ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 آبان 1388     |     کد : 5510

شيوه تفسير الميزان، همان روش علي (ع) است

يك استاد تفسير حوزه علميه گفت: روش تفسيري علامه طباطبايي در الميزان، قديمي‌ترين شيوه‌اي است كه در فن تفسير استفاده مي‌شده است. اين شيوه از تفسير، همان شيوه اميرالمؤمنين علي (ع) است...

يك استاد تفسير حوزه علميه گفت: روش تفسيري علامه طباطبايي در الميزان، قديمي‌ترين شيوه‌اي است كه در فن تفسير استفاده مي‌شده است. اين شيوه از تفسير، همان شيوه اميرالمؤمنين علي (ع) است.

حجت‌الاسلام محمدامين علايي‌فر به مناسبت بيست و هشتمين سالگرد رحلت علامه طباطبايي در گفت‌وگو با خبرنگار آئين و انديشه فارس با اشاره به معناي لغوي تفسير گفت: علامه طباطبايي در تفسير الميزان مي‌گويد: تفسير در لغت يعني نقاب از چهره چيزي برداشتن.

وي ادامه داد: تفسير يعني روشن كردن مفهوم آيات قرآن و مشخص كردن و واضح كردن كلام خدا.

اين استاد حوزه علميه با بيان اينكه آيات قرآن دو وجهه ظاهري و باطني دارند، افزود: آيات در ظاهر ممكن است يك معني داشته باشند و در باطن معناي ديگري را شامل شوند. اگر كسي معاني باطني قرآن را بيان كند، قرآن را تأويل كرده است. البته تأويل قرآن كار هر كسي نيست و خود قرآن مي‌گويد كسي آن را نمي‌داند، مگر خدا و راسخان در علم.

علايي‌فر با اشاره به انواع تفاسير قرآن گفت: تفاسير مختلفي از قرآن داريم كه از جمله آن‌ها مي‌توان به انواع تفاسير روايي، موضوعي، اجتهادي و كلامي اشاره كرد. تفاوت تفسير علامه طباطبايي با تفاسير ديگر در اين است كه ايشان قرآن را به شيوه جديد و با خود قرآن تفسير كرده است.

اين استاد تفسير با بيان عبارت «القرآن يفسر بعضه بعضاً» ادامه داد: مشهور است كه علامه طباطبايي از همين شيوه استفاده كرده و قرآن را با خود قرآن تفسير كرده است.

وي افزود: علامه طباطبايي در تفسير الميزان سعي كرده است كه فقط معناي ظاهري آيات را بيان كند و در اين روش از آيات ديگر نيز استفاده كرده است.

علايي‌فر با اشاره به مقدمه كتاب تفسير الميزان گفت: علامه طباطبايي در مقدمه تفسير الميزان مي‌گويد كه در تمام اين كتاب و در تفسير همه آيات قرآن، حتي يك بار هم آيه‌اي بر معناي خلاف ظاهر آن تفسير نشده است.

وي ادامه داد: علامه طباطبايي در مقدمه كتابش مي‌نويسد كه روش تفسيري او روشي جديد نبوده، بلكه قديمي‌ترين شيوه‌اي است كه در فن تفسير استفاده مي‌شده و شيوه معلمان تفسير است. در واقع، اين شيوه از تفسير، همان شيوه اميرالمؤمنين علي (ع) است.

علايي‌فر در پايان با تأكيد بر اينكه علامه طباطبايي معتقد بود آيات متشابه در مفهوم خود متشابه نيستند و در مصداق داراي تشابهند، تصريح كرد: علامه طباطبايي فيلسوفي بود كه فقه را به خوبي مي‌شناخت و همواره مراقبت بود كه نظرات و بيانات اهل‌بيت (ع) با ديد فلسفي آميخته نشود.

علامه طباطبايي، فقيه، فيلسوف، مفسر نامدار قرآن و صاحب اثر گرانسنگ «تفسير الميزان» بيست و هشت سال پيش در 24 آبان 1360 و در 81 سالگي دار فاني را وداع گفت.

 

خبرگزاري فارس


نوشته شده در   يکشنبه 24 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode