ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 7 تير 1392     |     کد : 55728

شنبه 8 تير 1392 -20شعبان1434 -29ژوئن 2013

مسأله فرارود (ماوراء النهر) پس از فروپاشي امپراتوري ايران ـ افتادن بخارا، سمرقند و تاشکند به دست چينيان ...

انعقاد قرارداد معروف رژي يا امتياز تنباكو در سال 1307هجري قمري
قرارداد معروف رژي يا امتياز تنباكو در سال 1307هجري قمري ميان دولتهاي ايران و انگستان منعقد شد. به موجب قرارداد ژري، خريد و فروش دخانيات درانحصاراستعمارانگليس قرارگرفت و دولتهاي بيگانه، اولين بار باب استقراض را به روي ايران گشودند. درپي امضاي اين قرارداد آيت الله ميرزا حسن شيرازي مرجع تقليد شيعيان جهان مخالفت خود را با امضاي قرارداد ژري، اعلام و حكم تحريم تنباكو و دخانيات را صادر كرد. مردم شهرهاي ايران نيز به پيروي ازروحانيان به مخالفت با اين قرارداد برخاستند تا اينكه سرانجام ناصرالدّينشاه ازبيم قيام سراسري دركشور؛ و اعلام جهاد اين عالم جليلُ القدر و ديگرعلما، امتيازنامه را درشعبان سال1309هجري قمري بطوررسمي لغو كرد و عاملان شركت ژري به فعاليت خود درايران پايان دادند.

درگذشت ميرزا علي اكبرطاهرزاده متخلص به صابر در سال 1329هجري قمري
ميرزا علي اكبرطاهرزاده متخلص به صابر از شاعران مشهور قفقازيه روسيه در سال 1329هجري قمري درگذشت. او درسال 1278هجري قمري درشَماخي ازشهرهاي ايروان بدنيا آمد. 12ساله بود كه زبانهاي تركي و فارسي را آموخت و با اصول كتابت نيزآشنا شد. طاهرزاده همواره مشتاق فراگيري علوم و معارف رايج زمان خود بود. اما پدرش او را به تجارت گمارد ولي پس ازدرك علاقه فرزند او را ازادامه اين كارمعاف كرد. طاهرزاده ازآن پس به مطالعه پرداخت و درهمين دوران اشعاري درمدح حضرت سيّد الشّهداء(ع) سرود كه بسيارمورد توجه اهل شعرو ادب قرارگرفت. صابرهيچگاه به مديحه سرايي نپرداخت و دراشعارش ازفقيران و مستمندان حمايت مي كرد. اشعاراو مشكلات اجتماعي مردم عصرش را به خوبي هويدا مي كند. ديوان اشعار صابر به زبان تركي قفقازي در سال 1331هجري قمري در بادكويه چاپ شده است.

پايان قيام تاريخي پارسي ها با پيروزي در سال 1830 ميلادي
قيام تاريخي پارسي ها براي سرنگون كردن شارل دهم آخرين شاه خاندان بوربون در سال 1830 ميلادي با پيروزي به پايان رسيد. وي از سلسله دوم بوربون بود و قصد برقراري مجدد استبداد را در فرانسه داشت. اما با انقلاب ژوئيه 1830ميلادي مردم آزاديخواه و انقلابي پاريس او را سرنگون كردند و اونباچار استعفاء كرد، و بوربون‏ها براي هميشه مقام سلطنت را از دست دادند.

پياده شدن سپاهيان ژاپني در سواحل جنوبي هند و چين براي جنگ در سال 1941ميلادي
با پياده شدن سپاهيان ژاپني در سواحل جنوبي هند و چين در سال 1941ميلادي، جنگهاي خونين ميان نيروهاي ژاپني و قواي مستقر در اين منطقه درگذشت. در آن زمان سواحل جنوبي هند و چين، و شهرها و ممالك اين بخش از آسيا جزء مستعمرات سه كشور هلند، فرانسه و انگلستان محسوب مي‏شد. از اين رو، دول استعماري اين كشورها به شدت از اهداف استعمارگرانه خود دفاع مي‏گردند. اما به دليل دولتهاي اروپايي در جنگ جهاني دوم، ينروهاي ژاپني موفق شدند بسياري از جزاير و بنادر اقيانوس آرام و آسياي جنوب شرقي را تصرف كنند. اين مناطق تا پايان جنگ جهاني دوم يعني تا سال 1945ميلادي و شكست قطعي ژاپن از متفقين در اشغا ل ژاپني‏ها باقي مانده.

مسأله فرارود (ماوراء النهر) پس از فروپاشي امپراتوري ايران ـ افتادن بخارا، سمرقند و تاشکند به دست چينيان
پس از سقوط ساسانيان و فروپاشي امپراتوري ايران، منطقه فرارود (خراسان بزرگتر) بيش از مناطق ديگر ايرانزمين دچار خلاء قدرت شده بود. «فرارود» آخرين منطقه اي بود که يزدگرد سوم (آخرين شاه ساساني) جهت ايستادگي در برابر عرب به آنجا رفته بود. پس از ترور او در مرو، پادگانهاي ايرانی در مرزهاي شمال شرقي ميهن هم (که در منطقه فرارود به «مرزبان» موسوم بودند و بزرگترين پاسگاه آنها در «خجند» استقرارداشت) منحل شدند.
با انحلال پاسگاههای مرزبانی ایران در مسیر سیردریا، در ژوئن سال 752 ميلادي چند واحد نظامی چین از سیردریا (رود سیحون) گذشتند و بدون برخورد با مقاومت وارد منطقه فرارود شدند. نیروهای چین که از دره رود "تاريم" به منطقه فرارود وارد شده بودند تا بخارا، سمرقند، تاشكند و بخارا پيش آمده و بر آن سه شهر مستولي شده بودند. این نیروها که با مقاومت پراکنده مردم محل رو به رو بودند پس از اطلاع از نزدیک شدن یک سپاه عرب به فرارود، منطقه را بدون جنگ ترک کردند.
اقوام تورکيک (غزها و ...) که به صورت مسالمت آميز (به نام چرانيدن گوسفندانشان) به «فرارود» مهاجرت کرده بودند باقی ماندند که غزنويان و سلجوقيان از آن جمله اند. پس از عقب نشيني چينيان از فرارود، ديري نپاييد كه قرقيزها سرزمين ايغورها را كه اينك در قلمرو چين است تصرف كردند و سالهاي سال بر آن مسلط بودند.
در دوران هخامنشيان و تا پايان عصر ساسانيان، به ندرت ديده شده بود که عناصر چيني پاي فراتر از دره رود "تاريم" گذارده بودند. اين سلسله ها در آلوده نشدن فرهنگ و تمدن ايرانی تعصب شديد می ورزيدند.


نوشته شده در   جمعه 7 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode