی و اصلاح اخلاق و سلوک می دید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش پیش برنامه ای برای برنامه های آینده بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است.
علی اکبر صفی پور افزود: سلوک شمس تبریزی رهیافتی برای رسیدن به احدیت است و هر فعالیتی که انسان را به معرفت نزدیک کند مقدس است.
وی اظهار کرد: در این برنامه به احترام شمس تبریزی، مقامات رسمی سخنرانی نداشتند و گوش دل به بیان معرفت مولانا و شمس تبریزی از زبان استادان این حوزه پرداختند.
صفی پور یادآورشد: شمس تبریزی در طول قرن های متمادی عاشقان و دلباختگان زیادی پیدا کرده اما در این برنامه به علت نزدیکی به اربعین حسینی و احترام این ایام برنامه هنری نداشتیم.
در این مراسم همچنین استاد کریمی مراغه ای به قرائت شعر پرداخت و از تمبر یادبود نخستین آئین نکوداشت شمس تبریزی رونمایی شد.
سردیس همایش نیز به استاد محمدعلی موحد، کریمی مراغه ای، همایون شجریان و سفیر بلاروس اهدا شد.
تندیس بنیاد شمس خوی نیز توسط مسوولان این بنیاد به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اهدا شد.
محمد بن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس الدین یا شمس تبریزی در سال ۵۸۲ هجری قمری در تبریز دیده به جهان گشود و در سالٔ ۶۴۵ هجری قمری وفات یافت و مشهور سدهٔ هفتم هجری است و سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان گردآوری کرده اند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است.
شمس تبریزی عاشق سفر بود و بیشتر عمر خود را به سیر و سیاحت گذراند آنچنان که به روایت افلاکی «جماعت مسافران صاحبدل او را پرنده خطاب کرده اند.
شمس تبریزی از صوفیان پارسی زبان در ۲۶ جمادی الثانی ۶۴۲ (برابر ۶ دسامبر ۱۲۴۴ میلادی و ۱۶ آذر ۶۲۳ هجری خورشیدی) به قونیه ترکیه رسید و با مولوی ملاقات و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را دگرگون کرد.
در منابع قدیمی مزار او را در شهر خوی در آذربایجان غربی ذکر کرده اند. در مجمل فصیحی (تألیف شده در ۸۴۵) که در حوادث سال ۶۷۲ می نویسد: «وفات مولانا شمس الدین تبریزی مدفوناً به خوی.»


نوشته شده در   دوشنبه 9 آذر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode