ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 آبان 1397     |     کد : 185697

سفینه‌ای که حدود نیم قرن پیش در چنین روزی به مریخ رسید

نخستین ماه مصنوعی مریخ

"مارینر-۹ "را می‌توان یکی از موفق‌ترین کاوشگران مریخ دانست؛

"مارینر-۹ "را می‌توان یکی از موفق‌ترین کاوشگران مریخ دانست؛ کاوشگری که توانست طی ۹۰ روز گردش در مدار مریخ از ۷۰ درصد این سیاره عکسبرداری کرده و به زمین بفرستد، تصاویری که از جمله آنها می‌توان به تصویر جالبی از آتشفشان غول پیکر "نیکس المپیا" اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، این سفینه توانست با موفقیت ۳۴۹ شبانه روز فعالیت و اطلاعات خود را ارسال کند و تا آن زمان ۶۹۸ بار مریخ را دور زد. "مارینر-۹ "جمعاً ۷۳۲۹ تصویر نه تنها از مریخ بلکه از فوبوس و دیموس به زمین فرستاد.

این سفینه پس از طی ۳۹۷ میلیون کیلومتر در ۱۳ نوامبر ۱۹۷۱ (۲۲ آبان۱۳۵۰) خود را به مریخ رساند. در این روز موشک‌های پیشبر ناو، مارینر را در مداری با اوج و حضیض ۱۳۸۶-۱۷۱۴۰ کیلومتر قرار دادند که هر ۱۲ ساعت یک بار مریخ را دور می زد. به این ترتیب "مارینر-۹ "نام خود را در تاریخ به عنوان نخستین ماه مصنوعی در مدار مریخ به ثبت رساند. این سفینه همچنین با ارسال عکس های متوالی، مراحل تکمیلی یک گردباد عظیم در مریخ را که حدود ۶۰ کیلومتر ارتفاع داشت، گزارش کرد که برای ستاره شناسان بسیار جالب بود.

اطلاعات ارسالی توسط این سفینه حقایق جالبی را دراختیار علاقمندان به نجوم گذاشت و نشان داد که مریخ مشخصاتی کاملاً متفاوت نسبت به زمین و کره ماه دارد. سیاره‌ای است با کوه‌های آتشفشان، درّه‌هایی بسیار عمیق‌تر از آنچه در زمین وجود دارد و آنچه "کانال‌های مریخ" خوانده می‌شد تنها یک اشتباه بصری است. آتشفشان "نیکس المپیا" با دامنه‌ای به قطر ۵۰۰ کیلومتر که نقطه قابل توجهی در این سیاره به شمار می‌رود حدود ۱۷ کیلومتر ارتفاع دارد.

هر دو ماه مریخ یعنی "فوبوس" و "دیموس" نیز مورد بررسی قرار گرفت. براساس عکس و اطلاعات ارسال شده توسط "مارینر-۹ "دیموس در ارتفاع ۲۰ هزار کیلومتری برگرد مریخ می‌چرخد، ۱۶ کیلومتر طول و ۶/۹ کیلومتر قطر دارد. فاصله بین شمال تا جنوب فوبوس کمتر از ۱۰ هزار کیلومتر و قطر آن تنها ۳/۲۷ کیلومتر است. سطح هر دو قمر به طور متولی مورد اصابت شهاب و خرده سنگ‌های فضایی قرار گرفته و آثار این تصادفات بر روی آن به وفور به چشم می‌خورد.

هزینه ساخت، پرتاب و بهره‌وری از دو کاوشگر "مارینر-۹ و ۱۰" بیش از ۱۳۴ میلیون دلار بود


نوشته شده در   سه شنبه 22 آبان 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode